Gebruikersavatar
Anoniem2016
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2016 02:04

lichamelijke klachten door werkdruk/stress?

Beste allen,

Ik weet niet of ik in het juiste (sub)forum zit of dat dit uberhaupt per definitie gerelateerd is aan psychologie, maar ik kon het toch niet laten om mijn situatie hier even voor te leggen. Hopelijk kunnen jullie mij enige vorm van advies of toelichting geven, waarvoor ik jullie bij voorbaat oprecht bedank.

Mijn situatie: na het behalen van een master op de universiteit, waarin ik relatief weinig druk ervoer en ik mijn eigen tijd kon indelen, was het ongeveer een half jaar geleden tijd om werk te zoeken. Na drie tot vier maanden zoeken (en tegelijkertijd ook heel veel feesten) kreeg ik naar mijn idee een goede baan, waarin ik als ZZP'er ingezet wordt in een functie met (in mijn beleving) veel verantwoordelijkheid. Logischerwijs moest ik wennen aan het nieuwe ritme, de hoeveelheid nieuwe indrukken en de afgenomen vrije tijd in m'n leven. Ik heb echter wel het idee dat ik doe wat van me verwacht word en ik me snel aanpas aan de nieuwe (leef)situatie. Naar mijn idee is dit dus een natuurlijke overgang van het (vrijblijvende) leven als student in het leven als full time werknemer met bijbehorende verplichtingen.

Ondanks het feit dat ik aan de nieuwe situatie moet wennen, bevalt het werkende leven goed en zit ik goed in m'n vel. Toch doet zich een voor mij niet-te-verklaren verschijnsel voor: vooralsnog ben ik iedere vrijdagavond/-nacht en iedere zaterdagochtend/-middag misselijk geweest en gaf ik over. het betreft de afgelopen 4 weekenden. Naast het feit dat ik het gevoel heb dat het gebruikelijk wijntje op de vrijdagavond hier een rol in speelt, heb ik sterk het vermoeden dat het verband houdt met een bepaalde vorm van spanningsontlading. De oorzaak van de fysieke klachten zou derhalve vermoedelijk werkgerelateerd zijn. Dergelijke klachten waren voor mij tot op heden onbekend. Na het overgeven en een dutje van enkele uren, voelde ik me iedere zaterdag aan het eind van de middag weer de oude.

Mijn vragen: is het mogelijk dat deze lichamelijke klachten gerelateerd zijn aan de veranderingen in m'n (leef)situatie en (dus) mijn psyche? Kan het zijn dat alcohol als middel hier een rol in speelt, terwijl ik al 11 jaar lang op regelmatige basis zonder noemenswaardige problemen alcohol nuttig? Kan dit een signaal van m'n lichaam zijn dat het deze mate van stress en werkdruk niet lang vol kan houden?

Tot slot: ik schat (en zie) mezelf als een kalme en rustige man, bij wie de ratio het nagenoeg altijd wint van emotie. Ik ken mezelf niet als iemand die zich vaak zorgen maakt om zaken. Mocht het relevant zijn: gemiddeld slaap ik zo'n 7 tot 8 uur per nacht.

Nogmaals, alle replies worden erg gewaardeerd.

Met vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: lichamelijke klachten door werkdruk/stress?

Het zou natuurlijk best kunnen dat je moet wennen aan je nieuwe baan en het werkzame leven en dat de werkdruk je spanning en stress oplevert. Maar het lijkt me wat merkwaardig dat je daar na de vrijdagmiddag borrel zo misselijk van kan worden dat je steevast moet kotsen. Misschien moet je eens proberen de week niet alcoholisch af te sluiten, maar met een glaasje fris? Ik zou zeggen, probeer het eens en kijk of je volgend weekend nog steeds misselijk thuis komt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: lichamelijke klachten door werkdruk/stress?

Het is vreemd dat als verder alles hetzelfde is gebleven dat je nu zo misselijk wordt en moet overgeven van een wijntje. Het lijken inderdaad spannings/ontspanningsklachten te zijn. De vraag is even wat er gebeurt als je een keer geen wijntje neemt?
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”