Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

@volhoudertje: ik geef inderdaad toe dat ik niet heel goed ben in mezelf in te leven in anderen, maar jij kan er ook niet heel veel van moet ik zeggen.
Mensen die zich in Nederland onveilig op straat voelen en ook nog gaan zeuren en overdrijven, dat noem ik AANSTELLERIJ. Je hoeft me niet gelijk te geven of mijn ongelijk te bewijzen, maar dit komt door mijn referentiekader en de plek waar ik ben opgegroeid. Het gaat erom dat je begrijpt waarom ik zo erover denk, niet of ik gelijk heb. Dan bezit je zelf dus ook geen inlevingsvermogen, of niet genoeg. Dat ik vind dat vrouwen zelf hun discriminatie in de hand werken door zelf depressief te raken nadat iemand het woordje ''hoer'' gebruikt, valt ook te verklaren waarom ik zo erover denk. Toen ik opgroeide zag ik vrouwen als KRIJGERS, en dat beeld is me altijd bijgebleven, dus wanneer ik hier meisjes zo hoor zeuren dan denk ik inderdaad ''give me a break... kom op...'' Alweer gaat het er niet om of ik gelijk heb of niet, maar het gaat erom dat het te verklaren is waarom ik dat vind. Een beetje inlevingsvermogen zou al helpen.
Ik ben daar opgegroeid in mijn eerste 10-11 levensjaren, waarin je het meeste van cultuur in je opgenomen krijgt. Ik heb ook veel Nederlandse normen en waarden in me opgenomen, maar je kan me moeilijk kwalijk nemen dat ik andere ideeën heb. Ik zeg niet dat ik gelijk heb over alles wat ik zeg, maar iedereen heeft een eigen referentiekader.

Nog even voor de duidelijkheid: ik zie vrouwen als sterk, zelfstandig, onafhankelijk, vechters, bijzonder. Ik behandel vrouwen alsof ze bijzonder goed zijn.
Minerva schreef:
Het lijkt alsof mijn gevoelens in Israël zijn achtergebleven. Ik mis mijn jeugdvrienden daar, maar mijn vrienden in Nederland mis ik nooit (op een paar uitzonderingen na). Ik krijg soms nostalgie naar, op dat moment mijn beste vriend, een jeugdvriendin. Ik weet haar naam niet meer en ik kan haar gezicht niet meer herinneren, en dat doet me pijn. Het enige wat ik nog weet is dat ik haar naam heel mooi vond en dat het met een bloem heeft te maken. Ik zou er alles voor over hebben om me haar naam weer te herinneren en me haar gezicht te herinneren. Niet om haar op Facebook op te zoeken (ik gebruik namelijk geen Facebook), maar het zou me gelukkig laten voelen. Dit zijn momenten wanneer ik gevoelens voel.

Kortom, ik zag het als de beste optie om gevoelloos te worden.
Mooi hoe je hier op jezelf reflecteert. Dit laat zien dat je psychisch wel de connectie kan maken tussen gevoel en verstand. Je gemis is groot, je verdriet hierover zo te lezen ook. Laat je dat verdriet toe? Mag jij hierover van jezelf verdrietig zijn? Het is jammer dat je gemis zo groot en stressvol is dat je de naam, het gezicht en de herinnering van je jeugdvriendin niet meer terug kan halen. Alles zit heel diep weggestopt, waarschijnlijk onder een dikke laag redenaties en angst voor al die pijnlijke gevoelens. Ik snap heel goed dat jij gevoelloos worden als de beste optie zag. Het is bijzonder pijnlijk allemaal om zo je vertrouwde omgeving waar je bent opgegroeid, je vrienden, vriendin en alles te moeten missen. Je hebt daar al heel vroeg je kwetsbare "ik" achter moeten laten, je jeugd eigenlijk verloren...
Ik word wel eens verdrietig erover omdat ik mijn land mis, en het niet kunnen herinneren hoe mijn jeugdvriendin heette en hoe haar gezicht was maakt het alleen maar erger. Het is zo raar, ik kan alles van haar herinneren, haar haren, lichaamsbouw toen, lengte, huidskleur, behalve haar naam en gezicht. Ik laat mezelf echter niet lang verdrietig zijn. Ik verdring mijn emoties. Als ik voel dat er tranen kunnen komen, dan ''zet ik mijn gevoelens uit.'' Mijn hart is in het land van Hashem, het land dat Hashem aan ons heeft beloofd en ook heeft gegeven. Toen ik onder behandeling was bij een psycholoog en psychiater vonden ze het heel lastig om te achterhalen wie ik was in het begin, omdat ik mezelf kwijt was leek het wel en niet veel over mezelf kwijt wilde: ik was gesloten.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24448
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Mensen die zich in Nederland onveilig op straat voelen en ook nog gaan zeuren en overdrijven, dat noem ik AANSTELLERIJ.
Ik begrijp dat je er een mening of gevoel bij kan hebben rondom je verleden. Maar ik denk niet dat jij kan bepalen wanneer iets aanstellerij is en wanneer niet of wanneer iets zeuren is en wanneer niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15130
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogsangst en bestaat angst in Nederland?

Gabriel16 schreef:Mensen die zich in Nederland onveilig op straat voelen en ook nog gaan zeuren en overdrijven, dat noem ik AANSTELLERIJ. Je hoeft me niet gelijk te geven of mijn ongelijk te bewijzen, maar dit komt door mijn referentiekader en de plek waar ik ben opgegroeid. Het gaat erom dat je begrijpt waarom ik zo erover denk, niet of ik gelijk heb.
Ja ja, verschuil je maar achter je jeugd en je ‘referentiekader’. Zo maak jij het jezelf wel lekker makkelijk, natuurlijk. Je kiest gewoon voor de weg van de minste weerstand en weigert je mening bij te stellen. Gelukkig ben je niet geheel gespeend van het vermogen tot zelfreflectie, het manifesteert zich op dit moment alleen op een rudimentair niveau. Maar goed, je bent nog jong en hebt nog veel te leren. Het is in het geheel niet moeilijk jou te begrijpen en te zien waarom je op een bepaalde manier over zaken denkt. Helaas moet je nog tot het inzicht komen dat je het bij veel zaken echt bij het verkeerde eind hebt. Maar wijsheid komt met de jaren, zullen we maar zeggen.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”