Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2015 02:58

Mijn verhaal...

Hallo allemaal,

Ik heb sinds mijn geboorte autismespectrumstoornis met een normale begaaftheid. Ik heb er altijd wel veel last van gehad. Vroeger kon ik niet goed tegen de drukte en had ik regelmatig slaapproblemen. Hier heb ik hedendaags weinig of geen last van. Ik sport ook wekelijks meerdere keren en mediteer dagelijks tegen de stress. De laatste jaren heb ik enorm veel last van faalangst, verwachtingsangst en gegeneraliseerde angststoornis. Ik ben altijd bang als er iemand boos gaat worden of als de sutuatie uit de hand gaat lopen en ik pieker letterlijk meer dan een week op voorant als ik vakantiewerk moet gaan doen. Dit allemaal wel in een redelijk extreme vorm. Nu dat ik volgend jaar naar de hoge school ga, moet ik stil aan mijn concentratie verbeteren. Ik ben namelijk al snel moe in de klas door deze stress/angst problemen. Ik haal nu wel goede punten zonder te kunnen opletten in de les of thuis te studeren. Maar dat zal een heel ander verhaal zijn in de hoge school. Ik ben de afgelopen jaren veel naar dokters en kinesisten geweest. O.a. heb ik ook ademhalingsoefeningen aangeleerd gekregen waardoor ik zo goed als geen hyperventilatie meer heb. Nu is mijn vraag hebben jullie wat goude tips (of verhaaltjes, citaten, etc) die helpen tegen mijn angsten? Alvast bedankt! Groetjes Ruben
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Mijn verhaal...

Wat het beste helpt tegen angsten zijn succeservaringen. Dat je stapje voor stapje gaat ervaren dat je ergens succesvol in bent. Dat bouwt zelfvertrouwen op. Het piekergedrag wat je vantevoren vertoont helpt er niet aan. Ik begrijp het wel vanuit je autisme achtergrond dat je graag alles plant en van te voren wilt regelen maar helaas werkt het in het leven niet altijd zo. Je kan niet alles van te voren plannen of regelen. Er blijven altijd stukjes over die onverwacht zullen gaan of die anders gaan dan je dacht. De kunst is dan om een hulplijn te hebben. Iemand die je kan bellen en die je even kan helpen met weer terug in de situatie gaan en de juiste dingen doen. Dat kan een naaste zijn zoals je moeder, je vader of een broer, zus, vriend/in maar als je die niet hebt in je directe omgeving is een coach nog en optie.

Verder zal je om angsten te overwinnen, de angstsituatie aan moeten gaan. Het heet immers niet voor niets overwinnen van angst. Wie wint er.. jij of de angst?

Ik vind het knap dat je al diverse dingen overwonnen hebt zoals je hyperventilatie en het ook beter tegen drukte kunnen. Het feit dat je goede cijfers kan halen ondanks alles wat je moeilijk vindt, vind ik bemoedigend en laat zien dat je leerbaar bent en jezelf kan verbeteren en ontwikkelen. Voor iedereen is een hoge school een uitdaging. Voor jou nog een beetje meer. In hoeverre kan je daar wat extra ondersteuning in krijgen? Wellicht via school? Of via PGB met een coach?
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”