Gebruikersavatar
Eline
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 sep 2013 11:34

Beter omgaan met angst/spanning; maar weggaan doet het niet

Even mijn ei hier kwijt, want ik word er soms zo moe van....

Ik ben iemand die vrij snel gespannen raakt in verschillende situaties. (Volgens mij zit ik van nature zo in elkaar)
Vooral op sociaal gebied en bijvoorbeeld ook bij nieuwe situaties.
Afgelopen tijd heb ik wel geleerd hier wat beter mee om te gaan, o.a. doordat ik trainingen heb gevolgd. Wat me wel helpt is "rationeel denken", dus bij situaties die "eng" lijken me afvragen of ze echt zo bedreigend zijn en zo niet dan toch proberen over de drempel te stappen en ze aan te pakken.

Dit helpt me wel doordat ik daardoor dingen toch doe ondanks dat ik ze lastig vind.

Maar gevoelens van angst en spanning blijven steeds terugkomen; die gaan niet weg. Ik kan dus wel meer voor elkaar krijgen dan ik dacht/durfde. Maar "vanzelf" gaat het niet bepaald.
Ik voel me vaak gespannen, wat niet prettig en gezond is.
En wat ik vooral lastig vind, is dat het voor veel verwarring en onzekerheid zorgt. Constant tegenstrijdige gedachten en gevoelens....

Ik ben nog op zoek naar manieren om daarmee om te gaan.
Dus als iemand ideeën heeft, dan lees ik die graag.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15130
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Beter omgaan met angst/spanning; maar weggaan doet het n

Eline schreef:Wat me wel helpt is "rationeel denken", dus bij situaties die "eng" lijken me afvragen of ze echt zo bedreigend zijn en zo niet dan toch proberen over de drempel te stappen en ze aan te pakken.
Dit helpt me wel doordat ik daardoor dingen toch doe ondanks dat ik ze lastig vind.
Het is heel dapper en prijzenswaardig dat je uitdagingen durft aan te gaan en over bepaalde drempels heen te stappen. Gevoel laat zich echter niet rationaliseren en uitschakelen. Wat je er wel mee bereikt is gewenning en ervaring aan bepaalde situaties die je eerder als bedreigend of eng hebt ervaren. Wat dat betreft baart oefening kunst en dat is in alle opzichten een pluspunt.

Wat je zou kunnen doen als je de confrontatie met iets 'engs' aan gaat van te voren wat ontspanningsoefeningen doet. Voorbereiding is het halve werk. Een topsporter gaat ook niet zonder warming-up naar een wedstrijd.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Beter omgaan met angst/spanning; maar weggaan doet het n

wat voor mij persoonlijk enorm kan helpen is humor aan de ene kant
en aan de andere kant is dan iets persoonlijks,mijn sporten.
ik dans,maar de technische dansen,dus ballet en jazz.
doordat je daarvoor controle/spanning nodig hebt in alle spieren die je op dat moment gebruikt,verlies je de spanning die je opgebouwd hebt rond eender wat.

heb je interesse's/hobby's waarbij je concentratie nodig hebt om ze te gaan beoefenen?zoiets kan een prima geleider zijn om de spanning wat te doen afnemen,en zo geef je die opgebouwde,negatieve,spanning,toch nog een positieve draai.

indien je geen zo'n hobby hebt,is het mss wel een idee om er eentje te zoeken?
Gebruikersavatar
RaXz2k
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2015 20:34

Re: Beter omgaan met angst/spanning; maar weggaan doet het n

Zo min mogelijk denken kan helpen, maar dat is niet gemakkelijk. Inderdaad helpt sport daarmee, door erg in sport op te gaan dan denk je ook minder, in elk geval niet aan dingen die buiten de sport omgaan. Wellicht kan dat je dat idee meenemen naar omstandigheden die voor angst bezorgen, die komen ook voort uit teveel denken aan de verschillende omstandigheden die angst opleveren.

Wel knap dat je dingen toch doet ondanks ze angst opleveren. :)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”