Gebruikersavatar
deejay
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2015 07:47

De grootste moeite met geld uitgeven

Ik loop al jaren tegen een voor mij groot issue aan. Ik heb de grootste moeite met geld uitgeven, en dan vooral aan dingen die ik niet nodig heb.

Om je een voorbeeld te geven, mijn douchekop was lek en spoot alle kanten uit. Dat heb ik geprobeerd te repareren maar toen bleek dat dat niet ging heb ik direct een nieuwe gekocht. Daar heb ik dan ook totaal geen moeite mee. Ik koop zelfs 1 van de duurdere omdat het geld er voor is en ik vind dat het goed moet zijn.

Leuke dingen blijven echter een issue.

Ander voorbeeld daar van. Sinds kort heb ik een nieuwe baan, ik ben fors meer geld gaan verdienen en had vanwege dit issue het idee om nu eens niet alles op de spaarrekening te zetten maar ook eens ruimte te houden voor leuke niet nodige dingen. Ik houd me al jaren bezig met aquariums in mijn vrije tijd en heb mijn eerste aquarium jaren terug met hele grote moeite gekocht. Ik kocht toen ook maar de allergoedkoopste en niet de mooiste omdat ik het zonde van mijn geld vond. Ik ben al die jaren al regelmatig aan het kijken geweest naar een net even groter aquarium wat net mooier in mijn interieur past.

Gisteren moest het er dan toch van komen, de hele week er naar uit gekeken en gedacht "ik ga het doen!". Maar toen ik eenmaal in de winkel stond ontstond de paniek. Wat heb ik er nou aan? Ik heb er toch 1? Die andere is toch ook goed?
Kortom, van de leuke gedachtes was niets meer over... Het voelde benauwend en totaal niet goed.

Uiteindelijk besloot ik me eens over deze gedachtes heen te zetten. Het maakt me namelijk gek dat ik leuke dingen zie en graag wil maar het uiteindelijk nooit doe. Ik kan jaren ergens naar kijken, er zoveel geld voor hebben dat ik het in tienvoud kan kopen en zelfs dan nog geld over houd, maar zodra ik de aankoop wil doen besluit ik toch maar om het niet te doen. En waarom, ik weet het niet...

Uiteindelijk gisteren toch de aankoop gedaan, en nu heb ik hele grote spijt. Ik heb me lang niet zo slecht gevoeld...

Waarom ik me zo slecht voel weet ik niet. Ik heb nog een 700 euro staan tot over 10 dagen mijn volgende salaris komt en dat bedrag weer 2,5 keer zo hoog wordt. Verder heb ik helemaal geen plannen de komende 10 dagen, dus financieel heb ik 0 risico.

Het gekke is dat ik met geld uitgeven aan leuke dingen doen zoals uit eten gaan of een avondje op stap met vrienden 0,0 moeite heb. Maar echt iets kopen blijft een struikelblok, zelfs al kost iets maar 2 tientjes...

Ik wil zo graag van dit gevoel af, het staat me echt in de weg...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De grootste moeite met geld uitgeven

Het leven is er om van te genieten, deejay. Het is helemaal geen slechte eigenschap om goed na te denken of een bepaalde aankoop wel zinvol is, maar zo zit jij je eigen plezier behoorlijk in de weg.
Gelukkig ben je geen krent en sla je uit gierigheid een rondje geven in de kroeg niet over. Je mag jezelf best verwennen, ik vind dat je zelfs dubbel van een nieuwe aankoop mag genieten omdat jij er zolang over hebt nagedacht en je hebt beheerst voordat je tot aanschaf over ging.

Heb je enig idee waar de oorzaak ligt van je schuldgevoel om geld uit te geven aan leuke dingen voor jezelf?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
deejay
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2015 07:47

Re: De grootste moeite met geld uitgeven

Het is ontstaan sinds ik 3,5 jaar geleden op mezelf ben gaan wonen. De maandelijkse lasten vliegen dan natuurlijk flink omhoog, voorheen had ik een ziektekostenverzekering en mobiele telefoon abonnement te betalen voor nog geen 200 euro per maand. Nu moet ik een hypotheek, boodschappen, 2 auto's etc. bekostigen.

Voor ik op mezelf woonde leefde ik als god in Frankrijk, ik had een fulltime baan maar verdiende daarnaast nog geld met een hobby waardoor ik mijn geld van m'n fulltime baan volledig op kon sparen en heel riant kon leven van het geld wat ik met mijn hobby verdiende.

In het eerste jaar op mezelf heb ik moeten leren om goed om te gaan met geld. Zo heb ik moeten leren om te sparen, een spaardoel te bepalen en een systeem moeten bedenken waardoor ik altijd inzichtelijk heb wat ik aan vaste lasten nog moet betalen en wat er over blijft voor leuke dingen. Inmiddels loopt dat allemaal al bijna 2,5 jaar goed en is het ook nooit mis gegaan.

Ik kan het echt allemaal makkelijk betalen, tekort aan geld is er nooit geweest en zal er ook niet komen. Er is meer dan genoeg spaargeld om eventuele grote uitgaven te bekostigen, dus dat is het ook niet.

Waarom ik dan toch niet kan genieten van aankopen weet ik echt niet, ik ben het helemaal eens met wat je schrijft maar het lukt me niet om dat zo te voelen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De grootste moeite met geld uitgeven

Je hebt je zaakjes prima voor mekaar en gaat verantwoord met je inkomen en uitgaven om, daar kan het allemaal niet aan liggen. Misschien is het de moeite waard om eens contact op te nemen met je huisarts. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog met wie gesprekken kunt voeren over je angst of obsessie voor geld uitgeven.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”