Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Angst(stoornis) + HSP en mogelijk tips

Hallo

Ik heb ongeveer 2 jaar last van dagelijkse angst, vooral de supermarkt vind ik vreselijk, maar ook ervaar ik het vaak tijdens lesuren op mijn school en één op één gesprekken bv bij een sollicitatie.
Wat ik precies ervaar vind ik nog steeds moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen:
Licht in het hoofd, maar tegelijkertijd voelt het hoofd heel zwaar, vaak lijkt het contact met de wereld verbroken.
Lijk het alsof de grond onder me voeten is verdwenen of de stoel waar ik opzit.
De gevolgen zijn symptomen van de angstaanval: benauwdheid, moeite met ademen, tintelingen over het hele lichaam alsof je kippenvel hebt, koude rillingen en derealisatie.

Waar ik al heel snel achter was, is dat mijn hooggevoeligheid (hsp) de angstaanval triggert, ik schrik van het licht of/en de drukte om me heen.
Ik voel vrij intenst de warmte die van de mensen afkomt en licht is al gouw te vel, maar ook geluid lijk ik naast het horen ook heel aanwezig te voelen (de trillingen in de lucht).
Maar daarnaast ook gevoelens van binnenuit zoals pijn, knorrende maag, warmte of juist kou.
Het is eigenlijk heel stom, hooggevoeligheid en derealisatie heb ik al mijn hele leven, waarbij gelukkig derealisatie alleen in korte periodes is van ongeveer een halfuur en vaak wekenlang zonder derealisatie gevoel.

Wie zich herkent in dit alles, heb ik misschien tips om er mee om te gaan =)

De angst zit tussen je oren, het is niet echt, maar wat de angstaanval triggert is wel echt, je bent hooggevoelig en wat je voelt is echt en dit kun je niet wegdenken met positieve gedachten.
Wat het beste werkt voor mij is het laten gebeuren, accepteer dat je dit alles voelt, maar reageer er niet op.
Weet in je achterhoofd dat waar je ook angst voor hebt (flauwvallen, ziek worden, dood gaan, gek worden etc), dat dit niet echt is en probeer er vooral niet over na te denken, ook niet om jezelf gerust te stellen met argumenten waarom het niet echt is, je bent namelijk op dat moment aan het piekeren/teveel aan het nadenken, wat juist opwekkend voor angst werkt.

Ik heb ook een tijdje bij een psycholoog gelopen, in haar therapie zat ook een online zelfcursus verwerkt, deze kun je hier vinden: http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Zo ... lfhulp.htm (je moet wel lid worden van Menzis en dit moet met DigiD code).

Voor de rest ben ik ongeveer een week geleden begonnen met homeopathische middelen, ik slik nu Vitamine B, Omega 3 en Valeriaan.
Omdat ik nog maar een week geleden begonnen ben, kan ik alleen zeggen wat de middelen tot nu toe hebben bereikt.
Valeriaan heeft nog een schommelend effect, periodes van rust in het hoofd maar ook veel minder overprikkeling van buitenaf, met de dag worden deze periodes langer. Vitamine B (dit was om een opkomende depressie tegen te gaan) negatieve en pessimistische gedachten werden steeds minder en uiteindelijk kwam het niet meer voor. Tot nu toe ben ik er niet positiever van geworden maar wel minder negatief. Ik had heel erg de neiging om overal een pessimistische conclusie aan te geven (hij zegt dat omdat hij me stom vind), op dit moment lijk ik simpelweg geen zin meer te hebben om erover na denken waarom iemand iets doet of zegt. Omega 3: Werkte naar mijn idee heel erg snel, al in een paar dagen, het is niet dat ik mij beter kan concentreren, maar het lijkt wel alsof ik minder tijd nodig heb om iets te begrijpen en het geheugen lijkt vooral verbetert.
Met hele duidelijke resultaten zoals eerder klaar zijn met een toets of andere schoolopdrachten (zit op vavo vmboT).

Hoop dat iemand hier iets aan heeft =)

Groet, YYY

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”