rammetje95

wintermaanden en mijn fobie

24 sep 2014 21:55

Hoi,

In mijn vorige forum 'EMTOFOBIE angst voor overgeven' staat in dat ik emetofobie heb.
Ben er al bijna vanaf gelukkig! Heb er nu alleen last van als ik misselijk ben en bij sommige laatste momenten waar ik het nog moet 'verwerken'.

Wat er nu een beetje gaande is, is dat het winter wordt.
Ik weet niet of dat iets met mijn angst te maken heeft.. Maar wat ik wel merk nu het winter wordt is dat ik me weer iets angstiger voel en het eerder word getrigerd. Voel me onrustiger en val eerder in negatieve gedachtes..
Wat kan ik eraan doen? Ik weet dat alles nu beter gaat en daar focus ik me erg op.
Maar omdat ik weer iets meer last van mijn angst krijg, word ik steeds erg onrustig en ben ik bang voor een terugval..

Misschien heeft het te maken met een soort van winterdepressie.?
Dat, dat zeg maar mijn angst trigerd?

Graag zou ik hier meer van weten via anderen of wat advies van wat ik eraan kan doen.
En een duidelijkheid of het inderdaad ermee te maken kan hebben...

groetjes,
Rammetje95

Janneke

Re: wintermaanden en mijn fobie

25 sep 2014 10:01

Hoi Rammetje,
Wat voor therapie doe jij? Zo te horen gaat het de goede kant op!
Wel viel mijn oog op een valkuil: als je merkt dat het slechter gaat, word je heel menselijk onrustig. Volstrekt logisch. Praten jullie daar ook over?

En het kan idd: dat als je 'swinters slechter in je vel zit dan 'szomers, dat je dan gevoeliger bent voor angst. (Angstgedachten zijn altijd secundair. Ze volgen op reacties uit je autonome zenuwstelsel, dwz dat deel van je zenuwstelsel dat je niet zelf rechtstreeks kunt beïnvloeden.)
Je moet dus "via een omweg" het schikken van je autonome zenuwstelsel af zien te remmen.
De eerste en grote vraag is, waar je last van hebt in de winter.
Minder licht? (Koop een lichtbak, "bright light" of daglicht lamp.)
Minder vitamine D? (Levertraan is dieronvriendelijk, maar op zich was dat geen slechte gewoonte. Moderne zeden: D3 als de R in de maand is.)
Minder buitenlucht annex beweging? (Inversteer in een goede jas, type gore tex. Ooit kocht ik zo'n ding en ik heb m dag in dag uit gedragen tien jaar lang.)
Of nog weer iets anders....?

rammetje95

04 okt 2014 19:48

Hoi Janneke,

Therapie die ik volgde was o.a.:
exposure therapie
Dat heeft mij geleerd hoe angst werkt en het weer weg kan gaan en het beseffen van de angst d.m.v. plaatjes en videobeelden.

EMDR
Dat heeft mij heel goed gedaan voor dingen te verwerken en het een plekje te geven.
Heb mezelf er ook goed mee leren kennen en laten beseffen hoe ver mijn gedachtes kunnen gaan.

ademhalingsoefeningen
Werkt wonderwaarlijk bij gespannenheid of bij een aanval.

schrijven
Ben al bijna een jaar bezig met schrijven. Ik schrijf een boek over mijn leven met deze angst. (soort dagboek) en vaak teruglezen en valkuilen ontdekken en verbeteren en lezen hoe ik vooruit ga. (dat geeft mij zelfvertrouwen)

Geintreseerd zijn en doorzettingsvermogen
Zelf ben ik heel geinteseerd geraakt in mijn fobie. Heb me er erg in verdiept en ook verdiept met de hersenen en amygdala hoe dat werkt. Ben erg geintreseerd geraak in psychologie, vind het nu ook fijn om mensen te helpen die met een angststoornis leven.

---

Dat het een valkuil is, dat is zeker waar! Denk het puur met zelfvertouwen te maken heeft, dat ik nog steeds bang ben voor toen. Maarja besef ook dat toen 'toen'is. Moet nu gewoon zelfvertouwen opbouwen en blijven beseffen met dat ik vooruit ga! :)

Heb veel over dit gedacht... Ben een enorme piekeraar en dat is dan eigenlijk nu nog het enigste wat ik aan moet pakken. Denk als ik dit heb verbeterd dat het dan zo goed als over is.

Zelf zit ik te denken aan Mindfullness te gaan doen! Dat zorgt ervoor dat mijn amygdala krimpt en dat piekeren minder word waardoor ik veel minder stres heb! Mjin amygdala blijkt door de angststoornis groter te zijn ontwikkeld. Ben nu erg aan het onderzoeken hoe ik van het piekeren af kan komen, iemand tips? Hoor graag!

Gr.
Roos

Memories
Moderator

04 okt 2014 20:14

Mindfulness is een goede methode als je daarvoor voelt. Er is genoeg informatie over te vinden. Oefeningen die je kunnen helpen. Ik vind het goed van je dat je voor jezelf dingen zoekt en verbetering wilt. Dat is knap van je. Dat is ook moedig. Je ziet al verandering. Verandering waar je ook al wel tevreden mee kunt zijn. Dat is ook wat je laat zien. Tevredenheid over het resultaat wat je (alvast) hebt bereikt.

Mindfulness kan voor jou waarschijnlijk ook werken tegen piekeren. Geef het niet op als het na een tijdje nog niet verbetert. Of dat je het idee hebt dat het nog niet werkt.
Voor sommige dingen zijn meer tijd nodig. Ze zeggen weleens oefening baart kunst.

Piekeren is een probleem waar regelmatig mensen last van hebben. Heel vervelend. Ga voor jezelf eens na wat je graag doet. Waar jij energie uithaalt.
Wat vind jij prettig? Waar wordt je blij van? Wat past bij jou? Het is belangrijk om iets te vinden wat je leuk vind. Daar kan je dan alles wat je hebt inleggen. Het kunnen ook meerdere dingen zijn.

Je geeft zelf al aan dat je schrijft. Je schrijft zelfs een boek. Schrijven kan "helend" werken. Het kan je helpen verder te komen. Het geeft op dat moment ook ruimte in je geest, omdat je eigenlijk veel opschrijft, veel van je afschrijft. Daardoor kan het zijn dat het piekeren op dat moment ook minder is, of al weg is.
Ik vind het heel fijn dat je daar iets aan hebt, dat je ook anderen wilt helpen en tegerlijkertijd jezelf helpt. Als je boek af is, dan kunnen anderen er ook iets aan hebben.

Ik hoop dat dit een stukje is wat je misschien een beetje verder kan helpen. Je bent volgens mij op de goede weg. Je zoekt methoden om verder te kunnen, om erdoor heen te komen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Janneke

05 okt 2014 18:37

rammetje95 schreef:Hoi Janneke,

Therapie die ik volgde was
(.....)
EMDR
Dat heeft mij heel goed gedaan voor dingen te verwerken en het een plekje te geven.
Heb mezelf er ook goed mee leren kennen en laten beseffen hoe ver mijn gedachten kunnen gaan.
(....)
schrijven
Ben al bijna een jaar bezig met schrijven. Ik schrijf een boek over mijn leven met deze angst. (soort dagboek) en vaak teruglezen en valkuilen ontdekken en verbeteren en lezen hoe ik vooruit ga. (dat geeft mij zelfvertrouwen)

Geintreseerd zijn en doorzettingsvermogen
Zelf ben ik heel geinteseerd geraakt in mijn fobie. Heb me er erg in verdiept en ook verdiept met de hersenen en amygdala hoe dat werkt. Ben erg geintreseerd geraak in psychologie, vind het nu ook fijn om mensen te helpen die met een angststoornis leven.

---

Dat het een valkuil is, dat is zeker waar! Denk het puur met zelfvertouwen te maken heeft, dat ik nog steeds bang ben voor toen. Maarja besef ook dat toen 'toen'is. Moet nu gewoon zelfvertouwen opbouwen en blijven beseffen met dat ik vooruit ga! :)
Hoi Roos,
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ergens in de interne logica de kluts kwijt raak....

Ik kan me een hoop voorstellen bij : "ik ben nog steeds bang voor hoe het 'toen' was. :knuffel:
Maar als je weet hoe angst werkt, goede ervaringen hebt met oa emdr, dan raak ik gepuzzeld als je dan zegt "dat je maar zelfvertrouwen moet opbouwen en beseffen dat het nu vandaag is en niet toen".
Rationeel is er geen speld tussen te krijgen.
Maar je amygdala vindt duidelijk (om wat voor reden dan ook) iets anders.
En om dan ellenlang de rationele waarheid te herhalen (waar je amygdala typisch niet op reageert) lijkt me zonde van je tijd en moeite.
heb veel over dit gedacht... Ben een enorme piekeraar en dat is dan eigenlijk nu nog het enigste wat ik aan moet pakken. Denk als ik dit heb verbeterd dat het dan zo goed als over is.
Ook hier: 'piekeren' wil zeggen dat je ergens, deep down niet op gerust bent. Pak je amygdala aan. Niet het secundaire "het enige wat ik nog moet afleren is dat piekeren".
zit ik te denken aan Mindfullness te gaan doen! Dat zorgt ervoor dat mijn amygdala krimpt en dat piekeren minder word waardoor ik veel minder stres heb! Mjin amygdala blijkt door de angststoornis groter te zijn ontwikkeld. Ben nu erg aan het onderzoeken hoe ik van het piekeren af kan komen, iemand tips? Hoor graag!
Gr.
Roos
Nou - na een correct behandelde angststoornis is je amygdala zowel qua grootte als haar functioneren precies hetzelfde als bij "de rest" van de bevolking.
Ik zou dus zeggen: "maak het karwei af - ;) en deze keer goed! Want zo te lezen ben je om een of andere reden te vroeg weggestuurd. (Mogelijk vanwege het vooroordeel dat emdr alleen bestemd zou zijn om gebruikt te worden voor/ tegen trauma. Terwijl het al vanaf 1985 gebruikt wordt tegen fobieen.)
....of misschien om hele andere redenen, dat kan ook!

Puur feitelijk kun je idd met grondig en degelijk mediteren je amygdala beïnvloeden, dat klopt. Maar dan hebben we het over grondige meditatie training bij een yogi. En over een paar jaar volhouden. Niet over een (op zich nuttige) cursus van acht weken bij een westers opgeleide psycholoog. Daar is niets mis mee, maar te kort en vaak ook te oppervlakkig.

Memories
Moderator

05 okt 2014 22:13

Als iemand ervoor voelt kan iemand met regelmatige oefeningen in mindfulness, meditatie of welke andere vorm dan ook, al resultaten boeken.
Daar hoef je niet voor naar een yogi te gaan. Je kan al verbetering krijgen door ermee bezig te gaan en als iemand dat regelmatig doet, kan dat een deel worden van het eigen leven.
Bijvoorbeeld als ochtend of een avondritueel. Dan kan het net zo normaal worden als tandenpoetsen. Het kan zorgen voor rust in je hoofd, voor ontspanning. Daar hoef je niet persee voor te reizen en daar hoef je niet na jaren pas wat van te merken. Er word hier over de amygdala gesproken, maar ondanks dat het tijd nodig heeft, kunnen oefeningen voor rust in de geest en ontspanning je al een eind opweg helpen. En misschien heeft Roos juist iets nodig wat in stappen resultaat biedt. Overigens hoef je niet eens een cursus te volgen om te beginnen met mindfulness. Je kan het gebruiken naast het andere wat je misschien nog nodig hebt om verder te kunnen.
Puur feitelijk kun je idd met grondig en degelijk mediteren je amygdala beïnvloeden, dat klopt. Maar dan hebben we het over grondige meditatie training bij een yogi. En over een paar jaar volhouden.
Je kan met mindfulness en meditatie resultaten boeken. Ik denk dat Roos graag iets wil uit proberen wat rust brengt in haar hoofd. Ik denk niet dat zij nadenkt over jaren of yogi's.
(En al denkt ze wel na over jaren- dat is prima, ze kan mindfulness en meditatie gebruiken wanneer zij wilt en wanneer zij die behoefte heeft. Ook zonder yogi.)
Je hoeft ook niet persee lang te mediteren. Je hoeft ook niet perse een lange mindfulness oefening te doen.
Als er een moment komt, dat Roos snakt naar wat rust en ruimte in de geest, kan ze dat op haar manier proberen te zoeken met een oefening die bij haar past. Ze kan er keuzes in maken. Ook in de hoeveelheid oefeningen en hoelang een oefening duurt. Misschien wil Roos juist op dat moment even een moment van rust vinden en kan ze dat met mindfulness of meditatie oefeningen vinden op het moment dat ze dat nodig heeft. Het niet altijd wachten maar het in de praktijk kunnen brengen gelijk.

Er zijn genoeg mensen die stress en spanningen door meditatie of mindfulness de baas worden, met korte maar concrete oefeningen, voor een belangrijk moment, of juist voor een moment van rust en stilte na een drukke dag. En uiteindelijk, kunnen oefeningen, dan een deel worden van jezelf en gaat het vaak, ook steeds gemakkelijker om de rust via oefeningen te vinden.

Ik denk dat het goed zou zijn als Roos (en ik denk dat ze heel goed weet wat ze wilt, of welk begin ze wilt maken) gaat kijken naar de mogelijkheden, de wegen die haar gaan helpen, of kunnen helpen naar verandering en verbetering. (En dat kan ook zonder yogi. Dat kan ook zonder een cursus. Maar dat ligt helemaal aan haar zelf. Wat zij wilt. Of ze een cursus wilt of niet.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”