Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Emdr

Ik zit met een paar vraagjes.. (Sorry trouwens, als dit niet op de goede plaats staat.)
Ik heb last van een "trauma" en mijn huisarts stelde emdr voor, maar ik twijfel heel erg.. Ik zit met een aantal vragen waar ik het antwoord op internet niet echt op kan vinden. Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen..

Soms kan ik over mijn "trauma" praten zonder dat ik daar emoties bij voel, het lukt me dan niet die emoties toe te laten. De emoties komen wel achteraf, als ik alleen ben. Heeft emdr dan wel zin, als ik op dat moment niet die emoties voel?
Verder zit er een soort zwart gat in mijn geheugen, ik weet een deel niet meer. Dus hoe ik kan dan iets verwerken als ik niet eens precies meer weet wat er gebeurd is en daar dus ook niet over kan vertellen..?
Daarnaast heb ik heel erg de neiging om te zeggen/doen wat ik denk dat de ander van me verwacht, ik probeer daar wel wat aan te veranderen, maar dat lukt me eigenlijk niet zo goed.. en ik ben bang dat dat me juist bij iets als emdr in de weg zal zitten. Of vergis ik me daarin?

Alvast bedankt..
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
TheEmperor85

Re: Emdr

Hoi roos, voordat ik je vragen zal proberen te beantwoorden eerst even dit: ik ben zelf een niet heel erg grote voorstander van EMDR, maar dat is echt een persoonlijke ervaring, sommige mensen zijn er bijna wonderlijk goed mee geholpen.

roos93 schreef: Soms kan ik over mijn "trauma" praten zonder dat ik daar emoties bij voel, het lukt me dan niet die emoties toe te laten. De emoties komen wel achteraf, als ik alleen ben. Heeft emdr dan wel zin, als ik op dat moment niet die emoties voel?
Bij EMDR worden de vragen zo gesteld (in combinatie met je eigen concentratie) dat je niet bang hoeft te zijn dat je geen emoties hebt.
Misschien eerder zelfs teveel emoties dan te weinig.
roos93 schreef:Verder zit er een soort zwart gat in mijn geheugen, ik weet een deel niet meer. Dus hoe ik kan dan iets verwerken als ik niet eens precies meer weet wat er gebeurd is en daar dus ook niet over kan vertellen..?
Dat werkt vaak zo met trauma's. Je vond het zo verschrikkelijk dat je het mentaal niet kon verwerken, en daarom 'vergeet'. Toch zit deze informatie nog ergens in je brein (dat heeft ook een naam, die ik nu even kwijt ben) en EMDR is er ook op gericht deze informatie weer boven te halen en 'toegankelijk' voor jezelf te maken. Zodat je er mee kan leren leven.
roos93 schreef:Daarnaast heb ik heel erg de neiging om te zeggen/doen wat ik denk dat de ander van me verwacht, ik probeer daar wel wat aan te veranderen, maar dat lukt me eigenlijk niet zo goed.. en ik ben bang dat dat me juist bij iets als emdr in de weg zal zitten. Of vergis ik me daarin?
Mensen met een of meerdere trauma's zijn vaak de grootste 'pleasers' (niet negatief bedoeld). Eigenlijk hangt dit samen met je eerste vraag: de manier van de vraagstelling bij EMDR zorgt ervoor dat je hier niet zoveel last van heb.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

Hoi Roos,
Op Wikipedia staat een verhaal over emdr met een waar woord er in: het staat en valt bij emdr om de relatie.
Ik herken wat je zegt: je emoties weg'blokkeren' is een manier om de situatie voor jezelf leefbaar te houden. Op zich alleen maar goed.
Maar emdr is dus meer dan "therapeut zwaait met vingers" - van belang is, dat jij echt vertrouwen in hem of haar kunt opbouwen. Snelheidsmaniakken en andere brokkenpiloten vinden dat niet nodig bij emdr - en houd je geld dan maar gewoon in je zak: denkbaar klap je ook dan dicht - of anders werkt de therapie wel (= maakt het gezwaai wel emoties los, waar je dan geen kant mee op kunt). Kortom: geen geknoei, bouw echt een goede relatie op met zo'n peute.

Vwb het zwarte gat: drie tegen een: ook dat is waarschijnlijk een overlevingsmechanisme. Andermaal: het vertrouwen tussen je peut en jou is van belang.
Als dat zo is, is het niet belangrijk dat je alles weet. Een trauma zit op vele plekken, in vele lagen van je geheugen. Het mooie van emdr is, dat niet alleen je bewuste gedachten meedoen, maar juist ook de onbewuste, diepere lagen van je geheugen. Soms gebeurt het, dat iemand halverwege "flashbacks" krijgt (dan weet je het dus weer) -zo ja, dan wordt dat ogenblikkelijk het onderwerp van de nieuwe 'set' (= die minuut ogen bewegen).
Zodat wat opkomt ook meteen verwerkt wordt. Soms verdwijnt het gewoon, zonder eerst boven te komen.
Het praten is zeer beslist nuttig, maar bij emdr verwerk je door de bewegingen te maken.

Ik ben eerlijk gezegd eerst bij een knoeier op het riagg geweest en daarna bij een hele fijne therapeute.
En zit je bij een fijn iemand, iemand waar JIJ je echt op je gemak voelt, dan is emdr een zeer waardevol iets. Zowel tegen dingen als trauma, maar het zet ook zoden aan de dijk bij dingen zoals je mening maar moeilijk durven geven.
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Bedankt voor jullie reacties, ze helpen me weer even verder. :)

Tja.. dat vertrouwen wordt nog wel even een moeilijk puntje als ik besluit het te gaan doen, maar dat wordt het bij elke therapie. Bij emdr heb ik alleen een beetje het idee dat dat vertrouwen sneller opgebouwd moet worden dan bij andere therapieën, maar dat zal dan ook wel niet kloppen.

Maar het is ook nog niet zeker of ik het ga doen, ik moet er daar nog verder met mijn huisarts over hebben.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

.....wat dat "moeten" betreft: een goede therapeut neemt daar gewoon alle tijd voor, geen enkele reden om dat te overhaasten. (Ook niet 'we gaan dus emdr doen'.)

En tot het punt dat er voldoende vertrouwen is, "word er niet 'links rechts' gezwaaid"!

Maar op zich genomen: wie rondloopt met een trauma heeft doorgaans veel aan emdr. Het is effectief, uiterst respectvol en werkt sneller en dieper dan gedragstherapie. (Ik las laatst weer een verhaal over traumaverwerking dmv gedrgstherapie: het zwaarste en moeilijkste moet je zelf maar thuis doen - het idee alleen al vind ik bedenkelijk. Bij emdr doe je dat nadrukkelijk in de therapie kamer, met de peut die jij vertrouwt als steun. Ook dat al vind ik een verschil. )
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Dat is ook nog maar de vraag, of ik een goed iemand tref..
Ik denk er nog even over na, ook of ik het wel aankan op dit moment.

In ieder geval bedankt voor je reactie. :)
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

......soms zijn de eerste dingen meteen de belangrijksten en de moeilijksten.

Uiteraard is het van belang dat je 'een goede' voor je neus krijgt!
Maar dat is net niet alleen een kwestie van afwachten, maar ook van kritisch zijn: "wil ik deze persoon wel of niet? "

Idem voor de vraag of je het op dit moment aankan. Een belangrijke vraag!!!
Neem je grenzen hierin serieus - maar in een goede therapie IS de vraag of je het aankan een wezenlijk onderdeel van het geheel.
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Het wordt toch geen emdr..
En ik moet waarschijnlijk ook nog 3 maanden wachten voordat ik überhaupt weer hulp kan krijgen, en dat ga ik niet volhouden.. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Emdr

roos93 schreef:Het wordt toch geen emdr..
En ik moet waarschijnlijk ook nog 3 maanden wachten voordat ik überhaupt weer hulp kan krijgen, en dat ga ik niet volhouden.. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Heb je ook aangegeven dat je het vermoeden hebt dat je dit niet vol kan houden? Wat is daar de reactie op geweest?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Nee, dat heb ik niet.. Dus het is ook wel mijn eigen schuld.. Ik vind het lastig zoiets te zeggen.
Ik heb wel donderdag een belafspraak met mijn huisarts, dat is voorlopig mijn laatste kans om het wel te zeggen..
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Emdr

roos93 schreef:Nee, dat heb ik niet.. Dus het is ook wel mijn eigen schuld.. Ik vind het lastig zoiets te zeggen.
Ik heb wel donderdag een belafspraak met mijn huisarts, dat is voorlopig mijn laatste kans om het wel te zeggen..
Je kan ook nog altijd later de huisarts bellen, lijkt me. (Na dit gesprek, als het je niet lukt, om het alsnog aan te geven.) Succes alvast.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Memories schreef: Je kan ook nog altijd later de huisarts bellen, lijkt me. (Na dit gesprek, als het je niet lukt, om het alsnog aan te geven.) Succes alvast.
Ja, dat kan wel.. maar ze zijn na volgende week drie weken dicht.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Emdr

roos93 schreef:
Memories schreef: Je kan ook nog altijd later de huisarts bellen, lijkt me. (Na dit gesprek, als het je niet lukt, om het alsnog aan te geven.) Succes alvast.
Ja, dat kan wel.. maar ze zijn na volgende week drie weken dicht.
Oke, dat is balen!!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

roos93 schreef:Het wordt toch geen emdr..
En ik moet waarschijnlijk ook nog 3 maanden wachten voordat ik überhaupt weer hulp kan krijgen, en dat ga ik niet volhouden.. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Eh - wat is hier nu precies aan de hand?
Hoezo 'wordt het geen emdr'? Uiteraard: als jij het niet ziet zitten dan gebeurt het niet (emdr doen bij iemand die niet wil of niet goed is voorbereid kan schade doen.
).

En heeft dat nog een relatie met dat je nog drie maanden moet wachten?

En trouwens: dat is een belachelijk lange termijn. Hoezo is dat?
Kun je bijv. voor steunende gesprekken bij het maatschappelijk werk terecht?

Sterkte - en zorg goed voor jezelf!!!
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Janneke schreef:Eh - wat is hier nu precies aan de hand?
Hoezo 'wordt het geen emdr'? Uiteraard: als jij het niet ziet zitten dan gebeurt het niet (emdr doen bij iemand die niet wil of niet goed is voorbereid kan schade doen).
Omdat ik teveel twijfel.. Ik ben bang dat het te zwaar zal zijn.
En heeft dat nog een relatie met dat je nog drie maanden moet wachten?
Nee, dat denk ik niet.
En trouwens: dat is een belachelijk lange termijn. Hoezo is dat?
Wachttijden.. 6 weken tussen aanmelding en intake en nog eens 6 tussen intake en start behandeling (bij de ggz).
Kun je bijv. voor steunende gesprekken bij het maatschappelijk werk terecht?
Dat zou wel kunnen, maar ik vind het heel moeilijk om iemand te vertrouwen.. En ik wil het best weer een kans geven, maar niet bij iemand waarvan ik weet dat het iets tijdelijks is en diegene me niet echt kan helpen.
Sterkte - en zorg goed voor jezelf!!!
Dank je..
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

Twijfelen kan erg nuttig zijn ;).
En een ander feit: trauma verwerking is zeer de moeite waard, letterlijk, het is meer dan een vloek en een zucht.

Maar wat denk, voel en vrees je concreet als je zegt dat je bang bent dat het te zwaar zal zijn ...?

Verder: een verwerkingsproces kent meerdere fasen en emdr is typisch iets voor de tweede fase. In de eerste fase ben je bezig met zaken zoals jezelf troosten, kalmeren, moed inspreken, leren over macht, nadenken over manipulatie, zoeken naar hoe je stress kunt afbouwen - en de tweede fase komt pas als jij dat wilt en als jij al die vaardigheden onder de knie hebt.

.....en of je dan emdr doet of iets anders is op dit moment secundair.
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Janneke schreef:Maar wat denk, voel en vrees je concreet als je zegt dat je bang bent dat het te zwaar zal zijn ...?
Dat ik het niet aankan en dat ik nog verder terugval in mijn eetstoornis, denk ik.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Emdr

roos93 schreef:
Janneke schreef:Maar wat denk, voel en vrees je concreet als je zegt dat je bang bent dat het te zwaar zal zijn ...?
Dat ik het niet aankan en dat ik nog verder terugval in mijn eetstoornis, denk ik.
Naar mijn weten, zijn er verschillende soorten aanpak. Je kan de mogelijkheid nemen om met een hulpverleningstraject te startten op geestelijke vlak, als je nog behoorlijk vastzit in je eetstoornis en dus bijvoorbeeld nog behoorlijk afvalt en geen vast patroon nog hebt of kan vasthouden. (Waardoor je inderdaad een kans loopt om nog verder achteruit te gaan, omdat de eetstoornis iets is waar jij wel controle over hebt voor je gevoel (Het is gevaarlijk, maar voor je gevoel heb je misschien daar als enige controle over.)

Je kan met een hulpverleningstraject startten op geestelijk vlak én je kan je bezig gaan houden met begeleiding om tegerlijkertijd je gewicht op orden te brengen. (Dat is twee in één. Beiden belangrijk.)

Of je kan ervoor kiezen eerst je gewicht wat beter in de hand te hebben voordat er meer begeleiding komt voor het geestelijke deel.
(Maar je eetstoornis, houdt verband met geestelijk ongemak.)


En ik kan mij voorstellen dat je bang bent om terug te vallen. (Die kans is aanwezig en kan ook gebeuren als je intensief met jezelf aan de slag gaat.)
Maar dan kan je er dus voor kiezen, om optie twee te gaan doen.
(In overleg, lijkt mij goed. Maar ik ben niet degene die je gaat dwingen iets NU maar te doen, goede afspraken en weten waar je aan toe bent is belangrijk.)

Sterkte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

roos93 schreef:
Janneke schreef:Maar wat denk, voel en vrees je concreet als je zegt dat je bang bent dat het te zwaar zal zijn ...?
Dat ik het niet aankan en dat ik nog verder terugval in mijn eetstoornis, denk ik.
...dat is een belangrijke gedachte.
Bij een knoeier loop je idd die kans. (Ik heb het nu niet over technieken, emdr, cgt of nog weer een ander middel, maar gewoon over traumaverwerking.)

Bij goede traumaverwerking geldt, dat je de hele eerste fase NIET over je trauma hoeft te praten. Dan gaat het gewoon over hoe jij jezelf troost, op een goede manier."Het mag met eten, maar niet op de wijze van een eetprobleem" - en met het doel jou ook andere vormen van troost te laten ervaren.

En zo doorlopen jullie alle aspecten van de eerste fase van traumaverwerking, denkbaar wordt je eetstoornis er minder door.

Bij het starten van de fase waarin je de rotverhalen deelt, kan het gebeuren dat je een kortstondige terugval krijgt (een paar dagen ofzo), en dan grijp je gewoon terug op wat je allemaal in de eerste fase hebt gedaan.

En als fase twee achter de rug is, is je eetstoornis echt veel minder, misschien zelfs gewoon weg.

En het allerbelangrijkste: je hoeft niet van beton te zijn, je hoeft niet sterk te zijn om een therapie "aan te kunnen". (Dat is de wereld op zijn kop. Het komt helaas voor, maar het is en blijft foute boel.)
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Nog bedankt voor jullie reacties.

Het ggz belde een paar dagen geleden.. Ik heb daar aankomende dinsdag al een intake.. Ik snap ook niet waarom het opeens zo snel is, mijn huisarts was ook verbaasd. Maar goed, dinsdag al dus. Ik zou blij moeten zijn, of opgelucht, maar ik voel op het moment alleen de spanning.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Emdr

Sterkte, Roos. :knuffel: Ik kan mij voorstellen dat je spanning voelt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Emdr

Sterkte met de zenuwen!
Gebruikersavatar
roos93
Berichten: 2506
Lid geworden op: 18 dec 2010 13:38
Contacteer: Website

Re: Emdr

Dank jullie.
Art is never finished, only abandoned ~ Leonardo da Vinci

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”