zus

EMDR

Mijn psycholoog stelde emdr voor.
Ik heb even op internet zitten neuzen maar kom voor- en tegenstanders tegen.
Het gaat in mijn geval om stalkgedrag van mijn ex, op allerlei manieren.
Ontmoetingen buiten, buiten mijn wil om, sms, mail, briefjes, telefoontjes en noem maar op.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En werkt het?
Ik zie er eerlijk gezegd best wel tegenop, ga ik niet doorslaan als ik daar zit?
Mijn emoties laat ik tijdens een bezoek aan de psycholoog nooit echt zien omdat ik me ervoor schaam.
Aan de andere kant wil ik mijn angst en paniek wel kwijt.
Maar ga ik nu tijdens zo'n sessie niet doorslaan? Hoe zal ik reageren?
Als ik een klote mail van mijn ex krijg met allerlei beschuldigingen en bedreigingen, dan word ik dus heel erg boos en sla ik echt door en wens hem van alles toe. Ga ik dat tijdens die sessie dan ook doen?
quodpersortem

Re: EMDR

Ik heb zelf een korte periode EMDR gevolgd omdat gedacht werd dat ik veel last had van het pesten van vroeger. Qua de gevoelens waarvan de therapeuten dachten die weg zouden gaan heeft het niet veel geholpen maar ik ben er inmiddels achter dat daar een andere oorzaak achter zit.

De voorvallen die bij mij in EMDR zijn behandeld zijn wel dingen die nu véél minder spanning/emotie oproepen dan daarvoor.

Ik denk dat het bij zo'n sessie anders verloopt dan wanneer jij in je eentje bent en zo'n mailtje krijgt. Er zit een ervaren begeleider bij je die precies weet hoe de therapie werkt en waarschijnlijk ook goed weet hoe iemand die iets traumatisch heeft meegemaakt kan reageren.

In dit geval zou ik zeggen: baadt het niet dan schaadt het niet.

[AAI]
zus

Re: EMDR

Ja, ik ga die behandeling ook wel doen hoor.
Maar heb echt zoiets van, ben ik nog wel mezelf als ik reageer.
Ik probeer me altijd in te houden, maar van binnen kook ik dan.
Voor de knd houd ik me goed maar in mijn lijf kolkt en bruist het van nijd en spanning.
Echt superveel filmpjes op you tube bv. zijn er niet te vinden.

btw....thnx voor je snelle reactie! [045]
quodpersortem

Re: EMDR

Hm... mijn reacties op de gebeurtenissen die bij EMDR werden behandeld waren minder heftig dan mijn gevoelens toen ze ook echt gebeurden. Vaak was het ook zo dat ik niet de hele behandelingstijd aan maar een onderwerp wertke. We begonnen vaak met wat er de week ervoor was besproken, en de eerste paar keren begonnen we ook met iets dat minder heftig was. Je word er dus als het ware wel op voorbereid. Zodat je ook zelf weet hoe je gaat reageren wanneer je met iets wat heel heftig is bezig gaat.

Als je meer vragen hebt mag je trouwens altijd een PB'tje sturen. Wel weet ik dat er meer mensen op het forum zijn die ook EMDR hebben gevolgd.

Wat voor mij trouwens wel geldt is dat nu, zo'n vier jaar na dato, de effecten wel wat minder zijn/aan het wegtrekken zijn. Dat betekent niet dat het in het begin niet holp. Het kan zelfs het zetje zijn naar je weer beter gaan voelen.

En ik mocht zelf mijn geprefereerde methode uitkiezen. EMDR kan namelijk op verschillende manieren gegeven worden: het kan inwerken op het gevoel, op zicht, en op gehoor. Ik heb een EMDR gevolgd waarbij ik piepjes te horen kreeg maar er zijn ook mensen die het fijner vinden wanneer ze op de handen wordt getikt (in ritme) of naar een pen/stokje/etc. kijken dat heen en weer beweegt. Denk daar ook eens over na!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: EMDR

zus schreef:Mijn psycholoog stelde emdr voor.
Ik heb even op internet zitten neuzen maar kom voor- en tegenstanders tegen.
Hoi Zus,
welkom op het forum...! Ik hoor tot de fans van emdr - maar bedenk wel: het is geen miracle cure!!! (Sommige tegenstanders hebben beslist een punt: er lopen helaas ook knoeiers rond, etc.)
zus schreef:Het gaat in mijn geval om stalkgedrag van mijn ex, op allerlei manieren.
Ontmoetingen buiten, buiten mijn wil om, sms, mail, briefjes, telefoontjes en noem maar op.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Naar voor je...! Nee, ik heb met deze vorm van ellende geen ervaring - maar ik kan me levendig voorstellen, dat je hier goed emdr op kunt doen.
zus schreef:En werkt het?
Voor mij werkte het uitstekend, dwz: niet bij knoeier nummer 1, wel bij mijn 2e mevrouw.
zus schreef:Ik zie er eerlijk gezegd best wel tegenop, ga ik niet doorslaan als ik daar zit?
Mijn emoties laat ik tijdens een bezoek aan de psycholoog nooit echt zien omdat ik me ervoor schaam.
Aan de andere kant wil ik mijn angst en paniek wel kwijt.
Maar ga ik nu tijdens zo'n sessie niet doorslaan? Hoe zal ik reageren?
Ten eerste: het is mega belangrijk, om dit met je therapeut te bespreken. 2e: Een van de opties is, dat jullie een "prettige plek" construeren: je neemt een vakantifoto oid. in gedachten, een plek die mooi is, waar nooit iets naars is gebeurd, waar jij je happy voelt en kunt ontspannen. En daarna doe je "links - rechts - links" om de ontspanning te verdiepen.
En als dingen (te) heftig worden, kun je teruggaan naar dat bos, dat meertje, etc.etc.
3e Schaamte IS een hele pijnlijke emotie, praat daar over. Gesteld, dat je deze therapeut niet wilt laten zien, dat je huilt (of boos bent, of hoe t maar uitkomt) zoek dan liever een andere - emdr is een client centered therapie, waarin de band tussen therapeut en client heel belangrijk is. Het vertrouwen is wezenijk - emdr is niet "zo maar eventjes een techniek".
4e: Maar de techniek van emdr kan werken, ook als jij maar half voorbereid in staat - en daar komen ongelukken van. Bijv. je schaamt je voor je emoties, hoopt dat emdr dat "op magische wijze weg zal halen" - en dat kan heel naar worden.
Fan of niet: ik was niet altijd blij, als dat "links rechts links" opeens een of andere oude pijnlijke herinnering uit mijn buik tevoorschijn 'toverde' en ik vreselijk moest huilen. (Okee - ik heb me na afloop altijd sterk en opgewekt en opgelucht gevoeld, dat wel. En halverwege wist ik, dat dit er bij kon horen en dat het "voor een goed doel was".)
Zou jij iets vergelijkbaars voelen en denken "Oh, bah, nou ga ik toch huilen en dat wil ik helemaal niet" - dan zijn de rapen gaar.
zus schreef:Als ik een klote mail van mijn ex krijg met allerlei beschuldigingen en bedreigingen, dan word ik dus heel erg boos en sla ik echt door en wens hem van alles toe. Ga ik dat tijdens die sessie dan ook doen?
Denkbaar. Iemand stalken IS heel vernederend en dat je baken en bakken opgespaarde boosheid (en wat al niet) hebt, kan ik me levendig voorstellen.
Bedenk: uitspraken tijdens therapie ZIJN geen rationele uitspraken.
Ooit riep ik, tov. mijn ex broer (ik ben incestvrouw) "ik wurg je met mijn eigen twee handen!!!" Therapeute enthousiast (ha, client is boos, we hebben het ergste gehad, vertelde ze later) -
maar ik schrok van mezelf.
Dat had deze mevrouw gelukkig meteen in de gaten en ze zei/ vroeg iets in de orde van "wat kijk je geschrokken".
Ja - dat klopt. Kleintjes zei ik iets van "Ik wil m eigenlijk niet wurgen."
Waarop zij doodnuchter vroeg:"Wat voor gevoel over jezelf geeft je dat, als je dat zegt (over dat wurgen)?" (Dat is de standaardvraag in emdr.)
"Nou, ik wil geen monster zijn"
Okee - houd dat beeld van een paar minuten geleden maar voor ogen en "plak de gedachte, 'ik wil geen monster zijn' er maar bovenop.
Links - rechts - links...
...en na een minuut ofzo (of 2 sets van een minuut, dat weet ik niet meer) kwam ik uit op "Ik ben geen menster, maar wel heeel erg verschrikkelijk ontzettend boos want hij heeft me wel heel erg ontzettend vreselijk pijn gedaan!
Okee - houd die gedachte in mind: links - rechts - links...

En misschien, in het kader van bespreek het met de therapeut, heeft het zin, om je eerste sesie emdr te doen 'op' het gegeven, 'dat jij atijd je emoties in wilt/ moet houden', of dat je je schaamt voor te tranen of je woede. (Sommige mensen werden bijv. eerst gepest - en als je, ik spreek uit ervaring, ging huilen, OOHHH!!! dat was dan echt feest voor dat stelletje *&^$#@%^.) Dat je dan jezelf aanwendt, om alles maar binnen te houden is in die situatie hartstikke verstandig - maar later, in ander situaties, is het wellicht juist een struikelblok.
(En gesteld, dat je geen hoge drukketel meer bent, maar een stevige kille woede kunt uitstralen - dan is dat ook een hulp 'in real life' als je de ellendeling tegen het lijf loopt. Dan kijk je hem met een kille blik aan en zegt of niets, of 1 enkele, korte zin die precies aangeeft, dat jij niet bang meer voor hem bent en zijn gedrag stevig afkeurt. Dan heeft hij lang zo veel lol niet, als wanneer jij je emoties inslikt.)
zus

Re: EMDR

quodpersortem en janneke,

Onwijs bedankt voor jullie openhartige antwoorden [045]
Daar heb ik iets aan.
Janneke, ik vertrouw mijn therapeute wel hoor, maar ik voel me sowieso altijd ongemakkelijk bij zulke mensen. Zegt meer over mij dan over hen denk ik, op zich vertel ik haat best wel veel en zij haakt er goed op in.
Ik ben wel van mening dat ik het wel echt moet gaan doen, ik kan het iig proberen.
Een andere mogelijkheid zie ik niet, jah, die is er wel, maar die zal ik wel, net zoals jij deed Janneke, uitschreeuwen als ik daar zit. Maar ik ga er dus maar vanuit dat alles wta ik daar zeg binnenskamers blijft en dat ze wel weet dat dat gedachten zijn in een opwelling. Hoe vaak ik hem al niet dood gewenst heb, waarna ik dan na een kwartier alweer zeg, tjah, das geen oplossing natuurlijk.
Het gekke is dat ik weinig filmpjes op you tube kan vinden, alhoewel dt eigenlijk ook zo gek weer niet is, want wie wil zich zo laten filmen?
Nogmaals bedankt voor jullie berichten!!!!
Ik zal jullie sws op de hoogte houden van mijn ervaring. Ik moet over 2 wkn terug of ze dan de emdr gaat doen weet ik niet eigenlijk. Lijkt me dat je je daar wel op moet voorbereiden.
Of eigenlijk ook weer niet, want dan maak je je maar druk om niks, 023
quodpersortem

Re: EMDR

Toen ik werd voorbereid op de EMDR had ik eerst een soort intakegesprek. Daarbij kreeg ik ook vrijblijvend de piepjes te horen. En zoals ik al zei zijn we ook niet meteen met de allerheftigste gebeurtenis gestart. Geef het ook aan wanneer je niet verder wilt/kunt gaan, dan weet de therapeute ook waar je grens ligt :)
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: EMDR

Sorry Zus, maar ik begrijp het niet goed: je ex houdt niet op met je te stalken, en dan zou jij therapie moeten volgen?
Waarom kan hij niet aangepakt worden? (Een contactverbod bv.)
Ik ben nu misschien supernaïef, maar je kan op het internet wel ergens een procedure vinden om een contactverbod aan te vragen. Die procedure druk je af, en als hij je op straat nog eens lastigvalt (ik vermoed dat hij je enkel volgt, en dat hij niet lichamelijk agressief wordt?), dan geef je hem gewoon dat papier met die procedure, zonder ook maar één woord te zeggen. (Moest het niet voldoende zijn, kan je die procedure ook effectief uitvoeren)

Ik wil je hierbij zeker niet afraden om EMDR te volgen, het schijnt een heel goede "therapie" te zijn, maar misschien is deze situatie op een andere manier op te lossen.

Veel geluk
zus

Re: EMDR

Nou het ligt wel wat ingewikkelder ook. Hij valt mij met name lastig via sms. what's ap, mail, briefjes, op straat, telefoon etc.
Een ander emailadres heeft geen zin want we moeten contact hebben ivm de kinderen en wat zakelijke dingen die nog niet afgewikkeld kunnen worden.
En er loopt al een procedure bij het steunpunt huiselijk geweld. Die zijn ermee bezig maar je moet allerlei bewijzen hebben, en die heb ik, en er moet een procedure worden gevolgd.
Ondertussen is hij al vanaf het begin van de scheiding bezig met dat lastig vallen en zit ik er psychisch doorheen. En natuurlijk wordt hij aangepakt maar hij weet wanneer hij moet stoppen en is gemeen en sluw. Het klinkt allemaal makkelijker dan het is hoor.
Ze kunnen er pas iets aan doen als er een grens is bereikt, en tegen de tijd dat zij vonden dat die grens er was had hij mij al kapot gemaakt.
En aangezien ik er toch wel sterker uit wil komen en me weer beter wil gaan voelen en niet meer de gedachte wil hebben dat ik bang ben van hem, daar is die therapie voor.
Ik doe dat echt niet voor me lol ofzo, en helaas is het in Nederland zo dat er eerst een slachtoffer moet zijn voordat er iets aan de dader gedaan wordt en dan nog moeten er allerlei procedures worden gevolgd.
Was het maar zo gemakkelijk :angry:
quodpersortem

Re: EMDR

scampsd schreef:Ik wil je hierbij zeker niet afraden om EMDR te volgen, het schijnt een heel goede "therapie" te zijn, maar misschien is deze situatie op een andere manier op te lossen.
Ik snap niet waarom je het woord therapie tussen aanhalingstekens zet, scampsd? Het is een soort therapie die bij de meeste GGZs wordt aangeboden en is dus erkend. Bovendien zijn het twee afzonderlijke problemen, Zus haar mentale gesteldheid wordt niet zomaar opgelost wanneer haar ex al zou besluiten haar met rust te laten. Een trauma houd je inmiddels bij je, ook nadat je uit de situatie bent gehaald.

En @Zus hoe gaat het op dit moment?
zus

Re: EMDR

Bedankt quodpersortem,

Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen, het zijn 2 problemen en ze hebben indirect met elkaar te maken maar al zou hij nu stoppen dan nog zit ik met dat trauma want dat is het inmiddels.
Het schijnt een post traumatisch stresssyndroom te zijn en daar kom je zonder hulp niet vanaf.
Die angst zit er nog steeds, ik moet vlgd week weer naar therapie ik weet alleen niet of ze dan al aan die emdr gaat beginnen. Ik krijg zoveel te verwerken en info dat ik zulke dingen dus vergeet te vragen dan. Maar ik merk het wel vlgd week. Ik functioneer redelijk op 3 seresta's/dag. Ik ben dan wat rustiger maar ik blijf steeds achterom kijken. Zeker in de weekenden dan kan ik het nodige verwachten. Plus komende week gaan er stappen gezet worden door het steunpunt huiselijk geweld, dus ik kan mijn borst wel vast natmaken.
Gisteren had ik een groot feest van een vriendin, het lastige is dan dat ik zo snel moe ben. Ik ben geweest, moest met de auto en de trein en een stuk lopen. Dat alleen sloopt mij al. Dan veel mensen, harde muziek, veel gepraat en gelach. Ik merk dat ik dat niet aan kan. Dat is die burn out. Ik word dan boos op mezelf, ik baal er dan van dat ik dat niet kan mjah, das allemaal zonde van de energie en ik moet dat leren los te laten. Ik kan gewoon minder dan voorheen. Terwijl dat juist wel de dingen zijn die mij er doorheen trekken.
Ik hoop dat er snel verandering komt in de situatie en dat die emdr gaat helpen.
quodpersortem

Re: EMDR

Neem je wel voldoende je rust? Het is niet erg als je wat vaker iets af zegt, zeker als je zelf al aangeeft dat alleen de reis al je uitput. Wanneer je jezelf gaat pushen in deze situatie, loop je het risico dat je je spanningen enkel verhoogt. Normaal gesproken wordt bij spanningen en angsten wel geadviseerd er doorheen te gaan maar jij zit op dit moment in zo'n roerige tijd dat het ook niet hindert als je wat meer rust zoekt. Dat kan zijn door inderdaad eens wat minder vaak naar een feestje te gaan, eerder op bed te gaan of een warm bad te nemen met een ontspannend boek er bij. Ik keek persoonlijk graag films waarbij ik niet echt op hoefde te letten.

En het kan inderdaad goed PTSS zijn--EMDR is daar een veelgebruikte behandelmethode voor. Wanneer de spanningen uit de herinneringen worden gehaald, dalen waarschijnlijk de spanningen in je leven ook een beetje.

Goed trouwens dat er wel stappen worden ondernomen. Ik wens je veel succes, zeker voor de komende week maar ook voor de tijd erna!

[AAI]
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: EMDR

zus schreef:maar al zou hij nu stoppen dan nog zit ik met dat trauma want dat is het inmiddels.
Het schijnt een post traumatisch stresssyndroom te zijn en daar kom je zonder hulp niet vanaf.
Meestal niet - en met techieken als emdr kan het snel gebeurd zijn - opgeruimd staat netjes!
zus schreef:Die angst zit er nog steeds, ik moet vlgd week weer naar therapie ik weet alleen niet of ze dan al aan die emdr gaat beginnen. Ik krijg zoveel te verwerken en info dat ik zulke dingen dus vergeet te vragen dan. Maar ik merk het wel vlgd week.
Wat betreft emdr, staat er ook en leuk artikel op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_moveme ... processing. Meestal is er eerst nog een voorgesprek over 'hoe gaan we het doen': wat is een goede 'fijne plek', oefenen met oogbewegeingen/ geluiden/ zachte 'tikjes', etc. En een gesprek over 'welk rotbeeld gaan we bij de kop pakken en de nek omdraaien'.
zus schreef:Ik functioneer redelijk op 3 seresta's/dag. Ik ben dan wat rustiger maar ik blijf steeds achterom kijken.
Als het gaat om de realiteit is het alleen maar verstandig, om achterom te blijven kijken - dat je nu echt veilig bent, is nog niet zo, heb ik begrepen. Triest, maar dan moet je idd omkijken.
...en please, pas op met alle seresta's, valium en ander epammen: ze versuffen, hinderne je remslaap (en daarmee je verwerking) en ze verslaven vrij snel. Er zijn zat andere middelen in de drogist of apotheek te krijgen, die beter werken maar waar artsen niet snel aan denken. (L- glutamine, GABA, L-theanine, salvia, ginkgo biloba en magnesium.)
zus schreef:Gisteren had ik een groot feest van een vriendin, het lastige is dan dat ik zo snel moe ben. Ik ben geweest, moest met de auto en de trein en een stuk lopen. Dat alleen sloopt mij al. Dan veel mensen, harde muziek, veel gepraat en gelach. Ik merk dat ik dat niet aan kan. Dat is die burn out.
Ja, burn out is net niet hetzelfde als trauma maar een en ander kan helaas goed samengaan. Burn out is vooral een lichamelijke kwestie (je herstelmechanisme is oververmoeid) en dat is wel weer op te krikken. Als de trauma's zijn verwerkt, scheelt het ook slokken op een borrel!!
Maar idd: accepteren, dat je bepaalde delen van je lichaam hebt moeten overvragen en dat er nu rust nodig is, hoort er bij. (Wie haar longen heeft overvraagd, moet ook niet dagelijks kilometers tegen de koude oostenwind in fietsen - dat kan je lichaam tijdelijk NIET. Leuk is anders, maar van jezelf nog verder forceren word je ook niet blij.)
zus schreef:Ik word dan boos op mezelf
...word maar boos op hem, jij bent niet voor je lol oververmoeid geraakt!
zus schreef:ik baal er dan van dat ik dat niet kan
:knuffel: :knuffel:
zus schreef:Ik kan gewoon minder dan voorheen. Terwijl dat juist wel de dingen zijn die mij er doorheen trekken.
Ja - da is ook een grote valkuil: blijf, al ben je vermoeid, wel leuke dingen doen!!! (En daarna dan maar een dag op bed oid.)
zus schreef:Ik hoop dat er snel verandering komt in de situatie en dat die emdr gaat helpen.
Ik hoop het ook!!!!!
zus

Re: EMDR

Janneke,

Bedankt voor je uitgebreide en eerlijke antwoord!!
Je begrijpt het dft003
Ik word komende week gebeld door het shg, ze willen dan precies weten hoe en wat , ik heb al een pakket met bewijsmateriaal klaarliggen.
Verder gaat mijn ex deze week een brief krijgen van mijn advocaat, dus ik kan wat gaan verwachten.
Maar maandag weer therapie, kijken wat dat oplevert. Ze zal dan wel beginnen over die emdr, of gelijk met die emdr.
Ik heb iig informatie in overvloed en snap wel wat de bedoeling is. Zij doet het trouwens met klikjes.
Spannend vind ik het nog steeds maar dat vind ik sws die zittingen bij de psycholoog, omdat ik niet het typje ben wat me snel bloot geeft.
Maar ik ga het proberen, ik ga jullie uiteraard op de hoogte houden.
:knuffel:

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”