Gespannen gevoel maar waarvoor?
Sinds een week voel ik me vaak gespannen, echter weet ik niet waarvoor. Ook voel me soms somber, zouden deze klachten samen kunnen hangen. En wie herkent dat gespannen gevoel, soms is het te verglijken of er iets ergs gebeurd. En soms ook lijkt het of het steker wordt en dan weer zwaker iemand?
-

delta12 - Berichten: 33
Hoi Delta,
op zich kunnen somberheid, angst en spanning goed samengaan.
Het gevoel "dat er iets ergs gebeurt" roept, helaas, eerder dit soort dingen op, dan dat het uitnodigt tot vrolijkheid, ontspaning en genieten.
Heb je een idee, waar het gevoel vandaan komt?
Soms zijn die dingen duidelijk, soms niet - en soms is het bijv. "vorig jaar om deze tijd..." of "ik maakte vorige week iets mee, dat me ergens toch deed denken aan..."
op zich kunnen somberheid, angst en spanning goed samengaan.
Het gevoel "dat er iets ergs gebeurt" roept, helaas, eerder dit soort dingen op, dan dat het uitnodigt tot vrolijkheid, ontspaning en genieten.
Heb je een idee, waar het gevoel vandaan komt?
Soms zijn die dingen duidelijk, soms niet - en soms is het bijv. "vorig jaar om deze tijd..." of "ik maakte vorige week iets mee, dat me ergens toch deed denken aan..."
-

Janneke - Berichten: 5060
Ik heb er ook last van, en ik denk dat het onverwerkte gebeurtenissen zijn die onbewust je gedrag beïnvloeden. 

- BlueTimes
Het is moeilijk uit te leggen. Ik weet uit ervaring dat dit een gevoel was in een depressie thuis hoort en gelukkig ook weer zal verdwijnen.
Het is net alsof je hoofd onder spanning staat.
Nee ik kan niets bedenken waar ik stress door zou moeten hebben. Iemand nog tips of beter nog iemand die een dergelijk gevoel heeft mee gemaakt.
Het is net alsof je hoofd onder spanning staat.
Nee ik kan niets bedenken waar ik stress door zou moeten hebben. Iemand nog tips of beter nog iemand die een dergelijk gevoel heeft mee gemaakt.
-

Ik voel me ook vaak gespannen zonder te weten waarvoor/waarom.
Ik heb dan het gevoel alsof mijn hart volledig samenkrimpt en het gaat begeven.
Met mijn nieuwe meds (depakine en efexor) gaat het ietwat beter.
Ik heb dan het gevoel alsof mijn hart volledig samenkrimpt en het gaat begeven.
Met mijn nieuwe meds (depakine en efexor) gaat het ietwat beter.
Ergens is er een sprankeltje hoop!
-

miek - Berichten: 354
Ik ken het gespannen gevoel ook en het is bij mij vaak ook om "niets" het is dan idd moeilijk uit te leggen waarom je dat voelt.. want je begrijpt t zelf niet, maar je bent dus niet de enige die dat heeft... dat dat iedergeval een kleine geruststelling is..
The Mentalist: I read between the lies.
-

Bibbertje - Berichten: 159
dat heb ik soms zo erg dat het pijn doet dan zit ik op de bank en dan voel ik het ken je dat
-

Bij mij doet t soms ook best pijn, heb dan steken bij mn borst, maar dit zijn dan gewoon de spieren die zich op je borstkas begeven, die trekken zich dan samen en veroorzaken de pijn, dus in de meeste gevallen heeft t niks met je hart te maken, maar zijn t de spieren die zich samentrekken door de stress.
The Mentalist: I read between the lies.
-

Bibbertje - Berichten: 159
Ook ik herken dit heel erg. Ik voel me bijna altijd gespannen en weet niet wat het is.
Natuurlijk gaat het met ups en downs maar 'het gevoel' zoals ik het noem zit er altijd.
Ben je er onderhand al achter waar het vandaan komt?
Groetjes
Natuurlijk gaat het met ups en downs maar 'het gevoel' zoals ik het noem zit er altijd.
Ben je er onderhand al achter waar het vandaan komt?
Groetjes
-

mari - Berichten: 8
Ik heb bijna altijd spanning in mijn nek en schouders en op mijn kaken. Ik word ook wakker met klemkaken 
Als ik me er bewust van word, probeer ik het te ontspannen maar het is lastig en soms ook pijnlijk.

Als ik me er bewust van word, probeer ik het te ontspannen maar het is lastig en soms ook pijnlijk.
Ik ben te nemen of te laten. Je mag van me houden. Je mag me ook haten. Ik ben wie ik ben. Dit is mijn wereld. Dit is mijn stem. Hoor de taal van mijn hart
-

Zoeza - Berichten: 7382
delta12 schreef:Sinds een week voel ik me vaak gespannen, echter weet ik niet waarvoor. Ook voel me soms somber, zouden deze klachten samen kunnen hangen. En wie herkent dat gespannen gevoel, soms is het te verglijken of er iets ergs gebeurd. En soms ook lijkt het of het steker wordt en dan weer zwaker iemand?
Hoi Delta,
Ik herken dit ook wel bij mezelf, maar ik weet niet of het precies dezelfde aanvallen zijn, ik krijg dan een soort van sterk zenuwachtig gevoel door mijn lijf en dan begin ik te zweten en krijg ik allerlei beelden in mijn hoofd met een raar gevoel erbij, gaat het bij jou ook zo?
Succes!

-

Tallie - Berichten: 3
Hoi Delta,
Een van mijn therapeutes had ooit dit verhaal over angsten (met name midden in de nacht, maar het hele verhaal gaat ook overdag op)..
Stel: je slaapt en 50 meter van je huis staat een eikeboom.
Als je 'snachts wakker wordt om een plasje te plegen, hoor je de eikeboom niet.
Stel: je wordt wakker uit een nachtmerrie. Je zit propvol adrenaline door alle angst in die nachtmerrie. Die adrenaline maakt, dat al je zintuigen scherper werken: je hoort opeens die eikenboom.
Eerste mogelijkheid: daar kun je op dat moment van schrikken "Ik hoor een gek geluid, anders hoor ik dat nooit - er zullen toch geen inbrekers zijn..??"
Jezelf gerust stellen: "Oh, ja, dat verhaal over die eikenboom. Ik zit nu propvol adrenaline en hoor dus 'verder weg'" - dat kan wat rust geven.
Tweede mogelijheid: op bewust niveau hoor je die hele eikenboom niet. Je voelt je rot vanwege de nachtmerrie en al die angsten, "je hebt wel wat anders aan je hoofd".
Maar je autonome zenuwstel hoort het wel en slaat de informatie wel op.
....en de ellende is, dat je DAT specifieke geluid (...van die eikeboom...) te vaak gehoord op een moment dat je je vreselijk voelde en dat je lichaam vond, dat je in gevaar verkeerde, 'het horen van de eikeboom' zelf al een trigger gaat worden en paniek kan geven.
(Je autonoom zenuwstel kan buiten jouw bewuste weten om, besluiten dat je in gevaar bent en alarm slaan. Gelukkig kun je dat 'overijverige' gedoe met bijv. emdr weer "afzetten".)
Een van mijn therapeutes had ooit dit verhaal over angsten (met name midden in de nacht, maar het hele verhaal gaat ook overdag op)..
Stel: je slaapt en 50 meter van je huis staat een eikeboom.
Als je 'snachts wakker wordt om een plasje te plegen, hoor je de eikeboom niet.
Stel: je wordt wakker uit een nachtmerrie. Je zit propvol adrenaline door alle angst in die nachtmerrie. Die adrenaline maakt, dat al je zintuigen scherper werken: je hoort opeens die eikenboom.
Eerste mogelijkheid: daar kun je op dat moment van schrikken "Ik hoor een gek geluid, anders hoor ik dat nooit - er zullen toch geen inbrekers zijn..??"
Jezelf gerust stellen: "Oh, ja, dat verhaal over die eikenboom. Ik zit nu propvol adrenaline en hoor dus 'verder weg'" - dat kan wat rust geven.
Tweede mogelijheid: op bewust niveau hoor je die hele eikenboom niet. Je voelt je rot vanwege de nachtmerrie en al die angsten, "je hebt wel wat anders aan je hoofd".
Maar je autonome zenuwstel hoort het wel en slaat de informatie wel op.
....en de ellende is, dat je DAT specifieke geluid (...van die eikeboom...) te vaak gehoord op een moment dat je je vreselijk voelde en dat je lichaam vond, dat je in gevaar verkeerde, 'het horen van de eikeboom' zelf al een trigger gaat worden en paniek kan geven.
(Je autonoom zenuwstel kan buiten jouw bewuste weten om, besluiten dat je in gevaar bent en alarm slaan. Gelukkig kun je dat 'overijverige' gedoe met bijv. emdr weer "afzetten".)
-

Janneke - Berichten: 5060
12 berichten
• Pagina 1 van 1