marloes

projectietest

Hallo,

Welke mensen hebben ervaring met de volgende projectieve tests: de ZALC en Rosenzweig?

Marloes
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Hallo Marloes,

De ZALC en Rosenzweig gebruik ik beiden regelmatig. De ZALC nog wel het vaakst, aangezien dit een recent genormeerde tests is en we (GGZ) geen normen hebben bij de Rosenzweig.

De ZALC geeft een beeld over het niveau van de ego-ontwikkeling, de manier van kijken naar zichzelf en de omgeving.
Deze test is een zinnen-aanvullijst die af te nemen is bij kkn vanaf leeftijd van 9 jaar. Mijn ervaring is dat de jongste groep bijna allemaal op het laagste stadium uitkomt dat de test meet (impulsief stadium).
Scoren vraagt veel tijd, ongeveer een halfuur per lijst. Er blijven altijd wel wat items over waarbij ik twijfel hoe te scoren.
De ZALC verschilt best wel van gewone zinnen-aanvultests, die ik daarnaast ook afneem en meer analytisch beoordeel.

Ik geef je een voorbeeld van de beschrijving van iemand die op het impulsieve stadium functioneert:

Het laagste stadium dat met de ZALC kan worden geëvalueerd is het Impulsieve stadium. Impulsieve personen zijn gepreoccupeerd met agressieve impulsen, zowel van zichzelf, als van anderen. Eigen agressie wordt met name getoond in reactie op frustraties en kritiek. Zij verwachten dat anderen altijd direct aan hun behoeften en verlangens tegemoetkomen. Het gaat daarbij niet uitsluitend om de vervulling van materiële behoeften, ook de bevrediging van sociale behoeften neemt een prominente plaats in.

Impulsieve personen zijn kwetsbaar ten aanzien van de agressie van anderen; de angst agressief bejegend te worden is een op de voorgrond tredende preoccupatie. Ook hier geldt dat zij geen zelfstandig verweer hebben en geneigd zijn. Bescherming te zoeken: zij zijn voor hun veiligheid afhankelijk van anderen. De beleving van kwetsbaarheid voor agressie komt ook tot uitdrukking in de betekenis die de Impulsieve persoon hecht aan de fysieke kracht waarover je, eventueel samen met anderen, beschikt.

De meeste 9-jarigen functioneren op dat stadium, maar ook volwassenen kunnen hierop uitkomen.

Dan de Rosenzweig of picture frustration test. Daarin staan allerlei situaties getekend, waarbij één persoon iets zegt tegen de ander. Het kind moet dan aangeven hoe het andere kind zou kunnen reageren.
Uitslagen worden vooral kwalitatief bekeken. Reageert het kind assertief of subassertief? Hoe is de reactie in contact met leeftijdgenoten, hoe in reactie op gezag / ouders?

Veel succes,

Frank R.
marloes

Beste Frank,

bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan. Ik ben momenteel een verslag aan het maken over een projectietest en wilde achterhalen hoe en of hier in de klinische praktijk nog mee gewerkt wordt. Aan jouw antwoord te zien wel dus.

bedankt!

groetjes marloes

Terug naar “Map 'Psychologie'”