Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

is er iemand bekend met passief agressieve persoonlijkheidsstoornis??

mvg

Matiie
tommy9119

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

De puberale stoornis. Die ken ik maar al te goed :lol:.

Maar die is er toch al niet meer sinds like 3 DSM's terug, dacht ik? Niet als officiele diagnose in ieder geval. Hoewel DSM natuurlijk ook lang niet altijd klopt.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

hier kan ik nix mee heb je niet meer info over de bahandeling ofso:p?
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

De passief agressieve persoonlijkheidsstoornis komt niet voor in de DSM IV, omdat vooralsnog niet duidelijk is of dit een afzonderlijke persoonlijkheidsstoornis is.

Als je een behandeling wil, raad ik je aan om naar een psycholoog/psychiater te gaan.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Leeuwtjuh

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Het gebeurt bij een psycholoog :D !

Heb je al een diagnose?
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

nee geen diagnose..maar herken me er heel goed in..

ik weet heus ook wel dat t bij een psycholoog of psychiaer behandeld kan worden, maar is er niemand die weet hoe goed het te behandelen is etc want ik wil niet alleen klachten vrij worden maar ook echt van t leven genieten!!

mvgg
Leeuwtjuh

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Tuurlijk, maar dan zul je eerst naar een psycholoog moeten :nod:
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

ja ik weet t..

ik heb al een afspraak bij de psychiater en die is pas over een HELE maand en dan is het nog alleen de intake die geduld heb ik eigk helemaal niet:(

ik ben 24/7 op internet over wat ik zou kunnen hebben en wil gewoon beginnen met veranderen ik ben het beu:P
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

dan zit er niks anders op dan tot volgende maand te wachten.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

dat weet ik zelf tog ook wel geef wat tips als je iets weet en als je zulke dingen gaat zeggen beter stil ik ben al booos genoeg
tommy9119

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Oke, Mattie. Allereerst, je begrijpt dat wij geen psychologen zijn, toch? We kunnen best tips geven, maar oplossingen zal al een stuk moeilijker worden. Maar anyways:

Vertel eens wat meer over hoe het zich uit bij jou? Wat doe je? Wat voor situatie komen er voor? Wat wil je veranderen? Waarom denk je het uberhaupt te hebben? Etc. Etc.
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

ja ik weet dat jullie geen psychologen zijn maar ik weet op dit moment zo veel over psychologie en ben geen mm vooruit gegaan en daar iriiteer ik mee aan ik weet ook wel dat ik beetje raar even snel een vraag stel en dat ik van alles wil weten.

maar mijn situatie is:
ik wil van alles maar ben erg onzeker, vroeger deed ik vaak stoer maar was wel altijd onzeker en uitte mij zelf niet qua gevoel alleen oppervlakkig contact zegmaar.

nu ben ik zeer onzeker geworden en zit ik thuis en ga niet naar school, niet zo zeer omdat ik angstig ben om iets te zeggen maar dat ik gewoon in de klas zit en als ik dan mezelf ben zoals altijd dan kom ik nogal arogant en iriterend over, ik ben ook heel negatief en kan er totaaaaaaaaal niet tegen dat als ik bijv in de trein zit en iedereen wie ik op dat moment kan zien hou ik meestal ook in de gaten, ik laat het niet los:S en daardoor gaan mensen bijv neus op trekken, met ze hand ze hoofd krabben ofso en dit soort dingen vat ik op als heej klote kind rich je aandacht ergens anders op maar het gaat helemaal automatisch..

er zijn nog wel meer dingen vraag maar raak

ik weet dat als je dit leest je misschien denkt wat een iritant kindje maar dat ben ik ook, ik wil geen ooglappen meer aan doen en leven op schijn ik let nu heel erg op mezelf en wil het oplossen(alhoewel ik hierdoor meer achteruit ben gegaan)maar nu ik me van zoveel dingen bewust ben en ik er iets aan doe dan weet ik dat als ik bijv later oud deze probelemen niet opeens terug komen terwijl ik dan veel verantwoordelijkheid mzou moeten hebben ik wil het voor eens en altijd oplossen, natuurlijk is het leven niet voorspelbaar enzo maar zo wil ik ook leven ik wil niet meer stressen om alles

snapjee
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

op dit moment heb ik zelfs de bovenstaande bericht geschreven zonder zo leuk mogelijk over te willen komen op jullie en dat jullie dan zien wat ik echt ben en als er iemand is die zich erin herkend is het fijn voor mij snapje ik wil niet meer de schijn ophouden maar gewoon deze probleem met me eigenwaarde kwijt raken voor altijd!!!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Hoi Mattie,
ik herken niet alleen het gevoel van "ik wil NU opschieten!!!!" - en je hebt groot gelijk! Dat je van je klachten af wilt en van het leven wilt genieten, dat is alleen maar heel erg terecht.

En rot, dat je dan nog een maand moet wachten op een intake bij een psychiater. (In mijn ideee 3x niets: ik geloof niet echt, dat je ziek bent in je hoofd, zoals schizofrenie een ziekte is of delier. Ook bij een depressie kan en psychiater nog wel iets doen, maar verder niet echt. Een psychiater weet ongeveer evenveel van psychologie als een maatschappelijk werkster, tenzij hij/zij ook de opleidig psychotherapeut heeft gedaan. Maar soms is het in een instelling zo, dat je de intake moet doen bij de psychiater, om te kijken of er een ziekte speelt - en zo nee, krig je alsnog een psycholoog. Ik hoop het!)

In wat je vertelt, zou ik denken, dat je onzekerheid het begin is, en dat je van alles doet aan stoer gedrag om die onzekerheid te maskeren. (Als jongen/ man heb je het extra zwaar als je je onzeker voelt en als je in de puberteit zit of die vers achter de rug hebt.)
(Dat is geen ziekte, dat is gewoon psychologie.)

Verder is de term persoonlijkheidsstoornis onder psychologen omstreden: de beter omschrijving is "de lange lijn in je biografie". Dingen, gevoelens, problemen, die telkens in een of andere vorm terugkeren.
En met name als je nog thuis zou wonen: dan valt deze hele diagnose niet te stellen.
Het is nl. niet goed mogelijk, om jouw gevoel, jouw persoon compleet af te bakenen tov. je omgeving.
Misschien is er *iets* aan de hand, in jouw gezin van herkomst, dat maakt, dat jij hartstikke onzeker bent.
Ouders die bijv. altijd weer anders zijn: vandaag moet je dit doen, morgen krijg je daar juist straf voor.
Vraagt je moeder, of je een dropje wilt of een chocolaatje, zeg jij "drop graag", krijg je op de ene ddag een dropje, maar soms ook "gewoon" (om te pesten of wat dan ook) een chocolaatje. (En een draai om je oren, als je daar iets van zegt.)
(Uiteraard kunnen we eindeloos speculeren, maar het is aan jou, om eventueel, als je daar voor voelt, iets over te zeggen.)

Maar mijn punt is: wie is opgevoed door "onmogelijke" ouders, heeft logischerwijze van nul jaar tot aan het moment van goede therapie een lange lijn in de biografie, van problemen, die samenhangen met een chaotische opvoeding. (En valt dus de diagnose "persoonlijkheidsstoornis" niet te stellen.)
En dat valt gewoon te verhelpen (okee, ik garandeer niet, dat dat in 3 maanden klaar is, maar het IS gewoon te verhelpen) en zegt niets over jou als persoonlijkheid.

En wat heel frustrerend is, dat je zelf probeert, om je gedrag aan te pakken, maar geen vooruitgang hebt geboekt.
heel naar!
Vaak is het in de psychologie een kwestie van "om een hoekje denken".
Opvoeders etc. willen nog wel eens roepen van "Dat moet je niet meer doen" (wat soms heel terecht en verstandig is - en soms kolder).
Qua psychologie heeft het meer zin, je af te vragen, "wat is de functie, van dat gedrag, dat ik niet meer wil...?"
En: ook heel belangrijk: onzekerheid zelf is GEEN ''gedrag''. Het is meer een soort instinct: je lichaam vermoedt gevaar en waarschuwt jou. (Dat is goed te verhelpen, maar de enige functie van het gevoel is dus 'waarschuwen voor mogelijk onheil'. Goede informatie kan al veel doen.)
[quote="mattie"kan er totaaaaaaaaal niet tegen dat als ik bijv in de trein zit en iedereen wie ik op dat moment kan zien hou ik meestal ook in de gaten, ik laat het niet los[/quote]
Ook dit lijkt me meer 'instinct' dan gedrag. (Stap 1: je voelt je kwetsbaar, stap 2: je gaat vreselijk goed opletten - en dat gaat andere mensen irriteren, onzeker of boos maken.)(En daarmee schiet het instinct zijn doel voorbij: je word er eerder akeliger van dan veiliger. Daar kan een goede psycholoog veel tegen doen!!)
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

soooo ik zweer het janneke ik heb gewoon kippenvel door jou verhaal..

ik kan hier niet verder op reageren omdat ik niet wat ik moet zegen maar dat wat jij zegt is gewoon zo duidelijk beschreven dat ik er gene woorden voor heb..

want heb ik nu wel een persoonlijkheidsstoornis denk je of is het een beetje persoonlijkheidsstoornis, ik wil namelijk zo veel mogelijk weten over hoe jij over dit probleem denkt:p


mattie
Superwoman

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Mattie,

Ik ben dan wel niet Janneke maar ik weet wel dat ern persoonlijkheidsstoornis niet via internet vastgesteld kan worden. Daar gaat een intensief psychologisch onderzoek aan vooraf en gesprekken met een deskundige.
Bij mij is de diagnose gesteld nadat ik al een jaar in behandeling was en ondanks vooruitgang op bepaalde gebieden, ik op andere gebieden erg moeilijk aanspreekbaar was.

Dus helaas, je kunt het nog zo graag willen weten, je zult echt moeten wachten tot je afspraakmet de psycholoog. En bereid je erop voor dat je zelfs dan nog geen antwoord zult krijgen, dat moet goed onderzocht worden en dat kost tijd en enrgie.
Ik hoop wel dat je een passende therapie kunt krijgen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Hoi Mattie,

praten over je problemen, dat is prima - maar of het wel of niet een persoonlijkheidsstoornis is, laat dat nou maar in het midden.

Wat Back beschrijft, is dat het bij haar een stevige procedure was, om dat vast te stellen - en terecht. (Als gezegd: het "afgrenzen" wat is nou invloed van je omgeving, je opvoeding, etc. - en wat ben jij nu echt zelf, dat is lastig. Na een jaar therapie valt er iets over te zeggen, na een paar gesprekken met een psycholoog is er mogelijk een vermoeden, maar niet meer dan dat - en via het internet een diagnose stellen kan simpelweg niet.)
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

sooo een jaar is wel heel lang..

ik heb mij al voorgenomen dat ik volgend schooljaar helemaal hersteld ben, ik had vandaag ook afspraak bij een praktijk in Doetinchem die werkt met neuro feedback bio feedback en diepgaande gesprekken en die meneer zij dat hij persoonlijkheidsstoornissen ook kon verhelpen want het heeft allemaal te maken met het verleden en geconditioneerd gedrag en da tik nu maar 10 procent van me hersenen gebruik en het kan stijgen tot 70, dit gaf mee en heel goed geveol alleen is het traject niet goedkoop dus dacht ik dat het beter was om voorlopig eerst naar de psychiater te gaan en anders kan ik nog altijd daar heen..

..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

mattie schreef:ik heb mij al voorgenomen dat ik volgend schooljaar helemaal hersteld ben, ik had vandaag ook afspraak bij een praktijk in Doetinchem die werkt met neuro feedback bio feedback en diepgaande gesprekken en die meneer zij dat hij persoonlijkheidsstoornissen ook kon verhelpen want het heeft allemaal te maken met het verleden en geconditioneerd gedrag en da tik nu maar 10 procent van me hersenen gebruik en het kan stijgen tot 70, dit gaf mee en heel goed geveol alleen is het traject niet goedkoop dus dacht ik dat het beter was om voorlopig eerst naar de psychiater te gaan en anders kan ik nog altijd daar heen.
Hoi Mattie,
Willen opschieten is prima...!

Kijk eerst trouwens even in je verzekeringspolis: NIPleden die de de registratie "neuro feedback" hebben, die consulten worden doorgaans wel vergoed. (Na je eigen risico - een en ander kan al gauw 20 sessies kosten.)
mattie schreef:sooo een jaar is wel heel lang...
Maar er is ondertussen wel therapie geweest!
Superwoman

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

In je topic van 24 juni schreef je dat je die dinsdag een afspraak kon maken met een psychiater. Hoe komt het dat je deze afspraak dan pas in oktober hebt?
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

ik ben er niet heen geweest vanwege vakantie en vorige maand had ik weer een afspraak en heb ik die weer verzet en nu heb ik 3 oktober afspraak ik weet neit waarom ik het steeds uitstel:S
Superwoman

Re: passief agressieve persoonlijkheidsstoornis

Spreek dan bijmdeze met jezelf af dat je de afspraak niet meer verschuift. Je wilt graag hulp en daar zul je stappen voor moeten zetten. De eerste stap heb je almgezet, je hebt een afspraak gemaakt. Nu hoef je die alleen maar na te komen door er naartoe tengaan. Meer wordt er nog niet van je verwacht. Ga erheen en laat hetngewoon gebeuren.

Tot die tijd kun je proberen om de situatie niet erger te maken. Maakmhet jezelf niet moeilijker dan nodig is. Doe wat je moet doen en zoek geeen moeilijkheden op.
Ik zeg dit omdat ik bij mezelf en anderen in zon situatie zie dat ze willen bewijzen dat ze echt een probleem hebben of juist willen laten zien dat het wel mevalt. Dat is nergens voor nodig, het is zoals het is en dat kun je niet in 2 weken veranderen.

Succes

Terug naar “Map 'Psychologie'”