vlam

Onderontwikkelde gewetensfunctie

Iemand hier ervaring mee?
Klopt het dat het een narcistische persoonlijkheidsstoornis is?
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Onderontwikkelde gewetensfunctie

het zou erbij kunnen horen.

Als je de DSM erop naslaat, moet je voldoen aan zoveel van de zoveel genoemde punten. (turflijst)
Even snel het lijstje van Wikipedia gekopieerd:
De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).

De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.

De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).

De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.

De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.

De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.

De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.

De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.

De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.
Het betekent echter niet dat als je inlevingsvermogen onderontwikkeld is, je automatisch een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebt. Het zijn 9 punten, dus waarschijnlijk moet hij aan 8 of 9 van deze punten voldoen, wil deze diagnose officieel gegeven worden.

Het zou ook een van de andere persoonlijkheidsstoornissen kunnen zijn, want de meeste hebben hiermee te maken:
cognities (dat wil zeggen de wijze van waarnemen en interpreteren van zichzelf, anderen en gebeurtenissen)
affecten (dat wil zeggen de draagwijdte, intensiteit, labiliteit en de adequaatheid van de emotionele reacties)
functioneren in het contact met anderen
beheersing van de impulsen
B. Het duurzame patroon is star en uit zich op een breed terrein van persoonlijke en sociale situaties.
C. Het duurzame patroon veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal en beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere belangrijke terreinen.
D. Het patroon is stabiel en van lange duur en het begin kan worden teruggevoerd naar ten minste de adolescentie of de vroege volwassenheid.
E. Het duurzame patroon is niet eerder toe te schrijven aan een uiting of de consequentie van een andere psychische stoornis.
F. Het duurzame patroon is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (bijvoorbeeld drug, geneesmiddel) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld schedeltrauma).
Als een onderontwikkeld geweten het enige is dat hem "scheelt" kan het ook zijn dat hij gewoon een Kl**tzak is...zonder persoonlijkheidsstoornis.
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
vlam

Re: Onderontwikkelde gewetensfunctie

Bedankt voor de info!
Ik weet dat het onderontwikkelde gewetensfunctie is vastgesteld.
Laatst hoorde ik dat diegene narcistisch is, maar ik weet niet of dat is vastgesteld.
Het geeft me rust om te weten waar het gedrag vandaan komt, maar helaas is het nu te laat.
Ik kon nooit echt goed dingen vinden over gewetensfunctie, dus ik kon me er slecht in verdiepen :(
Ik kan zijn gedrag en persoon niet meer onderscheiden
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: Onderontwikkelde gewetensfunctie

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om (privé) om te gaan met iemand met een persoonlijkheidsstoornis.

Het is makkelijker met iemand met bijv. een gebroken been, want dan weet je dat de zorgen die je om ze hebt en the extra mile die je moet lopen om hen te helpen, maar tijdelijk is.

fijn dat het weten je zoveel rust geeft :)

Vervelend dat je de persoon niet meer van het gedrag kon onderscheiden.

Hoe zit het nu tussen jullie? Gemoederen alweer wat bedaard? (als de dezelfde persoon is over wie je in dat andere topic postte)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.

Terug naar “Map 'Psychologie'”