tommy9119

Re: DIS

Black Rose schreef:
tommy9119 schreef:Mijn standpunt is enkel dat MPS veelal door toedoen van de psycholoog komt. Of een client nu wel of niet een traumatisch verleden heeft gehad staat daar los van, hoewel het voor zover ik weet inderdaad vaak zo is.

Het is dus niet het verleden dat ze (volgens die theorie) aangepraat krijgen maar de meerdere persoonlijkheden ;).
Dan moet je mij eens uitleggen hoe je iemand meerdere persoonlijkheden kan aanpraten...?
In het slechtste geval zal je dus het etiket ervan krijgen, maar niet de gevolgen ervan dragen.
Lijkt me niet zo erg ; moest mijn vriendin enkel de diagnose MPS hebben maar zonder de symptomen ervan zou haar leven veel éénvoudiger zijn.
Ook lijkt het me vreemd dat ik zowel van haar psychiater als van mijn hulpverleners te horen krijg dat MPS weinig voorkomt.
Waar zitten dan al die mensen waar MPS aangepraat werd, maar niet bestaand is?
Je verdraaid mijn woorden weer eens.. Ik heb nergens beweerd dat het niet bestaat. Inderdaad wel dat het veelal aangepraat wordt.
"Het probleem is het verpersoonlijken van delen van je brein. Dat gaat heel vaak goed, alleen soms gaat het erg mis in de vorm van meervoudige persoonlijkheidsstoornis (MPS). [In jezelf keren om aan jezelf te vragen of er een deel is dat verantwoordelijk is voor het probleem leidt tot problemen.]"


Het stuk met de [] slaat enkel op six step reframing van NLP, de rest is verwant aan het "innerlijk kind" en de "ongeruste (of was het strenge?) moeder" enzovoort. Verpersoonlijking van 'delen' van je brein dus, alleen gebruik ik persoonlijk liever 'persoonlijkheid'.

(Het citaat komt overigens van Joost van der Leij, een NLP master trainer. Hij legt het naar mijn idee mooi uit. :))

En dit, als je zin hebt in wat meer leesvoer:

http://www.salon.com/2011/10/16/sybil_e ... d_therapy/
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

tommy9119 schreef:
Black Rose schreef:
tommy9119 schreef:Mijn standpunt is enkel dat MPS veelal door toedoen van de psycholoog komt. Of een client nu wel of niet een traumatisch verleden heeft gehad staat daar los van, hoewel het voor zover ik weet inderdaad vaak zo is.

Het is dus niet het verleden dat ze (volgens die theorie) aangepraat krijgen maar de meerdere persoonlijkheden ;).
Dan moet je mij eens uitleggen hoe je iemand meerdere persoonlijkheden kan aanpraten...?
In het slechtste geval zal je dus het etiket ervan krijgen, maar niet de gevolgen ervan dragen.
Lijkt me niet zo erg ; moest mijn vriendin enkel de diagnose MPS hebben maar zonder de symptomen ervan zou haar leven veel éénvoudiger zijn.
Ook lijkt het me vreemd dat ik zowel van haar psychiater als van mijn hulpverleners te horen krijg dat MPS weinig voorkomt.
Waar zitten dan al die mensen waar MPS aangepraat werd, maar niet bestaand is?
Je verdraaid mijn woorden weer eens.. Ik heb nergens beweerd dat het niet bestaat. Inderdaad wel dat het veelal aangepraat wordt.
"Het probleem is het verpersoonlijken van delen van je brein. Dat gaat heel vaak goed, alleen soms gaat het erg mis in de vorm van meervoudige persoonlijkheidsstoornis (MPS). [In jezelf keren om aan jezelf te vragen of er een deel is dat verantwoordelijk is voor het probleem leidt tot problemen.]"


Het stuk met de [] slaat enkel op six step reframing van NLP, de rest is verwant aan het "innerlijk kind" en de "ongeruste (of was het strenge?) moeder" enzovoort. Verpersoonlijking van 'delen' van je brein dus, alleen gebruik ik persoonlijk liever 'persoonlijkheid'.

(Het citaat komt overigens van Joost van der Leij, een NLP master trainer. Hij legt het naar mijn idee mooi uit. :))

En dit, als je zin hebt in wat meer leesvoer:

http://www.salon.com/2011/10/16/sybil_e ... d_therapy/
Neen, ik verdraaide het niet : iemand bij wie MPS aangepraat wordt zal waarschijnlijk niet dezelfde symptomen ervaren dan iemand die MPS heeft zonder dat het aangepraat werd.
In jezelf keren om aan jezelf te vragen of er een deel is dat verantwoordelijk is voor het probleem leidt tot problemen
Je in jezelf keren en je afvragen of een deel van je persoonlijkheid verantwoordelijk is voor... zal alvast niet leiden tot een MPS.
MPS kan trouwens ook aangetoond worden tegenwoordig aan de hand van bepaalde onderzoeken waardoor blijkt dat de verschillende persoonlijkheden niet met elkaar verbonden zijn in het brein.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: DIS

tommy9119 schreef:
Janneke schreef:
tommy9119 schreef: Overigens grappig dat hier verteld wordt dat MPS tijdens jeugdtrauma's ontstaat, terwijl al lang en breed bekend (bekend, niet perse (volledig) bewezen) dat MPS in het grootste deel van de gevallen pas bij de therapeut ontstaat. En dat er therapeuten zijn die 100 (bij wijze van spreken) gevallen per jaar krijgen en andere die er nooit een hebben gehad.
Dit is dus nogal respectloos. Vooral dat grappig in 1 adem met jeugdtrauma en MPS. (Lache, joh!!)
Je leest het verkeerd. Ik vind het 'grappig' dat het zo uitgelegd wordt, gezien de achtergrond van de meeste hier. Op andere forums neemt het merendeel weer een heel ander standpunt aan en viel me gewoon op. "Grappig" is gewoon een term die ik vaak gebruik. En in dit geval dus sowieso niets te maken heeft met jeugdtrauma's of MPS, maar met hoe er hierover gepraat wordt en het ontbreken van een (mogelijke) oorzaak.
Hoezo: "ik lees verkeerd"...?
Ik lees niet, wat jij wilt dat ik lees.
(Deze keer gecombineerd met "het ontbreken van ene mogelijke oorzaak". Dacht je dat werkelijk? Hervonden herinneringen aan incest - ja DAT is vaak aangepraat. En dat zeg ik als incestvrouw: de meeste incestvrouwen vergeten haar trauma's helaas niet. Maar laat dat nou iets compleet anders zijn...)
tommy9119 schreef:
Janneke schreef:
tommy9119 schreef:(Ja, er bestaan idd peuten die niet integer zijn, dat klopt. En die vinden het heerlijk, om iemand een moeilijke stoornis aan te praten. Ten minste financieel misbruik, maar ook misbruik van vertrouwen - en meineed.)
Het gaat niet eens zozeer over integerheid, als jij als psycholoog heilig erin geloofd dat mensen met jeugdtrauma's een grote kans hebben dat ze MPS krijgen/hebben, dan speel je daar onbewust en vaak onbedoeld al op in.
Stel: een psycholoog heeft dat vooroordeel: dat is niet zo zeer gebrek aan integriteit - maar gebrek aan professionaliteit. (Wat op een ander niveau ook gebrek aan integriteit is: intervisie, supervisie..? Veels te moeilijk en te duur en lastig enz enz.)
tommy9119 schreef:Daarbij komt nog het hele gestalt therapie verhaal waar nog steeds mensen waarde aan hechten over meerdere dingen als het 'innerlijk kind' dat zijn emoties moet uitten en dergelijke. Je kunt niet volledig uitsluiten dat dat er iets mee te maken heeft.
?????
Klok horen luiden, maar die klepel, he, die is soms lastig.
(Volgens mij heeft het in 99,999.999% er niets mee te maken.)
tommy9119 schreef:Om het maar even samen te vatten, het is dus (in mijn ogen) niet dat een psycholoog expres clienten MPS 'aanpraat',
Tjonge.
Nou is er uiteraard vrijheid van meningsuiting, maar heb je ook ideeen die deze mening kunnen ondersteunen...??
(Wie uit is op financieel misbruik doet dat wel expres, lijkt me.)
tommy9119 schreef:Maar met alle onderzoeken die er naar gedaan zijn en nog het six step reframe (NLP) onderzoek waarin ook enkele mensen MPS kregen NA de therapie door die techniek. Het 'innerlijk kind' en discussieren daarmee (wat de psycholoog dus de client aanpraat en laat doen) lijkt voor mij ook een zeer logische verklaring voor MPS..
Mij niet.
Wat ik wel kan volgen: stel, een peut doet onvoldoende vooronderzoek, stelt geen goede diagnose (=verhaal met kop en staart, niet efkes een etiketje)
en komt dan aanzetten met een te confronterende methode.
Dan gaan er dingen mis.
Dat is iets, dat altijd geldt. (Professionalitit, integriteit, "vooraleerst niet schaden" zoals mijn Vlaamse leraar placht te zeggen...)

(Op zichzelf is die 6 staps herkadering niet eens zo heftig - en een van de laatste stappen is nagaan, of allerlei ander delen van de persoonlijkheid het er mee eens zijn. Als op dat moment tien andere delen protest aantekenen, heb je zeer beslist geen MPS ofwel DID - in tegendeel.)
tommy9119

Re: DIS

Janneke schreef: Hoezo: "ik lees verkeerd"...?
Ik lees niet, wat jij wilt dat ik lees.
(Deze keer gecombineerd met "het ontbreken van ene mogelijke oorzaak". Dacht je dat werkelijk? Hervonden herinneringen aan incest - ja DAT is vaak aangepraat. En dat zeg ik als incestvrouw: de meeste incestvrouwen vergeten haar trauma's helaas niet. Maar laat dat nou iets compleet anders zijn...)
Nee. Inderdaad, je leest wat jij wilt lezen. Maar laat dat nou eens iets compleet anders zijn dan dat ik eigenlijk zeg..

Hoewel dat laatste zinsdeel er niet helemaal bij hoorde, er ontbraken natuurlijk geen mogelijke oorzaken in de eerdere posts. Ik was echter vergeten om het erna nog recht te zetten. Ik ben er nog steeds niet echt aan gewend dat ik hier geen posts kan aanpassen en dat maakt me redelijk onnauwkeurig soms.
Stel: een psycholoog heeft dat vooroordeel: dat is niet zo zeer gebrek aan integriteit - maar gebrek aan professionaliteit. (Wat op een ander niveau ook gebrek aan integriteit is: intervisie, supervisie..? Veels te moeilijk en te duur en lastig enz enz.)
Hmm.. Tja, dan heb je inderdaad gelijk. De definitie van integriteit die ik geleerd heb is meer met betrouwbaarheid, oprechtheid en je vasthouden aan je normen en waarden (die dan ook nog acceptabel zijn voor de gemeenschap.) Zoals jij het zei had ik het echter nog niet bekeken.
?????
Klok horen luiden, maar die klepel, he, die is soms lastig.
(Volgens mij heeft het in 99,999.999% er niets mee te maken.)
Het is een mogelijkheid. All I'm saying.
Tjonge.
Nou is er uiteraard vrijheid van meningsuiting, maar heb je ook ideeen die deze mening kunnen ondersteunen...??
(Wie uit is op financieel misbruik doet dat wel expres, lijkt me.)
Het kan een gebrek zijn aan kennis, een verkeerde geloofsovertuiging of gewoon een zeer stomme fout. En in die gevallen zal het niet opzettelijk zijn.

Psychologen die enkel voor geld gaan zou natuurlijk ook kunnen..
(Op zichzelf is die 6 staps herkadering niet eens zo heftig - en een van de laatste stappen is nagaan, of allerlei ander delen van de persoonlijkheid het er mee eens zijn. Als op dat moment tien andere delen protest aantekenen, heb je zeer beslist geen MPS ofwel DID - in tegendeel.)
Tja, het is toch echt gebeurd en dat maakt het al een risicovolle(re) techniek voor NLP'ers. Zeker omdat er tegenwoordig betere en snellere technieken zijn.

En het is in enkele tientallen gevallen een (mogelijke zeer waarschijnlijke) oorzaak geweest van MPS, wat dus vooral de reden is dat ik hem hier aanhaalde. Omdat het dus een voorbeeld is van hoe een therapeut(/vorm van therapie) MPS kan veroorzaken.
Mij niet.
Wat ik wel kan volgen: stel, een peut doet onvoldoende vooronderzoek, stelt geen goede diagnose (=verhaal met kop en staart, niet efkes een etiketje)
en komt dan aanzetten met een te confronterende methode.
Dan gaan er dingen mis.
Dat is iets, dat altijd geldt. (Professionalitit, integriteit, "vooraleerst niet schaden" zoals mijn Vlaamse leraar placht te zeggen...)
Dat is inderdaad ook een mogelijke oorzaak..

Maar, in plaats van enkel mijn gedachtengang af te kappen met "mij niet". Kun je misschien uitleggen wat voor reden je precies hebt om zo zeker te weten dat gestalt therapie (ook als het correct wordt uitgevoerd, met voldoende vooronderzoek en een goede diagnose) geen MPS KAN veroorzaken?

Ik geef enkel mogelijke oorzaken, ik kan het, net als iedereen hier, ook niet zeker weten. Oorzaak-gevolg redenaties blijven lastig. Behalve als je simpelweg in je eigen wereldbeeld blijft leven natuurlijk.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

Tommy,
Kan jij in een paar woorden duidelijk maken (begin a.u.b. niet met links door te sturen) hoe MPS aangepraat kan worden.
Dan bedoel ik wel in die zin dat :
-Door MPS iemand dagelijks stemmen hoort (dit reeds voor het gebruik van medicatie zoals antipcychotica en voor er echt therapeutische gesprekken vooraf gingen?).
Verschillende stemmen, en er ook regelmatig een duidelijk gedragsverschil en gezichtsuitdrukking opduikt (in verschillende vormen, dus niet steeds dezelfde).
Iemand na jarenlang zoeken hoe die alters te onderdrukken, een paar daarvan kan beschrijven (soms met een naam) met de eigenschappen ervan.

-Iemand tics kan krijgen (in die mate dat het er 2/minuut zijn), neurologisch onderzocht wordt en uiteindelijk blijkt dat die tics afkomstig waren van een alter die onderdrukt werd (daar gevaarlijk voor de hoofdpersoon) en maar bleef aandringen om de controle te nemen?
Omdat dit haast onmogelijk lijkt zal ik eraan toevoegen wat ik met mijn eigen ogen gezien heb : mijn vriendin werd in spoed opgenomen hiervoor.
Toen de professor binnenkwam en door een kort gesprek met mijn vriendin (die dus al een paar weken -steeds heviger- last had van deze tics) kon deze die bepaalde alter volledig op de voorgrond laten komen.
Geen tics meer, op een paar minuten tijd! Van een inééngetrokken bange vrouw die haar eerste avond ging doorbrengen op de afdeling, veranderde ze in een zelfzekere persoon en keek de professor uitdagend aan. Spotte met zijn vragen, nam een appelsien in de hand en smeet die telkens naar omhoog om daarna terug op te vangen, terwijl ze die professor recht in de ogen bleef aankijken.
Vervolgens bracht diezelfde professor haar terug op de voorgrond waardoor de tics opnieuw begonnen.


Dit zijn maar 2 voorbeelden, waardoor het mij niet mogelijk lijkt dat MPS aangepraat kan worden.
In haar specifiek geval sowieso niet mogelijk daar er al duidelijke tekenen waren nog voor therapeutische gesprekken
Ik stel me hierbij de vraag of je wel echt weet waarover je praat, daarmee bedoel ik of je wel echt weet wat MPS is en of je ooit al iemand ontmoet hebt met MPS.

Tenzij jij bedoelt dat er iemand MPS aangepraat wordt (dus dat een therapeut een patiënt ervan overtuigt dit te hebben), maar de patiënt effectief niet lijdt aan MPS en er de symptomen en lasten van draagt.
tommy9119

Re: DIS

Ik sluit een jeugdtrauma als oorzaak niet uit, het kan heel goed dat het voor een groep mensen de oorzaak geweest is en dat hoor je mij ook niet ontkennen.
[...]terwijl al lang en breed bekend (bekend, niet perse (volledig) bewezen) dat MPS in het grootste deel van de gevallen pas bij de therapeut ontstaat. [...]
Jouw verhaal bewijst dat andere oorzaken mogelijk zijn, maar het ene sluit in dit geval het andere niet uit. Bij je vriendin kun je er (vrijwel) zeker van zijn dat therapie niet de oorzaak was, maar bij een groot deel van de andere mensen met MPS echter niet.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

tommy9119 schreef:Ik sluit een jeugdtrauma als oorzaak niet uit, het kan heel goed dat het voor een groep mensen de oorzaak geweest is en dat hoor je mij ook niet ontkennen.
[...]terwijl al lang en breed bekend (bekend, niet perse (volledig) bewezen) dat MPS in het grootste deel van de gevallen pas bij de therapeut ontstaat. [...]
Jouw verhaal bewijst dat andere oorzaken mogelijk zijn, maar het ene sluit in dit geval het andere niet uit. Bij je vriendin kun je er (vrijwel) zeker van zijn dat therapie niet de oorzaak was, maar bij een groot deel van de andere mensen met MPS echter niet.
Ik had het niet over de oorzaak Tommy...
Mijn vraag was : Hoe kan jij verklaren dat MPS aangepraat wordt (niet de oorzaak).
De oorzaak van een ziekte is één, de symptomen ervan is een ander deel.
Als ik je reactie's goed gevolgd heb, beweerde je ergens dat een therapeut MPS kan aanpraten.De ziekte dus en de symptomen ervan : dit lijkt me onmogelijk.
Tenzij je bedoelde dat enkel de oorzaak kan aangepraat worden of een patiënt wijs kan gemaakt worden dat die aan MPS lijdt zonder dat die daar echt aan lijdt.
Vandaar (ik herhaal ;) ) : Denk je nu echt dat MPS aangepraat kan worden in die zin dat die persoon dan plots MPS krijgt?
En weet je wel wat MPS precies is?
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

tommy9119 schreef:Jouw verhaal bewijst dat andere oorzaken mogelijk zijn, maar het ene sluit in dit geval het andere niet uit. Bij je vriendin kun je er (vrijwel) zeker van zijn dat therapie niet de oorzaak was, maar bij een groot deel van de andere mensen met MPS echter niet.
Hier zeg je iets gevaarlijks, tenzij je veel mensen kent met MPS en/of in de psychiatrische zorg werkt en plots met een nieuwe waarheid afkomt.
Je maakt opnieuw een veralgemenende stelling, namelijk dat bij een groot deel van de mensen MPS ontstaan is door therapie.
Dat kan je volgens mij nooit zeker weten, ook al lees je 1000 boeken erover.
En kan je je inbeelden hoe pijnlijk dit te lezen kan zijn voor mensen die er zeker van zijn (soms bewijzen hebben via andere mensen uit hun omgeving) dat dit wel door een traumatisch verleden gekomen is.
Het is al zo moeilijk voor die mensen om 1) te aanvaarden dat ze door een trauma levenslang ziek zijn 2) het trauma een plaats moeten geven, en dan ga jij het nog eens extra verwarrend maken dat "bij een groot deel van de andere mensen met MPS de oorzaak de therapie was."
Besef je wel wat je mensen aandoet die aan MPS lijden en dit hier komen lezen?
Je leest blijkbaar zoveel boeken o.a. over psychologie, lees je dan nooit geen boeken die gaan over inlevingsvermogen en hoe te leren je voorzichtig te formuleren???
tommy9119

Re: DIS

Ik had het niet over de oorzaak Tommy...
Mijn vraag was : Hoe kan jij verklaren dat MPS aangepraat wordt (niet de oorzaak).
De oorzaak van een ziekte is één, de symptomen ervan is een ander deel.
Als ik je reactie's goed gevolgd heb, beweerde je ergens dat een therapeut MPS kan aanpraten.De ziekte dus en de symptomen ervan : dit lijkt me onmogelijk.
Tenzij je bedoelde dat enkel de oorzaak kan aangepraat worden of een patiënt wijs kan gemaakt worden dat die aan MPS lijdt zonder dat die daar echt aan lijdt.
Vandaar (ik herhaal ) : Denk je nu echt dat MPS aangepraat kan worden in die zin dat die persoon dan plots MPS krijgt?
En weet je wel wat MPS precies is?
Het 'aanpraten' is in de gevallen waar ik het over heb gehad de oorzaak. Het trauma is hooguit mede verantwoordelijk maar niet doorslaggevend. (In die gevallen dat het door de therapeut wordt 'aangepraat'.)

En ja, ik denk dat MPS, net als vrijwel alles, bij bepaalde mensen aangepraat kan worden. Hoe dat kan heb ik in dit topic al vaker uitgelegd, mede d.m.v die links en die enkele citaat, beter dan dat kan ik het ook niet uitleggen vrees ik.

En ja, ik weet wat MPS precies is. Het is wanneer mensen (onbewust) meerdere verschillende persoonlijkheden aan kunnen nemen. Hierbij zijn meestal een klein aantal 'dominante' persoonlijkheden die het roer regelmatig overnemen. Ook kan het zijn dat een bepaalde persoonlijkheid van de andere persoonlijkheid niets afweet en zich niet kan herinneren wat de andere persoonlijkheid gedaan en meegemaakt heeft.
Je leest blijkbaar zoveel boeken o.a. over psychologie, lees je dan nooit geen boeken die gaan over inlevingsvermogen en hoe te leren je voorzichtig te formuleren???
Verwarring* is nog altijd beter dan blind vertrouwen [omdat iemand toevallig geleerd heeft voor zijn vak]. ;)

*Twijfel is echter een beter woord hiervoor vind ik, verwarring klinkt zo chaotisch in mijn oren.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

Nu die link heb ik eens geopend : een korte beschrijving over een biografisch boek als ik me niet vergis, stond ook iets tussen van drugsverslaving ofzo.
Wel ja, door drugsgebruik kan je psychotisch worden en je anders gaan gedragen.
Wat best kan lijken op bepaalde symptomen van MPS.
Wat het nog niet hetzelfde maakt, net zoals schizofrenie ook symptomen veroorzaakt die op het eerst zicht vergelijkbaar zijn.

"Blind vertrouwen" lijkt nogmaals alsof je mensen die hieraan lijden zou beschouwen als dom of naïef.
Je zou eens jaren een patiënt moeten kunnen opvolgen die aan MPS lijdt.
In het slechtste geval kunnen ze die persoon nog iets wijsmaken, maar niet de partner ervan die heel kritisch is tov elke behandeling en beschermend staat tov deze persoon hoor.

En ja, je weet MPS in een paar woorden te omschrijven waarschijnlijk alweer door wat je op één of ander forum gelezen en gekopieerd hebt.
Maar het eens van dichtbij meegemaakt niet geloog ik.
Lezen erover en het van dichtbij ervaren is iets heel anders hoor.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

Ter informatie : de meeste gevallen van het ontstaan van MPS zijn bekend hun oorzaak gevonden te hebben tijden de kindertijd/jeugd.
Maar (ik heb er ook al heel veel over opgezocht), het kan ook gebeuren op latere leeftijd.
Ook als volwassene kunnen zich bepaalde trauma's voordoen die een mens niet aankan, en indien die persoon vatbaar is voor dissociatie is het heel goed mogelijk dat dus ook nog op latere leeftijd zich MPS ontwikkelt.
tommy9119

Re: DIS

Wat je zegt kan kloppen. Het kan door drugsgebruik gekomen zijn, het kan ook geen MPS geweest zijn. Het kan inderdaad ook beide. Maar dat verklaard het nog niet voor de groep andere mensen die (echt) MPS hebben gekregen na een bepaalde vorm van therapie. (Waaronder Gestalt in enkele gevallen.)

Die uitleg is overigens niet gekopieerd, ik kan je garanderen dat je die woorden en termen nergens zo terug zal vinden.
"Blind vertrouwen" lijkt nogmaals alsof je mensen die hieraan lijden zou beschouwen als dom of naïef.
Please.. Ik beschouw 95% van de mensheid als naief, ik hoor zelf in vele gevallen ook bij die groep. Dom is echter een groot woord en je zal het mij niet horen gebruiken hiervoor.
Ter informatie : de meeste gevallen van het ontstaan van MPS zijn bekend hun oorzaak gevonden te hebben tijden de kindertijd/jeugd.
Maar (ik heb er ook al heel veel over opgezocht), het kan ook gebeuren op latere leeftijd.
Ook als volwassene kunnen zich bepaalde trauma's voordoen die een mens niet aankan, en indien die persoon vatbaar is voor dissociatie is het heel goed mogelijk dat dus ook nog op latere leeftijd zich MPS ontwikkelt.
Daar kan ik vrij weinig tegen inbrengen.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

Tommy, besef je eigenlijk zelf niet dat je reactie's elkaar vaak tegenspreken en/of geen logica inhouden?
Ik citeer :
Qua leeftijd denk ik echter dat ze zeer vaak tot altijd ouder zijn dan 0
Je "denkt" dat ze altijd ouder zijn dan 0 jaar : logisch anders zouden er foetus-alters bestaan [blink]
grappig dat hier verteld wordt dat MPS tijdens jeugdtrauma's ontstaat
Ik heb het over de oorzaak, niet het proces zelf of het gevolgMijn standpunt is enkel dat MPS veelal door toedoen van de psycholoog komt In het rode gedeelte beweer je dat de oorzaak aangepraat wordt : niet het proces/gevolg. In het blauwe gedeelte spreek je over het proces/gevolg, nl. MPS.
Daarna keer je 180° en schrijf je : Het 'aanpraten' is in de gevallen waar ik het over heb gehad de oorzaak
En dan komen we terug op het gedeelte dat de oorzaak vaak aangepraat zou zijn, spreek je jezelf opnieuw tegen : Of een client nu wel of niet een traumatisch verleden heeft gehad staat daar los van, hoewel het voor zover ik weet inderdaad vaak zo is.


Volg je nog??? :shock:
Het wordt chaotisch in je hoofd wanneer ik schrijf dat je voor verwarring zorgt.
Hoe voelt het nu in je hoofd :question: :question: :question:
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

tommy9119 schreef:Wat je zegt kan kloppen. Het kan door drugsgebruik gekomen zijn, het kan ook geen MPS geweest zijn. Het kan inderdaad ook beide. Maar dat verklaard het nog niet voor de groep andere mensen die (echt) MPS hebben gekregen na een bepaalde vorm van therapie. (Waaronder Gestalt in enkele gevallen.)
Veel psychische stoornissen hebben gelijkaardige symptomen.
Een juiste diagnose duurt soms jaren opvolging van een patiënt.
Sommige mensen krijgen levenslang een verkeerde diagnose.
Nu weet jij plots wie de mensen zijn die "echt MPS" hebben.
Ik deel al meer dan 10 jaar lief & leed met een MPS'ertje : ik zou nooit of te nimmer van een diagnose durven stellen van een andere persoon.
Alle vragen die ik hier beantwoord heb daar heb ik duidelijk bij vermeld in het geval van...
En dan gaat iemand die "veronderstelt" dat een alter vaak ouder is dan 0 jaar : want dan veronderstel je ook dat een foetusalter een mogelijkheid is hier het verschil uitmaken tussen een "echte" of "onechte" MPS'er. :evil:

Ik probeer rustig en beleefd te blijven, daar ik niet zeker weet waardoor jij alles (want het gaat niet enkel over dit topic, dat weet je best ;) ) zo eigenzinnig, eigenwijs probeert te verklaren.
Ik heb geen probleem met mensen die een andere mening hebben, wel met mensen die "het beter weten".
tommy9119

Re: DIS

Tjaa, je bent wel heel krom aan het redeneren nu.

Het blauwe gedeelte gaat ook over de oorzaak, "toedoen" is een synoniem voor schuld/bijdrage. Om het maar even letterlijk te zeggen, de oorzaak is dus de bijdrage die de psycholoog geleverd heeft. En in dat geval is hij dus de schuldige.

(Dit bovenste is puur hypotetisch, ik bedoel hier niet mee dat het altijd het geval is. Echter wel vaak genoeg.)

In die laatste zin geef ik alleen toe dat jeugdtrauma's in de meeste gevallen meespelen. Maar ze zijn niet perse de doorslaggevende factor. Dat hoor je mij nergens zeggen. ;)
Veel psychische stoornissen hebben gelijkaardige symptomen.
Een juiste diagnose duurt soms jaren opvolging van een patiënt.
Sommige mensen krijgen levenslang een verkeerde diagnose.
Nu weet jij plots wie de mensen zijn die "echt MPS" hebben.
Ik deel al meer dan 10 jaar lief & leed met een MPS'ertje : ik zou nooit of te nimmer van een diagnose durven stellen van een andere persoon.
Alle vragen die ik hier beantwoord heb daar heb ik duidelijk bij vermeld in het geval van...
En dan gaat iemand die "veronderstelt" dat een alter vaak ouder is dan 0 jaar : want dan veronderstel je ook dat een foetusalter een mogelijkheid is hier het verschil uitmaken tussen een "echte" of "onechte" MPS'er.


Ik snap dat het wat verwarrend over kon komen, maar dit is waarom ik het op die manier zei:
Nu die link heb ik eens geopend : een korte beschrijving over een biografisch boek als ik me niet vergis, stond ook iets tussen van drugsverslaving ofzo.
Wel ja, door drugsgebruik kan je psychotisch worden en je anders gaan gedragen.
Wat best kan lijken op bepaalde symptomen van MPS.
Wat het nog niet hetzelfde maakt, net zoals schizofrenie ook symptomen veroorzaakt die op het eerst zicht vergelijkbaar zijn
.
In het dikgedrukte geef je aan dat het een mogelijkheid is dat de persoon in dat boek/die link misschien geen MPS had. Ik gaf je daarin gelijk en zei daarna dat de oorzaak (aangezien die van de link mogelijk geen MPS had, zoals jij al goed opgemerkt had) van dat alles misschien geen therapie was. Of misschien wel, maar op een andere manier als bij MPS.

Ik vind het niet erg om het extra toe te lichten, ik weet zelf ook dat ik erg verwarrend kan zijn soms. Maar ga het je alsjeblieft niet teveel aantrekken. ;)
tommy9119

Re: DIS

.. Voor ik het heb kunnen toelichten.

Moest er nog achter.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: DIS

tommy9119 schreef:
(Op zichzelf is die 6 staps herkadering niet eens zo heftig - en een van de laatste stappen is nagaan, of allerlei ander delen van de persoonlijkheid het er mee eens zijn. Als op dat moment tien andere delen protest aantekenen, heb je zeer beslist geen MPS ofwel DID - in tegendeel.)
Tja, het is toch echt gebeurd en dat maakt het al een risicovolle(re) techniek voor NLP'ers.
Dit wordt dus compleet langs elkaar heen praten en daarmee nogal onzinnig.

Ik zal even verduidelijken wat ik schreef.
Aan het slot van de 6 staps herkadering, wordt de client gevraagd ("ecology check") of de gevonden oplossingen voor 'alles en iedereen' binnen jouzelf valide zijn.
Gesteld, dat iemand dan aan komt zetten met:
Nou, het is te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.
dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID.

Bij MPS/ DID melden de alters zich niet spontaan: "Ja, nou je het vraagt, mijn verstand vind het niet logisch, mijn kind vind het te geconstrueerd, mijn etc.etc." Dat is een proces dat jaren vergt.

(Wat er dan van tijd tot tijd mis gaat met deze techniek wordt niet erg duidelijk. "Het ging mis" en er was iets met "verschillende delen ofzo iets van persoonlijkheden". Tja - wie bent ik nou, om te zeggen dat dat niet zou kunnen. Er kan zo veel...)
tommy9119 schreef:En het is in enkele tientallen gevallen een (mogelijke zeer waarschijnlijke) oorzaak geweest van MPS, wat dus vooral de reden is dat ik hem hier aanhaalde. Omdat het dus een voorbeeld is van hoe een therapeut(/vorm van therapie) MPS kan veroorzaken.
Dus dat hier MPS zou zijn veroorzaakt - daar geloof ik dus geen biet van.
(MPS kan zo niet eens aan het licht komen - maar een chaos creeeren, och, dat kan altijd...)
tommy9119 schreef:Kun je misschien uitleggen wat voor reden je precies hebt om zo zeker te weten dat gestalt therapie (ook als het correct wordt uitgevoerd, met voldoende vooronderzoek en een goede diagnose) geen MPS KAN veroorzaken?
MPS wordt vroeg in de jeugd veroorzaakt, mensen komen pas veel en veel later bij de therapeut.
Doorgaans wordt het veroorzaakt door fikse trauma's: ouders die dat met hun kind laten gebeuren gaan echt niet met hun kind naar speltherapie oid.

Verder is MPS denk ik iets compleet anders, dan wat jij je er bij voorstelt...
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: DIS

tommy9119 schreef:Tjaa, je bent wel heel krom aan het redeneren nu.
[zucht]
Afweermechanisme...?

Zodra iemand het niet met jou eens is, kom je met dit soort zaken.
Je blijft non stop in je eigen straatje, (het is aangepraat, door peut veroorzakt en ik weet hoe) en als je kritiek krijgt van Black Rose, is zij opeens krom in haar redenerig.
tommy9119 schreef:Het blauwe gedeelte gaat ook over de oorzaak, "toedoen" is een synoniem voor schuld/bijdrage. Om het maar even letterlijk te zeggen, de oorzaak is dus de bijdrage die de psycholoog geleverd heeft. En in dat geval is hij dus de schuldige.
Jaahaa, dat is jouw mening, die weten we nu wel. Dat die nauwelijks gefundeerd is en niet door jou gefundeerd wordt, schijnt je te ontgaan.
tommy9119 schreef:In het dikgedrukte geef je aan dat het een mogelijkheid is dat de persoon in dat boek/die link misschien geen MPS had. Ik gaf je daarin gelijk
Zoek de verschillen.
Black Rose heeft de zorgvuldigheid te stellen, dat ze via de computer niets kan beoordelen en ook in real life houdt ze 'afstand'.
Jij denkt, dat je alles weet of zo "en geeft haar gelijk" 022
tommy9119

Re: DIS

Janneke schreef:
tommy9119 schreef:
(Op zichzelf is die 6 staps herkadering niet eens zo heftig - en een van de laatste stappen is nagaan, of allerlei ander delen van de persoonlijkheid het er mee eens zijn. Als op dat moment tien andere delen protest aantekenen, heb je zeer beslist geen MPS ofwel DID - in tegendeel.)
Tja, het is toch echt gebeurd en dat maakt het al een risicovolle(re) techniek voor NLP'ers.
Dit wordt dus compleet langs elkaar heen praten en daarmee nogal onzinnig.

Ik zal even verduidelijken wat ik schreef.
Aan het slot van de 6 staps herkadering, wordt de client gevraagd ("ecology check") of de gevonden oplossingen voor 'alles en iedereen' binnen jouzelf valide zijn.
Gesteld, dat iemand dan aan komt zetten met:
Nou, het is te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.
dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID.

Bij MPS/ DID melden de alters zich niet spontaan: "Ja, nou je het vraagt, mijn verstand vind het niet logisch, mijn kind vind het te geconstrueerd, mijn etc.etc." Dat is een proces dat jaren vergt.

(Wat er dan van tijd tot tijd mis gaat met deze techniek wordt niet erg duidelijk. "Het ging mis" en er was iets met "verschillende delen ofzo iets van persoonlijkheden". Tja - wie bent ik nou, om te zeggen dat dat niet zou kunnen. Er kan zo veel...)
Hmm. Ik had het misschien inderdaad beter toe kunnen lichten dan enkel dat zinnetje te typen. Dus bij deze;

Bij Six Step Reframing vraag je dus of een deel van je brein verantwoordelijk is voor, laten we het simpel houden, probleem A. Zo 'verpersoonlijk' je het dat deel van je brein, doordat enkel personen verantwoordelijk ergens voor zijn. Door deze vooronderstelling 'hypnotiseer' je in feite het brein om meer persoonlijkheden te maken. Of ze in ieder geval op die manier te herkennen. Althans, je neemt dat risico. En in het geval van Six Step Reframing is het een zeer onnodig risico.

Ik zit te overwegen om de rest ook zelf toe te lichten, maar ik denk niet dat dat nodig is. Dus geef ik voor nu maar weer eens een link:

http://community.nlpkring.nl/beta/discu ... 2/messages

Je kunt mij natuurlijk om toelichting vragen en dat zal ik dan ook graag geven. Echter heb ik op het moment geen idee hoe ik het duidelijker kan uitleggen dan Joost in dit topic doet.

Het is natuurlijk een aparte situatie en een psycholoog zal nooit letterlijk zo te werk gaan. Maar het werkt in principe hetzelfde bij de psycholoog, al dan niet anders verwoord.
Afweermechanisme...?

Zodra iemand het niet met jou eens is, kom je met dit soort zaken.
Je blijft non stop in je eigen straatje, (het is aangepraat, door peut veroorzakt en ik weet hoe) en als je kritiek krijgt van Black Rose, is zij opeens krom in haar redenerig.
Ik heb het eronder toegelicht, als je daar verder iets op op te merken hebt ga ik daar met plezier op in.

Overigens, om duidelijk te zijn, ik beweer niet dat het aanpraten door een psycholoog de enige mogelijke oorzaak is. Het is EEN mogelijke oorzaak. Ik heb in dit topic al meerdere malen aangegeven dat het ook vanuit mijn 'straatje' net zo goed mogelijk is dat alleen de jeugdtrauma de oorzaak is.
Jaahaa, dat is jouw mening, die weten we nu wel. Dat die nauwelijks gefundeerd is en niet door jou gefundeerd wordt, schijnt je te ontgaan.
Rosa beweerd dat ik mezelf tegenspreek, ik leg uit dat ik dat niet doe. Dat stuk van de post hoort dus net zo goed bij mijn eerste zinnetje in die post.
Zoek de verschillen.
Black Rose heeft de zorgvuldigheid te stellen, dat ze via de computer niets kan beoordelen en ook in real life houdt ze 'afstand'.
Jij denkt, dat je alles weet of zo "en geeft haar gelijk"
Die zorgvuldigheid heb ik in dat geval dus ook, vandaar het woordje 'mogelijk(heid)'. Datzelfde woordje dat ik in dit topic niet genoeg kan herhalen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: DIS

tommy9119 schreef: Hmm. Ik had het misschien inderdaad beter toe kunnen lichten dan enkel dat zinnetje te typen. Dus bij deze;

Bij Six Step Reframing vraag je dus of een deel van je brein verantwoordelijk is voor, laten we het simpel houden, probleem A. Zo 'verpersoonlijk' je het dat deel van je brein, doordat enkel personen verantwoordelijk ergens voor zijn. Door deze vooronderstelling 'hypnotiseer' je in feite het brein om meer persoonlijkheden te maken. Of ze in ieder geval op die manier te herkennen. Althans, je neemt dat risico. En in het geval van Six Step Reframing is het een zeer onnodig risico.
Eh - wat heb je nou toegelicht...?
Wat doet dit ter zake...?
Als alters zich spontaan melden met "ik vind het te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.'' dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID en is de term alter misplaatst.

En dat je het brein zo hypnotiseert (al dan niet met aanhalingstekens) om meerdere persoonlijkheden te maken - sorry.
(Als jij op het vaste standpunt staat, dat een normaal mens niet uit allerlei delen bestaat, kan ik het begrijpen - anders niet. Die verschillende standpunten bestaan allang en ''het brein'' bestaat uit allerlei verschillende functies en orgaantjes en plekjes en noem maar op, ''het'' brein is dus ook al niet eenduidig.)
tommy9119

Re: DIS

Het brein bestaat inderdaad uit verschillende delen, echter is dat geen probleem tot je die delen gaat verpersoonlijken. Dat is wanneer MPS ontstaat.
Als alters zich spontaan melden met "ik vind het te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.'' dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID en is de term alter misplaatst.
Maar wat heeft dat met six step reframing te maken..? Dat is dus precies waarom ik de toelichting gaf, het lijkt alsof je six step reframing niet helemaal begrepen hebt.

Bij six step reframing vraag je aan de delen van je brein of die verantwoordelijk zijn voor een bepaald probleem. Die delen geven geen mening maar enkel een "ja" of "nee" teken/gevoel/iets.

En dit gaat inderdaad in veel gevallen goed, het is echter ook in enkele gevallen fout gegaan.

Nog een linkje voor six step reframing: http://nlp-mentor.com/reframingtechniqu ... ep-reframe

http://www.trans4mind.com/personal_deve ... aming.html

"Parts" komt vaak terug bij six step reframing, wat me dus weer brengt bij deze link:

http://www.trans4mind.com/personal_deve ... aming.html
Elk keer wanneer jij je als kind niet begrepen voelde, niet gehoord of gezien werd ontstond er een klein afgescheiden deel in jou.
There you go. Zo kan MPS dus ontstaan. Het gebeurd dus niet perse in alle gevallen, maar het kan. En zo werkt het dus bij six step reframing en bij iedere andere mogelijke vorm van therapie die gebruikt maakt van dit soort teksten en technieken.
tommy9119

Re: DIS

Ter verduidelijking, dat wat ik hierboven beschrijf is dus het verpersoonlijken van de delen van je brein. Die in werkelijkheid geen personen zijn maar bij MPS dus wel personen worden gemaakt. (Al dan niet door therapie, maar vaak wel denk ik dus.)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: DIS

tommy9119 schreef:Het brein bestaat inderdaad uit verschillende delen, echter is dat geen probleem tot je die delen gaat verpersoonlijken. Dat is wanneer MPS ontstaat.
Tja....
*Haalt berustend schouders op*

tommy9119 schreef:
Als alters zich spontaan melden met "ik vind het te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.'' dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID en is de term alter misplaatst.
Maar wat heeft dat met six step reframing te maken..? Dat is dus precies waarom ik de toelichting gaf, het lijkt alsof je six step reframing niet helemaal begrepen hebt.
Wat gaan we nu dan toch krijgen?
Laat die hele six step reframing er toch gewoon buiten (jij begon daarmee) het gaat over tegenstemen, laat ik ze zo maar even noemen, die zich spontaan melden. (Met "Nee, dit is geen goed plan".)
Als dat gebeurt, is er er dfinitie geen sprake van MPS.
tommy9119 schreef:Bij six step reframing vraag je aan de delen van je brein of die verantwoordelijk zijn voor een bepaald probleem. Die delen geven geen mening maar enkel een "ja" of "nee" teken/gevoel/iets.
Het enige deel van het brein waar je zo mee kunt communiceren is de cortex. (Die uiteraard uit vele gebiedjes bestaat.)

tommy9119 schreef:
Elk keer wanneer jij je als kind niet begrepen voelde, niet gehoord of gezien werd ontstond er een klein afgescheiden deel in jou.
There you go. Zo kan MPS dus ontstaan. Het gebeurd dus niet perse in alle gevallen, maar het kan. En zo werkt het dus bij six step reframing en bij iedere andere mogelijke vorm van therapie die gebruikt maakt van dit soort teksten en technieken.
Ja, het kan, maar enig benul van begrippen zou wel leuk zijn.
Ieder mens maakt mee, dat hij of zij soms niet begrepen wordt - dus iedereen heeft die afscheidinkjes.
En dat staat nog los van zaken als "je hebt als mens een creatief deel, een rationeel deel, een intuitief deel, een ethisch deel, een emotioneel deel - enz."
Al die dingen vallen compleet binnen het ''normale'' spectrum, dewz. mensen die niet eens therapie nodig hebben.
tommy9119

Re: DIS

Janneke schreef:
tommy9119 schreef:
Als alters zich spontaan melden met "ik vind het te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.'' dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID en is de term alter misplaatst.
Maar wat heeft dat met six step reframing te maken..? Dat is dus precies waarom ik de toelichting gaf, het lijkt alsof je six step reframing niet helemaal begrepen hebt.
Wat gaan we nu dan toch krijgen?
Laat die hele six step reframing er toch gewoon buiten (jij begon daarmee) het gaat over tegenstemen, laat ik ze zo maar even noemen, die zich spontaan melden. (Met "Nee, dit is geen goed plan".)
Als dat gebeurt, is er er dfinitie geen sprake van MPS.
Aan het slot van de 6 staps herkadering, wordt de client gevraagd ("ecology check") of de gevonden oplossingen voor 'alles en iedereen' binnen jouzelf valide zijn.
Gesteld, dat iemand dan aan komt zetten met:
Nou, het is te weinig creatief / te creatief / te weinig ethisch / te rationeel / te emotioneel, etc.
dan heeft die persoon per definitie geen MPS dan wel DID.
Begrijp je hoe ik hiervan in de war kan raken?
Het enige deel van het brein waar je zo mee kunt communiceren is de cortex. (Die uiteraard uit vele gebiedjes bestaat.)
Dat zou goed kunnen kloppen.
Ja, het kan, maar enig benul van begrippen zou wel leuk zijn.
Ieder mens maakt mee, dat hij of zij soms niet begrepen wordt - dus iedereen heeft die afscheidinkjes.
Hmm.. Kun je dat wat verder uitleggen? Ik word erg vaak niet begrepen, maar dat heeft niets met afscheidingen te maken. Of tenminste, ik zie niet in hoe.
En dat staat nog los van zaken als "je hebt als mens een creatief deel, een rationeel deel, een intuitief deel, een ethisch deel, een emotioneel deel - enz."
Al die dingen vallen compleet binnen het ''normale'' spectrum, dewz. mensen die niet eens therapie nodig hebben.
Voor de meeste mensen is het inderdaad geen probleem, anders zou MPS bij veel meer mensen voorkomen. Het blijft echter een risico wanneer je gaat roepen dat 'het rationele deel' of, for that matter, het 'innerlijk kind' (of het 'creatieve deel' of whatever deel dan ook) zich moet uiten. Enkel het benoemen ervan zal misschien inderdaad niet zo'n risico zijn.

Ik vraag me eigenlijk sowieso af waar het voor nodig is, die afscheidingen zo menselijk laten lijken..? Zelfs in het brein is het 'creatieve' deel nog verspreid over vrijwel het hele brein. En is het in principe dus ook gewoon het hele brein. (Of tenminste, als je creatief bezig bent, gebruik je alsnog verschillende (anatomische) delen van je brein.)
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: DIS

Alsof iemand met MPS alters heeft die elk een zeer afgelijnde structuur hebben : zoals creativiteit, het kind, en noem maar op...
Verschillende alters hebben gemeenschappelijke trekken.
Ze mogen je hersenen nog "bewerken" zoals ze willen : die linken gaan niet zomaar verdwijnen en plots voor een opsplitsing zorgen.
Tenzij je de defintie van opsplitsing niet begrijpt in de mate hoe het bij MPS voorkomt.

Bij alles wat moeilijk/niet te genezen valt springen allerlei mensen op in, om een oorzaak toe te lichten en/of een hulp aan te bieden (al dan niet uit winstbejag).
Ik heb die link eens doorgenomen van die Joost : wel die kan wel veel verklaren, eens benieuwd wat hij ook kan genezen.
Eens benieuwd hoe hij tewerk gaat als hij een echte MPS'er voor z'n neus krijgt.

En waar zijn al die mensen dan die via die verkeerde vorm van therapie MPS gekregen hebben, als je er het aantal aftrekt die het niet via therapie hebben gekregen???
Ben ik blind? Ik heb er nog nooit ontmoet.
Jij?
Nee, nog nooit contact gehad met een MPS'er zelfs vermoed ik.
Enkel die drang in jezelf om alles te onderzoeken, boeken lezen, het internet afgooglelen om je een mening te kunnen vormen over iets waar je niets van kent.
En enkel met het doel je te kunnen profileren als The One Who Knows It All, niet eens met de bedoeling iemand te kunnen helpen.
Je verkwist niet enkel je eigen tijd, maar ook die van een ander.

Terug naar “Map 'Psychologie'”