plok

sensitieve narcist/ ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Ooit heb ik ergens een diagnose gekregen, dat ik buiten mijn ontwijkende ps, ook narcistische trekken had.
Dit vond ik erg vreemd!
Na wat informatie opgezocht te hebben, kwam ik informatie tegen over de sensitieve (geremde) narcist.

Het andere uiterste is de zogenaamde 'sensitieve of geremde narcist'. Hierbij is de aandacht voortdurend gericht op anderen en wil men uit alle macht kritiek voorkomen. Dit zijn vaak verlegen mensen die snel gekwetst zijn of zich snel schamen. Wat ze gemeen hebben is de grote moeite met zelfwaardering. Echter beiden gaan hier anders mee om. De 'onbewuste narcist' zal proberen anderen te imponeren en beschermt zichzelf tegen kritiek van anderen door de mening van anderen niet belangrijk te vinden. De 'sensitieve narcist' zal kwetsbare situaties uit de weg gaan en kijkt voortdurend naar anderen hoe die zich gedragen.

Wat ik mij afvraag, is dit zo ongeveer hetzelde als de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis?
Of zou je dan de sensitieve narcist, ook in cluster C kunnen groeperen?
Of zit er toch degelijk een verschil in? En waar ligt dat dan? Misschien dat hier iemand dat weet:).
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: sensitieve narcist/ ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Toevallig werd dit de laatste keer bij mijn groepstherapie besproken. Daar zitten namelijk allemaal cluster c mensen in, waaronder een paar ook deze narcistische trekken hebben, met name dat sensitieve gebeuren. Toen ik de term narcisme hoorde vallen, was ik ook best verward, maar de rest van de groep scheen het normaal te vinden (ik ben nieuw). Dus waarschijnlijk is het toch niet zo raar.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."

Terug naar “Map 'Psychologie'”