Lies13

snoezeltips om de communicatie te verbeteren?

Ik heb dit berichtje al geplaatst bij de rubriek autisme maar ik denk dat het hier meer op zijn plaats is.

Mijn naam is Lies, 20 jaar oud en ik doe volg momenteel de opleiding voor opvoedster A2 in de jeugd - en gehandicaptenzorg in het VSPW in Kortrijk. Ik volg dus niet de opleiding voor psychologe maar moet wel samenwerken met hen. Ik doe mijn stage in dagcentrum 'De Pelgrim' in Wulvergem waar ik werk met volwassenen met een licht tot matige (met 1 zwaar) mentale beperking. Er is 1 cliente die een zwaar mentale beperking heeft. Haar mentale leeftijd is 1 jaar en ze heeft dan ook nog eens zware autisme. Ze is redelijk zelfstandig, ze kan bijvoorbeeld stappen en verschoont zichzelf als ze naar het toilet is gegaan. Ze kan niet praten maar heeft een soort van eigen taaltje ontwikkelt. woordjes zoals 'koffie' spreekt zij uit als 'kawe' en 'jaja' betekent mandarijn. Mijn vraag is nu, hoe kan ik het best communiceren met deze vrouw, want zij is verstandelijk te zwak om SMOG te kunnen leren. Zijn er misschien enkele snoezeltips die ik kan toepassen om de communicatie tussen cliente - begeleid(st)er te verbeteren?

Alvast bedankt
S1989

Re: snoezeltips om de communicatie te verbeteren?

hallo!

ik heb een leuke site gevonden ivm met snoezelen, misschien dat je hier mee iets bent:

succes! :)
Laatst gewijzigd door momo op 28 nov 2011 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: sluikreclame verwijderd
Lotj

Re: snoezeltips om de communicatie te verbeteren?

Ik zou zoveel mogelijk gebruik maken van pictogrammen en terwijl je bv een pictogram van een appel toont zeg je ook duidelijk : ' dit is een appel ' zodat hij/zij als er een appel op tafel ligt weet waarover het gaat.

SMOG is inderdaad wat moeilijk voor deze persoon maar ik zou toch gebruik maken van simpele gebaren. Een voorbeeld hiervan kan zijn bv het brengen van de hand naar de mond ( een gebaar van eten of drinken ).

Het is vooral een kwestie van geduld en blijven oefenen.
minou

Re: snoezeltips om de communicatie te verbeteren?

Ik zou eerst beginnen met de methode " spiegelen" om in contact te komen of contact te verbeteren. Spiegelen is een methode om te communiceren, die ook bij mensen met gevorderde dementie wordt gebruikt. Het bestaat in het nadoen en herhalen van woorden en gebaren van patient om zo hun vertrouwen te winnen en contact te maken.Eénmaal het vertrouwen gewonnen, kan men overgaan tot het eigenlijke snoezelen, want voor het snoezelen is er volledig vertrouwen tussen zorgende en patient noodzakelijk. Voor meer informatie over "spiegelen", kijk op google .Hopelijk heb je er iets aan.
Laatst gewijzigd door momo op 28 nov 2011 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: sluikreclame verwijderd
Sarah_D

Re: snoezeltips om de communicatie te verbeteren?

Hoi Lies

Spiegelen is idd een methodiek om wat meer vertrouwen te creëren. Verder denk ik bij snoezelen ook meteen aan Sherborne, misschien ken je zijn methodieken wel? Voor bepaalde oefeningen moet je wel meteen met meerdere begeleiders zijn...
Ik weet wel niet of snoezelen de meest gepaste manier is om de communicatie te verbeteren...
Dingen waar ik aan denk zijn:
- picto's & verwijzers die activiteit aangeven, maar ik veronderstel dat het niveau van deze persoon daar te laag voor is (aangezien onderzoek uitgewezen heeft dat personen met diep verstandelijke beperking moeilijk linken leggen tussen voorwerpen & activiteiten)
- iets rond actie-reactie... dit is wel zeer effectief, vb proberen aan te leren dat ze via het maken van een bepaald geluid of een bepaalde betekenis iets specifieks in gang zet. Bijvoorbeeld als ze op een bepaalde schakelaar duwt wil dat zeggen dat ze dorst heeft of als ze een bepaalde bel doet rinkelen wil ze zeggen dat ze naar de wc moet... In onderzoeken is dit iets dat als vrij effectief geëvalueerd wordt.
- MSST (multi sensory story telling) is iets dat wel leuk is om mee te communiceren eigenlijk, het gaat daar ook over meer dan praten & luisteren. Mocht je dat niet kennen, het is een methodiek waarbij je een verhaal vertelt dat binnenkomt langs verschillende zintuigen. Dit kan zeer handig zijn om bijvoorbeeld een bepaald ritueel mee 'aan te leren', waarmee ik bedoel de sequentie van bepaalde activiteiten. Als het een persoon is die vb soms ergens gaat logeren kun je zo'n verhaal maken met die persoon in de hoofdrol dat gaat over valies maken (dan aan de kleren laten voelen), vertrekken (rondstappen), papa komt je halen (zwaaien & dag papa roepen)...dus werken met geluiden, aanrakingen,... die in die echte situatie ook voorkomen.

Snoezelen op zich lijkt mij vooral goed om een band op te bouwen met de persoon die je begeleidt, maar voor echt het verbeteren van communicatie over gewone alledaagse dingen zou ik misschien toch eerder andere methodes proberen.

Groetjes,
Sarah

Terug naar “Map 'Psychologie'”