Cece

is een keerzijde mogelijk>

Ik ben 26 en ik heb een persoonlijkheidsstoornis met narcisme,borderline en afhankelijkheid.
Ik ken al deprssie sinds kind zijnde. Ik ga binnenkort 9 maanden opgenomen worden. na zoveel depressie gekend te hebben is een keerzijde mogelijk. Een keerzijde dat ik een gelukkig man kan worden ik ben dat depressieve zo zat aan het worden. Is het mogelijk dat ik er ooit goed mee leer omgaan.
Leeuwtjuh

Re: is een keerzijde mogelijk>

Ja die keerzijde is mogelijk. Ook na 20 jaar...
Ik kom gelukkig in aanmerking als ervaringsdeskundige wbt depressie :)

Vergis je overigens niet, het blijft een gevoelig punt, altijd.

Heel veel sterkte love3 :knuffel:
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: is een keerzijde mogelijk>

Iedereen kan veranderen. Als je gediagnosticeerd bent als borderliner betekent dat wel dat je bepaalde eigenschappen vertoont die dit proces niet gemakkelijker voor je maken. Maar dat aanhoudende gevoel van neerslachtigheid, daar kan zeker wat aan gedaan worden.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: is een keerzijde mogelijk>

Hoi Cece,
af en toe kan het ook zin hebben, om de woorjes eens weg te gooien (Die dingen hebben hun nut, maar zijn niet alleen zaligmakend.)
Depressie heeft vaak een oorzaak. (Dar doet de DSM geen enkele uitspraak over en depressie IS complex, maar er zijn wel dingen over bekend.) Zo is bekend, dat menne vaak depressief raken "in reactie op" trauma. Dan heeft traumaverwerking zin.
Ook is bekend, dat mensen vaal depressief raakten na (...of: tijdens!) een periode met veel stress (inclusief heftige, ingrijpende gebeurtenissen). Stressmanagement heeft dan zin (op allerlei manieren: "je niet laten opjutten", kunnen ontspannen, snappen hoe macht werkt, assertief zijn - noem maar op).

Als je op zo'n soort manier "goed met jezelf leert omgaan" en met wat je zoal tegenkomt in het leven, is er heus best kans, dat de depressie een keer neemt!!!
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: is een keerzijde mogelijk>

Hey Cece,

Op jongere leeftijd dan jij hoorde ik al van psychiaters dat ik hypergevoelig was, maar daar werd vroeger niet zoveel bij stil gestaan ; nu noemt het HSP.
Goed dat er nu wel bij stil gestaan wordt, want uiteindelijk heb ik het in extreme vorm en pas nu worden problemen als angst en depressie er aan gerelateerd.
Rond jouw leeftijd verliet ik de psychiatrie met de diagnose "karakterstoornis", daar moest ik het verder mee doen...
Pas nu (in dezelfde psychiatrie waar ik dagtherapie volg en 15 jaar later) zeggen ze : vroeger was je een typische Borderliner (wat ze nu ernstiger nemen dan wat ze vroeger een karakterstoornis noemden), nu ben je geen Borderliner meer want je automutileert niet meer en onderneemt geen zelfmoordpogingen meer (ondanks ze weten dat ik periodes heb dat ik daarmee bezig ben maar meer stilsta dan vroeger bij wat ik de mensen die me dierbaar zijn daar zou mee aandoen).
Wel heb je een duidelijke persoonlijkheidsstoornis met nog een paar kenmerken van Borderline, maar evengoed van andere persoonlijkheidsstoornissen 023

Dit om jou duidelijk te maken dat een persoonlijkheidsstoornis kan veranderen, maar ook en vooral dat het in de eerste plaats maar een naam is dat ze er op plakken.
Ook dat je met bepaalde situatie's -door ervaring, lessen die je trekt uit je verleden en tips en advies- anders (lees beter voor jezelf en omgeving) leert om te gaan.
De terugkomende periodes van depressie's zijn inderdaad niet opbeurend en je vraagt je elke keer weer af of dat heel je leven gaat blijven terug komen.
Mij werd ook geleerd, en het helpt ook tot in bepaalde mate, om vooral niet te vergeten dat aan die depressieve periodes in het verleden ook een einde is gekomen.
En als je je daar op focust besef je dat aan deze periode ook waarschijnlijk weer een einde zal komen. Ook al is het dan maar tijdelijk je blijft niet met de angst dat het zal blijven duren.

Ik wens je veel sterkte met je opname, en hoop dat je goed zal geholpen worden.

Terug naar “Map 'Psychologie'”