prana

geschiedenis psychologie

Hoi,

bij het studeren van de geschiedenis van psychologie wordt er vaak gesproken over de mythe van psyche (en eros).
Ik ken de mythe en zelf studeer ik psychologie, maar ik zie weinig verbanden. Psyche betekent 'ziel', maar waarom draagt ze die naam?
Zou iemand zijn inzichten hierover willen meedelen?

Groetjes
TheEmperor85

Re: geschiedenis psychologie

De Egyptenaren vonden de hersenen maar rare dingen, dat was ook het eerste wat men eruit haalde als iemand gemummificeerd werd. (Wat overigens heel conserverend werkte,maar dat was perongeluk)

Ook de Grieken legde het verband tussen 'het wezen' van een mens en de hersenen nog niet. In die tijd was men er van overtuigt dat een mens met hart en ziel dacht en handelde.
Psyche : ziel.

Je zult als student psychologie waarschijnlijk weinig ophebben met Freud, maar híj snapte het verband tenminste! :P
prana

Re: geschiedenis psychologie

TheEmperor85 schreef:De Egyptenaren vonden de hersenen maar rare dingen, dat was ook het eerste wat men eruit haalde als iemand gemummificeerd werd. (Wat overigens heel conserverend werkte,maar dat was perongeluk)

Ook de Grieken legde het verband tussen 'het wezen' van een mens en de hersenen nog niet. In die tijd was men er van overtuigt dat een mens met hart en ziel dacht en handelde.
Psyche : ziel.

Je zult als student psychologie waarschijnlijk weinig ophebben met Freud, maar híj snapte het verband tenminste! :P
Freud mag dan niet als 'representatief' beschouwd worden in de psychologie, hij wordt toch nog telkens vermeld en moet nog altijd gekend zijn! Ik vind zijn bevindingen steeds boeiend en zeker de wijze waarop hij daartoe kwam. Stoned kom je blijkbaar tot de diepste bezinningen :-P
Dat even ter zijde ;)
Misschien was er in die tijd nog geen verband, maar waarom wordt de mythe dan nu in verband gebracht met psychologie? Puur omdat psyche 'ziel' betekent en toevallig heet er een godin psyche?
Waarom werd ze trouwens zo genoemd? Dat is voor me niet duidelijk vanuit het verhaal?

Grtjes

Terug naar “Map 'Psychologie'”