mamadonna

hoe kind (5) vertellen over depressie

hier een vraag aan de psychologen onder u en studenten: hoe vertel ik mijn dochtertje van vijf dat mijn depressie niet aan haar ligt? ik ben donderdag opgenomen met suicidale neigingen, dat kan ik haar natuurlijk niet uitleggen, ook niet aan mijn asperger dochter van 12. die laatste begrijpt wel wat depressie inhoudt en dat het niet aan haar ligt (zegt ze!) maar mijn hart brak daarnet toen mijn kleintje moest huilen het afscheid van het bezoekuur en ze dus zei dat het kwam door haar dat ik hier zit. graag tips!
gr mamadonna
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: hoe kind (5) vertellen over depressie

Ik ben geen psycholoog noch student maar ik zou het in kindertaal zeggen dat het niet zo goed gaat met mamma. Dat mamma een tijdje bij doktoren moet blijven om beter te worden. Dat het gewoon een ziekte is waarvan je enkel kan genezen met hulp van de doktoren/instelling waar je nu zit en rust. Dat je heel veel van haar houdt maar helaas nu even niet bij haar kan zijn omdat je eerst beter moet worden. En dat het niet haar schuld is dat je daar zit maar vooral benadrukken dat het een ziekte is. En dat het niemands schuld is als iemand ziek is. (benoem evt. een voorbeeld waarbij zij zelf ziek was /werd).

Probeer het begrijpelijk te houden voor een vijfjarige en laat ze gerust vragen stellen. Beantwoord die dan op haar begripsniveau. Maak oogcontact en blijf op gelijke hoogte met haar. Dus ga door je knieen of zit samen aan een tafel als je dit doet. Of hou haar vast op je schoot als ze dat wilt. Knuffel haar en geef haar het gevoel dat de band die jullie hebben goed is. Vertel haar ook dat je heel veel nog steeds om haar en haar zus geeft en dat je heel graag beter wilt worden om weer een sterke en gezellige mamma te zijn voor haar en haar zus maar dat je dat nu dus even niet bent en kan zijn.