Tinkerbell

Stoppen met roken

SIMPELER STOPPEN

Korte sportieve inspanningen- bijvoorbeeld regelmatig vijf minuten wandelen- verminderen de ontwenningsverschijnselen van net gestopte rokers zodanig dat de kans op langdurig succes aanzienlijk toeneemt. Die conclusie trekt de Britse onderzoeker Adrian Taylor aan de hand van een analyse van veertien studies die zijn gedaan naar stoppen met roken. Taylor is betrokken bij de campagne Walk-2-Quit.

Uit: Runners mei 2008
Tinkerbell

Re: Stoppen met roken

Het verband tussen

*;* Roken en Stress *;*
Veel mensen drukken stress en zorgen de
kop in door een sigaret op te steken.
Een ongezonde, verslavende gewoonte
die moeilijk is af te leren.

Tegenwoordig weet iedereen dat roken
ongezond is. Toch steken veel mensen
geregeld een sigaret op - omdat ze verslaafd
zijn of omdat ze er van genieten dat ze er
een slechte gezondheid voor over hebben.
Roken kan stress inderdaad verlichten.
Nicotine stimuleert de neuronen in de
hersenen, waardoor u helder en ontspannen wordt.
Hongergevoelens en irritaties nemen af.
Veel rokers associëren een sigaret
met een helder gevoel en vinden dat hun
stemming door het roken verbetert.

Een moeilijke beslissing
In werkelijkheid heeft uw lichaam geen
behoefte aan nicotine; de verslaving is
puur geestelijk. Als u echter in allerhande
situaties een sigaret opsteekt,
kan het heel moeilijk zijn om met roken
te stoppen.
Toch zijn er alternatieven voor roken en
manieren om het stoppen makkelijker
te maken. U kunt uw behoefte aan een
sigaret verminderen.

*;* Redenen om niet te roken *;*

Roken schaadt uw gezondheid en kan
leiden tot ernstige ziektes.

Vernauwde slagaders

Roken is de oorzaak van één op de vier sterfgevallen als gevolg
van hart- en vaatziekten. Nicotine en koolmonoxide veroorzaken
vernauwing van de slagaders. Hierdoor neemt het risico op hart-
en herseninfarcten toe. Vooral vrouwen lopen kans op diepe
veneuze trombose, zeker als ze ook de anticonceptiepil slikken.

Schade aan de longen

Roken tast het beschermingsmechanisme van de longen aan,
waardoor de schadelijke stoffen uit tabak zich aan de longen
vasthechten. Hierdoor neemt de longcapaciteit af. Dit leidt
tot kortademigheid, benauwdheid en een piepende ademhaling.

Onthoudingsverschijnselen verlichten

Wilt u echt stoppen, dan krijgt u te maken met onthoudingsverschijnselen. Het kan prettig zijn om
te weten wat u te wachten staat.

Uw longen zuiveren

Het meest bekende onthoudingsverschijnsel is
een verhoogde slijmproduktie in neus- en
keelholten en op de borst, net als bij een
verkoudheid. Zo proberen de longen zich te
ontdoen van de teer en as die u heeft geïnhaleerd.
Het kan even duren voor de longen weer hersteld
zijn. U kunt de klachten verminderen door een
stoombadje te nemen waarmee u verkoudheidsklachten verminderd. Met bv. kamille verzachten en zuiveren
de slijmvliezen.

Honger verminderen

Veel rokers, vooral jonge vrouwen, roken omdat
nicotine het hongergevoel doet afnemen, waardoor
ze slank blijven. Andersom kunt u wat zoets nemen
als u trek heeft in een sigaret. Het nadeel hiervan is
dat uw gewicht toeneemt als u niet oplet.

Trakteer uzelf

Geloof het of niet, chocola doet u goed en verbetert
uw stemming. Wilt u stoppen met roken, houd dan
een reep pure chocola binnen handbereik. Eet er een
stukje van als u de behoefte aan een sigaret voelt
opkomen. Zolang u niet meer dan een reep per dag
eet, zult u niet noemenswaardig aankomen. U kunt
ook kauwgom, eventueel verrijkt met nicotine,
proberen. Nog beter zijn de gezonde tussendoortjes
als worteltjes en fruit.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Stoppen met roken

WHO waarschuwt voor elektronische sigaret


GENEVE - De zogenoemde elektronische sigaret, die door de producenten wordt gepresenteerd als een tabaksvervangende therapie om van het klassieke roken af te komen, kan in feite zeer giftig zijn. Daarvoor heeft de Wereldgezondheidsorganisatie WHO vrijdag gewaarschuwd.

"Het is 100 procent onjuist om te bevestigen dat dit een therapie voor rokers is om te stoppen'', aldus Douglas Bettcher, hoofd van het departement tabak van de WHO. "Er zitten een aantal chemische toevoegingen in het product die heel erg giftig kunnen zijn''.

Nicotine

De e-sigaret bevat geen tabakswaar en brandt niet, waardoor er geen schadelijke stoffen zoals teer en koolmonoxide in het lichaam komen. De elektronische sigaret bevat wel de schadelijke en verslavende stof nicotine.

Volgens critici geeft de e-sigaret ook te hoge concentraties nicotine af.

Bron: NU.nl
Inzicht als Uitweg..
Zwerfbeertje

Re: Stoppen met roken

Hoe minder aandacht je besteedt aan het stoppen met roken - en daarmee het roken - hoe minder moeite het kost.

Bron: Ik.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Stoppen met roken

Zwerfbeertje schreef:Hoe minder aandacht je besteedt aan het stoppen met roken - en daarmee het roken - hoe minder moeite het kost.

Bron: Ik.

Ja Ik.. daar heb je groot gelijk in: alles waar je aandacht aan besteed wordt groter.. !

Bron Ik.
Inzicht als Uitweg..
moeilijkkarakter

Re: Stoppen met roken

een naar het schijnt erg succesvolle methode is die van Allen Carr
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... thode.html

zelf is het me niet gelukt er langer dan een paar maanden door te stoppen maar ken wel wat mensen die er wel langdurig door gestopt zijn. Mij leek het uiteindelijk toch maar een trucje maar misschien is het wel nuttig voor anderen
Lou

Re: Stoppen met roken

Allemaal zeer controversieel vind ik, als je zelf wilt met stoppen kan je dat doen. Is voor iedere persoon ook anders wat werkt en wat niet zul jezelf achter moeten komen.

Ga je het forceren te stoppen denk ik niet dat dat in de meeste gevallen werkt, minder stress en meer afleiding lijken mij beter te werken
Stamper

Stoppen met roken..iemand tips?

Ik ga in januari stoppen met roken.....heeft iemand nog tips voor mij, of is er een ervaringsdeskundige die baat heeft gehad bij hulpmiddelen.....

Ik las ook dat je vergoeding krijgt voor bijv pleisters......echter mijn verzekering vergoed wel een programma, en als men daar adviseert hulpmiddelen te gebruiken, wordt het vergoed.....

Ik heb niet veel zin in telefonische ondersteuning...daar heb ik wel vrienden voor...maar vergoeding voor de pleisters of kauwgom zou ik wel willen.......

Ik ben bang dat ik nukkig ga worden....hoe lang duurt het meestal voordat de eerste zware ontwenningsverschijnselen zijn verdwenen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Stamper schreef:Ik ga in januari stoppen met roken.....heeft iemand nog tips voor mij, of is er een ervaringsdeskundige die baat heeft gehad bij hulpmiddelen.....
Hallo, de ervaringsdeskundige meldt zich, mijn naam is Keith Bakker, nog even op de valreep voordat ik de bak in ga voor het pakken van jonge meisjes zal ik je wat tips geven hoe je van verslaving af moet komen ha ha. [027]

Cold Turkey, hoe je het went of keert, dat is gewoon de beste methode. Wachten tot je flink griperig bent is ook een optie en goede aanleiding, je kunt dan toch niet roken vanwege het hoesten, het gaat dan een stuk makkelijker om van de peuken af te blijven.

Heel belangrijk: De crux is dat je niet verslaafd bent aan de nicotine, maar aan de antistoffen die je lichaam aanmaakt.

Je hebt verschillende soorten rokers, ik ben een onmatige roker. Sommige mensen roken hooguit 5 of 6 per dag, ik steek er minimaal 35 per dag in mijn bek. Dan is het zwaarder om te stoppen, dat zijn dingen die meespelen.

Pleisters helpen geen zak. Ik schoor op een bepaald moment het haar van mijn armen en plakte mijn armen er mee vol. 011
Je lichaam moet gewoon geen nicotine binnen krijgen, simpel zat.

Het is voor iedereen verschillend, maar de eerste 8 tot 24 uur nadat je je laatste sigaret hebt gerookt zijn het zwaarst. Ik word dan duizelig en draaierig, maar dat is na 24 uur voorbij. Het enige wat je dan moet doen is doorzetten. Flink wat water drinken en vruchtensap om het lijf te ontgiften. Koop geen pakje sigaretten 'voor de zekerheid' om achter de hand te houden, want dan heb je in je achterhoofd toch eigenlijk al besloten om ooit weer eens te beginnen.

Beetje gaan sporten is ook niet verkeerd, lekker je longen weer laten werken is niet verkeerd en de morfine achtige stof in je lichaam die vrijkomt bij lichamelijke inspanning kan als vervanger dienen. Je kent het misschien wel, 'The Runners high'.

De eerste paar dagen nadat je gestopt bent is het beter de alcohol ook te laten staan. Peuk en glas horen bij elkaar. De ene stof vernauwt de bloedvaten, de ander doet ze verwijden. Daarom is roken na een lekkere maaltijd met wijn ook zo godvergeten lekker. :-P

Als je van lekker eten houdt met een wijntje, is het een stuk moeilijker, trust me, I know all about it.

Dus: ga de eerste dagen vieze ordinaire Hollandse hap vreten die niet vraagt om een glas wijn. En laat de culinaire dingen even van tafel. Kijk, is die ranzige Hollandse meuk toch nog ergers goed voor. 011

Besluit niet om na drie weken weer een peuk op te steken met het idee dat je het nu wel in de hand kunt houden, je gaat subiet weer voor de bijl. De eerste peuk die je rookt nadat je gestopt bent en je lichaam de nicotine weer herkend is hemels. Nou ja, bij mij dan. Je ervaart een hemelse roes, die bijna met niets te vergelijken is. Dan weet je dat je verslaafd bent, want het voelt aan als een orgasme. :-P (Er is geen orgasme smiley, wat jammer nou 011 )

Good luck als je het kunt volhouden. Ik kan het niet en heb ook niet de aanvechting te stoppen. [045]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Vanaf 1 januari wordt het vergoed, dus ik zou gewoon je huisarts om hulp vragen, hij/zij weet wat de beste manier zou kunnen zijn!!

Succes!!
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Stamper

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

volhoudertje schreef:
Stamper schreef:Ik ga in januari stoppen met roken.....heeft iemand nog tips voor mij, of is er een ervaringsdeskundige die baat heeft gehad bij hulpmiddelen.....
Hallo, de ervaringsdeskundige meldt zich, mijn naam is Keith Bakker, nog even op de valreep voordat ik de bak in ga voor het pakken van jonge meisjes zal ik je wat tips geven hoe je van verslaving af moet komen ha ha. [027]

Cold Turkey, hoe je het went of keert, dat is gewoon de beste methode. Wachten tot je flink griperig bent is ook een optie en goede aanleiding, je kunt dan toch niet roken vanwege het hoesten, het gaat dan een stuk makkelijker om van de peuken af te blijven.

Heel belangrijk: De crux is dat je niet verslaafd bent aan de nicotine, maar aan de antistoffen die je lichaam aanmaakt.

Je hebt verschillende soorten rokers, ik ben een onmatige roker. Sommige mensen roken hooguit 5 of 6 per dag, ik steek er minimaal 35 per dag in mijn bek. Dan is het zwaarder om te stoppen, dat zijn dingen die meespelen.

Pleisters helpen geen zak. Ik schoor op een bepaald moment het haar van mijn armen en plakte mijn armen er mee vol. 011
Je lichaam moet gewoon geen nicotine binnen krijgen, simpel zat.

Het is voor iedereen verschillend, maar de eerste 8 tot 24 uur nadat je je laatste sigaret hebt gerookt zijn het zwaarst. Ik word dan duizelig en draaierig, maar dat is na 24 uur voorbij. Het enige wat je dan moet doen is doorzetten. Flink wat water drinken en vruchtensap om het lijf te ontgiften. Koop geen pakje sigaretten 'voor de zekerheid' om achter de hand te houden, want dan heb je in je achterhoofd toch eigenlijk al besloten om ooit weer eens te beginnen.

Beetje gaan sporten is ook niet verkeerd, lekker je longen weer laten werken is niet verkeerd en de morfine achtige stof in je lichaam die vrijkomt bij lichamelijke inspanning kan als vervanger dienen. Je kent het misschien wel, 'The Runners high'.

De eerste paar dagen nadat je gestopt bent is het beter de alcohol ook te laten staan. Peuk en glas horen bij elkaar. De ene stof vernauwt de bloedvaten, de ander doet ze verwijden. Daarom is roken na een lekkere maaltijd met wijn ook zo godvergeten lekker. :-P

Als je van lekker eten houdt met een wijntje, is het een stuk moeilijker, trust me, I know all about it.

Dus: ga de eerste dagen vieze ordinaire Hollandse hap vreten die niet vraagt om een glas wijn. En laat de culinaire dingen even van tafel. Kijk, is die ranzige Hollandse meuk toch nog ergers goed voor. 011

Besluit niet om na drie weken weer een peuk op te steken met het idee dat je het nu wel in de hand kunt houden, je gaat subiet weer voor de bijl. De eerste peuk die je rookt nadat je gestopt bent en je lichaam de nicotine weer herkend is hemels. Nou ja, bij mij dan. Je ervaart een hemelse roes, die bijna met niets te vergelijken is. Dan weet je dat je verslaafd bent, want het voelt aan als een orgasme. :-P (Er is geen orgasme smiley, wat jammer nou 011 )

Good luck als je het kunt volhouden. Ik kan het niet en heb ook niet de aanvechting te stoppen. [045]
Nou dank je Keith!..... :lol:

Hier kan ik wel wat mee.....ik wil de pleisters of kauwgom gewoon achter de hand hebben....denk ook niet dat het wat helpt...maar als het moeilijk wordt dan denk ik...ach maar ik heb de pleister.....zoiets....

Maar je geeft een hoop tips maar je bent zelf niet gestopt?

Tell me.....

Ga idd de huisarts bellen......
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Strak plan!! [045]
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Stamper schreef:Maar je geeft een hoop tips maar je bent zelf niet gestopt? ......
De laatste keer dat ik stopte met roken was ongeveer een jaar geleden. Ergens op dit forum zwerft nog het topic "Ode aan de nicotine" rond, waarin een en ander te lezen valt. [027]
Ik weet heel goed op welke momenten ik weer de fout in ga, het vlees zwak is en toch niet sterk genoeg ben om door te zetten. Shame on me, maar het is niet anders. een dag niet drinken, zoals gisteren, valt me minder zwaar dan een dag niet roken.


Daarbij komt dat ik de noodzaak ook niet zie, behalve misschien om financiële redenen. Roken is een dure hobby. Maar ik leef immers alleen, heb geen gezin of kinderen, dus wat boeit het mij? Ik heb met niemand rekening te houden of verantwoording af te leggen. Op het pakje sigaretten dat nu voor me ligt staat de waarschuwing Roken kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid. Duh! Ik heb mezelf waarschijnlijk toch al volkomen steriel gerookt en kinderen heb ik toch nooit gewild, dus daar hoef ik het niet voor te laten. De laatste dag dat ik rook is als ik gecremeerd wordt. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Stamper

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Ah...ik begrijp het....dat heb ik zelf ook altijd gehad.....perioden dat ik last had van depressie kon het me helemaal niks schelen......ach dan rook je toch lekker je sigaretje.....

Echter nu komt het huisje boompje beestje verhaal in zicht.....dus is voor mij de motivatie om te stoppen groter...aangezien er misschien ook nog kinders komen.....moet mn verantwoordelijkheid dus nemen......

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met de huisarts volgende week....

Ik zal dit topic gebruiken om jullie op de hoogte te houden en eventueel steun te vragen als het moeilijk wordt.....
Leeuwtjuh

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

cheerqd5 Heel veel succes, Stamper... Ik gun je het allerbeste love3
Stamper

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Dat is erg lief leeuwtje...... :)
dynamite

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

ben zelf net drie maanden rook vrij !!!
was het echt helemaal zat en hat het benauwd..er moest nu echt iets gebeuren.

deze gedachte is denk ik het aller belangrijkste! vervolgens met de huis arts een afspraak gemaakt en ben toen begonnen met een Champix kuur.
Dan maag je eerst gewoon door roken vervolgens ga je het niet lekker meer vinden ..

resultaat bij mij "prima "maar wou ook echt dit keer ..

008
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Het stoppen met roken is iets psychisch. Je geest houd je voor de gek en zodra je dat door begint te krijgen duurt je verlangen naar een sigaret niet langer dan vijf minuten en is dan gewoon weer over.

Mensen roken niet omdat roken zo lekker is. Roken lijkt lekker te zijn omdat je hersenen nicotinereceptoren hebben en die vragen om nicotine. Zodra ze die nicotine te weinig hebben dan gaan ze er om "roepen". Dat maakt dat je onrustig en stressig wordt. Je verlangt naar een sigaret. Op het moment dat je die krijgt, stopt het roepen van je receptoren in je hersenen en word je rustig en relaxed. Je denkt nu dat dit door de sigaret komt. Korte termijndenkend klopt dat ook. Je nicotine gehalte wordt weer op peil gebracht dus je bent relaxed. De onrust echter wordt ook veroorzaakt door je sigaret. De rookverslaving is de boosdoener van je onrust en stressgevoelens. Als je werkelijk gestopt bent heb je daar nooit meer last van. Dat is een goede reden om jezelf los te maken van deze verslaving aan kankerstokjes.

Het beste werkt het nog als je zoals VH al zei, grieperig of verkouden bent. Een sigaret roken is dan al minder "smakelijk" (voor zover je de smaak van een asbak, smakelijk noemt, vraag maar een aan niet-roker die je kust) en er is minder behoefte of mogelijkheid tot roken. De ergste afkickverschijnselen zijn na drie dagen over. De lichamelijke afhankelijkheid is daarna al grotendeels weg. Dus als je dan de knop om kan zetten en psychisch je voornemen kan omzetten in daden dan heb je de meeste kans op succes.

Realiseer je echter dat de geestelijke verslaving nog een tijdlang duurt. Het beste helpt het je om een rijtje van redenen voor jezelf op papier te zetten waarom je graag wilt stoppen. Mijn rijtje was ondermeer:

Ik ben niet meer afhankelijk van sigaretten/shag dat is pas werkelijke vrijheid.
Ik hoef me nooit meer druk te maken of ik wel voldoende vloeitjes, shag of aansteker in huis heb.
Ik hoef me nooit meer druk te maken of ik ergens wel mag roken, wanneer ik mag roken of waar ik kan roken.
Ik heb die vieze smaak van tabaksrook niet meer in mijn mond en mijn adem is frisser.
Mijn haren en kleren stinken niet meer naar de rook (wel eens met iemand in een lift gestaan of in een auto gezeten die rookt ?)
Mijn conditie en longcapaciteit verbetert al binnen een week (merkte ik met fietsen !)
Mijn kansen op ernstige akelige ziekten als longenfyseem, longkanker en hartfalen wordt een stuk minder.
Ik stop met het dagelijks inhaleren van gifstoffen die ik anders nooit tot me zou nemen.
Ik hoef anderen nooit meer lastig te vallen met smerige gewoonten en niemand meer mee te laten roken/vergiftigen.
Ik hoef nooit meer buiten in de kou te staan bibberen om aan mijn verslaving te voldoen.
Het scheelt me enorm veel geld elke week weer waar ik telkens van mezelf iets leuks/blijvends voor mocht kopen (zoals parfum, muziek, films, sieraden etc.) Die beloning voor elke week niet gerookt was erg stimulerend.

Elke keer als je een moeilijk moment krijgt dien je vervangend gedrag te hebben. Niets hebben maakt het 10x moeilijker namelijk want onze hersenen zijn gewend "iets te doen". Dus zorg dat je kauwgom (sterke mintsmaak) of water in de buurt hebt. Ga een blokje om met de hond of doe iets wat je in de plaats kan doen voor roken. Doorbreek je ingesleten hersenpatronen op de rookmomenten. Besef dat je gedragspatronen uitgesleten paden zijn in je hersenen. Het duurt even voordat er nieuwe paden liggen. (Nieuwe hersenverbindingen zonder rookpatroon). Op den duur zal je merken dat je steeds minder last van die moeilijke momenten hebt en op den duur heb je er steeds langere tijd niet meer aan gedacht. Je zult verbaast staan.

Het mooiste is dat je je werkelijk bevrijd gaat voelen van de rookverslaving. Als je je realiseert dat niemand jou iets "afpakt" als je stopt met roken maar dat je juist je vrijheid terug krijgt. Rokers die bang zijn om te stoppen ervaren het vaak als dat er iets fijns van ze wordt afgepakt. Juist omdat ze niet kunnen inzien dat ze vrijheid krijgen ipv psychische en fysieke afhankelijkheid. Bevrijd zijn van een verslaving die voornamelijk in je hersenen zit en veroorzaakt wordt door tabaksfabrikanten die hun bankrekening spekken met dodelijke troep waarmee jij je lichaam langzaam mee kapot maakt.

Je bent namelijk gewoon je luchtwegen aan het asfalteren en je stopt elke dag puur gif in je lijf (weleens gezien wat er aan gifstoffen in een sigaret zitten ?). Dat is een heel destructief gedragspatroon waarvan je eigenlijk dolgraag van verlost wilt worden.. Bevrijding dus.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Wat een duidelijk en goed overzicht met adviezen!
Het klopt dat het onrustige gevoel dat je krijgt bij pogingen om te stoppen met roken in feite op een "afkickverschijnsel" wijst. Je wordt niet lekker rustig van roken: je dempt steeds alleen weer die symptomen van onthouding. Het is m.i. belangrijk dat mensen die roken dit weten, omdat ze anders vast blijven zitten in dit patroon.

De verslavende stof is nicotine, wat overigens niet de meest schadelijke stof is. Je zou kunnen denken aan nicotinekauwgum of -pleisters, zodat je al die andere stoffen uit de sigaret in elk geval niet meer binnenkrijgt.

Succes, iedereen die vanaf vandaag stopt met roken en/of dit probeert!
There are no mistakes in life, only lessons
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Mystica schreef:weleens gezien wat er aan gifstokken in een sigaret zitten?
Sterker nog, sigarettenfabrikant Philip Morris voegt stoffen aan de tabak toe die het verslavende gevoel bevorderen.

Oh ja, één ding Stamper, stoppen met roken is prima, maar sommige ex-rokers veranderen in enorm aanstellerige zeurpieten die moord en brand roepen als ze de geur van tabaksrook in hun omgeving bespeuren. Mensen hebben recht op een rookvrije omgeving, daar is niks op tegen, maar je hebt ex-rokers die het nodige vinden om te pas en te onpas te laten merken hoeveel afkeer ze van roken hebben gekregen. Vaak op het aanstellerige en belerende af. Ze worden soms net zo eng en fanatiek als mensen die in 'de Here' zijn gegaan. Aan die categorie ex-rokers heb ik een enorme hekel, niet alleen omdat ik een verstokt roker ben, overigens.

Doe jezelf en je rokende vrienden en kennissen een plezier, en verander niet in zo’n aanstellerige zeurpiet. ;-)

Overigens komt nicotine in spinzaie, tomaten en aubergine voor, zei het in kleine hoeveelheden. Drie groenten die ik bijzonder lekker vindt. 011
* Liebe Macht Frei *
Opa Black

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Ik zou zeggen ga eens in een van de kankercentra kijken.!!!!
Roken en longkanker = 1 + 1 = 2.
Ga maar een dagje rondneuzen op de diverse afdelingen dan raak je geen peuk meer aan.

Een vriend van mij deed jaren lachen om de verhalen van longkanker door roken, dan komen de bekende uitvluchten weer, zoiets van kanker krijg je overal van en je moet iets krijgen om dood te kunnen gaan....hahahahahahahaha!!!!!!
Een paar jaren verder.............toen gebeurde er iets, hoesten,hoesten,hoesten.... en ja, uiteindelijk ook veroordeeld tot de lichtgevende alles kapot makende chemo.
Nu twee jaar later "een wrak" dat thuis geheel uitgemergeld met een dekentje over de benen zit te rillen van de ziekte en andere bijkomende ellende.
Diagnose, nog een maand of 6 te gaan......... niet meer te redden.

En nu mompelt hij......... had ik maar nooit gerookt....... maar nu is het te laat. De ogen zijn dan nat van alle emotie, spijt, verdriet en ellende.

Ik wil toch proberen nog wat leuke dingen met hem te gaan doen hoewel hij nauwelijks nog de kracht heeft om in de auto te stappen en een paar uurtjes ergens heen te gaan.
Ik hoop dat hij de geboorte van zijn 3e kleinkind nog mag meemaken.

Een peukie roken........, dat is verleden tijd.
Stamper

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Wow...ben net weer thuis en zie een hoop goede adviezen!...ben er erg blij mee....morgen stop ik....heb 2 januari gezegd vorig jaar omdat ik dan nieuwjaarsdag gewoon kan paffen......

De chamonix mag ik niet gebruiken...ivm met de anti-depressiva die ik al gebruik......

Ik zal niet zo'n type van de blauwe knoop worden.....ik drink ook niet meer, maar mensen mogen hier rustig een biertje drinken....ik heb daar geen moeite mee....immers ik heb de keuze gemaakt en moet er mee dealen....drank zie je tenslotte overal.....wel vraag ik vriendelijk of ze buiten willen roken....gelukkig heb ik bijna tot geen vrienden die nog roken.....

Morgen gaat het gebeuren....woensdag een gesprek met de huisarts....kijken hoe ik me voel....en indien nodig ga ik hulpmiddelen vragen....in overleg met haar......

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Go for it cheerqd5 cheerqd5 cheerqd5

Op naar een verslavingsvrij leven :cool:
Inzicht als Uitweg..
Stamper

Re: Stoppen met roken..iemand tips?

Even een update:

Ben nu 2 dagen gestopt......gisteren was het wel even moeilijk.....toch vaak echt trek om te roken....vandaag viel het best wel mee.....af en toe een beetje onrustig.....maar voel me goed......irriteer me wel aan harde geluiden..... :roll:

Terug naar “Map 'Psychologie'”