JBemel

stemmen in mn kop

sinds een paar dagen geleden heb ik de hele tijd een stem in mn kop
die stem zegt vaak wat ik moet doen, maar niet op een bevelende toon, het klinkt meer alsof eht iets voorsteld

het klinkt meestal als "je kunt het beste even naar buiten gaan" of "doe dat nu nog maar even niet"
het klinkt niet als mijn eigen stem, meer als iemand die naast me staat en mij verteld wat ik het beste kan doen

ik wist neit waar ik het neer moest zetten, dus ik zette het hier maar neer
ik hoor het wel als het niet goed geplaatst is
Matthias91

Re: stemmen in mn kop

En, ben je hiermee al naar de huisarts geweest? Dat lijkt me wel belangrijk want het is wel een teken dat er iets mis gaat in je hersenen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: stemmen in mn kop

Hm, een stem die lieve dan wel verstandige dingen zegt - het kon erger.

"Een mens bestaat uit vele delen", zeggen talloze psychologen, en je "steunende ouder" is momenteel een stem.
Op zich merkwaardig, (dat een deel van jou "opeens" een stem wordt - is het opeens, of zie je ook een duidelijek aanleding?)
...maar de menselijke geest IS nogal merkwaardig.
JBemel

Re: stemmen in mn kop

ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar het is begonnen toen ik ongeveer 2 weken niet meer met mn beste vrienden had gepraat. ik praatte meestal met ze via msn, en ik kon bij veel van hun goed mn problemen kwijt. maar sinds ik in het crisiscentrum van jeugdzorg zit kan ik weinig op de pc, dus weinig op msn, dus weinig met mn vrienden praten. face-to-face contact is ook bijna niet mogelijk omdat ik hier alleen voor school naar buiten mag, en bellen / sms'en mag hier ook niet.

ik ben in de weekenden wel thuis (en soms tussendoor), maar dat is dus alleen vrijdag, zaterdag en zondagochtend, en naar mijn gevoel kan ik dan alsnog niet genoeg met die vrienden praten.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: stemmen in mn kop

Gosh, wat jammer dat je zo weinig met je vrienden kunt praten!

...terwijl 'je uiten'juist zo belangrijk is. Mogelijk willen zo vooral, dat je je uit binnen de therapieen?

En misschien zijn die stemmen maniern voor jou, om te verwerken, wat men zoal tegen jou zegt.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: stemmen in mn kop

Wel eens gelezen/gehoord van Voice Dialogue ?

http://www.spiridoc.nl/voice_dialogue.htm
Inzicht als Uitweg..
Fidge

Re: stemmen in mn kop

Mystica schreef:Wel eens gelezen/gehoord van Voice Dialogue ?

http://www.spiridoc.nl/voice_dialogue.htm


Ik heb ook vaak van die stemmen ik wist eigenlijk niet dat dit normaal niet het geval is. Zolang ik me kan herinneren zijn ze er al, en ik vind het helemaal niet erg. Ik weet dat het delen van mezelf zijn en ze me ook kunnen helpen. Van voice diagogue had ik nog nooit gehoord, erg interessant, zo kijken of er nog meer over te vinden is....
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: stemmen in mn kop

Als ze dwingend en bevelend worden is het misschien wel handig om psychische hulp te gaan vragen. Dan krijg je er wel heel erg last van en kan het gaan om psychoses..
Inzicht als Uitweg..
passiebloem

Re: stemmen in mn kop

Heb jij een hulpverlener?
Misschien is het goed om het daar eens over te hebben. Het hoeft niet iets dramatisch te zijn.
Zelf weet ik niets beter... maar bij mij heeft het helaas een andere oorzaak.
Ik wil je alleen maar adviseren om mee naar buiten te gaan?

Sterkte lijk me ook niet erg prettig...
passiebloem

Re: stemmen in mn kop

En het kan gewoon meerdere oorzaken zijn. En om nu met diagnose of psychsische stoornissen te gaan gooien wordt je ook niet bepaald vrolijk van.
Maar ik zou me zeker niet al te veel zorgen maken.
Gelukkig is het een aardige stem, kun je misschien vragen wie het is? klinkt gek maar wie weet geeft het dan ook antwoord.
Ik zeg maar wat hoor.
Kijk maar of je wat mee kunt 3some

Terug naar “Map 'Psychologie'”