eline81

hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Hallo

Ik ben een vrouw van 29 en ben al 7 jaar samen met een man met een wel zeer moeilijk en raar karakter. Samenleven met hem is eigenlijk ommogelijk en om je haren uit te trekken. Voor het minste als hij bv zijn eigen eten moet maken dan wordt die overdreven kwaad ziet bloedrood en schreewt je de oren van je kop. Hij scheld me uit voor alles wat rot is, achterlijk wijf, hoer, kut echt heel grof altijd soms omdat ik gewoon vergeet het raam te sluiten overdag enzo. Na mij zo te behandelen verwacht hij wel nog dat ik hem liefde en sex geef. Hij verwijt mij constant dat ik hem niet graag zie omdat wij bijna geen sex hebben en ik hem geen liefde geef. Bovendien liegt hij tegen iedereen en gaat hij mij bij mensen zwart maken door allerlei leugens over mij te vertellen. Ook zegt hij tegen mij dat zijn moeder en zijn zus mij haten en mij niet normaal vinden zodat ik boos ben op hen en tegen hen zegt hij hetzelfde.
Ik snap dit niet ?? Ik heb al dikwijls geprobeert hem duidelijk te maken dat hij een probleem heeft maar hij ontkend dat constant en zegt dat het mijn fout is dat hij zo is. terwijl hij in zijn vorige relaties ook zo was en als je hem dat zegt is het nooit niet waar terwijl zijn zus mij zegt van wel. Hij tergt mij ook zegt bv bol het af het is gedaan, dan neem ik mijn spullen en wordt hij hysterisch omdat ik hem verlaat dan roept hij ziet ge nu wel gij ziet mij niet graag ziet, terwijl hij daarvoor wel eerst 50 keer zegt tegen mij ik wil dat het gedaan is ga door ik haat u.Ik weet me geen raad meer volgens mij heeft hij een zwaar psychologisch probleem. Hij maakt mij en ons kind kapot. Ik zie hem graag en wil zo hard geloven dat hier iets aan te doen is. Weet iemand wat dit is en of dit behandelbaar is??


dank u
Mickey~

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

ik weet niet wat je man/vriend heeft. maar om er iets aan te doen zou hij toch allereerst zelf open moeten staan voor hulp. Als hij niet zelf naar een dokter of therapeut wil dan bereik je niets.

Als ik je verhaal zo lees, zou ik (in ieder geval voor tijdelijk!) bij hem weggaan en je kind met je meenemen. Je zou kunnen zeggen dat je je zorgen maakt om zijn gedrag, en dat je hem niet in de steek wilt laten, best wilt helpen met hulp zoeken, maar dat je voor nu met je kind even ergens anders wilt wonen omdat je bang bent/last hebt van zijn gedrag. Dat als hij hulp heeft gezocht en de behandeling begint aan te slaan, je weer terug komt?

Het lijkt me belangrijk dat je nu eerst even voor jezelf en je kind kiest. Vooral voor je kindje is het belangrijk in een stabiele omgeving op te groeien, om te voorkomen dat hij later problemen krijgt en/of bijvoorbeeld een voorbeeld neemt aan het gedrag van zijn/haar vader!
Audrey

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Lees je eens in over een paranoïde persoonlijkheidsstoornis ;) Sowieso zou ik me als ik jou was eens eens in persoonlijkheidsstoornissen verdiepen. Natuurlijk is de visie van een deskundige beter en betrouwbaarder, maar sinds je man hulp weigerd denk ik dat het geen kwaad kan te stellen dat zijn gedrag trekken uit die hoek vertoont.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Wat hij heeft weet ik niet, daar zou een psycholoog of psychiater eens naar moeten kijken. Wat hij doet weet ik wel, dat heet huiselijk geweld. En als ik je zo lees, dan zou ik hem voor de keuze stellen. Of hij gaat onmiddellijk hulp zoeken voor zijn psychische problemen of ik ging bij hem weg om niet langer mijn eigen leven door zo iemand te laten verpesten en verzieken.
Iemand die huiselijk geweld pleegt, vertoont vaak het volgende gedrag. Hij of zij…

is snel jaloers
is eerst agressief en dan weer heel lief
behandelt je als zijn of haar bezit
maakt thuis dingen kapot
belooft steeds dat het niet meer gebeurt
slaat je, of zegt je te willen slaan
laat je dingen doen die je niet wilt, ook seksueel
vernedert je waar anderen bij zijn
wil jou op allerlei manieren laten weten wie de baas is
wil altijd weten waar je bent en wat je doet
Bron: http://www.shginfo.nl/slachtoffer/

Dit is voor jou geen leven en voor je kind ronduit schadelijk als het gaat om opgroeien in een situatie als deze waarbij vader totaal geen respect heeft voor moeder. Waar ruzies en scheldpartijen voortdurend de gezinssituatie bedreigen. Jouw kindje kan geen goed gevoel van veiligheid ontwikkelen zo en krijgt een groot probleem m.b.t. de rollen die vader en moeder cq partners hebben in een relatie. Het zal opgroeien met het idee dat het OK is dat pappa mamma uitscheldt. Dat het zo hoort en dat de onvoorspelbaarheid van het gedrag een normaal gegeven is. Het zal omzichtig zijn en of heel erg gaan rebelleren op een goed moment of het zal depressief worden omdat het geen kant op kan met zo'n vader.

Dit is geen leven.. niet voor jou en niet voor je kindje. Dit kan enkel dramatische psychologische schade blijven veroorzaken bij een ieder in dit gezin zolang de situatie zoals jij die beschrijft blijft voortduren.

Je zult een keuze moeten maken voor jezelf en hem de keuze kunnen geven om daar nog deel van uit te maken of niet. Doe je het niet, dan zal de situatie blijven zoals deze is en bij huiselijk geweld zie je vaak een patroon van dat het ook telkens steeds erger wordt omdat de balans en de machtsverhouding tussen beide partners volledig kwijt is. Als een van de partners teveel macht/invloed heeft dan zal dit patroon enkel versterkt worden als er geen weerstand wordt geboden.


Ik zou als ik jou was ook hulp zoeken voor jezelf. Via een huisarts kan je dit bespreekbaar maken en kijken naar welke hulp er passend is voor je.

Verder wil je vragen deze artikelen eens door te lezen:

http://www.psycholoog.net/forum/viewtop ... =7&t=12737
Inzicht als Uitweg..
Jeroen2010

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Jezus, wat rot voor.

Ik ben absoluut geen kenner, maar sluit mij bij Mystica aan. Denk aan je kindje en jezelf.

Sterkte J
Pokemonk

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Maak dat je weg komt bij zo'n vent .
Leo

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Het is volgens mij een illusie dat je iemand zou kunnen veranderen. Op de eerste plaats zou er van zijn kant motivatie en inzicht moeten bestaan en zou de verandering op eigen initiatief moeten worden ingezet.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

eline81 schreef:Hallo

Ik ben een vrouw van 29 en ben al 7 jaar samen met een man met een wel zeer moeilijk en raar karakter. Samenleven met hem is eigenlijk ommogelijk en om je haren uit te trekken. (..)
Voor het minste als hij bv zijn eigen eten moet maken dan wordt die overdreven kwaad ziet bloedrood en schreewt je de oren van je kop. Hij scheld me uit voor all Hij tergt mij ook zegt bv bol het af het is gedaan, dan neem ik mijn spullen en wordt hij hysterisch omdat ik hem verlaat dan roept hij ziet ge nu wel gij ziet mij niet graag ziet, terwijl hij daarvoor wel eerst 50 keer zegt tegen mij ik wil dat het gedaan is ga door ik haat u.
(...)
Ik weet me geen raad meer volgens mij heeft hij een zwaar psychologisch probleem. Hij maakt mij en ons kind kapot.

Ik zie hem graag en wil zo hard geloven dat hier iets aan te doen is. Weet iemand wat dit is en of dit behandelbaar is??


dank u
Hoi Eline,
nou heb ik een boel aan jouw tekst veranderd - dus wellicht laat ik jou buikspreken en heb ik allerlei dingen uit verband gehaald.

Maar wat ik mij afvraag: gosh: hoezo zie jij hem graag?

Ik heb een poosje hiervoor het topic over "vrouwen die te veel in de liefde investeren" gelezen (over relatieverslaving) en daar hoort bij, dat sommige vrouwen graag een 'moeilijke' partner willen een met 'raar gedrag'.

...en helaas: als je teveel in de liefde/ jouw relatie met deze man investeert, eindigt dit vaak met een kater. Want alas jij al 7 jaar 'investerrt in deze man' zonder dat hij erg veranderd is - dan zou het zo kunnen zijn, 'dat hij het om een of andere reden wel best vind, zo'.
Welke reden dat is - ?
Stop jij met je energie 'in dit gat gooien' - dan is er kans, dat hij verandert.

Sorry, dat het nu lijkt, alsof de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag ligt bij jouw beslissing, om niet meer zoveel energie in hem te stoppen.
Zo bedoel ik het niet - zijn raar gedoe is zijn verantwoordelijkheid.
(Hoe jij daar dan wee op reageert, is weer aan jou.)

Maar stel jezelf idd eens de vraag, wat jij precies 'uit deze relatie haalt'...?
passiebloem

Re: hulp gevraagt, want ik kan niet meer

Hoi Eline,

Ik heb niets meer aan toe te voegen dan wat Mystika al getypt heeft!
Stel je prioriteiten, en dat is bescherming bieden aan je kind dus zorgen dat je daar weg gaat!
Dit is zo slecht voor je kind!!!

Vraag me nu ook af hoe je situatie nu is?
Misschien ben je al weg ???

Wens je veel sterkte,
Kies voor je kind meid!

Passiebloem

Terug naar “Map 'Psychologie'”