Joost Asselbergs

Onderzoek ADHD werkgeheugen verbeteren dmv computergame

Gezocht: jongeren en kinderen met ADHD om deel te nemen aan een onderzoek voor mijn master thesis (Erasmus Universiteit Rotterdam).

Het onderzoek kan geheel thuis worden uitgevoerd. U hoeft dus nergens heen te gaan met uw kind en is geheel gratis.

Uit recent onderzoek is gebleken dat met name het werkgeheugen bij kinderen met ADHD onvoldoende is ontwikkeld. Door kinderen hierin te trainen blijken de symptomen van ADHD, zoals: slecht kunnen concentreren en druk gedrag, af te nemen.

Het onderzoek zelf bestaat uit het spelen van een computergame waarin bepaalde functies van het werkgeheugen worden getraind. Door de geheugentaken op de computer en in de vorm van een spel te trainen is het leuk voor het kind om te doen en leren ze daarnaast dus ook de prestatie van hun werkgeheugen te verbeteren.

Duur: het onderzoek zal 3 weken in beslag nemen en het is de bedoeling dat de kinderen minstens 2 uur per week met het programma bezig zijn. Meer mag natuurlijk ook (in principe is 2 uur per week genoeg om verbetering te zien, maar hoe meer ze er mee bezig zijn des te groter de verbetering zal zijn).

Met andere woorden heel veel tijd neemt het niet in beslag en omdat het in de vorm van een computergame is, is het voor het kind ook leuk om te doen. Daarnaast is het geheel gratis en kan het gewoon vanuit huis gevolgd worden.

Heeft u interesse of wilt u graag nog wat meer informatie laat het mij dan weten door een email te sturen.

Bij voorbaat dank,

Joost Asselbergs
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Re: Onderzoek ADHD werkgeheugen verbeteren dmv computergame

Hallo Joost,

Gaat dit over de game Brian? Of een andere variant op de Cogmed-training? Interessant. Mogelijk zijn (speciale) scholen, zoals het OPDC, geinteresseerd om mee te doen, waarbij de leerling tijdens lesuren de games doet.
Ik zou het boeiend vinden als je hier te zijner tijd ook de conclusies publiceert.

Succes!
Frank
There are no mistakes in life, only lessons

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”