Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Intuïtie

Hoi allen,

In de vragenlijsten van Memories stond een vraag waar ik lang over heb nagedacht. "Volg jij je intuïtie?" Ik wist het antwoord niet, omdat voor mij het begrip "intuïtie" al heel vaag vind. En het maakt niet uit dat ik het niet weet. Maar ik wil het wel begrijpen of weten wat het begrip is. Dus opgezocht naar de bibliotheek een boekje gelezen maar daar werd ik niet veel wijzer uit. Zover ik heb begrepen is het een soort voorgevoel. Je weet wie er gaat bellen nog voor deze persoon heeft gebeld.

Dus mijn vraag aan jullie is: weet je wat intuïtie is en zo ja, in welke vormen openbaart het zich aan jou? Kun je voorbeelden opnoemen?

Ik ben benieuwd!
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Intuïtie

Wikipedia laat wel een goede uitleg zien. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Intuïtie

Of je tikt intuïtie in en dan krijg je nog meer uitleg.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Intuïtie

Ik ga morgen eens even kijken.. Dank je wel memo. Ik had al de wikipedia even doorgelezen maar er werden dacht ik geen voorbeelden gegeven. En daar was ik vooral geïnteresseerd maar ik ga wel googelen.. Ik was gewoon even benieuwd, hoe andere mensen dat beleven.
Understand: you been understood
TheEmperor85

Re: Intuïtie

Intuitie is (zoals ik het zie) een gevoel dat je verteld wat er staat te gebeuren, op basis van eerdere ervaring en/of op basis van iets wat de Engelsen 'common sense' noemen (dat is niet echt letterlijk te vertalen).

In de praktijk zit je er voor de helft van alle keren compleet naast, en de helft van alle keren was je voorgevoel inderdaad de juiste. Met andere woorden: het slaat statistisch gezien nergens op, maar het zal ongetwijfeld nog een overblijfsel zijn van de oermens in ons.
"Als ik deze rivier oversteek, wordt ik dan gespot door een hongerige tijger?..mijn intuitie zegt van wel,laat ik het maar niet doen".

Hm, zoiets.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Intuïtie

koen0069 schreef:Ik ga morgen eens even kijken.. Dank je wel memo. Ik had al de wikipedia even doorgelezen maar er werden dacht ik geen voorbeelden gegeven. En daar was ik vooral geïnteresseerd maar ik ga wel googelen.. Ik was gewoon even benieuwd, hoe andere mensen dat beleven.
Dat is toch ook goed? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Intuïtie

Voor mij is intuïtie een gevoel over iets waarvan je niet weet waar het vandaan komt. Het is het gevoel dat je bijvoorbeeld een bepaalde kant op moet gaan, zonder dat je echt weet waarom je dit gevoel hebt.

Een voorbeeld: Je praat met iemand die vriendelijk lacht en een makkelijke babbel heeft en toch voel je je ongemakkelijk. Ergens voel je (intuïtie) dat deze persoon niet eerlijk is of niet te vertrouwen.

Ander voorbeeld: Je loopt in een stad waar je jaren geleden één keer bent geweest en je wilt een bepaald café vinden. Zonder te weten waarom krijg je het gevoel dat je ergens in het noorden van de stad moet zijn en uiteindelijk vind je zo 'op goed geluk' het café dat je zocht.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Intuïtie

Aanvulling:
Ik denk persoonlijk dat je intuïtie bepaald wordt door alle onbewuste prikkels die je binnen krijgt en niet bewust verwerkt. Op het moment dat je dit leest kan je bijvoorbeeld je neus zien, dit wordt echter niet bewust geregistreerd en wordt onbewust verwerkt. Intuïtie is denk ik je onderbewuste die een soort signaaltjes stuurt naar je bewuste om je ergens op te attenderen, iets waar je bewust geen aandacht aan schenkt. Je weet daarom ook niet goed waar dit gevoel vandaan komt, omdat het onbewust wordt verwerkt.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.

Terug naar “Overige problemen”