Evi34

Plotselinge kinderwens van partner

Mijn partner & ik zijn al 12 jaar samen. In het begin van onze relatie is er even gepraat over kinderen, maar al snel kwamen we tot een gezamenlijk besluit dat kinderen krijgen niets voor ons was.
Ik zeg zelf eigenlijk al van in mijn puberteit dat ik geen kinderen op de wereld wil zetten, maar in het begin van een relatie wordt hier sowieso over gepraat denk ik (roze wolk, elkaar leren begrijpen en aftasten van elkaars wensen voor de toekomst).
De jaren gingen voorbij & nooit is het getwijfeld aan het feit om kinderloos te blijven.
Op kerstmisavond barste dan de bom: mijn partner antwoordde de vraag of we nu nog altijd geen kinderen wouden met "misschien".
De dag erna heb ik gevraagd wat hij hiermee bedoelde (kon moeilijk op het moment zelf want er waren nog andere mensen bij). Hij zei dat hij sinds 4 maanden twijfelt of hij wel kinderloos wil blijven.
Ik wist echt niet wat ik hoorde ... we hebben al heel wat watertjes doorzwommen (gevoelens voor een ander, depressie, alcoholverslaving). Dit was nu een punt waar ik nooit problemen over had verwacht.
We hebben nu een gans weekend hierover gepraat & ik voel precies aan dat hij eigenlijk "ja" wil zeggen tegen kinderen, maar als ik het hem vraag blijft hij bij "misschien". Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik nog altijd achter de beslissing sta om kinderloos te blijven & hij verwacht van mij ook niet dat ik van mening verander. We hebben beslist om naar een relatietherapeut te gaan om uit te zoeken wat hij nu eigenlijk wil. En wat we dan gaan doen? Ik kan hem de droom van kinderen niet afnemen als hij dat echt wil. Hij zal dus moeten kiezen voor onze relatie of zijn eventuele kinderwens.
Ik voel mij compleet machteloos ... alles ligt in zijn handen.
Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Plotselinge kinderwens van partner

Mensen kunnen veranderen he. Dat iemand zegt ik wil geen kinderen geldt niet meteen voor zijn of haar hele leven. Mensen worden ouder, mannen gaan naar hun "nalatenschap" kijken, vrouwen naar hun biologische klok. Als de wensen zo uiteenlopend zijn en je komt er samen niet uit. Dan kan het inderdaad zijn dat jullie elk je eigen weg moeten zoeken. Niet leuk zeker niet na 12 jaar. Ruzie over kinderen is nou eenmaal iets anders dan ruzie over een te grote stereo.
Ik hoop het niet maar je zal niet het eerste stel zijn waar elk zijn eigen weg gaat. Vrouwen kunnen eventueel de pil vergeten als de man niet wil. Mannen niet.
Of dat slim is laat ik even in het midden
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Plotselinge kinderwens van partner

Mensen kunnen veranderen, maar het is natuurlijk wel zaak om er eerlijk voor uit te komen.
Als iemand na een weekend lang praten nog steeds niet verder komt dan 'misschien' te antwoorden op de vraag of hij
kinderen wil, terwijl hij eigenlijk wil "ja" wil zeggen, dan plaats je een bom onder je relatie.
De ene partij poogt de vrede te bewaren door te verklaren dat hij niet verwacht dat de ander haar mening wil bijstellen over het hebben van kinderen,
terwijl de ander het min of meer ziet als een schending van afspraken.
Ik denk dat Evi en haar partner er heel goed en verstandig in hebben gehandeld om de hulp van een relatietherapeut
in te roepen. Als ik lees dat ze al zwaardere beproevingen hebben doorstaan, zoals depressie en alcoholverslaving,
dan heb ik er alle vertrouwen in dat ze deze horde ook wel kunnen nemen.

Ik wens ze allebei in ieder veel succes en wijsheid bij het nemen van eventuele beslissingen.
* Liebe Macht Frei *
Tineke

Re: Plotselinge kinderwens van partner

Met dit probleem zitten mijn vriend en ik ook. Mijn partner wil geen kinderen, maar ik zou ze wel willen hebben, alleen is bij mij is de vraag of het wel verstandig is met me borderline en autisme.
Evi34

Re: Plotselinge kinderwens van partner

Afspraak met de relatietherapeut is ondertussen vastgelegd op 30 januari.
Ik hoop echt dat we eruit geraken ...
De beslissing zal sowieso bij mijn partner liggen. En volgens mij zijn er 3 mogelijke opties:

1) hij wil effectief kinderen & deze wens is belangrijker dan onze relatie. Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is elkaar loslaten & ieder zijn eigen weg gaan.

2) hij wil effectief kinderen, maar onze relatie komt op de eerste plaats. Dan gaan we samen door.

3) hij wil uiteindelijk toch geen kinderen. Dan is het duidelijk: we gaan samen door.

Ik hoop op één van de twee laatste uiteraard, maar vrees dat het het eerste zal worden.

Afwachten is nu de boodschap voor mij.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Plotselinge kinderwens van partner

Ik wens je veel succes en hoop met je mee dat de uitkomst voor jullie er eentje zal zijn
waar je tevreden mee kan zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Plotselinge kinderwens van partner

Ik hoop ook dat het lukt om saampjes bij elkaar te blijven en nog lang en gelukkig te leven cheerqd5
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.

Terug naar “Overige problemen”