Wriemel

Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Hoi,

Er is een patroon in mijn contacten dat me nogal frustreert. In de 4 jaar dat ik op het internet zit heb ik allerlei mensen leren kennen, maar uiteindelijk zijn er maar een paar met wie ik echt iets ''kan'' en met wie het blijvend is. De rest van de mensen met wie ik in gesprek raak zijn ronduit een last voor me. Er zijn ook tijden dat ik niet meer online op chatmedia kom (zoals Skype enzo) alleen maar omdat er vermoeiende, vervelende zeikerds zitten en ik eigenlijk geen ''vrienden'' heb.

Ik heb een hele rij mensen gehad die een of meer van de volgende kenmerken hadden:
-Willen letterlijk alleen maar over zichzelf en hun problemen praten. Als ik een ander onderwerp te berde breng, ''trekken'' ze het onderwerp weer bijna agressief naar zich toe.
-Ze leunen zwaar op me. Ik ben een zeikpaal.
-Ze willen niks proberen om hun problemen op te lossen. Elke suggestie van een andere kijk/houding, f van een praktische oplossing, wuiven ze weg. Ze willen dat de psycholoog en het pilletje het voor hen oplost. En klagen. Heel veel klagen.
-Er komt niks ''uit'' ze. Met een iemand kreeg ik letterlijk lichte hoofdpijn.
-Ze zijn vaak te beroerd om me te begroeten en beginnen meteen over hun gezeur.
-Enorme desinteresse in mij, andere onderwerpen, enz.
-Willen dat je er altijd voor ze bent.
-Gebeurt er iets (redelijk) belangrijks of negatiefs in mijn leven: Kan ze geen barst schelen. En nee, ik ga ook niet uren zaniken. Het is genoeg voor mij om kort te vertellen dat iets is gebeurd en hoe ik me daarover voel. In een kwartiertje is dat er wel uit maar dat is ook teveel gevraagd.

Vaak lijken ze eerst ok, en daarna wordt duidelijk dat het een verschrikking is. Een paar dagen lang interessante(re) gesprekken, en dan begint het Grote Klagen. Ik verzin of overdrijf het niet, mensen komen als een magneet op me af en of:
-ik ontwaak hun Klaag-Aard,
-ze wachten even tot je denkt dat je ze mag en weten dan dat ze naar hartelust kunnen zaniken.

In het echt en op het internet gaat het te vaak zo. Ik heb een keer een heel pissige mail geschreven en het contact afgebroken, bij anderen toon ik me als offline of ik block ze, en in het echt ga ik ze gewoon uit de weg. Ik wil ''gelijkwaardige'' vriendschappen, contacten en relaties. Waarbij beiden ongeveer even emotioneel ontwikkeld zijn, niemand zwaar op de ander leunt, waar het contact de moeite waard is. Maar als een magneet trek ik mensen aan die zich wentelen in zelfbeklag en het gaat me meer dwarszitten. Ik heb een paar gebeurtenissen gehad de laatste tijd die elk normaal mens zou bespreken (uit belangstelling/gelijkwaardigheid, enz) maar waar ik ongelooflijk domme en tactloze reacties op kreeg. [zucht]

Ik heb aan eerlijke mensen gevraagd of in online en in het echt overkom als depro, zwak, negatief, enz. Ze zeiden van niet, dat ik in het echt vertrouwen en kalmte uitstraal, best spontaan ben en online ook.

Maar het feit blijft dat iets in mij die mensen aantrekt. Iemand enig idee hoe ik het kan veranderen? :-s
Wriemel

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Nog een toevoeging:

Ik heb geen probleem met iemand met problemen op zich, of tijdelijk in de put zitten of wat dan ook. Mensen die me beter kennen omschrijven me vaak als lief. Het is alleen zo dat de mensen die ik vaak tegenkom zo zijn al sin de beschrijving, zonder overdrijving (echt waar). En op een gegeven moment kan je niet meer de hele tijd ''jaja het is wat'' en ''ach wat naar'' zeggen. Ik heb in het begin vaak wel te doen met deze mensen, maar dat verdwijnt meer naar de achtergrond als ik door begin te krijgen hoe groot hun eigen aandeel is, evenals hun weigering er zelf wat mee te doen. Dan wint de verveling en irritatie met deze personen. Ze zuigen energie, ik ervaar ze als emotionele parasieten.

En dat is dan het probleem met de houding, en niet met de problemen op zich.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Nou nou, het ligt altijd aan de ander en nooit aan jou, hè?

Voor elk probleem is een oplossing te vinden.
Misschien moet je leren wat assertiever te worden en proberen wat eerder en sneller 'nee' te zeggen,
of aangeven wanneer iets je niet bevalt. Dat schept voor jezelf en voor de ander meteen duidelijkheid.
En het bespaart je op den duur heel wat frustratie.
* Liebe Macht Frei *
Wriemel

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Ik zei juist dat het iets aan mij is.
Misschien moet je leren wat assertiever te worden en proberen wat eerder en sneller 'nee' te zeggen,
of aangeven wanneer iets je niet bevalt. Dat schept voor jezelf en voor de ander meteen duidelijkheid.
En het bespaart je op den duur heel wat frustratie.
Het probleem is voor een groot deel dat ik bijna alleen mensen vind bij wie ik ''assertief'' moet zijn.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Misschien kom je over als iemand waarop gemakkelijk 'emotioneel te parasiteren' is. Het kan zijn dat je te snel teveel van jezelf prijsgeeft of dat je te snel laat weten hoe lief je bent. Openhartigheid siert mensen, maar kan door anderen worden uitgebuit. Als je je naar vreemden wat terughoudender opstelt en ruim de tijd neemt om hun persoonlijkheid te verkennen zal deze ellende je denk ik minder snel overkomen. Mensen die geduld hebben om je te leren kennen zijn na een tijdje gemakkelijk te onderscheiden van hen die alleen hun ellende willen spuien. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Wriemel

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

De laatste weken ben ik tot de conclusie gekomen dat deze ''vriendschap'' niet werkt voor mij. In het begin leek het leuk, maar ook aan dit contact heb ik niks: Het is eerder zelfs vermoeiend en zuigt energie. Het gaat om jou en b. Toen mijn relatie op de klippen liep, ging het vrolijk door over hoe gelukkig je wel was. Toen ik zei dat mijn belangrijke gesprek slecht ging, boeide dat totaal niet. Ik ben een praatpaal geworden voor je problemen. Ik probeer weleens een interessanter onderwerp aan te snijden maar je bent er blind voor. Een volwaardige en gelijkwaardige vriendschap lijkt mij onmogelijk met je. Het kost me teveel energie, en ik trek het niet. Het is zo genoeg geweest.
^
Dit heb ik verzonden. Het voelt niet goed, want ik weet dat de ontvanger het niet leuk vindt. En het is ''hard'', misschien. Maar ik hoop dat ik de balans tussen ''eerlijk genoeg'' en ''functioneel'' heb gevonden.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Hoi Wriemel,
heb je ooit iets gelezen over 'de reddingsdriehoek'...? (Zo heet het ding in het vrouwenwerk, officieel heet het de carpman drama driehoek.)
Wriemel schreef: Er is een patroon in mijn contacten dat me nogal frustreert.
Ja, de redingsdriehoek staat garant voor frustratie.
De grote kunst is, om compleet die hele driehoek uit te stappen - en niet in de rol van de vervolger te stappen als je gefrustreerd raakt.
Wriemel schreef:In de 4 jaar dat ik op het internet zit heb ik allerlei mensen leren kennen, maar uiteindelijk zijn er maar een paar met wie ik echt iets ''kan'' en met wie het blijvend is.
Hiephoi - koester die...!!!
Wriemel schreef:De rest van de mensen met wie ik in gesprek raak zijn ronduit een last voor me. Er zijn ook tijden dat ik niet meer online op chatmedia kom (zoals Skype enzo) alleen maar omdat er vermoeiende, vervelende zeikerds zitten en ik eigenlijk geen ''vrienden'' heb.
Dat soort z...erds, dat heet met een onduidelijk woord wel slachtoffers. De beter term is zielepieten.
De prototypische zielepiet is een schoonmoeder (m/v); hartstikke dik, zit de hele dag op de bank, ze (v/m) vindt het prachtig om iedereen om zich heen te laten draven: ...en heeft een hartkwaal.
(De betere optie is: neem lichaamsbeweging, dat is goed voor je hart. Maar neee....)
...bij ieder beetje tegengas wordt de hartkwaal van stal gehaald en O, WEE! Dadelijk krijgt ZIJ een hartaanval!!!! (de zielpiet is nu vervolger geworden) ...en dan heb JIJ het gedaan!!!!
Wriemel schreef:Ik heb een hele rij mensen gehad die een of meer van de volgende kenmerken hadden:
-Willen letterlijk alleen maar over zichzelf en hun problemen praten. Als ik een ander onderwerp te berde breng, ''trekken'' ze het onderwerp weer bijna agressief naar zich toe.
Ja, ook zo'n zielepiet, vermengd met de vervolger.
In een fatsoenlijke relatie gaat het over beide partijen en "doet ieder 50% van het werk". Is iemand niet echt in jou geinteresseerd: hartkwaal of niet: laat zo iemand in het sop gaar koken.
Wriemel schreef:-Ze leunen zwaar op me. Ik ben een zeikpaal.
Stel paal ;) en perk: als het niet meer leuk is voor jou: stoppen! (Of een ultimatum stellen, etc.etc.)
Wriemel schreef:-Ze willen niks proberen om hun problemen op te lossen. Elke suggestie van een andere kijk/houding, of van een praktische oplossing, wuiven ze weg. Ze willen dat de psycholoog en het pilletje het voor hen oplost. En klagen. Heel veel klagen.
...ja, nou ja - als dat nou hun hobby is, "dan moet dat dan maar" - maarre, als het niet jouw hobby is, om daar naar te luisteren: maak benen. Al dan niet dan nadat je gezegd hebt, dat je dit zo niet leuk vindt.
Wriemel schreef:-Er komt niks ''uit'' ze. Met een iemand kreeg ik letterlijk lichte hoofdpijn.
Nuttig, om die signalen te kennen!!
Wriemel schreef:-Willen dat je er altijd voor ze bent.
;) Tja, wat heb je nou aan een hartkwaal, als je dat geen macht over anderen oplevert...? ;)
(Excuses aan alle mensen die dus echt ziek zijn!!! Net zoals echte slachtoffers: mensen die gewoon hun leven leven, bijv. op straat lopen - en dan opeens slaat hetzij het noodlot toe. hetzij de kwade wil van een ander mens, en er rijdt een auto de stoep op en jij ligt er onder.)
Wriemel schreef:-Gebeurt er iets (redelijk) belangrijks of negatiefs in mijn leven: Kan ze geen barst schelen. En nee, ik ga ook niet uren zaniken. Het is genoeg voor mij om kort te vertellen dat iets is gebeurd en hoe ik me daarover voel. In een kwartiertje is dat er wel uit maar dat is ook teveel gevraagd.
Geef ze hun vet - en als er dan geen echte reactie = gedragsverandering komt: biezen pakken.
Wriemel schreef:Ik wil ''gelijkwaardige'' vriendschappen, contacten en relaties. Waarbij beiden ongeveer even emotioneel ontwikkeld zijn, niemand zwaar op de ander leunt, waar het contact de moeite waard is.
Groot gelijk!
Wriemel schreef:Maar als een magneet trek ik mensen aan die (...)
Hoe weet je dit...?
Weet je dit echt absoluut zeker...?
Mogelijk zijn die zielepieten non stop allerlei lui aan het uitproberen:"Wie zou mee willen doen aan mijn reddingsdriehoek...?" - en als jij je dan meldt door je niet te verzetten tegen hun (wan)gedrag, dan hebben ze het gevoel:"Ha, buit!!!"
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Wriemel schreef:^ Dit heb ik verzonden. Het voelt niet goed, want ik weet dat de ontvanger het niet leuk vindt.
Dat de ontvanger het niet leuk vindt lijkt me iets wat je het minste zorgen moet baren.
* Liebe Macht Frei *
Gargoyle

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Ik kan natuurlijk niet spreken voor de mensen in je omgeving, noch kan ik niet weten in welke mate je dit ervaart. Voor jou lijkt het in elk geval heel vervelend en is eigenlijk iets waar ik mij altijd zorgen om maak als ''de klager''. Ik kan dus ook alleen maar advies geven uit mijzelf

Als iemand die zelf het gevoel heeft anderen tot last te zijn met zijn problemen (en negativiteit) kan ik je enkel adviseren om het bespreekbaar te maken en je grenzen aan te geven. Als ik dan kijk vanuit mijzelf, zou ik dit zeer op prijs stellen. Wordt dit niet begrepen, dan lijkt het mij niet verstandig om een vriendschap voort te zetten. Ik wil graag nog even zeggen dat het vaak zo is dat negatieve mensen het niet kunnen helpen negatief te zijn, je kan proberen om hen er op te wijzen dat ze dit zijn. Is iets wat bij mij wel vaak werkt, ik pas mij dan aan en probeer mij positiever op te stellen (Mits het mogelijk is op dat moment).

Grenzen stellen is belangrijk en als het iemand is die jou vriendschap waardeert dan zal deze het snappen, ik adviseer sowieso om er eerst over te praten als je dat nog niet gedaan heb, voordat je een vriendschap beëindigd.

Vriendschap hoort natuurlijk van twee kanten te komen, dus het is niet raar om te verwachten dat je vrienden ook naar jou problemen luisteren. Zorg er in elk geval wel voor dat je, je hiervoor openstelt. Zo heb ik ook een ''klaagpaal'' (Wat ik niet dat diegene dat is, maar dat terzijde). Het liefst zou ik hebben dat die persoon ook zich openstelt en met problemen bij mij komt. Mocht de ander het niet snappen, zeg gewoon dat je wil praten over wat er met je aan de hand is op dat moment. Sommige mensen hebben het of niet door of proberen het te vermijden omdat ze bang zijn dat het niet iets is waar over je wil praten.

Kortom, probeer er met diegene erover te praten die je dwars zitten(Over je Relatie en gesprekken met de ander). Praten, dus niet proberen ruzie te maken ;). Spreek vanuit jezelf over je gevoel, wat het gedrag van de ander met jou doet.

Hopelijk heb ik je hiermee enigszins kunnen helpen :)

Mvg,

Gargoyle
Wriemel

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Dank jullie voor alle reacties; zeker nuttig.

Ik denk dat ik assertiever moet worden in zeggen dat het teveel over hen wordt. Al is het niet mooi als ze interesse in iets anders veinzen. Het is een van mijn belangrijkste leerstukken nu.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ik trek negatieve en depressieve mensen aan

Wriemel schreef:Dank jullie voor alle reacties; zeker nuttig.

Ik denk dat ik assertiever moet worden in zeggen dat het teveel over hen wordt. Al is het niet mooi als ze interesse in iets anders veinzen. Het is een van mijn belangrijkste leerstukken nu.
Misschien is het dan een idee om het niet zo direct te vermelden met de zin dat het te veel over hen gaat, maar dat het soms prettig is om ook over luchtige dingen te praten.
Zowel voor hen als voor jouzelf. (Juist om het positieve niet te verliezen en het ook de ander misschien weer een andere kijk op alles te geven.)
Als je het "op de persoon" legt, dan komt dat misschien onvriendelijk, afwijzend en hard over.
Gooi het als ware in een (gemeend!!) "jasje".
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen”