kimmetse

Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Hoi,
Ik ben een mama van een dochter van 5 en deze gaat naar heet eerste leerjaar.
Onlangs hebben we een gesprek gehad met de juf en de zorgjuf zij melden op enkele punten waar we nog moesten op letten ivm dingen rekenen en taal.

Maar ze melden ook puntjes voor haar gedrag nu blijkt dat ze heel dominant is in school ok dat is zo ze is dominant en eigenzinnig maar ook onzeker denk ik en verlegen. Als ze mensen kent is ze heel bazig maar bij onbekende laat ze zich zelf zo doen.

Ook in de klas luisteren naar juf is moeilijk als men in een kring zitten en de juf vertelt iets tegen de groep is ze ons dochter haar aandacht direct naar haar buur gewoon om iets te laten zien of iets te vertellen dikwijls word ze dan appart gezet omdat ze niet luistert en andere kinderen daarbij betrekt. Ook als de juf zegt je moet dit doen of dat mag niet dan probeert ze dat als nog of luistert ze niet. Ik herken dit wel als je haar vraagt leg die kroon even in de schuif dan vind je deze op de kast en erniet in. Of halverwegge is ze met iets anders bezig dat haar aandacht trok. Dat toch uitproberen als iets niet mag gebeurd ook soms thuis maar we weten dus letten we er ook op maar dat is dus niet altijd soms luistert ze echt wel.

Ook is ze dominant onder vriendjes blijkbaar ze wilt alles naar haar hand zetten.
Ook merkte ze op bij de laatste test die ze moest doen om te kijken of ze wel naar het eerste mag, dat ze voordurend tijdens de test aan het praten was of dit nu is om de test niet te doen of onbewust is weet ik niet. Mensen onderbreken doet ze ook maar wij gaan er zowiezo tegen in dat het niet mag en ze even moet wachten staat ze soms nog te wiebelen met veel ongeduld maar ze wacht dan wel. en nu vraag ik me af ligt het nu echt aan ons of is het de juf die niet streng genoeg is. soms denk ik dat ze kenmerken heeft van add maar komt niet veel mee overeen. zelf ben ik snel afgeleid spring ik van had op de tak. ben ook ongeduldig als het me niet interesseert ben je me ook al snel kwijt wat ik ook dus in men dochter zie soms.
Laatst gewijzigd door kimmetse op 23 jun 2013 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Alinea's ingevoegd voor de leesbaarheid
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Hoi Kimmetse,
zo te lezen heb j ethuis een heerlijke kleuter met pit...!
Als ze thuis wel netjes "kan wachten" (zij het met ongeduld) dan ben ik geneigd te denken, dat het niet aan jullie ligt.

En dat ze soms in de klas druk doet - dat is een fraaie taak voor de juf, om haar in toom te houden.
Zolang ze prettig in haar vel zit, zou ik me niet te druk maken over add!


....en dat je bij kleuters van 5 al zou moeten gaan letten op rekenen en taal, daar word ik altijd erg ongeduldig van. (Kleuterhersenen moet je daar niet mee belasten, denk ik dan. Kleuters moeten spelen, gymmen, ballen en hollen; en knippen, plakken, verven etc.etc - daarmee doen ze de vaardigheden op, waarmee ze idealiter als ze 6 of 7 zijn, als een speer door de leerstof gaan. Kindertjes van 4 en 5 al laten lezen en rekene is vaak tijdverspilling - en soms erger.)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Janneke schreef:Kindertjes van 4 en 5 al laten lezen en rekene is vaak tijdverspilling - en soms erger.)
Werkelijk, waar haal je dat soort onzin vandaan, niet te geloven … 001_rolleyes
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

....en dat je bij kleuters van 5 al zou moeten gaan letten op rekenen en taal, daar word ik altijd erg ongeduldig van. (Kleuterhersenen moet je daar niet mee belasten, denk ik dan. Kleuters moeten spelen, gymmen, ballen en hollen; en knippen, plakken, verven etc.etc - daarmee doen ze de vaardigheden op, waarmee ze idealiter als ze 6 of 7 zijn, als een speer door de leerstof gaan. Kindertjes van 4 en 5 al laten lezen en rekene is vaak tijdverspilling - en soms erger.)
Eh- Vanwaar dit? (Reken- en taal vaardigheden aanleren op die leeftijd (waar ze sinds een aantal jaar mee zijn begonnen en ik enorm toejuich) worden rondom spelmomenten en spelactiviteiten aangeboden en stimuleren zo het kind om te leren tijdens het spelen, als in spelvorm. -Dat is het beste wat ze hebben ingevoerd. Spelend op die manier leren en kinderen zo ook plezier er in laten ervaren. Dat is niet belasten, maar op een leuke, creatieve manier met ze aan de slag gaan, buiten de auto's, leesboekjes en poppenhuis om.
-En ja, ik ken voldoende voorbeelden die het prachtig vinden en niet kunnen wachten om weer dat soort dingen te maken. Het is een goede methode, leerzaam en verrijkt.
(En pikken het meestal ook nog eens snel op, net als met een andere taal, waar ze ook in spelvorm, in de winkel methodes voor hebben, wat ik ook toejuich.)

(En ja ze moeten spelen, maar dat doen ze ook hierdoor, Janneke. En ze leren wat over getallen - zo ook rond Sesamstraat en cijfermethoden.)
-Al wat jij opnoemt doen ze naast dit andere, nog steeds.
En er zijn er genoeg, die als een speer hierdoor, door de leerstof gaan, juist door wat ze ingevoerd hebben.

-Als je dat tijdverspilling vind of erger, dan moet je buiten school, ook even dus Sesamstraat, tiktak, Moffel en Piertje enzovoort ook afschaffen.
(En Moffel en Piertje, kijken ze ook op school vaak.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Het zou best kunnen dat je dochter overprikkeld is en zich afreageert door opstandig en dominant gedrag. Dit gebeurt vaak juist tegen degenen die dichtbij het kind staan, zoals familieleden en vriendjes. Is ze voorheen naar de crèche geweest? Zo ja, wat zeggen haar begeleiders over haar gedrag?

Het is soms voor jonge kinderen moeilijk zich te conformeren aan grotere groepen mensen. In een gezinssituatie zijn ze gewend aan veel, soms zelfs onverdeelde aandacht. In een klas moeten ze de aandacht delen. Daarbij zijn er veel meer prikkels vanuit de omgeving die allemaal verwerkt moeten worden. Dit kan vele vormen van conflicterend gedrag veroorzaken, en kan voor het kind een reden zijn om zich thuis af te reageren.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Leeuwtjuh

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Janneke schreef: Kleuters moeten spelen, gymmen, ballen en hollen; en knippen, plakken, verven etc.etc - daarmee doen ze de vaardigheden op, waarmee ze idealiter als ze 6 of 7 zijn, als een speer door de leerstof gaan. Kindertjes van 4 en 5 al laten lezen en rekene is vaak tijdverspilling - en soms erger.
Hier ben ik het onwijs mee eens! Ik kon ook te snel lezen en rekenen, waardoor ik vooruit gezet ben qua kleuterklas(sen). Emotioneel gezien was ik daar nog helemaal niet aan toe; laat staan dat ik creatief ben of iets dergelijks. Ik kan nu nog niet recht knippen en vrijwel alles wat knutselen betreft 'is niet aan mij besteed' ;) Kleutertjes moet je inderdaad stimuleren om te kleuteren en niet om al lesstof te beheersen & andere net-zo-belangrijke zaken af te doen als onbelangrijke vaardigheden. Daar zijn ze mentaal gewoon nog niet klaar voor (uitzonderingen daargelaten).

@Topicstarter; wellicht kun je aan de juf uitleggen dat het je dochter niet/nauwelijks interesseert en dat ze daarom haar geduld verliest? :D
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

volhoudertje schreef:
Janneke schreef:Kindertjes van 4 en 5 al laten lezen en rekene is vaak tijdverspilling - en soms erger.)
Werkelijk, waar haal je dat soort onzin vandaan, niet te geloven … 001_rolleyes
Eh, als ik vragen mag, waar haal jij deze mening vandaan...?

Ik haal mijn stelling uit mijn opleiding: kleuterhersenen gedijen bij knippen, plakken, schommelen, bomen klimmen, tikkertje spelen, liedjes zingen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Abstracte zaken als rekenen en taal, daar zijn kleuters nog niet aan toe. (Helaas: sinds de kleuterschool is afgeschaft is dat wat in het vergeetboek geraakt, maar ook modern onderzoek ondersteunt dit gegeven.)
(En tijd, gestopt in rekenen etc. die ten koste gaat van klauteren etc. is dus verprutste tijd. En als dingen tegen zitten, bouw je er in het kind nog een weerzin mee op, of leert het kind "hapsnaptrucwerk" lezen - dingen, die verderop gewoon hinderen.)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Even een kleine nuancering: Ik ben het er helemaal mee eens dat je kinderen vooral lekker hun gang moet laten gaan door ze te laten spelen, ravotten en kliederen, maar dat het absoluut geen kwaad kan om ze spelenderwijs op jonge leeftijd al wat lees- en rekenvaardigheid bij te brengen. Daar worden kinderen heus niet slechter van.

En wat de loze kreet "modern onderzoek ondersteunt dit gegeven" betreft: noem je bronnen maar eens, dan praten we daarna verder.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

volhoudertje schreef: En wat de loze kreet "modern onderzoek ondersteunt dit gegeven" betreft: noem je bronnen maar eens, dan praten we daarna verder.
Zozo.

Jij noemt geen bronnen, maar ik slaak loze kreten.

Nu, als je deze vete verder wilt uitvechten: mij best, maar niet in dit lijntje. Maak zelf een lijntje, of stel ene belangstellende vraag per pb.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Aandacht, dominantie, eigenzinnig

Janneke schreef:Maak zelf een lijntje, of stel ene belangstellende vraag per pb.
Zozo,
Sinds wanneer is dit en 'vete' en bepaal jij wat onderdeel van een topic mag zijn? [027]
Een 'lijntje maken' laat ik daar nu eens helemaal geen zin hebben en belangstellende vragen per pb al evenmin. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen”