Esteban

erfelijke vreemde toestanden

Hallo,

Als kind had ik een tijd lang last van een vreemde, vooral zeer beangstigende, "gewaarwording", vooral 's nachts als ik in een fase was tussen waken en slapen. Het is moeilijk uit te leggen, maar het leek steeds of de tijd rond mij veel sneller ging dan in mijn eigen bewustzijn. Tegelijkertijd kreeg ik een andere gevoel van ruimte; de lakens, mijn eigen vingers, lijf, voelden aan als buiten proportie, "dik". Meestal ging dit gevoel over als ik mijn ouders ging wekken en ik een soort van "referentie" kreeg van tijd en ruimte. Ik heb er veel slapeloze ellendige nachten aan overgehouden. Als kind was dit zeer moeilijk te omschrijven en ik heb er dan ook nooit met iemand echt over gepraat. Bij het ouder worden kon ik deze vreemde sensatie zelf oproepen, en lukte het me zo om het onder controle te krijgen. Nu, 25 jaar later heb ik er quasi geen last meer van.

Nu staat mijn zoontje van 10 's nachts op met hetzelfde verhaal...

Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen of kennis over dit fenomeen ?

Alvast bedankt,

Stefan
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: erfelijke vreemde toestanden

Hoi Stefan,
jammer, dat je er nooit over hebt gepraat! Dat de grens tussen waken en slapen een vreemd gebeid is, is op zich compleet bekend.
Je hersenen bestaan uit heel veel verschillende orgaantjes en gebieden, die als alles goed gaat, samenwerken.
Bij het gaan slapen schakelen ze min of meer in vaste volgorde uit, maar de tijd die ze daarvoor nemen, kan verschillen. Zodat je soms voor een deel nog bewust bent, maar 'ziet' of 'voelt' dat je lichaam slaapt of droomt.
Net zoiets als die dromen, waarin je weg wilt hollen en dat dat maar niet lukt. (Tijdens je slaap is je motoriek uitgeschakeld - en al dromend heb je daar soms last van, omdat je, als je overdag weg wilt hollen, je lichaam acuut reageert.)


En: de dichteres Vasalis schreef er een gedicht over: (het staat hier: http://www.poezie-leestafel.info/m-vasalis officieel heet het "tijd") het begint met 'Ik droomde, dat ik langzaam leefde', om haar heen raast alles vort en ze vindt het 'verschrikkelijk'...
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: erfelijke vreemde toestanden

Ruimte en tijd bewustzijn gaan min of meer uit tijdens het slapen. Immers kan je in een minuut iets dromen wat normaliter een halve dag zou duren. In je droom voel je het als een halve dag maar in werkelijkheid kan je het in een paar minuten gedroomd hebben. Ruimte en tijd gewaarwording zijn volledig anders in de droomstaat. Tussen waken en slapen gaan je hersenen overschakelen van waakbewustzijn naar diepe slaap en alle slaapstadia's er tussen in (REM slaap, minder diepe slaap etc.). Als je je dat nog wat bewust bent dan kan dat beangstigend zijn omdat je vreemde gewaarwordingen doet zoals jij daar beschrijft.

Het kan zijn dat een erfelijke aanleg is van dat bewust zijn in de tussenfase en dat kan beangstigend zijn. Wat je daar omschrijft van dat "dik" aanvoelen dat had ik zelf alleen als ik koortsig was. Ik was daar ook bang voor kan ik me herinneren. Gelukkig kwam het bij mij alleen voor bij koorts en koortsdromen.

Kinderen hebben sowieso last van allerlei (on)bewuste angsten. Dat is normaal bij het opgroeien. Overdag maken ze van alles mee en dat roept spanning op. Dat moet nog verwerkt worden en als ze dan naar bed gaan dan is de overschakeling van spanning naar ontspanning soms moeilijk. Donker vinden veel kinderen (en ook nog volwassenen) eng, dat is niet voor niets. We voelen ons dan wat onveiliger omdat we niet goed kunnen waarnemen zoals we in licht gewend zijn. Als dan je hersenen ook nog eens langzaam uitschakelen en je vreemde sensaties geven wordt het wel heel eng.

Laat hem zijn verhaal doen, zijn zorgen uitspreken, neem het serieus en evt. een klein lampje aan laten bij het inslapen wilt ook wel eens helpen. Het belangrijkste is dat hij zich veilig gaat voelen. Dat het niet ernstig of eng is maar dat het er bij hoort en dat het niet gevaarlijk is ofzo. Er over praten met hem helpt, hij zal zich minder alleen en angstig hoeven te voelen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: erfelijke vreemde toestanden

Hallucinaties tijdens het slapen gaan komen veel voor, deze fase heet hypnagogie (of hypnagogia). Zoek anders eens online op "Alice in Wonderland syndrome" (bijv http://www.aiws.info/ ), dat lijkt heel erg op wat jij beschrijft.
Esteban

Re: erfelijke vreemde toestanden

Bedankt voor de reacties !

Terug naar “Overige problemen”