Miran36

Erger mij hieraan.

Ik wil dit toch even kwijt.

Ik kom regelmatig tegen dat het woord ''Borderliner(s) wordt gebruikt. Wij in de VERS training hebben echter geleerd dat dit een zeer onvriendelijk woord is.

Ten eerste,wij zijn geen Borderliners,maar we HEBBEN Borderline(trekken).
Nou weet ik wel dat dit niet expres gebeurd,maar het valt mij enorm op en erger mij er ook wel aan. Ik blijf dit toch storend vinden.

[zucht]

Nog netter woord ervoor is ERS, Emotie Regulatie Stoornis. Is maar een tip,want Borderliner klinkt niet vriendelijk en er wordt vaak over gepraat alsof deze doelgroep een enge ziekte hebben ofzo. glare
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Erger mij hieraan.

Hoi Miran,

Er zullen vast ook personen met borderline zijn die zichzelf al borderliner noemen. Ik denk persoonlijk dat het puur een persoonlijke kwestie is hoe je er zelf in staat. Natuurlijk, personen hebben borderline, maar nogmaals het word vaak ook door mensen met borderline zelf vernoemd als; ik ben een borderliner. Daar gaat ieder anders mee om. Ergens kan ik best begrijpen dat je het niet fijn vind, maar dat komt ook omdat je er denk ik anders naar kijkt. Iedereen kijktr er op een andere manier tegenaan. Voor de één is die benaming kwetsend, voor de ander is het juist gemakkelijk (om bijvoorbeeld) iets uit te leggen of omdat het woord borderliner misschien vaker word gebruikt dan de benaming die jij noemt.

Het ligt eraan hoe je er zelf tegenaan kijkt en ook misschien wel, of je jezelf laat raken door het woord of niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Ja,ik vindt het een beetje op een scheldwoord lijken. Komt ook omdat ik in de therapie anders heb geleerd,want je blijft een persoon en een Borderliner is zo'n etiket alsof je niks anders bent dan een Borderliner.

Maar iedereen is het gewend zoals het is en ik wilde dit gewoon kwijt.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Erger mij hieraan.

Een label of een etiket krijg je misschien, maar deels is het aan jezelf of je het ook zo blijft gebruiken of zien, ook rondom de buitenwereld. Hoe je omgaat met dat wat je hebt. :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Erger mij hieraan.

Het populaire tv programma "Boer zoekt vrouw" zou dan ook eigenlijk "Agrariër zoekt levensgezel" moeten heten. Toch klaagt geen enkele boer dat "boer" een scheldwoord is.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Erger mij hieraan.

Met die maatstaf zou je ook geen 'autist' meer mogen zeggen, en dat woord is zo ingeburgerd dat mensen niet snel meer geneigd zijn 'persoon met autistische trekken' te zeggen. Er zouden campagnes voor moeten worden getart om daar verandering in te brengen, en als het doel bereikt is zijn er wel weer nieuwe stigmatiserende termen in de volksmond. Het zijn van die gewoontes waar mensen weinig kwaads mee bedoelen, anders dan bijvoorbeeld rassen- en homohaat.

De term 'borderliner' stamt naar ik meen van psychiaters die bepaald gedrag constateerden en het niet aan de hand van de toenmalige DSM-criteria duidelijk konden verklaren. Daarom noemden ze personen met deze gedragskenmerken 'borderliners', ofwel 'grensgevallen'.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Ja dat snap ik wel,maar een boer is geen benaming van een ziekte. Is wel een scheldwoord. Nou,ik ben een persoon met Borderlinetrekken.

@GeenPijn. Nee,maar het woord Boer kan je niet vergelijken met borderliner hèhè. glare Autist vindt ik eigenlijk ook zo naar,maar goed,dit is iets waaraan IK mij erger en ik vindt dat ik dit rustig mag zeggen. Toch? confused5
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Erger mij hieraan.

Natuurlijk alleen ik mag toch ook zeggen en denken god wat doet ze toch moeilijk om niets. Waarbij ik niet wil zeggen dat ik gelijk heb en jij ongelijk misschien zit ik er compleet naast. Maar ik vind de sop de kool niet waard.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
crypt0read

Re: Erger mij hieraan.

Geldt ook voor autisten, ADHDers, schizofrenen, etc...Ik had ook veel liever gehad dat de psycholoog alleen "vreemde" gedragingen had opgenoemd, die mogelijk voortkomen uit een beperking. Zo'n etikette zonder verdere uitleg is onzekermakend.
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Oke,nou ik mag mij er niet aan ergeren? Doe ik dus wel. Klaar.
Dit is mijn mening en ik hou mij hieraan vast.
Leeuwtjuh

Re: Erger mij hieraan.

Miran36 schreef:Oke,nou ik mag mij er niet aan ergeren? Doe ik dus wel. Klaar.
Dit is mijn mening en ik hou mij hieraan vast.
:lol: En gelijk heb je!

Het wil hier op het forum wel vaker dat mensen je persoonlijke mening kapot beredeneren en monddood proberen te maken. Goed van je dat jij je daar in ieder geval niets van aan trekt :D !!!

Ik vind labeltjes overigens niet beledigend, dus ik deel jouw mening ook niet 8) Als je namelijk iedere Nederlander een psychologisch onderzoek geeft, kom je er al snel achter dat iedereen een labeltje heeft. En dat maakt voor mij een hele hoop goed. Iedereen oordeelt wel ergens over; leven en laten leven, denk ik dan maar.

p.s. ik noem mensen met borderline-trekken ook borderliners, maar ik zal het proberen te beperken als ik het direct tegenover jou heb dan, deal?
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Is goed.

Ik doe alleen ook wat mij in de training geleerd is.
Dank je wel meis. ;-)

Voor mijzelf opkomen kan ik zekers,dat leer ik steeds beter en ik laat mij niet monddood houden. Ook ik mag een mening hebben.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Erger mij hieraan.

Miran36 schreef:Is goed.

Ik doe alleen ook wat mij in de training geleerd is.
Dank je wel meis. ;-)

Voor mijzelf opkomen kan ik zekers,dat leer ik steeds beter en ik laat mij niet monddood houden. Ook ik mag een mening hebben.
Er is met die mening ook niets mis. :)

Je zal zien (en dat heb je ook in dit topic gezien al) dat iedereen meningen over iets heeft.
Soms worden die gegeven, soms niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Ja er maar wordt heftig gereageerd.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Erger mij hieraan.

Miran36 schreef:Ja er maar wordt heftig gereageerd.
Maken we ons daar niet allemaal schuldig aan van tijd tot tijd?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Erger mij hieraan.

Tja, ik vind het best dat je op die VERS training geleerd hebt dat Borderliner een onvriendelijk woord is, maar je wilt dus dat mensen voortaan spreken over Ee-er-essers? Het zal wel onderdeel van het emancipatie proces van deze doelgroep zijn, denk ik dan. Het ziet er trouwens niet uit als je het uittypt zonder gebruik van hoofdletters: ers-ers. [027]

Nou ja, ik wacht wel af tot er een stel Borderliners bij DWDD of Pauw en Witteman hun beklag gaan doen en verklaren dat ze liever Ee-er-essers genoemd willen worden. Tot die tijd gebruik is gewoon de term die ik gewend ben, hoor.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Erger mij hieraan.

volhoudertje schreef:
Nou ja, ik wacht wel af tot er een stel Borderliners bij DWDD of Pauw en Witteman hun beklag gaan doen en verklaren dat ze liever Ee-er-essers genoemd willen worden. Tot die tijd gebruik is gewoon de term die ik gewend ben, hoor.
"I just follow the (opinion)leader" 023 cheerqd5
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Nou ja.
Wat een gezellig groepje hier zeg. Bah.

glare
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Erger mij hieraan.

Miran36 schreef:Ik kom regelmatig tegen dat het woord 'Borderliner(s)' wordt gebruikt. Wij in de VERS training hebben echter geleerd dat dit een zeer onvriendelijk woord is.
Ik denk dat ze op die VERS training een beetje overdrijven. De term boderliner is niet 'zeer onvriendelijk' maar eerder een ontoereikende verzamelnaam.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Erger mij hieraan.

Miran36 schreef:Nou ja.
Wat een gezellig groepje hier zeg. Bah.

glare
En dan irriteer jij je dat mensen borderliners over dezelfde kam scheren?Terwijl je als je wat meningen hoort die verschillen van de jouwe al dadelijk je stekels opzet en mensen gaat aanvallen en ongezellig noemen?

Je moet je misschien toch eens afvragen of het niet aan jou of aan je manier van communiceren ligt dat je op meerdere vlakken in je leven weerstand ervaart :nod:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Ja joh,ligt toch altijd aan mij.

Ik open een aantal topics net als iedereen en gelijk de hele bende over mij heen.
Ik val geen mensen aan. Dat doe jullie blijkbaar allemaal al.

Ik ervaar hier dat ik hier pas ben en gelijk een gevoel heb dat iedereen mij aanvalt en mij vervolgens niet welkom voel.
Kortom: Ik zoek steun,maar in plaats daarvan word ik volledig aangevallen alleen omdat ik mij eraan erger dat men het over Borderliners hebben,wat is daar mis mee dan? Lijkt mij niet.

Dus dat betekent dat ik helemaal niks meer kan schrijven en mijn klep maar moet houden.
Ja,ik weet dat ik minpunten heb in communiceren,maar hebben wij dat allemaal niet? Is ook erg makkelijk om mij dan alleen verantwoordelijk te houden,zou wel komen omdat ik hier nieuw ben geloof ik,maar toe maar.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Erger mij hieraan.

Ik ben hier al heel lang en het zou de eerste keer zijn dat er over een nieuweling gevallen word ;)

Mensen hebben hier uiteenlopende problemen en zeker (tot bepaalde hoogte)begrip voor de moeilijkheden waar een ander tegenaanloopt.

Ik wou er enkel op wijzen dat enige vorm van zelfreflectie soms wel kan helpen, vooral omdat je zegt dat je dikwijls weerstand voelt in andere aspecten van je leven.

En een andere mening (of een mening) is geen aanval, jij voelt het dadelijk als een aanval.
Hoe komt dat?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
crypt0read

Re: Erger mij hieraan.

Ligt dit aan mij, of kan dit gewoon niet echt zijn? :D Een trol misschien?
Miran36

Re: Erger mij hieraan.

Ja,ik voel mij ook aangevallen,maar het is ook omdat ik bang ben om dan topics te openen.
Ik ben namelijk heel vaak weggepest op forums en ik ben bang dat het weer gebeurd. Ik wil enkel en alleen maar wat begrip,maar harde opmerkingen helpen daar niet bij.

Enne.....dan mag je flink vallen als je over mij valt hihi. 011

Nee,maar misschien ben ik zo,maar ik moet wel de kans krijgen om iets te kunnen bespreken zonder de grappen of wat dan ook.

Mensen hebben mij altijd verteld wat ik verkeerd deed,maar eigenlijk haast nooit wat ik goed doe.

Ja en dat ik zo fel ben,daar moet ik nog aan werken met therapie. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd? Ik kan ook niet alles gelijk meteen goed doen.


Wat ik ermee wil zeggen is dat jullie niet alleen naar mijn gebreken moeten kijken,maar dat jullie ook eens naar de fouten van jullie zelf moeten kijken. Lees bijvoorbeeld eens terug wat jullie schrijven,wie weet denk je van:'' Ja,dat had ik anders moeten formuleren.''

Sorry,maar de gezegde luidt:'' Het is altijd makkelijk om de splinter in een andermans vinger te zien dan de balk in je ogen.''

Als ik een mening heb dan uit ik die. Ik heb net zoveel recht om mij te uiten als ieder ander.
Rose

Re: Erger mij hieraan.

Miran36 schreef:Als ik een mening heb dan uit ik die. Ik heb net zoveel recht om mij te uiten als ieder ander.
Respecteer dan ook dat anderen een mening hebben en die willen uiten, ook al is die soms hard :)
Ik heb jou in de paar dagen dat je hier bent ook al een aantal keer nogal 'direct' uit de hoek zien komen.
Just saying..

Terug naar “Overige problemen”