Gebruikersavatar
G54
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2017 12:40

Gevolgen Lyrica?

Klachten:
Polyneuropathie, fibromyalgie, angststoornis,

Ik gebruik sinds 2005 Lyrica (4 jaar 5 x 75 mg per dag, de overige 8 jaar 3 x 75 mg per dag). Ik gebruik dit medicijn om de pijnklachten rond neuropathie en fibromyalgie te onderdrukken en ook voor de angststoornis helpt het goed.

Nu, met het overlijden van mijn man, doet er zich iets voor waar ik me onzeker over voel. Het is nu meer dan een half jaar geleden dat mijn man plotseling en onverwacht overleed en nog steeds leef ik in dezelfde roes als waar ik toen in terecht kwam. Een roes waarbij ik deels weet dat mijn man is overleden, ik ben erbij geweest toen hij overleed, maar waarbij ik nog steeds niet bij het besef kan komen dat hij echt niet meer terug komt.
Ik leef de dagen niet bewust, vergeet soms gewoon wat er om me heen gebeurt en kan niet goed meer denken. Ook moet ik alles noteren en mijn mobiel gebruiken om alarmpunten in te geven voor medicatiegebruik, afspraken of taken. Anders vergeet ik het beslist.

Nu zijn die klachten verergerd na het overlijden van mijn man. Ik weet echter wel te herinneren dat het jaar eraan voorafgaand, ik ook in diezelfde roes leefde, deed de taken die ik moest doen, probeerde de zorg om de ziekte van mijn man zo goed mogelijk te camoufleren door te werken, werken en nog eens werken.

En dus nu is mijn vraag, heeft Lyrica mijn denken beïnvloed? Waarmee ik bedoel dat ik eigenlijk niet goed meer denken kan? Ik ben enorm vergeetachtig, kan geen boek meer lezen, mensen vertellen mij dingen die niet tot mij door lijken te dringen (en ik ze vervolgens vergeten ben bij een volgend bezoek, met de consequenties van dien (onbegrip) ).

Of is er misschien iets anders aan de hand? Ik zou graag als dat mogelijk zou zijn eventuele verdere schade beperken.
Zonder de Lyrica (of pregabaline dat ik tegenwoordig voorgeschreven krijg), red ik het niet, althans, ik ben daar erg angstig voor. Deels om de paniekgevoelens weer terug te krijgen en de levensmoeheid, maar ook omdat dan de voortdurende pijn weer terug komt. Ik hoop daarom op een bevestiging c.q. ontkenning dat de oorzaak bij de Lyrica/pregabaline ligt.

Ik hoop dat ik het wat begrijpelijk heb kunnen formuleren en er antwoorden of adviezen zijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gevolgen Lyrica?

G54 schreef: 26 dec 2017 13:36 En dus nu is mijn vraag, heeft Lyrica mijn denken beïnvloed? Waarmee ik bedoel dat ik eigenlijk niet goed meer denken kan? Ik ben enorm vergeetachtig, kan geen boek meer lezen, mensen vertellen mij dingen die niet tot mij door lijken te dringen (en ik ze vervolgens vergeten ben bij een volgend bezoek, met de consequenties van dien (onbegrip) ).
De klachten die je noemt worden vaak genoemd als bijverschijnselen van het gebruik van Lyrica.
Maar ik zou zeker niet uitsluiten dat de vergeetachtigheid e.d. mede veroorzaakt wordt door recente het verlies van je echtgenoot. Wat ik weet van mensen die ik ken die aan fibromyalgie, ME/CVS en aanverwante ziektes lijden, is dat de
verschijnselen in grote lijnen overeenkomen zoals jij die beschrijft.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”