Fairy86

prozac vraagje

Hoi allemaal

Na 10 jaar aan de prozac te hebben gezeten, ben ik nu 2 maanden gestopt.
Mijn angstige gedachten komen iets terug. Maar dat was voorspeld.
Ik kan het nog wel even volhouden maar er is iets waar ik mee zit.
Een dokter vertelde mij dat ik prozac kreeg omdat ik een stofje te weinig aanmaak in mijn hersenen.
Is het uberhaupt wel mogelijk om voor mij dan zonder prozac te leven. Ben bang dat dit angstige gevoel dan blijft.
Of kan ik er echt doorheen?
Ter info ik functioneerde prima op 5 mg prozav per dag. Begon 10 jaar geleden met 20 mg laatste jaar op 5
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: prozac vraagje

....er was idd een tijdje dat artsen mensen dingen vertelden, die over suikerziekte leken te gaan. Als bij type 1 je afweerceleen je alvleesklier aanvallen, moet je idd je verdere leven insuline blijven spuiten.

Maar gelukkig gaat de vergelijking aan alle kanten mank!

Veel mensen hebben een tijd "meer stress dan serotonine".
Zou je zelf compleet geen serotonine meer kunnen aanmaken, had prozac nooit kunnen werken.
De enige functie van prozac is, dat je serotonine huishouding net iets anders wordt georganiseerd - en in het gedoe van her-organiseren verdwijnen de klachten tijdelijk naar de achtergrond.

Het gaat om symptomen bestrijden - en soms houdt een ssri er na een x aantal jaren spontaan mee op.
Dus niets te "ik kan het wel een tijdje uithouden" - aan het werk om de klachten echt op te ruimen!
Fairy86

Re: prozac vraagje

Poeewwwiieee

je hebt geen idee hoe blij ik ben met dit antwoord.
Echt exact het insuline verhaal is wat de arts mij toentertijd heeft verteld.

Daarom heb ik altijd in mijn achterhoofd gehad, ik kan niet zonder medicijnen.
Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat de prozac idd maar een tijdje effect heeft gehad.
Toen was ik wat vlakker en waren mijn pieken en dalen niet zo groot.
Maar idd na een paar jaar was dat over, terwijl ik wel gewoon de medicijnen doorslikte.
Precies zoals jij zegt.
Helaas vond ik ook dat deze beste arts mij veel te snel aan de medicijnen gooide.
Maar hé ik was 19 en zat er compleet doorheen, ik had alles geprobeerd op dat moment.

En natuurlijk ga ik niet in een hoekje zitten en wachten tot mijn depri gevoelens overgaan :-)
Ik ken de oefeningen en ik zal ze zeker uitvoeren.
Helemaal nu ik weet dat er leven zonder medicatie is :-D

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”