Jacob

Vragen over ADHD medicatie, en XTC

Goedemiddag allen,

Zoals beschreven in de titel, heb ik een vraag m.b.t. ADHD medicatie, en XTC.

Allereerst wil ik even stellen dat als vragen omtrent drugs hier niet welkom zijn, ik bij voorbaat mijn excuses daarvoor aanbied. Ik ben persoonlijk van mening dat er niets mis is met het verantwoordelijk gebruik van drugs, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Mocht dit echter hier niet bespreekbaar zijn, knip dan gerust het deel over XTC van dit bericht af.

Ik ben 28, en aan het begin van dit jaar heb ik de diagnose ADHD gekregen. Daarvoor had ik er geen flauw benul van. Ik ben daarnaast reeds lange tijd een drukke ondernemer en draai erg veel uren (meer dan ik zou willen, uit financieel oogpunt kan het momenteel helaas niet anders). Ik rookte tot begin dit jaar bijna iedere avond, voor het slapen, een joint. Ik was daar ook aan verslaafd. Bij nader inzien niet zo zeer aan wiet, maar meer aan het gevoel dat ik anders niet tot rust kwam. De hele dag stapelden zich impulsen op die niet verwerkt werden, en dus in mijn hoofd rond bleven spoken. Tegen het einde van de dag zat mijn hoofd zo vol, dat ik niet of zeer moeizaam kon slapen. Door het roken van een joint werd ik onmiddellijk rustig (en had ik ook echt de aandachtsspanne luttele seconden) en sliep ik heerlijk. Het nadeel was echter dat de THC de volgende dag(en) nog in mijn bloed zat, waarvan het effect (loom en futloos) duidelijk merkbaar was. En dat stapelt zich op termijn natuurlijk alleen maar op. Ik merkte daarnaast dat ik ook steeds somberder werd (echt depressief zou ik het niet willen noemen, maar het ging wel langzaam die richting in).

Juist omdat wiet niet echt bekend staat als verslavend, en ik het eigenlijk vooral als medicijn gebruikte, begon ik steeds meer het vermoeden te krijgen dat ik ADD had. Dat bleek dus uiteindelijk ADHD te zijn (op basis van de tests had ik de 'volle score'). Ik heb vervolgens een maand Ritalin geslikt en daarna overgestapt op Concerta. Dat laatste bevalt uitstekend, en vermindert de negatieve aspecten van ADHD enorm. En ook erg belangrijk: het heeft geen invloed op de positieve aspecten van ADHD (jazeker, ik ben er sterk van overtuigd dat ADHD ook vele voordelen heeft - ik zou daarin zelfs zo ver willen gaan dat ik het in diverse aspecten als een gave beschouw). En.. ik heb sindsdien geen joint aangeraakt, en er ook totaal geen behoefte aan gehad. Ik moet nog wel stoppen met roken.

Nu heb ik enkele vragen over andere middelen, die mogelijk in combinatie met Concerta, nog beter kunnen helpen. Een soort "brain tuning", zo voelt het. De middelen waar ik op doel, zijn:
  1. 5-HTP: i.v.m. seratonine. Ik heb dit gisteren en vandaag eens geprobeerd, en het voelt alsof het mijn concentratie en stemming positief beinvloed.
  2. Acetyl-L Carnitine
  3. Tyrosine
  4. omega 3 en 6
  5. ginkgo biloba
  6. Vitamine B
  7. sint-janskruid
Voor de goede orde:
  • Sommige van de bovenstaande supplementen heb ik in het verleden (zowel voor als na het beginnen met Concerta) al eens gebruikt. Met uitzondering van 5-HTP, heb ik echter nooit gelet op of dit al dan niet een gunstige uitwerking had qua ADHD symptomen.
  • Ik ben me bewust van verstandig medicijngebruik. Ik ben absoluut niet van plan om in 1 keer meerdere middelen aan mijn dagelijks ritueel toe te voegen. Als ik al iets zou toevoegen: 1 middel tegelijk en dan een poosje afwachten wat de uitwerking is.
Mijn vraag is nu: heeft er iemand ervaring met of advies voor (een van de) bovenstaande middelen in combinatie met Concerta? Zo weet ik bijvoorbeeld dat hoewel 5-HTP gewoon bij de drogist verkrijgbaar is, er voorzichtig mee omgegaan moet worden, om een overmaat aan seratonine te voorkomen. Iets wat ik me onder andere afvraag: is het verstandig om dagelijks een kleine hoeveelheid 5-HTP in te nemen? Of zorgt dit juist op termijn voor een remming van de natuurlijk seratonine aanmaak? En dezelfde vraag voor alle andere genoemde middelen.

Daarnaast vraag ik me af, in hoeverre zaken als cafeine (koffie / Red Bull), nicotine (roken) en koolhydraten/suikers (ongunstige of juist gunstige) invloed hebben op ADHD.


Verder heb ik nog een compleet ongerelateerde vraag, eigenlijk voornamelijk uit interesse, over drugsgebruik. Ik ben erg open-minded op het gebied van drugs. Zoals bovenstaand beschreven, heb ik in het verleden dagelijks een joint gerookt. Verder heb ik in het verleden wel eens paddo's gebruikt (hooguit eens in de twee jaar). Dat laatste heb ik inmiddels al 4 jaar niet meer gedaan. Ik had het gevoel dat het vooral mijn emoties zeer versterkte. En dat is uiteraard heel leuk als je in een goede stemming bent. Maar de afgelopen jaren werd ik door de werkstress (en mogelijk ook door wiet) steeds somberder, en had ik de indruk dat ik me door het gebruik van paddo's juist extra somber zou voelen (overigens is die somberheid al maanden weg). Van vrijwel alle andere drugs blijf ik af; LSD lijkt me te gevaarlijk, coke blijf ik van af omdat ik de indruk heb dat ik er direct verslaafd aan zou raden, en nog gevaarlijkere dingen zou ik voor geen goud doen.

Vorig jaar (zomer) heb ik voor het eerst XTC geprobeerd, op een feestje. Ik kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat het een geweldige ervaring was. Voor de goede orde: het ging om een geteste pil, en verantwoordelijk gebruik. Dit was nog voordat ik aan Concerta was begonnen. Ik reageerde er eigenlijk net als ieder ander persoon op. Recentelijk was er weer een gelegenheid waarbij ik XTC op heb (wederom geteste pil, verantwoordelijk gebruik). Ik had ergens gelezen dat het gebruik van Concerta en XTC elkaar zouden kunnen versterken, dus ik had die dag doelbewust geen Concerta ingenomen. Wat ik dit keer sterk merkte, is dat ik in eerste instantie er bijna niets van merkte (en ik weet dat het een tijdje kan duren, maar dit was nog hetzelfde na 2 uur), terwijl degenen om me heen er allemaal wel op reageerden. Pas later, toen we "bijslikten" begon ik het pas te merken. Nu had ik me bedacht dat Concerta (Methylfenidaat) een stimulant is, net als speed (onderdeel van XTC). Zou het kunnen zijn dat ik door het gebruik van concerta voor stimulanten een soort van tolerantie heb opgebouwd, waardoor ik in de eerste instantie vrij weinig van XTC merkte? Ik ben niet van plan om dit vaak te gaan doen, ten eerste omdat ik weet dat dit soort dingen met mate gedaan moeten worden, en ten tweede omdat het "speciaal" moet blijven.

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden!
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Vragen over ADHD medicatie, en XTC

De supplementen Acetyl-L-Carnitine, Tyrosine, Omega 3 en 6, Ginkgo biloba en Vitamine B kan je zonder gevaar nuttigen, maar uiteraard met mate. Of tyrosine je gaat helpen betwijfel ik. Er zijn door toename van dopamineconcentraties bij stressvolle condities kleine verbeteringen mee te behalen. Daartegen vermindert het de opname van de even belangrijke stof L-dopa.

Met Sint Janskruid kan je beter oppassen want het heeft op zichzelf al een aantal bijwerkingen. Daarbij heeft het invloed op de werking van de lever en op de werking van veel andere medicijnen. Hoe het zit met 5-HTP weet ik niet.

De genoemde drugs raad ik je af. Ze hebben allen bekende schadelijke invloeden. Het enige positieve effect dat me bekend is, is de preventieve werking van cafeine tegen dementie. Het kan inderdaad zo zijn dat door je medicijngebruik je tolerantie voor de stoffen in XTC is toegenomen. Tolerantie betekent echter niet dat je minder schade door de stoffen ondervindt. Alcoholisten hebben vaak veel alcohol nodig om zich aangeschoten te voelen, terwijl hun lever de alcohol niet sneller afbreekt dan die van een gezond persoon. (Vaak gaat het afbraakproces zelfs langzamer door eerdere beschadigingen.) Ook heeft de lever het erg moeilijk met het afbreken van verschillende stoffen tegelijkertijd. Daarom staat vaak op medicijnverpakkingen een waarschuwing tegen het gebruik van alcohol en andere middelen.

Hopelijk kan je hier iets mee. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Jacob

Re: Vragen over ADHD medicatie, en XTC

Radius schreef:De supplementen Acetyl-L-Carnitine, Tyrosine, Omega 3 en 6, Ginkgo biloba en Vitamine B kan je zonder gevaar nuttigen, maar uiteraard met mate. Of tyrosine je gaat helpen betwijfel ik. Er zijn door toename van dopamineconcentraties bij stressvolle condities kleine verbeteringen mee te behalen. Daartegen vermindert het de opname van de even belangrijke stof L-dopa.

Met Sint Janskruid kan je beter oppassen want het heeft op zichzelf al een aantal bijwerkingen. Daarbij heeft het invloed op de werking van de lever en op de werking van veel andere medicijnen. Hoe het zit met 5-HTP weet ik niet.
Hartelijk dank! Van Sint Janskruid had ik al de indruk dat het wellicht geen goed idee is. Verder ben ik erg benieuwd of iemand meer kan zeggen over 5-HTP. Dat is juist het middel waar ik sterk de indruk van heb dat het me kan helpen, maar waar ik niet zeker van weet of er nadelen/risico's aan kleven.

Radius schreef:De genoemde drugs raad ik je af. Ze hebben allen bekende schadelijke invloeden. Het enige positieve effect dat me bekend is, is de preventieve werking van cafeine tegen dementie. Het kan inderdaad zo zijn dat door je medicijngebruik je tolerantie voor de stoffen in XTC is toegenomen. Tolerantie betekent echter niet dat je minder schade door de stoffen ondervindt. Alcoholisten hebben vaak veel alcohol nodig om zich aangeschoten te voelen, terwijl hun lever de alcohol niet sneller afbreekt dan die van een gezond persoon. (Vaak gaat het afbraakproces zelfs langzamer door eerdere beschadigingen.) Ook heeft de lever het erg moeilijk met het afbreken van verschillende stoffen tegelijkertijd. Daarom staat vaak op medicijnverpakkingen een waarschuwing tegen het gebruik van alcohol en andere middelen.
Zover mij bekend is, zitten er in "goede" XTC pillen geen schadelijke stoffen. Ik heb er diverse onderzoeken over gelezen, en daaruit kwam vooral naar voren dat bij matig gebruik, de schade verwaarloosbaar zou zijn, en dat het vooral de "slechte" pillen (waar allerlei andere troep in zit) zijn die schade aanrichten. Bij "goede" pillen kwam het er op neer dat je kan uitdrogen (en dus veel water moet drinken), moet oppassen met spierspanning en dat je het niet te vaak moet doen omdat het zo'n 6 weken kan duren voordat je seratonine weer op peil is (omdat MDMA er vooral voor zou zorgen dat er veel seratonine vrij komt). Als ik er naast zit, en er andere schadelijke invloeden zijn waar ik me niet van bewust ben, hoor ik het graag.

Radius schreef:Hopelijk kan je hier iets mee. Sterkte en succes.
Dank je!
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Vragen over ADHD medicatie, en XTC

Graag gedaan. Voor zover ik weet belemmert MDMA de heropname van serotonine in de hersencellen. De neurotransmitter wordt vervolgens afgebroken en kan niet worden hergebruikt (zoals dat bij normale hersenfunctie wel gebeurt). De serotoninespiegel raakt hierdoor verstoord, en dat kan uiteenlopende gevolgen hebben.

Daarbij komt dat de combinatie van amfetamine-achtige farmaceutica (zoals Ritalin) en MDMA een verhoogde kans geeft op 'serotonine syndroom'. Experimenteren is leuk en velen zullen ervoor pleiten. Helaas zullen mensen met hun escapistische neigingen de gevolgen van hun gedrag liever niet zien, en daarmee doen ze zichzelf naar mijn mening tekort.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Vragen over ADHD medicatie, en XTC

Jacob schreef: Nu heb ik enkele vragen over andere middelen, die mogelijk in combinatie met Concerta, nog beter kunnen helpen. Een soort "brain tuning", zo voelt het. De middelen waar ik op doel, zijn:
  1. 5-HTP: i.v.m. seratonine. Ik heb dit gisteren en vandaag eens geprobeerd, en het voelt alsof het mijn concentratie en stemming positief beinvloed.
  2. Acetyl-L Carnitine
  3. Tyrosine
  4. omega 3 en 6
  5. ginkgo biloba
  6. Vitamine B
  7. sint-janskruid
Voor de goede orde:
  • Sommige van de bovenstaande supplementen heb ik in het verleden (zowel voor als na het beginnen met Concerta) al eens gebruikt. Met uitzondering van 5-HTP, heb ik echter nooit gelet op of dit al dan niet een gunstige uitwerking had qua ADHD symptomen.
  • Ik ben me bewust van verstandig medicijngebruik. Ik ben absoluut niet van plan om in 1 keer meerdere middelen aan mijn dagelijks ritueel toe te voegen. Als ik al iets zou toevoegen: 1 middel tegelijk en dan een poosje afwachten wat de uitwerking is.
Mijn vraag is nu: heeft er iemand ervaring met of advies voor (een van de) bovenstaande middelen in combinatie met Concerta? Zo weet ik bijvoorbeeld dat hoewel 5-HTP gewoon bij de drogist verkrijgbaar is, er voorzichtig mee omgegaan moet worden, om een overmaat aan seratonine te voorkomen. Iets wat ik me onder andere afvraag: is het verstandig om dagelijks een kleine hoeveelheid 5-HTP in te nemen? Of zorgt dit juist op termijn voor een remming van de natuurlijk seratonine aanmaak? En dezelfde vraag voor alle andere genoemde middelen.
Hoi Jacob,
ieder mens maakt dagelijks 5-HTP aan, ergens in het proces van graan of vruchten eten, verteren, opnemen en omzetten in nuttige stoffen.
Het is een tussenstadium tussen het aminozuur (...dat als alles goed is, dagelijks in je eten zit...) tryptofaan en de neurotransmitter serotonine.
In tijden van stress neem ik dagelijks tryptofaan in (niet alleen in voeding, maar ook uit capsules). Gesteld, dat je als mens voldoende vitamine B complex in je lijf hebt, heb je de vaak duurdere 5-HTP niet nodig. (Slik je tryptofaan zonder de vereiste vitamine B complex, dan wordt het geen serotonine.)

Sint Janskruid heeft een vrij slechte pers, maar het is een braaf en tamelijk licht antidepressivum. Er zijn pillen in de handel, die B6, tryptofaan en sintjanskruid combineren.

Carnitine is een ondersteunend middel voor je bijnieren, nuttig voor wie een tijd fiks op stress heeft geleefd. Wat ik beschouw als een groot voordeel: ook carnititne is een aminozuur - je lichaam kent de stof al miljoenen jaren en heeft er vele nuttige toepassingen voor. (Zijn je bijnieren volledig boven Jan en slik je toch carnititne, dan heeft dat weinig zin, maar het zal je niet schaden.)

Tyrosine is een volgend aminozuur, je kunt het omzetten in dopamine. Let wel: het kan, als de juiste voorwaarden aanwezig zijn en je lichaam dat nodig vindt. (Het remt beslist geen L-dopa, je vormt L-Dopa uit L-tyrosine.)

Maar overleg wel met je apotheker, als je het met concerta gaat combineren!!!

Omega 3, 6 en 9 en ginkgo biloba kunne horen tot een gezonde voeding (dan wel voedingssupplementen).
Jacob schreef:Daarnaast vraag ik me af, in hoeverre zaken als cafeine (koffie / Red Bull), nicotine (roken) en koolhydraten/suikers (ongunstige of juist gunstige) invloed hebben op ADHD.
Ik zou zeggen: laten staan, geen van deze stoffen zijn nou echt wat je noemt gezond.
Ze kunnen "bijdragen" aan een bepaald type 'high', waarde wereld doorgaans niet echt op zit te wachten.

(Er bestaat iets, dat ik ken onder de naam "psychologische reversal". Het komt er op neer, dat je op momenten/ in periodes dat je gestresst bent, "om te ontspannen" grijpt naar opjagers zoals idd sigaretten, koffie, alcohol, suiker, etc. etc. Opmerken "dat het weer zo laat is" en zo snel mogelijk de stress zien af te bouwen werkt vaak het beste.)

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”