Nwd89

Paroxetine na vier weken

Hallo, ik ben blij dat ik mij verhaal hier kan doen,
Ik zal me even hier voorstellen, ben een jongen van 24 jaar oud,
En zit al jaren in een depressie, hoe lang ik het me kan herinneren
Eigenlijk, altijd al gevoelig voor geweest, sinds een jaar, heb ik ook last van
Lichamelijke klachten zoals stijve nek en schouders, soms pijn in de gewrichten,
Angstig, Altijd zenuwachtig. Geen fijne dingen om mee te leven, ik heb altijd geprobeerd
Om er zelf vanaf te komen. Daarom heb ik er al zo lang last van. Ik werk veel
Werkdruk is ook erg hoog, ik blijf altijd maar door gaan hoe zwaar het ook is, omdat ik me niet wil aanstellen, maar tussendoor krijg mij lichaam geen enkele rust. Nu ga ik er keihard aan werken. In september stop ik voorlopig met werken en wil dan veel gaan sporten en ontspannen. Eerst naar me lichaam luisteren dus!

Ik ben naar de dokter gegaan en die heeft mij paroxetine voorgeschreven
Was altijd tegen zulke medicijnen, maar ik zag nu geen andere optie dan het gewooon een kans te geven. Eerste aantal dagen 10 mg geslikt toen 20 mg en slik dat nu ongeveer 4 weken. Maar de angst en stress is enkel nog steeds toegenomen. Ik dacht dat wel al na 2 weken zal minderen. Dokter gebeld en hij vertelde dat dit vrij normaal is . Maar ik ben zo bang dat het niet gaat aanslaan. Ik zal nu toch wel al verbetering moeten voelen?
Of iedergeval weer zo voelen als voordat, ik aan het medicijn begon?

Ik wil het zo graag een kans geven. Ik heb op het moment heel zwaar door het medicijn
Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties
TheEmperor85

Re: Paroxetine na vier weken

Hej Nwd, welkom op het forum.

Parexotine/Seroxat en alle andere meds op die basis werken vrij geleidelijk. Het is niet zo dat je op een dag wakker wordt en alles is beter, het werkt eerder in kleine stapjes.
Overigens is het een vrij 'ouderwets' medicijn, als angstremmer werkt het wel (daar heb ik het ook voor geslikt) maar om depressies tegen te gaan zijn er veel modernere keuzes,met minder bijwerkingen.
Mocht je last hebben van slaapproblemen en/of concentratieverlies (bekende bijwerkingen) dan zou ik aan de psych/dok vragen of je niet over kan stappen op termijn. Toch zou ik het op dit punt nog even aankijken: 4 weken is inderdaad nog niet zo lang.
Nwd89

Re: Paroxetine na vier weken

Hallo TheEmperor85

Bedankt voor je reactie!

Ik begrijp dat het in kleine stapjes gaat. Maar voel me
Nog steeds somberder dan toen ik aan de ad begon,
Had wel verwacht dat ik die kleine stapjes vooruit al zal merken.
Nog even afwachten dus. Voordat ik dit medicijn uitsluit. Wil ik het voorlopig nog blijven slikken.. Ik lees dat paroxetine veel mensen heeft geholpen aan hun een depressie.
Ik hoop dat het dat ook voor mij gaat doen. Welke ad vind jij het beste voor depressie ?
Dan kan ik dat medicijn proberen als de paroxtine niet helpt

Alvast bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Paroxetine na vier weken

Nwd89 schreef:Eerste aantal dagen 10 mg geslikt toen 20 mg en slik dat nu ongeveer 4 weken. Maar de angst en stress is enkel nog steeds toegenomen. Ik dacht dat wel al na 2 weken zal minderen. Dokter gebeld en hij vertelde dat dit vrij normaal is . Maar ik ben zo bang dat het niet gaat aanslaan.
Hoi Nwd89,
welkom op het forum...! Helaas: de "inwerktijd" van paroetine kan oplopen tot 6 weken - dus nog 14 dagen volhouden...!
Maar: wat je arts je had kunnen zeggen: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de "bij"werking, dat het in het begin zo slecht gaat (een logisch effect van hoe de pil werkt, dus gene echte bijwerking) en dat kun je verzachten door vitamine B complex te slikken. (Dus ik zou zeggen: gewoon naar de apotheek, koop een grote pot van een serieus merk en slik, wat op het etiket staat.)
Nwd89 schreef: En zit al jaren in een depressie, hoe lang ik het me kan herinneren
Eigenlijk, altijd al gevoelig voor geweest, sinds een jaar, heb ik ook last van
Lichamelijke klachten zoals stijve nek en schouders, soms pijn in de gewrichten,
Angstig, Altijd zenuwachtig. Geen fijne dingen om mee te leven, ik heb altijd geprobeerd
Om er zelf vanaf te komen. Daarom heb ik er al zo lang last van. Ik werk veel
Werkdruk is ook erg hoog, ik blijf altijd maar door gaan hoe zwaar het ook is, omdat ik me niet wil aanstellen, maar tussendoor krijg mij lichaam geen enkele rust.
En even een vraagje: alleen al voor "depressie" geldt het motto, dat "pillen en praten" het beste helpt. Heeft je arts je ook naar een psycholoog verwezen...?

Wat verder zo is: depressie kan ook lichamelijke oorzaken hebben. (Paroxetine werkt niet echt in op je lichaam, ''alleen'' op een hersenhormoon, dat je stemming beinvloedt.) Depressie kan ook een reactie zijn op te veel stress, te weinig hersteltijd, te weinig dingen die jou echt energie geven. Angst en nervositeit zijn dingen die energie 'vreten' - je lichaam is dan in feite altijd in de "vecht/ vluchtstand".
Stijve nek en schouders kunnen natuurlijk nog van alles en nog wat betekenen, maar het kan een gebrek zijn aan magnesium.

En sowieso klinkt jouw verhaal mij in de oren, alsof je weinig sociale steun hebt. Mensen die er voor jou zijn. Mensen, die snappen dat je giga je best doet. (vergelijk: Danny van poppel, die de tour uitgaat "omdat hij nog jong is" - dat is voorkomen van overbelasting.) Jij gaat altijd maar door - dat kan zich wreken.
Nwd89 schreef:Nu ga ik er keihard aan werken. In september stop ik voorlopig met werken en wil dan veel gaan sporten en ontspannen. Eerst naar me lichaam luisteren dus!
That's the spirit...!!!
Maar ik heb wel ;) 2 vragen.... Waarom dan pas...? Je hebt nu klachten!
En ook: luister je dan wel echt naar je lichaam...? er zijn lui die zwren bij "zwoeg en zweet die depressie er uit". Ik leerde ooit 3x per week ene half uur 'powerwalk' is genoeg (je mag niet buiten adem raken, je ;) moet nog mooi kunnen blijven zingen).
Juist als uitputting een mogelijke oorzaak is, is hier goed opletten hoofdzaak!

En wat ook geen luxe is, maar ook een weldaad voor je lichaam: als je met een therapeut die angsten, die jou opjagen "de nek kunt omdraaien".
Nwd89

Re: Paroxetine na vier weken

Ten eerst zeer bedankt voor je bericht
welkom op het forum...! Helaas: de "inwerktijd" van paroetine kan oplopen tot 6 weken - dus nog 14 dagen volhouden...!
Maar: wat je arts je had kunnen zeggen: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de "bij"werking, dat het in het begin zo slecht gaat (een logisch effect van hoe de pil werkt, dus gene echte bijwerking) en dat kun je verzachten door vitamine B complex te slikken. (Dus ik zou zeggen: gewoon naar de apotheek, koop een grote pot van een serieus merk en slik, wat op het etiket staat.)


Dokter vertelde dat de klachten op het begin, toenemen. Maar had niet verwacht dat het 4 weken zal aanhouden. En dan heb ik het over de stress en angst, andere bijwerkingen zoals extreme vermoeidheid en wazig zicht, zijn afgenomen.
En even een vraagje: alleen al voor "depressie" geldt het motto, dat "pillen en praten" het beste helpt. Heeft je arts je ook naar een psycholoog verwezen...?

Wat verder zo is: depressie kan ook lichamelijke oorzaken hebben. (Paroxetine werkt niet echt in op je lichaam, ''alleen'' op een hersenhormoon, dat je stemming beinvloedt.) Depressie kan ook een reactie zijn op te veel stress, te weinig hersteltijd, te weinig dingen die jou echt energie geven. Angst en nervositeit zijn dingen die energie 'vreten' - je lichaam is dan in feite altijd in de "vecht/ vluchtstand".
Stijve nek en schouders kunnen natuurlijk nog van alles en nog wat betekenen, maar het kan een gebrek zijn aan magnesium.

En sowieso klinkt jouw verhaal mij in de oren, alsof je weinig sociale steun hebt. Mensen die er voor jou zijn. Mensen, die snappen dat je giga je best doet. (vergelijk: Danny van poppel, die de tour uitgaat "omdat hij nog jong is" - dat is voorkomen van overbelasting.) Jij gaat altijd maar door - dat kan zich wreken.
Dokter heeft mij verwezen naar een psycholoog
Maar wegens tijdgebrek door mij werk kan ik dat nog niet doen.
Depressie kan ook een reactie zijn op te veel stress, te weinig hersteltijd, te weinig dingen die jou echt energie geven.
Dat is het probleem, waarschijnlijk heb ik daar door ook gespannen. Nek en schouders

En inderdaad ik ga altijd maar door. Dit moet echt stoppen
Reden dat ik nu niet gelijk stop met werken is dat, ik nog even wat wil sparen zodat ik dalijk
Minimaal paar maanden vooruit kan. En aan me depressie kan werken

Ik heb wel sociale steun, maar mensen lijken mij niet volkomen te begrijpen
Hoe zwaar ik het heb.

Vanavond als ik thuis ben zal ik je bericht nog is rustig nakijken. Ik heb veel moeite met het quoten van de berichten met mij iPhone ben al paar uur bezig met dit bericht
Iedergeval bedankt
Esse

Re: Paroxetine na vier weken

Bij mij ging de Paroxetine na zes weken ongeveer werken waarbij ik in het begin een toename had van somberheid en angst, maar daarna ging het beter. Met drie maanden kreeg ik een enorme terugval, waarna mijn dosis is verdubbeld. Drie maanden daarna begon ik echt het verschil te merken. Heb dus gewoon geduld! Hoe meer jij je gaat frustreren aan het feit dat het niet werkt, hoe slechter je je gaat voelen. En het kan heel bedreigend aanvoelen, die angst. Ik raakte een keer zo erg in paniek omdat het niet meer wegging, dat ik dezelfde dag nog bij mijn therapeut aan de bel heb getrokken. Na praten werd ik weer rustig. Ik zou je zeker aanraden om inderdaad ook te gaan praten. Somberheid heeft vaak een of meerdere aanleidingen en pillen alleen helpen slechts bij het aanpakken van de gevolgen, niet de oorzaak. Hetzelfde geldt voor je idee over gaan sporten: pak je depressie aan bij de wortel! En zoals hierboven al werd gezegd, gun jezelf eerst rust, dan zul je je ook beter gaan voelen op den duur. Lichamelijke inspanning (in termen van uitputting) is alleen een soort adrenaline opwekker (verslaving) om je somberheid niet te voelen. Wat bij mij erg helpt is 3x per week hardlopen. Gewoon op een rustig tempo.... Als je conditie een beetje op peil is, en je lichaam uitgerust, ga dan lekker fitnessen. Je kunt niet aan je psyche werken als je lichaam kapot is. Kapot in de zin van moe/ op/ uitgeput ;)

Heel veel succes! Ik weet hoe k*t het kan zijn, maar houd vol!
Nwd89

Re: Paroxetine na vier weken

Esse schreef:Bij mij ging de Paroxetine na zes weken ongeveer werken waarbij ik in het begin een toename had van somberheid en angst, maar daarna ging het beter. Met drie maanden kreeg ik een enorme terugval, waarna mijn dosis is verdubbeld. Drie maanden daarna begon ik echt het verschil te merken. Heb dus gewoon geduld! Hoe meer jij je gaat frustreren aan het feit dat het niet werkt, hoe slechter je je gaat voelen. En het kan heel bedreigend aanvoelen, die angst. Ik raakte een keer zo erg in paniek omdat het niet meer wegging, dat ik dezelfde dag nog bij mijn therapeut aan de bel heb getrokken. Na praten werd ik weer rustig. Ik zou je zeker aanraden om inderdaad ook te gaan praten. Somberheid heeft vaak een of meerdere aanleidingen en pillen alleen helpen slechts bij het aanpakken van de gevolgen, niet de oorzaak. Hetzelfde geldt voor je idee over gaan sporten: pak je depressie aan bij de wortel! En zoals hierboven al werd gezegd, gun jezelf eerst rust, dan zul je je ook beter gaan voelen op den duur. Lichamelijke inspanning (in termen van uitputting) is alleen een soort adrenaline opwekker (verslaving) om je somberheid niet te voelen. Wat bij mij erg helpt is 3x per week hardlopen. Gewoon op een rustig tempo.... Als je conditie een beetje op peil is, en je lichaam uitgerust, ga dan lekker fitnessen. Je kunt niet aan je psyche werken als je lichaam kapot is. Kapot in de zin van moe/ op/ uitgeput ;)

Heel veel succes! Ik weet hoe k*t het kan zijn, maar houd vol!


Bedankt voor je bericht. Ben dus niet de enige waar hij langer duurde voordat het begon te werken, had jij ook gedurende 4a6 weken dat de klachten nogsteeds erger waren dan toen je er mee begon? Dit heb ik dus na 4 weken
Nwd89

Re: Paroxetine na vier weken

Hij = het. Kan de edit button niet vinden :-s
Esse

Re: Paroxetine na vier weken

Jep, bij mij verergerde het ook.... geef het een aantal maanden, dan merk je dat je er vanzelf profijt bij krijgt!
Nwd89

Re: Paroxetine na vier weken

Esse schreef:Jep, bij mij verergerde het ook.... geef het een aantal maanden, dan merk je dat je er vanzelf profijt bij krijgt!
Ik hoop het! ik kan een "steuntje" in de rug zeker gebruiken...
ben alleen zo bang dat het niet aanslaat, had ik die zekerheid maar.
Nwd89

Re: Paroxetine na vier weken

er zijn lui die zwren bij "zwoeg en zweet die depressie er uit". Ik leerde ooit 3x per week ene half uur 'powerwalk' is genoeg (je mag niet buiten adem raken, je ;) moet nog mooi kunnen blijven zingen).
Juist als uitputting een mogelijke oorzaak is, is hier goed opletten hoofdzaak!
Oke powerwalk lijkt me wel wat,
wat is de reden dat ik niet uitgeput mag raken?
tijdens het lopen...

bedankt voor deze opmerking, ik zal morgen met mij trouwe viervoeter,
een flink stuk over het strand gaan lopen, hij blij ik blij
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Paroxetine na vier weken

Nwd89 schreef:
er zijn lui die zwren bij "zwoeg en zweet die depressie er uit". Ik leerde ooit 3x per week ene half uur 'powerwalk' is genoeg (je mag niet buiten adem raken, je ;) moet nog mooi kunnen blijven zingen).
Juist als uitputting een mogelijke oorzaak is, is hier goed opletten hoofdzaak!
Oke powerwalk lijkt me wel wat,
wat is de reden dat ik niet uitgeput mag raken?
tijdens het lopen...
...omdat de depressie mogelijk (..het is een optie, maar OF het zo is, kan ik niet bepalen - zelf voelen is een prima manier, of anders dingen zoals een cortisolmeting...)
...omdat de depressie mogelijk door vermoeidheid is veroorzaakt.
Ga je dan over je grenzen "want ik moet sporten" helpt het geen zier.

Veel plezier op het strand...!

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”