Chopra

Medicatie...zinvol of niet...?

Ik doe nooit aan topicvervuiling vandaar een apart topic...

Hoe denken mensen hier over medicijngebruik?Ik moet bekennen dat de gedachte alleen al dat het ' medicijn ' mijn leven[mijn complete hardware] overneemt al genoeg is om me gek te maken.

zal wel controleverlies zijn maar dat boeit me niet.Ik wil wel mezelf blijven.En uiteindelijk moet je ook weer zonder,dus je moet het zelf ook kunnen dus dan kan je het ook zonder medicatie proberen toch?

tommy9119

Re: Medicatie...zinvol of niet...?

Ik neem aan dat je het over psychiatrische medicijnen hebt. In my opinion kunnen ze best goed zijn om iemand tijdelijk 'stabiel'* te houden tot er een oplossing is voor zijn probleem, maar voor de rest geloof ik er eigenlijk ook niet echt in. Maar wie ben ik?

*Stiekem zou ik nog willen beweren dat zelfs dat zonder medicijnen kan, maar zonder bewijs gaat dat wat ver.

volhoudertje
Moderator

Ja, medicatie lijkt me zinvol. Ik denk dat het goed is dat mensen onder bepaalde omstandigheden medicatie nemen. Niet alleen voor hun zelf, maar ook voor hun omgeving kan het handig zijn dat medicatie, al dan niet tijdelijk, uitkomst kan bieden.
* Liebe Macht Frei *

patsas

Ik ben tegen medicatie, omdat medicatie bij mij eigenlijk altijd averechts werkt, ben allergisch voor medicatie en heb meestal meer last van alle bijwerkingen, dan dat ik baat heb van het middel zelf!
Daarbij denk ik dat je bij veel medische problemen niet zonder medicatie kunt, maar ze moeten bij mij niet aankomen met AD, of iets dergelijks om met rustig en stabiel te houden!
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!

Chopra

Ja,ik ben er eigenlijk ook op tegen[uitzonderingen daargelaten].Temeer omdat volgens mij depressies[trauma's met een kleine letter t] ook veroorzaakt worden door ' foutief denken ' .Ik had daar laatst een pb wisseling over met Janneke ,en ben er verder over na gaan denken.

Mijn situatie is ietwat [dysthym] dus laat volwassen,betekent voor mij ' het leven niet kunnen accepteren,verlangen naar toen ik klein was,en denken dat het leven altijd zo blijft....icm het feit dat ik mijn leven heb omgegooid,en dat ook weer geen plaats kunnen geven.

Terugdenken aan details van het werk wat ik deed,en daar goede herinneringen aan hebben,en het ook weer geen plaats kunnen geven dat het leven een totaalconcept is en het leven dus niet alleen die ' details ' is.

Dus die 'bepaalde ' manier ' van denken klopt dan dus niet voor zover het mij aangaat.Ook al is de depressie veroorzaakt door een trauma[eenzaamheid] je versterkt het dan door ' er niet op een volwassen manier ' mee om te gaan.

Of het is een combinatie van factoren.
Maar biologisch gezien heeft het lichaam een ingebouwd programma om in balans te zijn,dat zou dan ook moet gelden voor je geestelijk welbevinden...en dus zonder medicatie moeten kunnen...

Selfje

zoals jij het hier beschrijft, lijkt het mij inderdaad dat jij zonder medicatie toe kunt. maar wat hulp om de foutieve denkpatronen om te zetten in juiste denkpatronen, lijkt me in jouw situatie wel prettig :)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.

Janneke

...ik ben niet tegen psychofarmaka, maar wat me wel opvalt, is hoe vaak het beestje niet bij de naam wordt genoemd: symptoombestrijding.

Als een pil bij bijv. een heftige depressie de ellende wat verzacht dan is dat prachtig. (Maar meer dan iets verzachten doet hetspul niet.)

Er zijn een aantal uitzonderingen: schizofrenie is uberhaupt een lichamelijke aandoening; ADHD waarschijnlijk ook - en wie ooit een trauma heeft opgelopen, doet waarschijnlijk goed aan het direct slikken van betablokkers na eennieuwe, ingrijpende gebeurtenis. Maak een afspraak met je huisarts: als je ooit opbelt "ik wil graag een week betablokkers" dat er dan acuut een recept komt, zonder vragen. En dat het in de computer staat, zodat de huisartsenpost het ook kan.)

En er zijn een aantal middelen erger dan de kwaal. Zo ben ik blij, dat benzo's niet meer vergoed worden (behalve die ene week in acute noodgevallen). Die genezen niets (zoals alle psychofarmaka) maar remmen je herstel wel degelijk.

En het sprookje "er is een stofje in uw brein, dat u niet aanmaakt (serotonine) dus moet u een ssri slikken". De eerste 6 weken ssri slikken voel je je belabberd, omdat je lichaam ongevoelig wordt gemaakt voor je eigen serotonine - na 6 weken heb ej dat hersteld, door dus zelf extra spul aan te maken..!

En idd: op zich hebben zowel je lichaam als ook je psyche allerlei mechanismen om in balans te zijn. De grote vraag is dan, wat zo'n mechanisme 'remt'. (Bijv. te veel angst - angst zegt iets over "zaken van leven en dood" en heeft dus prioriteit wat jouw lichaam betreft. Rationeel kun je vinden, dat er niets is, om bang voor te zijn, maar toch word je hier 'teruggefloten'.)

Chopra

Wat mij stoort is dat ondanks het feit dat de HH psychologen het met de beste bedoelingen menen,ze vaak niet bij machte zijn om een juiste diagnose te stellen.

Ik ben overgevoelig....weet niks van anti depressieva,bijwerkingen ook niet.ja,ik dacht dat duizeligheid,misselijkheid enz bijwerkingen waren....niet dat ze ' je geestelijk leven overnemen ' Ik heb die wellbutrin ook niet genomen als anti depressiva,maar om rust in mijn hoofd te krijgen,dat was de reden dat we dat besloten hadden.[Maar gelukkig heb ik iets meer rust in mijn hoofd gekregen zonder die troep.]

En dat ik dus weer zelf de beslissing moest nemen voor mijn eigen bestwil,dat is wel eens irritant...dat je zodra het op geestelijke problemen aankomt je niet een keer kunt vertrouwen op een deskundige...

....ik heb nu weer een kleine stijgende lijn,waar dat aan ligt weet ik niet...of zouden het de visolie capsules zijn die ik sinds 2 weken slik?Want daar hoor je ook niemand over,wel over de schijf van 5,maar het belangrijkste voedingssupplement word vergeten nl de EPA Omega 3 vetzuren die onmisbaar zijn voor je opbouw van hersencellen en die nergens voorkomen in ons voedingspatroon.

Selfje

mijn dochter heeft ook visolie capsules gebruikt voor rust in haar hoofd, in de winkel was gezegd na 3 maanden kun je het merken. na 4 maanden nog helemaal niks (zei ze zelf) dus daar zijn we mee gestopt.

als het bij jou werkt, kan ik het gebruik alleen maar toejuichen! beter iets natuurlijks als visolie, dan iets chemisch als die zyban ;)
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.

Janneke

Chopra schreef: ....ik heb nu weer een kleine stijgende lijn,waar dat aan ligt weet ik niet...of zouden het de visolie capsules zijn die ik sinds 2 weken slik?Want daar hoor je ook niemand over,wel over de schijf van 5,maar het belangrijkste voedingssupplement word vergeten nl de EPA Omega 3 vetzuren die onmisbaar zijn voor je opbouw van hersencellen en die nergens voorkomen in ons voedingspatroon.
Mogelijk ligt het idd aan wat vroeger heette de vitamine F. (Visolie; omega 3-6-9; EPA/DPA - iedere keer betekent het net weer iets anders...)

Het spul hoort wel degelijk in ons voedingspatroon: het zit in olie, noten, zaden, vetten - en in vis.

En eenbeetje drogist heeft uitstekende spullen op de plank staan, maar beter toch maar een vakman/vruw om advies gevraagd.

Chopra

selfje schreef:mijn dochter heeft ook visolie capsules gebruikt voor rust in haar hoofd, in de winkel was gezegd na 3 maanden kun je het merken. na 4 maanden nog helemaal niks (zei ze zelf) dus daar zijn we mee gestopt.

als het bij jou werkt, kan ik het gebruik alleen maar toejuichen! beter iets natuurlijks als visolie, dan iets chemisch als die zyban ;)
Dat is nog niet gezegd natuurlijk,maar bewezen is dat 2/3 van je hersenen[cellen vernieuwen zich elke dag] uit vetzuren bestaan die vragen om Omega3....een raadsel dus waarom dat niet standaard in ons eten zit.

@Janneke,die plantaardige zaken helpen niet volgens Schreiber omdat je lichaam daar andere stoffen voor nodig heeft om ze om te zetten.het enigste waar het in zit en wat het lichaam direkt kan gebruiken is die visolie.En dan moet er meer epa dan die dpa inzitten want epa zou depressie tegengaan...aldus Servan Schreiber.

Ik heb nou die olie van Almare en daar zit een hoger percentage epa in,heb ik bij de biologische winkel gehaald. ;)

Janneke

Chopra schreef:
@Janneke,die plantaardige zaken helpen niet volgens Schreiber omdat je lichaam daar andere stoffen voor nodig heeft om ze om te zetten.het enigste waar het in zit en wat het lichaam direkt kan gebruiken is die visolie.En dan moet er meer epa dan die dpa inzitten want epa zou depressie tegengaan...aldus Servan Schreiber.
Nou is die meneer niet de eerste de beste, maar als vegetarier had het er dan lelijk voor me uitgezien, "als het niet hielp".
Wat mogelijk wel de nuchtere waarheid is: dat er enige omzetingen nodig zijn.

Chopra

Merk jij wel verschil Janneke door die visolie?

Chopra

Of gebruik jij het niet?Sorry voor de vraag dan....was net bij mijn zwager,en die zei dat er onderzoeken waren dat het omega3 concept niet bewezen was.

Whatever,ik blijf het gebruiken cheerqd5

Janneke

;) Als vegetarier gebruik ik geen visolie, nee.
Maar wel notenolie, waar min of meer hetzelfde in zit.

(Sowieso: als je biefstuk eet, eet je door de koe voorverteerd graan. Dat is met visolie niet veel anders...)

Enne: wat voor nderzoeken je zwager nou precies op doelt: je hoort als mens vitamine F binnen te krijgen. (Zo heette dat vroeger.)

Chopra

Hij bedoelde meer de link van EPA mbt depressie.

In vlees zit omega 6 en 9....en heel veel 6 geloof ik.Niet de omega 3[epa] die zit alleen inderdaad in plantaardige stoffen,en dan moet het lichaam het nog kunnen omzetten.

Ik ben meer flexi tarier ;) en ben toch wel blij met mijn dagelijkse shot
' vis ' :D

Hawk L.

Vooral medicatie voor de maag lijkt me zinvol. Bij mij werken ze meestal goed!

Janneke

Mbt. de link tussen depressie en EPA/DHA: ik heb soms, eerlijk gezegd moeite met dit soort statements.

Uiteraard: het heeft zin, als dingen door en door bewezen zijn verklaard. (Dat is zogezegd botte wetenschap: je weet pas echt iets, als het keer op keer in verschillende experimenten gebleken is.)
Puur feitelijk: dat duurt per definitie jaren. (En als er geen krachtige farmaceuten zijn, die er achter heen zitten, nog langer.)

Maar behalve de botte wetenschap, is er ook de ethische wetenschap: als er redenen zijn, om aan te nemen dat iets niet schadelijk is (...vitamine F hoort gewoon in je lijf...)
en soms goed schijnt te kunnen doen,
dan heeft het zin, zeker bij ziekten zoals depressie (met een hoge, i am sorry, mortaliteit) om het met enige voorzichtigheid uit te proberen.

En in het kader van de botte wetenschap, hebben we dan ook nog de mogelijke verschillen onder het koppetje "depressie" (bijv. cortisolstatus) en zijn er nog enige debatten over precieze verhoudingen EPA/ DHA.

(Het precieze nut van de cortisolstatus bij depressie is anno 2012 nog steeds niet algemeen aanvaard. Dat was in 1999 niet anders. Voor mij was het, toen ik het in 2001 las, reden om - maanden later, want uitgeput - actie te ondernemen. Met sucses. Dat sucses staat helaas in geen enkel onderzoeksrapport, maar is wel de moeite van het doorvertellen waard.)

Chopra

Helemaal mee eens.het zal ook zo zijn als het gezegde,wat mystica aanhaalde ' onbekend maakt onbemind '

oftewel mensen zijn doodsbang voor nieuwe dingen,of dingen die anders zijn.En daarom blijven we ons maar volproppen met chemische stoffen...omdat we dat nou 1maal altijd al deden,het lijkt wel een religie haast.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”