Willem-Jan

Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

Hallo,

Ik ben oktober begonnen met antidepressiva, en raakte daardoor in een andere werkelijkheid. Vorige week is het pas officieel geconstateerd dat dit door de antidepressiva kwam, en sinds vorige week slik ik pas antipsychotica.

Hoelang duurt het gemiddeld voordat je uit de psychose bent vanaf het moment van slikken?

Ik heb door de psychose één jaar verprutst op de Universiteit. Kan ik deze schade ergens verhalen?

Vriendelijke groeten,

Willem-Jan
Mickey~

Re: Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

ik weet niet hoe lang het duurt voor je uit een psychose bent, maar ik weet wel dat je de schade van een jaar studeren in ieder geval bij de ib-groep aan kunt geven. Je kunt dan een jaar langer studiefinanciering krijgen. Een vriendin van mij heeft dat ooit gehad omdat ze door omstandigheden in haar familie langer over de studie ging doen. Ik zou dus eens bij het IB informeren.
Tineke

Re: Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

Dat duurt een week tot een paar weken na het slikken van medicatie.
Claudia De Schuyter

Re: Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

hallo :) met claudia
Het enige wat ik als raad kan geven is gewoon tijd nemen voor jezelf. Het heeft geen zin om terug te lopen als je nog niet kan stappen. Uit ervaring weet ik dat de ene meer tijd nodig heeft dan de andere. Medicatie doet geen wonderen maar ondersteunt wel. Je hebt een jaar verprutst zeg je, maar ik zou dat eerder zien als een belangrijke levensles die je niet mag vergeten. Die studies lopen niet weg. Beter een jaar teveel nemen om te 'genezen' dan starten en terug moeten opgeven. Wat is dat ene jaar op een heel mensenleven. Het beste en tot later. Forum58
schizo85

Re: Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

Ik heb ook een jaar langer over mijn studie gedaan, kreeg dat jaar ook stufi doorbetaald. Daar zijn regelingen voor, maak je daarover geen zorgen! Die psychose zal wijken zodra je stopt met de antidepressiva en ik denk binnen afzienbare tijd. Wanneer en hoe lang dat allemaal duurt kan niemand echt voorspellen maar misschien heeft je psychiater of huisarts hier enig idee over.
Hoe is bij jou vastgesteld dat het door de antidepressiva komt, die psychose?
Tineke

Re: Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

Bij mij is niet bekend hoe het komt dat ik een psychose heb gehad.
Erik

Re: Hoe lang tot dat je uit een psychose bent?

Tineke schreef:Dat duurt een week tot een paar weken na het slikken van medicatie.
Helaas kun je daar geen antwoord op geven.

Het is namelijk per persoon verschillend wanneer de psychose voorbij is. Soms is het zelfs zo.. (wat bij mij het geval is) ..dat na het slikken van verschillende anti-psychotica de psychotische ervaringen nog steeds niet voorbij zijn en zit er al 3 a 4 jaar mee.

Maar, om niet te ernstig over te komen. Bij de meesten vertrekt de psychose na het slikken van de eerste anti-psychotica al binnen enkele weken. Maar je moet daarover goed overleg hebben met je arts zodat die eventueel medicatie kan wijzigen en zodoende jou uit de psychose trekt.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”