Kika1976

Tetanus

Hallo lotgenoten, geinteresseerden,

Ik heb net als vele op dit forum last van een angststoornis (gegeneraliseerde). Ik heb hiervoor tot een paar maanden geleden medicijnen voor gebruikt (Efexor). De klachten zijn weer helaas teruggekomen. Momenteel maak ik mij bezorgd om iets waar de gemiddelde nederlander zich totaal niet druk om zou maken. Ik ben anderhalve week geleden in de tuin beziggeweest, ik heb alle groen verwijderd (klimop, rozenplanten, bamboe, takken etc.) en ik heb hierbij schrammen en grotere wondjes opgelopen op mijn handen. Ik ben gewoon door blijven werken die middag en heb mijn handen pas aan het einde van de middag gewassen. Twee dagen later herinnerde ik mij een artikel dat ik ooit gelezen had over tetanus. Ik ben toen wat meer daarover gaan lezen, en nu schijnt het theoretisch te kunnen dat een persoon tijdens het tuinieren de bacterie binnen krijgt (dit hoeven geen diepe wonden te zijn wat veel mensen denken). De kans is wel uitermate klein, 1 op de 100.000, misschien nog kleiner, maar toch de gedachte dat je tetanus kan oplopen bij huis/tuin en keuken werk is beangstigend. De wondjes die ik heb zijn nou niet echt wondjes waarvoor je naar het ZH gaat. Anders had je nog een tetanusinjectie kunnen krijgen (werkt alleen binnen 24 uur).

Het is niet mijn bedoeling om hier mensen bang te maken maar de ziekte kan niet alleen dodelijk zijn maar het is ook een marteling.

Mijn verhaal gaat nog verder.

De incubatietijd is tussen de twee dagen en de 21 dagen. De symptomen beginnen geloof ik met hoofdpijn, nekpijn en stijfheid rond de wond. Jullie raden het misschien al, ik zit nu continu mezelf te monitoren op beginnende symptomen. Terwijl ik, waarschijnlijk van de stress hiervan, hoofdpijn en nekpijn krijg wat de situatie weer erger maakt. Kortom het is geen pretje om nu mij te zijn.

Ik heb wel al wat maatregelen genomen. Ben begonnen met efexor al een paar dagen en volgende week heb ik een afspraak met de psycholoog.

Ik hoop dat de zorgen minder worden want dit alles slaat echt helemaal nergens op.

Kben benieuwd wat jullie van mijn verhaal vinden.
Leeuwtjuh

Re: Tetanus

Laat je testen... Denk dat dat de enigste zekerheid is. En neem dan ook de testresultaten aan van een ander. Misschien kun je er zelfs met je dokter voor gaan zitten om het samen even door te nemen.
inactieve gebruiker

Re: Tetanus

het is niet verkeerd om je tegen tetanus in te laten enten. Dat hoeft niet vaak te gebeuren, een tetanus-injectie gaat meen ik wel tien jaar mee. Zelf ben ik twee jaar geleden opnieuw tegen tetanus ingeénd nadat ik door een zwerfkat was gebeten. Dat gebeurt standaard in nederland en elders. In je jeugd zul je sowieso al ingeënd zijn hiertegen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Tetanus

Ik denk inderdaad dat je angststoornis met je op de loop gaat. Op die manier kan je je om alles wel druk gaan maken en heb je geen leven meer. Dan zijn zelfs de leuke dingen die je doet bedreigend en levensgevaarlijk.. maar dat alles speelt zich slechts af in je hoofd.

Een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest....
Mark Twain.

En ik denk dat jij hier slechts lijdt aan je vrees..

Sterkte.
Inzicht als Uitweg..
Epi

Re: Tetanus

Verkeerd is het natuurlijk niet, maar daar gaat het ook niet om in dit topic...
Waar het om gaat is of de angst voor tetanus in verhouding staat met de tuinwerkzaamheden is gebeurd en dat is duidelijk niet het geval.
Een inenting of test lost dan ook helemaal niks op, zo'n advies is slechts een bevestiging op de vermeende -maar weinig realistische- gegrondheid van de angst.
Daarmee is de angst niet weg genomen, de angst is een structureel probleem.
Angst die vooral een -heftigere- rol zal spelen wanneer het niet zo lekker zal gaan, of niet Kika?
Wat denk jij dat er aan de hand is?
inactieve gebruiker

Re: Tetanus

Ben het met jullie volledig eens Epi en Mystica dat het eigenlijke probleem hier de angststoornis is, maar wanneer Kikka regelmatig met tuinwerkzaamheden bezig zou zijn en daarbij ook mogelijk geregeld 'grotere wonden' zou oplopen is het echt niet onverstandig om tegen tetanus ingeënt te zijn. Eigenlijk zelfs bijzonder raadzaam om dat wél te zijn.
faithless

Re: Tetanus

Heb je geen inenting gehad? Meestal als je op reis gaat buiten europa krijg je zo'n prikkie (die idd minimaal 10 jaar bescherming biedt)
Kika1976

Re: Tetanus

Hallo, bedankt allemaal voor jullie reactie.

Voor de goede orde wil ik even opmerken dat er twee soorten inentingen zijn. 1 bij dreigend gevaar, dus bij een verwonding (dient binnen 24 uur plaats te vinden) en 1 gewone preventieve inenting die 10 jaar werkt. De laatste werkt dus niet na een reeds besmette verwonding. Ik ben als kind een keer ingeent, ben nu 32 jaar dus het is te lang geleden. Voor de acute inenting was ik al te laat. Had onlangs met de dokter gebeld om te vragen of ik er niet verstandig aan deed om mij te laten inenten (preventief). Haar reactie was dat dit niet gebruikelijk is, alleen bij vakantie en risicovolle beroepen was haar antwoord.

Epi, jou verhaal komt mij logisch voor. Er zij wel wat dingen die gaande zijn, weet alleen niet of dit een verklaring is. Zoals ik al zei kwamen de "bekende" angsten weer langzamerhand terug nadat ik gestopt was met efexor gepaard met spanningsklachten. Maar de spanningsklachten waren al een poosje verdwenen voordat dit speelde. Verder ben ik onlangs voor de tweede keer vader geworden (grotere verantwoordelijkheid?). En ik heb minder plezier in mijn werk gekregen sinds ik gestopt ben met efexor (te wijten aan een reorganisatie of aan stoppen met efexor?). Ik heb de angstklachten in ieder geval nooit zo erg gehad als nu. Misschien komt het ook door het onderwerp Tetanus zelf, ik bedoel de beschrijving van de klachten en de foto's die ik heb gezien liegen er niet om, en de angsten die ik hier vóór had kon ik vrij snel zelf vaststellen of het reeel was ofnie. In dit geval moet ik minimaal 21 dagen wachten (in sommige gevallen van tetanus duurde het zelfs nog langer, enkele maanden). Ook al zou ik mezelf nu willen testen, het schijnt dat het heel goed mogelijk is dat je testresultaat negatief is maar dat je het toch wel hebt. Wat ik zei, het komt misschien door het onderwerp Tetanus, dat ik onzeker en angstig blijf. Ik typ nu snel wat ik denk en hoop dat je het nog begrijpt :) .

Ik bid tot God en hoop dat ik na de efexor en gesprekken met de psycholoog weer rust heb en eindelijk weer eens kan concentreren op mijn lieve gezin in plaats van op mijzelf.

Blijf gerust reageren, ik blijf ze lezen en beantwoorden.

bedankt voor de aandacht.
Faker

Re: Tetanus

Vaccinaties

Alle kinderen worden via het Rijks Vaccinatie Programma ingeënt tegen tetanus (via de DKTP prik). Zij zijn dan ongeveer tot hun negentiende jaar beschermd tegen tetanus. Na die tijd is een nieuwe vaccinatie nodig.

Na inenting duurt het twee tot drie weken voor u bent beschermd tegen tetanus. Na de derde injectie is de bescherming maximaal en duurt tien tot vijftien jaar. Als de laatste vaccinatie langer geleden is en u loopt een verwonding op, moet u alsnog gevaccineerd worden. Dan is het nodig om naast het vaccin ook een injectie te krijgen met antistoffen tegen tetanus. Het duurt namelijk twee tot drie weken voor de vaccinatie gaat werken. De antistoffen werken direct tegen de bacterie. Daarna volgen nog twee injecties met het tetanusvaccin, zodat u de 15 jaar daarop weer tegen tetanus beschermd bent.
http://www.efarma.nl/pages/ItemInfo.asp?ItemID=12147974


De vaccinatie werkt dus een stuk langer dan 10 jaar.

Dat je bang bent om tetanus op te lopen snap ik, het is een heel gevaarlijk iets maar ben je ook bang voor andere ziektes die je kan oplopen door wondjes die je oploopt in de tuin of zo?
Als je handschoenen zou aandoen zodat doorntjes je handen niet kunnen stukmaken ben je dan misschien minder bang om tetanus of iets anders op te lopen?
Dan is het zo dat je misschien iets KÁN oplopen door bacterien maar het is niet gezegd dat het ook serieus gebeurd.
Zwerfbeertje

Re: Tetanus

Niet zo waarschijnlijk dat je tetanus krijgt. Heel veel mensen lopen krasjes en wondjes op, zijn na hun kindertijd niet meer gevaccineert en krijgen toch geen tetanus.

De tetanus bacterie gedijt alleen in een zuurstofarme omgeving. Wanneer infectie optreedt is dat bij vooral bij diepe wonden en sneden, niet bij oppervlakkige krassen. Doorns en andere planten-prik-dingen zijn doorgaans jong en schoon (hebben weinig vuil verzameld) en blootgesteld aan heel veel zuurstof. De kans dat je tetanus krijgt van een doorn is heeeeel erg klein.

Je bent er (waarschijnlijk) ooit tegen ingeent en dat helpt ook al is de bescherming geen 100% meer. Als je bang bent voor infectie laat je je toch gewoon opnieuw inenten.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tetanus

KlaasP schreef:Ben het met jullie volledig eens Epi en Mystica dat het eigenlijke probleem hier de angststoornis is, maar wanneer Kikka regelmatig met tuinwerkzaamheden bezig zou zijn en daarbij ook mogelijk geregeld 'grotere wonden' zou oplopen is het echt niet onverstandig om tegen tetanus ingeënt te zijn. Eigenlijk zelfs bijzonder raadzaam om dat wél te zijn.
Oneens.

Tetanus zit in de grond, vooral grond die verrijkt is met paardenmest. Je immuunsysteem is in principe sterk genoeg om bij kleine wondjes immuniteit op te bouwen. Die immuniteit bouw je op, door regelmatig te tuinieren. Waarbij je uiteraard krasjes etc. oploopt. Die je na afloop onder de kraan houdt.
Ofwel: hoe vaker je tuiniert, hoe zekerder je mag zijn van je immuunsysteem.
(Okee, hoe goed kun je met een angststoornis vertrouwen op je eigen lichaam...??? Maar dat is als gezegd een psychisch probleem.)

Gesteld dat je binnen 1 minuut EN een jaap in je hand hebt EN met die wond in een zak paardenmest belandt - dan heeft een prik zin.
Faker

Re: Tetanus

Of als je door een dier gebeten word, je openhaald aan een roestige spijker, een fikse schaafwond oploopt enz.
Sinds wanneer krijg je alleen tetanus van paardemest?
Ik zou maar zorgen voor bescherming tegen deze vreselijke ziekte, het kan een dodelijke afloop hebben.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tetanus

Hoi *Franje,
de tetanus bacil is in de allergrootste hoeveelheid aanwezig in paardemest: het is een van de bacterieen waar een gezond paard in de dikke darm het gras mee verteert.
Die bacil komt dus voor "op aarde", vooral als die (tuin)aarde met paardemest is verrijkt, etc. (Rozen doen het er prima op.)

Haal je je open aan een roestige spijker, die op 1 meter hoog in je schuurtje zit, lijkt angst voor tetanus me overbodig.
Bij een diepe beet heeft het zin om een arts te consulteren.

En als je met enige regelmaat met je vingers in de aarde wroet, dan is je immuunsysteem rgelmatig in contact met een miniscule hoeveelheid tetanus en weet dus hoe te reageren, ofwel: bij kleine wondjes geen zorgen - je bent zelf sterk genoeg.
(Als je HIV in je lijf hebt, een donororgaan hebt gekregen of prednison slikt gelden andere regels.)

En ja: tetanus is een vreselijke ziekte, maar
1) tuinieren is een uiterst populaire bezigheid en
2) paardesport in een van de grootste volkssporten in NL en hoeveel mensen daar ook tussen de paarden en de mest rondlopen: met gezond verstand kom je dus een eind.
Faker

Re: Tetanus

Het regelmatig met je vngers in de aarde wroeten zal een menselijk lichaam beslist niet immuun maken tegen tetanus.
Dat is echt niet waar!

Ons lichaam kan geen afweerreactie opbouwen tegen tetanus. Zelfs als je een infectie van tetanus zou overleven, ben je niet er nog niet immuun tegen. Het blijft dus noodzakelijk om je te laten vaccineren.
http://www.wlz.be/jsp/content.jsp?l=Nl& ... t400&d=992
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tetanus

*Franje schreef:Het regelmatig met je vngers in de aarde wroeten zal een menselijk lichaam beslist niet immuun maken tegen tetanus.
Dat is echt niet waar!
Sorry, maar ik begrijp je niet.
Een lichaam bouwt immuniteit op, door in beperkte mate in contact te komen met de ziekteverwekker.
Hoe denk je dan, dat een lichaam immuniteit opbouwt?
(Immuniteit bestaat al zo lang als er dieren bestaan, eene fiks aantal miljoen of miljard jaar. Serums en vaccins bestaat nog geen honderd jaar.)
*Franje schreef:Ons lichaam kan geen afweerreactie opbouwen tegen tetanus. Zelfs als je een infectie van tetanus zou overleven, ben je niet er nog niet immuun tegen. Het blijft dus noodzakelijk om je te laten vaccineren.
http://www.wlz.be/jsp/content.jsp?l=Nl& ... t400&d=992
Ik begrijp je echt niet.
De diersoort paard is al zo'n 5000 jaar bij de mens en een paard verteert het gras met de tetanus bacterie in de darm. Mensen zijn niet eeuwenlang bij bosjes dood neergevallen omdat ze in de paardenmest stapten - dus kan ons lichaam wel degelijk immuniteit opbouwen.
Zelf.
Ook zonder arts.
Alleen bij grotere wonden ging het mis - en daar hebben we tegenwoordig prikken tegen, dus hoeft het niet mis te gaan.

Dit is dus GEEN pleidooi om je niet te laten prikken als je een echt lelijke wond hebt.
Maar onderschat je lichaam nou niet. Dat is eerder mijn pleidooi.
Faker

Re: Tetanus

Immuniteit bouwt je lichaam op tegen virussen enzo, hier hebben we het over gif wat een bacterie uitscheidt dus hoezo begrijp ik het niet?

Eigenlijk mag ik geen hele artikelen plaatsen maar ik doe het wel zodat ook jij kunt lezen hoe het nou werkelijk zit.

Tetanus

Tetanus is een ziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie die vooral voorkomt in de darmen van paarden en andere planteneters. Omdat de bacterie zich zeer gemakkelijk verspreidt vinden we ze op allerlei plaatsen terug: in de aarde, uitwerpselen, op voorwerpen of planten, in natuurlijk en huishuidelijk afval,... Bij de mens zelf zijn diepe wonden of wonden met afstervend of dood weefsel ideale plaatsen voor deze bacterie.

De bacterie zelf is niet gevaarlijk, maar ze scheidt een gifstof af die ervoor zorgt dat bepaalde zenuwen worden geblokkeerd. Een gevolg hiervan is dat spieren ongecontroleerde krampen krijgen.

Symptomen


De symptomen van tetanus beginnen vaak met een stijve kaakspier, wat erger kan worden tot spierkrampen en ?spasmen. Deze symptomen breiden uit tot andere delen van het lichaam. Andere symptomen zijn: slik- en ademhalingsproblemen, hoge bloeddruk, koorts, zweten en hartritmestoornissen, incontinentie,...

Meestal duur de ziekte vier à zes weken, waarvan gemiddeld drie weken met beademing. Als er een goede behandeling wordt gegeven, overleven de meeste patiënten de ziekte.

Hoe voorkomen?

Vaccinatie: Het tetanusvaccin bestaat uit drie inentingen met telkens één maand tussentijd. Meestal wordt het samen met de vaccins tegen difterie en kinkhoest gegeven. Gewoonlijk wordt het vaccin voor de eerste keer toegediend op drie maanden, dertien maanden, vijf of zes jaar en vervolgens om de tien jaar of bij risicowonden.

Ons lichaam kan geen afweerreactie opbouwen tegen tetanus. Zelfs als je een infectie van tetanus zou overleven, ben je niet er nog niet immuun tegen. Het blijft dus noodzakelijk om je te laten vaccineren.

En dat probeer ik nou al steeds duidelijk te maken.

http://www.wlz.be/jsp/content.jsp?l=Nl& ... t400&d=992
knuppelhout

Re: Tetanus

goed en wat hier dus gebeurd is de irreele angst bevestigen door allerlei cowboyverhalen. wat er gezegd wordt is vast waar, maar het punt is juist dat het niet nodig is om je zo'n zorgen te maken. er zijn zoveel ziektes waar je dood van kan gaan, maar maken we daar met zn allen iedere keer dat je iets voelt een labtest voor? nee. en terecht.
eigenlijk zegt de topicstarter het zelf nog het best: ik wil dmv wat gesprekken met de psycholoog en herstarten van medicatie weer gerust worden. in utizonderlijke gevallen kan het zin hebben om de irreele angst te ontkrachten door een test, maar eigenlijk heb je er veel meer aan om je gewoon te richten op de bron van de angst, en dat is echt niet het tuinieren of de schrammen.
hulde voor het zelfinzicht van de TS!
Faker

Re: Tetanus

knuppelhout schreef:goed en wat hier dus gebeurd is de irreele angst bevestigen door allerlei cowboyverhalen. wat er gezegd wordt is vast waar, maar het punt is juist dat het niet nodig is om je zo'n zorgen te maken. er zijn zoveel ziektes waar je dood van kan gaan, maar maken we daar met zn allen iedere keer dat je iets voelt een labtest voor? nee. en terecht.
eigenlijk zegt de topicstarter het zelf nog het best: ik wil dmv wat gesprekken met de psycholoog en herstarten van medicatie weer gerust worden. in utizonderlijke gevallen kan het zin hebben om de irreele angst te ontkrachten door een test, maar eigenlijk heb je er veel meer aan om je gewoon te richten op de bron van de angst, en dat is echt niet het tuinieren of de schrammen.
hulde voor het zelfinzicht van de TS!

Die cowboyverhalen probeer ik juist terug in z'n verband te duwen want iemand geruststellen met iets wat niet klopt dan kan niet, sorry hoor.
Het laat trouwens wel heel mooi zien dat als je gewoon bent ingeent je wel beschermd bent, ik meen tot je 19de jaar en als je een beet hebt opgelopen van een dier of ander 'straatvuil' in een wond hebt gekregen je naar de dokter moet voor een paar prikjes.
Dan loop je dus geen enkel risico door een paar krasjes.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tetanus

*Franje schreef:Immuniteit bouwt je lichaam op tegen virussen enzo, hier hebben we het over gif wat een bacterie uitscheidt dus hoezo begrijp ik het niet?
Hoi Franje,
ik zeg niet, dat jij het/mij niet begrijpt.
Ik begrijp jou niet, ofwel: we praten langs elkaar heen.
Onerdeel van het zich steeds verder uitbreidende misverstand: ja, je wordt ziek van het gif dat een bacterie uitscheidt. Dat geldt bij zo oneveer alle ziekten die je (helaas) kunt oplopen door een bacterie.

Knuppelhout had het over "cowboyverhalen".

Laat ik proberen wat misverstanden uit de weg te ruimen.

Wel speelt ook hier een misverstand: het verschil tussen de bacterie en de ziekte. (Tja, ze heten hetzelfde....)
Wie eenmaal de ziekte tetanus gehad heeft (brrr - geen pretje) is daarna helaas niet immuun: het is geen kinderziekte. En je werd ziek door een feitelijk gebrek aan immuniteit. (Bij een diepe rotwond IS die prik geen luxe!!!) Je kunt het wat dit betreft vergelijken met griep.

(HOEI!!! Griep als ziekmaker waart constant rond. Tja, idd. Met gezond verstand word je meestal niet ziek, maar in tijden van stress ga je toch soms voor de bijl. Risicogroepen worden ingeeent. Terecht.
En na een ziekteperiode kun je het helaas gewoon opnieuw krijgen. Bah. Ik heb een hekel aan griep...)
En wie regelmatig buiten komt, mensen spreekt, etc.: die komt vaak in aanraking met de ziekteverwekker van de griep en bouwt dus immuniteit op - dat is immuniteit waar ik het over heb.
En die is nuttig.
(En helaas net niet altijd voldoende en prijs jezelf dan gelukkig met de 21sre eeuw in een rijk land.)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Tetanus

*Franje schreef: Ik zou maar zorgen voor bescherming tegen deze vreselijke ziekte, het kan een dodelijke afloop hebben.
Ik ga er van uit, dat mijn lichaam me de afgelopen 10 jaar prima heeft beschermd tegen tetanus: kleine wondjes plus paardenmest hebben me geen centje pijn ('extra') opgeleverd. (Het wondje zelf wel, die koude kraan of het ontsmettingsmiddel ook wel eens, maar verder geen enge ziektes.)
Wat volkomen logisch is: bij geringe blootstelling aan een ziekteverwekker bouwt het lichaam immuniteit op.

(Vergelijk reizigersdiarree: dat ligt niet aan de olijfolie: 1000 kilometer verderop zijn bacterien waar je geen immuniteit tegen hebt, omdat je ze nog nooit ontmoet hebt - en: "bingo!")

Bij een stevige rotwond zal ik heus maatregelen nemen, maar die zijn nu (ik ben gezond paardemens) niet nodig, medisch gezien.
(psychisch kunnen ze misschien wel nodig zijn: hoe goed kun je met een angststoornis je eigen lichaam vertrouwen?)
Leeuwtjuh

Re: Tetanus

Als je gewoon normaal je ding doet; word je niet ziek. En ben het wel met Janneke eens, je lichaam is wonderlijk genoeg om bepaalde bacterieen te bestrijden. Jezelf in laten spuiten met afvalstoffen (want dat is het :| troep! niet-actieve bacterieen) maakt je afweersysteem lui en word je naarmate de tijd verstrijkt; alleen maar zieker.

Ik ben tegen preventief inenten, als het nodig is oke, als het niet nodig is, liever niet. Je kunt niet zomaar ziek worden. Daar gaat iets aan vooraf. Je moet vertrouwen hebben op je eigen lichaam. Als je ziek word; laat je lichaam het uitzieken.

Mensen die nooit in contact komen met bacterieen, hebben de meeste kans om ziek te worden. Hun afweersysteem is zwak, en therefore niet betrouwbaar. En voor de rest komt mijn mening overeen met het volgende filmpje:

Leeuwtjuh

Re: Tetanus

Net als de virusscanner van je pc...

Die moet ook updaten, in aanraking laten komen en het herkennen van gevaren. Als je het niet update; ben je kwetsbaar.
Zwerfbeertje

Re: Tetanus

Je spreekt jezelf tegen, Leeuwtjuh, enerzijds stel je dat het goed is als je in aanraking komt met allerlei bacteriën en tegelijkertijd stel je dan weer dat dat niet goed is.

Er zijn vele bacteriën waartegen we niet goed zijn opgewassen en de bacterie Clostridium tetani is er een van. Je onzinnige geleuter dat je het maar moet uitzieken gaat hierbij niet op, het ziekteverloop is niet prettig en de sterfte bij deze infectie is erg hoog, zelfs met goede medische hulp.

Als je je daar prettiger bij voelt, Kika, moet je je gewoon laten inenten. Daarmee kun je dan wel zo ontspannen in je tuintje hobbyen.
Leeuwtjuh

Re: Tetanus

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen... Je kunt het maar beter van nature oplopen i.p.v. in laten spuiten. Voorkomen is niet altijd beter dan genezen.
Faker

Re: Tetanus

Leeuwtjuh schreef:Als je gewoon normaal je ding doet; word je niet ziek. En ben het wel met Janneke eens, je lichaam is wonderlijk genoeg om bepaalde bacterieen te bestrijden. Jezelf in laten spuiten met afvalstoffen (want dat is het :| troep! niet-actieve bacterieen) maakt je afweersysteem lui en word je naarmate de tijd verstrijkt; alleen maar zieker.

Ik ben tegen preventief inenten, als het nodig is oke, als het niet nodig is, liever niet. Je kunt niet zomaar ziek worden. Daar gaat iets aan vooraf. Je moet vertrouwen hebben op je eigen lichaam. Als je ziek word; laat je lichaam het uitzieken.

Mensen die nooit in contact komen met bacterieen, hebben de meeste kans om ziek te worden. Hun afweersysteem is zwak, en therefore niet betrouwbaar. En voor de rest komt mijn mening overeen met het volgende filmpje:


Kun je misschien kleuren waar ze dat doet, ik zie zulke dingen altijd gelijk maar nu zie ik het niet... show me

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”