brit

Sinds 2 jaar niet lekker in mijn vel?

Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen uit de hoop dat ik veel reactie kan krijgen van verschillende mensen die daar ook bekend mee zijn.

Ik ben brit en ik zit sinds 2010 na mijn bevalling niet lekker in mijn vel. om het lang verhaal kort te maken wil ik zeggen dat ik al veel heb geprobeerd van regulier tot alternatief, noem het maar op en ik heb het allemaal gedaan. In 2010 was het allemaal heel exstreem want de klachten waren. Gespannen, zenuwachtig gevoel, exstreem moe, durfde moeilijk naar buiten,drufde bijna geen auto te rijden, sociaal contacten vond ik heel moeilijk, futloos, slaap problemen,geen helder gevoel in mijn hoofd wat ik bijn niet kan verwoorden hoe dat voelt in je hoofd.

Ik weet dat de klachten natuurlijk niet zomaar uit de lucht komt vallen maar mijn lichaam heeft al lang op stress nivea geleefd en toch kon ik nergens aan linken waardoor ik al die klachtne heb gekregen maar goed ik heb het nu eemaal gekregen wat me dood ongelukkig maakt want je bent dan gewoon beperkt met dingen die je graag wilt ondernemen. Het maakt ook niet uit of je leuke dingen doe en of je alles weer oppakt ik krijg het gewoon niet weg en ik neem het overal na toe hoe ik me voel.

Ik moet zeggen naar verloop van tijd is het wel iets verbeterd maar het wil maar niet verder gaan met het genezing proces het is nu al 2 jaar geleden en je wilt gewoon weer genieten van het leven maar dat gaat heel moet met de kachten die ik heb.

Ik ben het zo beu dat ik me nog steeds zo rot moet voelen dus nu heb ik weer wat nieuws gevonden. Neurofeedback. De rede waarom ik dat zou willen doen is omdat ik graag wou weten wat er in mijn hoofd allemaal speelt. ik weet niet waarom ik nu nog steeds klachten heb en waardoor ik het gekregen dus vandaar neurofeedback. Ik heb EEG gedaan en in de uitslag stond dingen in wat me heel bekend voor komt.

wat is het verslag opviel is dat bij het stukje onverwerkte gebeurtenissen er weinig naar voren kwam maar juist wel dat er je je emoties op slot zet en ver wegstopt zodat je er zelf niet bij kan. Dit kan de oorzaak zijn van de hypervigilance.
verder wat er in stond.
Uit het EEG komt naar voren dat brit haar systeem onder druk staat. Er zijn een aantal indicaties gevonden die somberheid weergeven. Ook zijn er een aantal indicatoren gezien die aangeven dat Brigitte veel last heeft van angst, stress en het malen van gedachten hetgeen kan leiden tot slaapstoornissen.. Er is een verhoogde toestand van waakzaamheid (hypervigilantie) gemeten, deze toestand van de zintuiglijke gevoeligheid gaat gepaard met een overdreven intensiteit van deze gedragingen die tot doel heeft bedreigingen te detecteren. Waakzaamheid gaat ook gepaard met een staat van verhoogde angst, die kan leiden tot uitputting . Andere symptomen zijn onder meer: abnormaal verhoogde opwinding , een hoge gevoeligheid voor prikkels , en het constant scannen van de omgeving voor bedreigingen Hypervigilantie kan leiden tot een verscheidenheid van obsessieve gedragspatronen alsmede produceren van moeilijkheden bij de sociale interacties en verhoudingen.

Graag reactie van mensen die het met het zelfde probleem zit. Wat hebben jullie er aan gedaan?
Heeft iemand tips voor mij wat ik zelf kan doen om er van af te komen? Voordat iemand begint over ontspanning oefening. dat doe ik al, maar geen baat bij.
Heeft iemand neurofeedback gedaan en heeft het geholpen?
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Sinds 2 jaar niet lekker in mijn vel?

Weet je waar de verhoogde waakzaamheid vandaan komt? Is je vertrouwen bijvoorbeeld eens of vaker ernstig geschaad? Een combinatie van slechte ervaringen, de veranderingen in hormoonbalans na het baren en de instinctieve drang tot het beschermen van je kroost zou misschien deze hypervigilantie kunnen veroorzaken. Dit soort problemen zijn het beste bij de kern aan te pakken, dus de eerste stap lijkt me het verwerken van eventuele slechte ervaringen en trauma's waarbij anderen je vertrouwen ernstig geschaad hebben. Ik heb geen ervaring met neurofeedback, maar ik heb er wel positieve verhalen gehoord. Het zou zeer uiteenlopende klachten kunnen verminderen, zowel psychisch als bijvoorbeeld concentratiestoornissen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Sinds 2 jaar niet lekker in mijn vel?

Hoi Brigitte,
balen hoor - al 2 jaar niet god in je vel steken, overal geweest, en kennelijk geen diagnose.

Op zich heb ik het vaker gehoord: na een bevalling lukt ht niet, om (samen met je kindje) ''weer'' in een goed ritme te komen.

De symptomen die je beschrijft, klinken me allemaal in de oren uit de hoek van ''stress en uitputting''.
brit schreef:Gespannen, zenuwachtig gevoel, exstreem moe, durfde moeilijk naar buiten,drufde bijna geen auto te rijden, sociaal contacten vond ik heel moeilijk, futloos, slaap problemen, geen helder gevoel in mijn hoofd wat ik bijna niet kan verwoorden hoe dat voelt in je hoofd.(...)

Ik weet dat de klachten natuurlijk niet zomaar uit de lucht komt vallen maar mijn lichaam heeft al lang op stress nivea geleefd en toch kon ik nergens aan linken waardoor ik al die klachten heb gekregen maar goed ik heb het nu eemaal gekregen
Heel rot. Heeft niemand (van regulier tot alternatief) gezegd dat dit een denkfout is van de bovenste plank...? (..omdat ze die denkfout zelf ook maakten: "stress volgt op een akelige gebeurtenis"?) Je kunt deze klachten ook krijgen, door te lang te veel van je lichaam te vragen.

Een zwangerschap IS naar ik vurig hoop, vreugedevol - maar OOK behoorlijk zwaar. Vooral voor het merendeel van de NLse vrouwen, die geen lichameljke arbeid verrichten. ("Vroeger haalde je kindjes uit de beorenkool": wie dag in dag uit op het land werkte, ''gaf'' meestal zonder al te veel problemen "geboorte", maar wie nu niet al te veel conditie heeft voor de zwangerschap kan soms leleijk in de problemen komen.)
brit schreef:Het maakt ook niet uit of je leuke dingen doe en of je alles weer oppakt ik krijg het gewoon niet weg en ik neem het overal na toe hoe ik me voel.
Ja, leuke dingen doen is beter dan akelige dingen doen, maar als je de energie niet hebt, "dan houdt het op".
Totdat je lichaam (...ik vermoed: je bijnieren, maar daar is labonderzoek voor nodig...) weer hersteld is.

brit schreef:Ik ben het zo beu dat ik me nog steeds zo rot moet voelen dus nu heb ik weer wat nieuws gevonden. Neurofeedback. De rede waarom ik dat zou willen doen is omdat ik graag wou weten wat er in mijn hoofd allemaal speelt. ik weet niet waarom ik nu nog steeds klachten heb en waardoor ik het gekregen dus vandaar neurofeedback. Ik heb EEG gedaan en in de uitslag stond dingen in wat me heel bekend voor komt.
That's the spirit - blijven zoeken...!!!
brit schreef:wat is het verslag opviel is dat bij het stukje onverwerkte gebeurtenissen er weinig naar voren kwam
:) Hiephoi, je wist het zelf ook al, maar als het zwart op wit staat, helpt het soms wel. (Geen gezeur over onverwerkte dingen svp.!)
brit schreef:maar juist wel dat er je je emoties op slot zet en ver wegstopt zodat je er zelf niet bij kan.
Nu ja, dat wistje ook al, nu nog het "waarom". (ik ben geneigd te zeggen, dat ook je hoofd op een soort noodrantsoen werkt. Je lichaam stelt altijd prioriteiten: logisch, analytisch denken kost relatief veel energie en die puf is er nog niet. Dus krijgen die hersendelen weinig energie, want dat isnodig om te overleven. (Je temperatuur rgelen, je immuniteit op peil houden, etc.etc.)
brit schreef:Ook zijn er een aantal indicatoren gezien die aangeven dat Brigitte veel last heeft van angst, stress en het malen van gedachten hetgeen kan leiden tot slaapstoornissen. Er is een verhoogde toestand van waakzaamheid (hypervigilantie).
Dat is het typische beeld van "uitgepute bijnieren".
brit schreef:hypervigilantie, deze toestand van de zintuiglijke gevoeligheid gaat gepaard met een overdreven intensiteit van deze gedragingen die tot doel heeft bedreigingen te detecteren
...en je uitgeputte bijnieren houden je lichaam constant in alarm. Dat betekent grosso modo 5 dingen:
je spieren inclusief je hart worden erg actief (je moet immers kunnen weghollen of vluchten)
je spijsvertering gaat plat (dat soort processen, daar hebben we nu even geen tijd voor - en het kost normaliter veel energie. Groot nadeel als het duurt en duurt: bepaalde mineralen en sporrenelementen gaan ontbreken.)
je zintuigen gaan wagenwijd open (nuttig: veel info uit je omgeving. Maar bij jou gaat het maar door en door en dan is hetalleen maar een hinderpaal...)
en je vermogen om logisch, analytisch te denken wordt geremd (omdat denken te langzaam is om te overleven en bovendien veel energie kost)
je lichaam zet haar schrikreflexen in (je schouders gaan omhoog, je pupillen verwijden zich, je oogbollen gaan iets naar buiten, etc. etc.).
En: in de oertijd enzo was het bedoeld, om tijdig de roofdieren te ontkomen, anno nu is het helaas vaak zo, dat 'stress' uren, dagen, weken maanden, jaren aanhoudt.
(Enne: "overdreven intensiteit van deze gedragingen" - ik zou niet zo gauw weten, waar het woord overdrijven precies op slaat. Jouw lichaam voelt zich zo en dat is al akelig genoeg; lekker de sociale druk opvoeren "U reageert heftiger dan u moet" is nou niet bepaald waar je op zit te wachten.)
brit schreef:Waakzaamheid gaat ook gepaard met een staat van verhoogde angst, die kan leiden tot uitputting . Andere symptomen zijn onder meer: abnormaal verhoogde opwinding , een hoge gevoeligheid voor prikkels , en het constant scannen van de omgeving voor bedreigingen Hypervigilantie kan leiden tot een verscheidenheid van obsessieve gedragspatronen alsmede produceren van moeilijkheden bij de sociale interacties en verhoudingen.
Klopt: bij gebrek aan beter, blijft je lichaam constant in de alarmtoestand. Slecht slapen, je omgeving scannen hoort daar allemaal bij.

Nu nog zien, dit te "doorbreken".
brit

Re: Sinds 2 jaar niet lekker in mijn vel?

Voor de mensen die hebben gereageert heel erg bedank!!

Het is nu ook de kunst om dit te doorbreken. Maar hoe? Het is allemaal makkelijk gezegt dan gedaan. Ik vraag me ook af doe ik iets niet goed waardoor het niet helemaal beter word.
Ik pak zoveel mogelijk de dagelijkse dingen op. Ik heb tenslotte een zoontje waar ik voor moet zorgen en ik werk 24 uur, probeer op zu'n tijd leuke dingen te doen wat niet altijd makkelijk is. Wat zou ik toch meer moeten doen zou je zeggen?

Ik zijn een hoop stress volle dingen in mijn leven geweest zo wel voor en na de bevalling en na mijn mijn bevalling was denk ik de laaste druppel geweest. 6 weken na de bevalling was mijn relatie stuk gelopen, voor de bevalling heel veel stress gehad in de relatie. 12 jaar geleden heb ik ook al stress gehad want doen had mijn ex zich van het leven beroofd waardoor ik 1 jaar niet lekker in mijn vel heb gezeten misschien was dat stukje niet verwerkt. Inmiddels heb ik daar al tig keren over gepraat waardoor je ook onder uit gepraat bent daarover. Maar hoe weet je of je iets hebt verwerkt?

alle tips zijn erg welkom want die kan ik goed gebruiken.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”