Thenokel

Bang dat ik Darmkanker heb

Ik heb de laatste tijd een beetje last van me buik,
Ik heb een soort raar gevoel in me buik, Het is geen pijn maar een beetje een vervelend gevoel.
Ik ben zelf wel een angst haast dus als ik iets voel denk ik gelijk dat ik iets heb waar ik dood aan ga.

Ik zelf denk dat het gewoon stress is. Dat denk ik omdat ik er alleen last van heb als ik er aan denk.
Dus als ik ergens anders mee bezig ben dan heb ik geen last van, Maar zo gauw ik er weer aan denk komt het gevoel weer terug en blijft het wel een tijdje.
Leeuwtjuh

Re: Bang dat ik Darmkanker heb

Ben je hiermee al bij een arts geweest om je te laten onderzoeken?
Thenokel

Re: Bang dat ik Darmkanker heb

Ik ga morgen even naar de dokter
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Bang dat ik Darmkanker heb

Hoi Thenokel,
het kan uiteraard geen kwaad, om je door de arts even gerust te laten stellen: een kort buikonderzoek (wat voelen, drukken, tikken, luisteren) kan geen kwaad.

Maar ik snap je eignelijk maar half.
Je zegt zelf al, dat je denkt dat het stress is - en 'buikpijn' is een klacht die heel vaak samen met stress optreedt.
Verder heb je het experiment gedaan, dat de buikpijn wegtrekt als je met iets anders bezig bent - dat wijst in de richting van stress.

En mogelijk is er ook sprake van ene vicieuze cirkel; je voelt iets (het kan een klein buikgriepje zijn, gevolg van een keer fiks natregenen, darmflora die wat verstoord is, etc.etc.)
vervolgens ga je je zorgen maken (...het zal toch geen darmkanker zijn...???)
en de stress die die gedachten oproepen verergert mogelijk je gevoel in je buik - waardoor je vrees wordt aangewakkerd.

ALS dat zo is, vraag dan morgen gewoon een doorverwijzing naar een psycholoog die veel verstand heeftvan stressmanagement.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”