srgr

Anst door filosofie

Ik heb heel erg last van denken en filosoferen over het leven, dood enz. Dat kan me op een gegeven moment volledig in paniek brengen. Ook over bijvoorbeeld de tijd, ik blijf namelijk maar piekeren over het fenomeen tijd, hoe het werkt, wat het is, hoe het voorbij gaat, het besef dat momenten nooit meer terug komen, dat het maar voorbij blijft gaan en ik krijg er maar geen vat op. Vervolgens wordt ik ontzettend bang dat ik gek aan het worden ben.

Ook heb ik nazitten denken over leven & dood, van wat er mogelijk hierna zou kunnen zijn.
Op een gegeef moment probeerde ik me zelfs in te beelden hoe het zou zijn om dood te zijn, om niet meer te kunnen denken en te observeren. Daardoor raak ik in paniek, en vraag ik me af wat alles nog voor nut heeft als we toch komen te overlijden...

Naar aanleiding van deze filosofieën heb ik momenten, dat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet...
nergens zin in en dus niet weten wat ik wil, ook het niet weten hoe ik me dan moet uiten, en dat maakt me stuk..

Ik probeer hieraan te ontsnappen door hobbies te nemen, skaten, tekenen, zelfs dans...
als ik het maar even vergeet. het kan hierdoor een week tot een maand goed gaan, maar dan kom ik iets kleins
tegen, al is het een bepaald woordje of de ligging van een bepaalde stoeptegel... waar door het filosoferen ik uiteindelijk terecht kom bij vragen over de dood of tijd. Zo vreemd allemaal...

Soms kan helemaal niks me meer schelen, en wil ik het liefs de hele dag op bed liggen...niets zijn.
Want het gevoel van incompleet zijn komt dan over me heen.

Ik word zo moe van het ertegen vechten... het is echt een zware last.
Tot nu weet niemand hiervan af omdat ik het in controle denk te hebben...
ook wil ik niet dat ze denken dat ik gestoord ben ofzo, of dat ik me maar aanstel...

maar wat moet ik hier nu mee?

alle reacties zijn welkom...
Drake

Re: Anst door filosofie

"De zin van het leven", dat is per persoon verschillend.
Ieder mens heeft weer een andere kijk p het leven, een ander doel in het leven.
Het isbelangrijk om na te gaan wat voor jouw gevoel belangrijk is in het leven.
Waar leef je voor?
Voor vrienden, (huis)dieren, familie, kinderen, geloof, hobbies, noem, maar op.
Geef jezelf een doel in je leven, geniet van het leven.
Als je een doel hebt of een streven hebt dan ben je misschien niet zoveel meer bezig met dat filosoferen.
Het is goed om ook eenbeetje rust en ontspanning voor jezelf te nemen. :) :knuffel:
Ik denk dat ieder mens zo nu en dan wel nadenkt over het leven en de dood, das op zich niet zo verkeerd, als je maar relativeert dat het heden, het nu belangrijk is, hetverleden voorbij is, en de toekomst niet te voorspellen valt.
Je weet niet wat voor moois de toekomst allemaal nog kan brengen. :knuffel: :knuffel:
Mickey~

Re: Anst door filosofie

Hoe oud ben jij srgr, als ik vragen mag?
volgens mij komt het vooral bij tieners wel veel voor dat je hier een tijdje wat meer over nadenkt. En natuurlijk heeft iedereen zijn momenten dat hij of zij nadenkt over de zin van het leven, de tijd etc. De tijd is inderdaad iets raars als je erover nadenkt, maar het is ook maar een menselijke uitvinding als je het goed bekijkt! Probeer er niet te veel over na te denken en de dingen zo te accepteren als ze zijn. Je kunt aan de dingen waar je nu over piekert toch niets veranderen! De tijd kun je niet stoppen, en een ieder gaat een keer dood. Je kunt maar beter iets maken van de tijd die je gegeven is in plaats van het te verdoen met over de toekomst nadenken!

Wel kun je zoals Drake zegt jezelf een doel in het leven stellen. Bijvoorbeeld andere mensen zoveel mogelijk proberen te helpen ergens mee, ik noem maar iets (kies wel een enigzins realistisch doel). Dat maakt het vast iets makkelijker voor jezelf!
Rafelraafje

Re: Anst door filosofie

Hey,

Wat Mickey zegt kan wel kloppen. Wat jij hebt, heb ik namelijk ook gehad rond mijn 15e. Dat is vanzelf weer over gegaan, maar ik heb daar niet iets speciaals voor hoeven doen. Zodra die gedachten opkwamen, probeerde ik ze te blokken door middel van het zoeken naar positieve gedachten. Of gewoon hele simpele dingen als je focussen op iets wat je ziet (uiteraard iets waar je dan niet bang van wordt).
Wat bij mij ook wel helpt als mijn gedachten mij bang maken, is tellen of het alfabet afgaan en dan ook achterstevoren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Anst door filosofie

Rafelraafje schreef:Wat bij mij ook wel helpt als mijn gedachten mij bang maken, is tellen of het alfabet afgaan en dan ook achterstevoren.
Het alfabet achterstevoren afgaan, dat vind ik razend knap Rafelraafje! Bijna net zo moeilijk als de reeks akkoorden van een liedje in omgekeerde volgorde spelen.
* Liebe Macht Frei *
Rafelraafje

Re: Anst door filosofie

volhoudertje schreef:
Rafelraafje schreef:Wat bij mij ook wel helpt als mijn gedachten mij bang maken, is tellen of het alfabet afgaan en dan ook achterstevoren.
Het alfabet achterstevoren afgaan, dat vind ik razend knap Rafelraafje! Bijna net zo moeilijk als de reeks akkoorden van een liedje in omgekeerde volgorde spelen.
Haha, nou dat van die akkoorden lijkt me toch echt wel wat lastiger ;) De eerste paar keer gaat het ook erg sloom hoor, maar dat is juist goed, want dan leid je je gedachten af!
srgr

Re: Anst door filosofie

IK ben inderdaad 18,

Verder wil ik nog allen bedanken voor de reacties!!!

Ik zie geruststellende reacties en tips.. die ik zeker tot me laat komen
en uit ga proberen!

thanks... :D

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”