inactieve gebruiker

interessante psychologie-boeken

en/of psychologisch interessante boeken

Zou jij boeken kunnen noemen die op psychologisch gebied veel beteken(d)en voor jou?

Een boek wat ikzelf van erg grote waarde vind om het fenomeen depressiviteit een klein beetje van binnenuit iemands bewustzijn mee te kunnen beleven is: Demonen van de Middag, geschreven door Andrew Solomon.
Het fijne van dit boek is dat je zelfs wanneer je niet eens echt zo geinteresseerd bent dit erg nare fenomeen van binnenuit iemands belevingen te verkennen je toch al heel snel door dit boek meegesleept zal worden (zonder het gevaar te lopen zelf in allerlei negativiteit te verzanden) omdat het zo weergaloos mooi geschreven is. Joost Zwagerman koos het twee jaar geleden in Vrij Nederland tot het boek van het jaar.
Tegenwoordig nog heel makkelijk en vaak tegen een gereduceerde prijs te verkijgen.
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Thomas Harris : Ik ben OK, jij bent OK.
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Oliver Sachs : De man die zijn vrouw voor een hoed hield... (over heel bizarre fenomenen die de geest kan voortbrengen)
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Alice Miller : Drama van het begaafde kind
Mug

Re: interessante psychologie-boeken

Grappig Judith....Dit boek van Alice Miller kreeg ik aanbevolen deze week. Er werd gezegd dat ik er mogelijk veel in zou herkennen ;)
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Zeker geen fout boek om te lezen, lieve Mug.... er is er trouwens nog eentje dat ik zeker zou aanbevelen, maar laat ik nou de titel en auteur vergeten zijn.... ik zal het eens navragen bij Herman, die weet het vast nog wel...
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Tara Brach : Radicale aanvaarding....(stromingen uit het boeddhisme samengebracht met moderne psychologie....zeker de hoofdprincipes zijn waardevol, je leert beter relativeren....de zweverige stukken heb ik overgeslagen :lol: )
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Dat was nog niet het boek waar ik het over had, hoor Mug....ik moet het echt aan Herman vragen....het zou een prachtig boek zijn voor jou....helemaal rond jouw problematiek verweven...en het zou je aanspreken op je schuldgevoelens, om je daarvan af te helpen....maar nog even geduld dus :-)...
inactieve gebruiker

Re: interessante psychologie-boeken

Mug schreef:Grappig Judith....Dit boek van Alice Miller kreeg ik aanbevolen deze week. Er werd gezegd dat ik er mogelijk veel in zou herkennen ;)
Voor mij ook een boek van onschatbare waard geweest!

(net als de boeken over zijn werk en ervaringen als van de neuroloog Oliver Sacks trouwens http://nl.wikipedia.org/wiki/Oliver_Sacks)

Toppers Judith!


Nou ik hier toch weer zit:

Maakbaarheid van ons Brein, van Margriet Sitskoorn

We weten zoveel van de werking en bouw en functis van ons lichaam af, maar wat weet je eigenlijk van dat orgaan waardoor je je 'bent' , de wereld (op een bepaalde manier) beleeft?

Dit boek biedt een prachtige -en op moderne onderzoekingen en scantechnieken gebaseerde- inleiding daarvoor
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Uit het iets populairdere genre, maar zeker niet minder waardevol :

Als leven pijn doet : René Diekstra
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Ik herinner het me opeens....dit is het : Op weg naar je ware zelf : Jean Jenson ! Schitterend boek is het....
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

Er zijn er twee van haar : ze zijn allebei even goed....ik denk dat het andere : Een zoektocht naar je ware zelf heet...dat is het eerste boek, dus daarmee beter beginnen, lijkt me...
-Judith-

Re: interessante psychologie-boeken

De boeken van Karen Horney zijn ook niet te versmaden, zeker niet als je meer wil weten over neuroses, innerlijke conflicten en aanverwante onderwerpen....een groot psychologe !!
Jive1

Re: interessante psychologie-boeken

Hey!

Een van de beste boeken die ik ken, en die zeer velen hier op dit forum best wel zouden kunnen gebruiken als leidraad om een gelukkig leven te hebben, is het boek "Niet morgen maar nu" van Wayne Dyer ( ISBN 90-229-7949-0 ).
Wayne Dyer is een psychotherapeut, en veranderde op ingrijpende wijze met dit boek het leven van miljoenen mensen.
Hijtoont erin aan dat elke mens zijn 'mentale achilleshielen' heeft, bewust en onbewust.Hij vertelt in begrijpelijke taal hoe deze zwakgheden aangespoord kunnen worden en hoe de mens in het dagelijkse leven kracht en inspiratie kan vinden zonder belemmerd te worden door zijn kwetsbare plekken.
Een echte aanbeveler voor alle mensen die zich wat onzeker voelen, en een minder goed zelfbegrip hebben.
Van dezelfde schrijver zijn er nog een aantal andere boeken, die eigenlijk een vervolg zijn op dit eerste van zijn boeken.

Greetz
Jive1
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: interessante psychologie-boeken

Als liefde pijn doet en je weet niet waarom van Susan Forward: Dit boek gaat over mannen die vanuit hun opvoedingsgeschiedenis eigenlijk niet in staat zijn tot het aangaan en onderhouden van een volwassen en gelijkwaardige relatie.
Het boek gaat over vrouwen die in zo'n relatie verstrikt zitten en hier onder lijden in de ruimste zin des woords.
Ook worden er verklaringen gezocht waarom je als vrouw in zo'n relatie blijft en niet gewoon meteen weg rent.

Levensvragen van Lou Marinoff: Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen therapiepraktijk maakt hij duidelijk hoe de grote denkers ons kunnen helpen een eigen filosofie te bepalen en hoe we zo ons gevoel van welzijn kunnen terugvinden. Hij stelt daartoe vragen die rechtstreeks betrekking hebben op het wezen van ons bestaan. Hoe weten we wat goed is? Hoe gaan we met veranderingen om? Waarom kunnen we niet met zijn allen vredig naast elkaar bestaan? En, állerbelangrijkst: hoe kan eeuwenoude wijsheid ons helpen ons thuis te voelen in deze wereld? Op een toegankelijke, onderhoudende en buitengewoon zinvolle manier combineert dit boek de wijsheid van de grote denkers met specifieke praktijkgevallen. Levensvragen illustreert daarmee prachtig hoe verandering van perspectief een verandering van levensstijl kan betekenen.

Flow: Flow refereert aan een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert. Belangrijkste theoreticus achter dit concept is de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi.
Inzicht als Uitweg..
inactieve gebruiker

Re: interessante psychologie-boeken

Drie boeken die voor mij zeker in de psychologieboeken top tien horen:
Tranen van de krokodil (over de snelle evolutie van onze hersenen)
Stemmen van vroeger (over het ontstaan en de ontwikkeling van het zelfbewustzijn)

Boeken die lezen als thrillers

Geschreven door de hoogleraar psychologie Piet Vroon (was in de jaren 70-80 zeer veel op de radio te beluisteren in bv een programma als GodZijMetOns).
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: interessante psychologie-boeken

Zojuist van mijn man gekregen (de lieverd) .. De kracht van mijn onmacht van Joy van der Stel. Een vrouw die ik enorm bewonder..

Joy heeft een mooie boodschap voor de wereld: ga niet uit van je beperkingen maar ga uit van je mogelijkheden ! =D>


Joy van der Stel, te gast in De Wandeling in mei 2007, heeft haar levensverhaal vastgelegd in een boek: ‘De kracht van mijn onmacht’. Joy is door zuurstofgebrek geboren met spasticiteit. In De Wandeling vertelde ze: “De diagnose was dat ik nooit zelfstandig in het leven zou kunnen staan, maar mijn ouders wilden mij een plek in deze wereld geven. Ze hebben mij geleerd wat er nodig is om zelfstandig te kunnen leven. Ze zeiden altijd: maakt niet uit hóe je het doet, áls je het maar doet.” Met vallen en opstaan ontdekt Joy de kracht in haar beperking en maakt zo het onmogelijke waar: ze verovert haar zelfstandigheid en wordt succesvol coach.

Wil je de uitzendingen terug zien, dat kan hier.
Inzicht als Uitweg..
viooltje

Re: interessante psychologie-boeken

Zeven wegen naar het zelf
van Piero Ferrucci

Heel je leven
van Piero Ferruci

Rondleiding in depsychosynthese
van Piero Ferruci

Over de wil
van Roberto Assagioli

Erkennen wat is
van Bernie Glasman

De veilige hel
van Myriam Vervaet

De spiritualiteit van het lichaam
van Alexander Lowen

De ontkenning van het lichaam
van Alexander Lower
( een hele zware boek met veel erkenning naar me toe, ben er nog niet goed van :unsure: )
Esterre

Re: interessante psychologie-boeken

Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: interessante psychologie-boeken

Esterre23 schreef:Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis
Ja dat is zeker ook een aanrader !

Ook de boeken van Rene Diekstra waarvan de beste is Als leven pijn doet.
Inzicht als Uitweg..
LittleOldMe

Re: interessante psychologie-boeken

Mistakes were made (but not by me) - Why we justify foolish beliefs, bad decisions and hurtful acts van Carol Tavris en Elliott Aronson

Emotional Blackmail van Susan Forward

Toxic Parents van Susan Forward


Het boek van Tavris en Aronson is gaat over Cognitive Dissonance en leest erg lekker weg. Echt een aanrader! Ik heb tijdens het lezen steeds gewisseld tussen de slappe lach (...als ik bv. een vriend of familielid herkende in een verhaal) en een gat zoeken om in te verstoppen - dat was dan meer als ik mezelf herkende. :oops:

Verder lees ik wel graag boeken van Steven Pinker.
RCH

Re: interessante psychologie-boeken

Dit waren voor mij de beste boeken:

Mindfulness en de bevrijding van depressie Mark Williams
Dit boek bestaat min of meer uit een programma van zes weken dat bedoeld is om mindfulness in de praktijk te brengen. Er worden wel een aantal hoofdstukken aan de theorie gewijd, maar voornamelijk gaat het over de toepassing van mindfulness in de praktijk. Als leuke extra biedt de uitgever een aantal audiobestandjes, waarmee je de oefeningen thuis onder begeleiding van een opname kunt doen.

De valstrik van het geluk Russ Harris
De ACT is een meer westerse variant van Mindfulness. Het geeft aan hoe je mindfulness kunt gebruiken om je doelen te bereiken. Interessant voor wie niet weken op een bankje wil doorbrengen, maar wel de voordelen van mindfull denken wil ontdekken. Ook zeer bruikbaar voor mensen met een lage zelfdisiscipline. Lees hier de bespreking

De maakbaarheid van het geluk Sonja Lyubomirsky
Een klassiek boek over het onderzoek naar geluk. Veel foutieve denkbeelden over geluk worden in dit boek naar het rijk der fabelen verwezen. Zoals het idee dat rijke of knappe mensen gelukkiger zijn dan domme of lelijke mensen. Daarnaast geeft het een aantal duidelijke, praktische manieren om gelukkiger te worden. Lyubomirski is één van de belangrijkste wetenschappers binnen de positieve psychologie en weet haar bevindingen goed over te brengen voor een groot publiek. Lees hier de bespreking.

Optimisme kun je leren Martin Seligman
Seligman geeft in dit boek aan hoe je kunt veranderen van een pessimist in een optimist. Seligman is een van de meest geciteerde wetenschapper ter wereld en is vooral bekend van zijn publicatie over optimisme. In dit boek geeft hij een praktische handleiding met testen en stappenplannen.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap Stephen Covey
Het klassieke zelfhulpboek. Covey is geen wetenschapper maar zijn ideeën komen bijna altijd overeen met bevindingen uit de wetenschap. Binnen de wetenschap is effectiviteit een belangrijke eigenschap van mensen die psychologisch gezond zijn. Desondanks zijn er weinig (populaire) boeken over dit onderwerp geschreven. Gelukkig is er het uitstekende boek van Covey dat ons een goed beeld geeft van de eigenschappen van optimaal presterende mensen .

De zin van het bestaan Victor Frankl
Zowel in “The seven habits of highly effective people” als in “De valstrik van het geluk” wordt er aandacht besteed aan zingeving. Ook binnen de Positieve Psychologie is er veel aandacht voor dit onderwerp. Helaas zijn er weinig populaire boeken over dit onderwerp geschreven. De zin van het bestaan maakt duidelijk hoe belangrijk het is om een doel in je leven te hebben. Het is het klassieke betoog van een Joodse arts in een concentratiekamp die ondanks de vreselijke omstandigheden niet de hoop opgeeft.

Niet durven, toch doen! Susan Jeffers
Angst is een belangrijke drijfveer in ons leven. Sommige dingen doen we niet omdat we bang zijn voor de consequenties en veel andere dingen doen we juist wel om vervelende consequenties te voorkomen. Voorzichtigheid is natuurlijk goed, maar, voor veel dingen zijn we zonder reden bang. Sociale angst is bijvoorbeeld in de meeste gevallen ongegrond en ook onze angst om te falen houdt ons in belangrijke mate tegen bij het behalen van onze doelen. Susan Jeffers leert je dat je niet bang hoeft te zijn voor gevoelens van angst en leert je een manier om er beter mee om te gaan.

Van http://www.ivpp.nl/boeken/de-8-beste-bo ... wikkeling/
Karin63

Re: interessante psychologie-boeken

Leuk, zoveel boekentips! Enkele van de genoemde boeken heb ik al eens gelezen.
Bedankt!

Terug naar “Positieve verhalen en tips”