Berenklauw

Een boek voor Introverte personen.

Hallo,
Ik kreeg een poosje terug via via een boek aangereikt 'Introvert door het leven'.
Hoe je kunt groeien in een extraverte wereld.
Nou, het is een groot feest van herkenning en van vele dingen waarvan ik dacht: wat is er mis met mij, blijkt gewoon bij mij te horen als introvert persoon.
Het misverstand wat er soms is dat Introvert te maken heeft met verlegen zijn kán maar staat er los van evenals autisme..

Auteur: Marti Olsen Laney ISBN nr: 978-90-259-5931-9

p.s. Ik heb vernomen dat niet alle boekhandels dit boek hebben, ik heb ze bij bol.com besteld via internet dus.
Florien

Re: Een boek voor Introverte personen.

Goede tip! Kwam laatst onderstaand artikel tegen. Ik vond het zeer verhelderend.

Wie is er bang voor de Introvert?

Er bestaan veel misverstanden over introverten. Ze zijn moeizaam in de omgang, je kunt er slecht mee praten, een domper op elk feestje. Er is, kortom, van alles mis met ze.

De meeste mensen weten van zichzelf wel of ze extravert of introvert zijn, maar voor degene die twijfelen volgt hier een onwetenschappelijke beschrijving:

Extraverte mensen halen hun energie uit de omgang met andere mensen. Het zijn de mensen die, als ze een paar minuten alleen zijn, meteen hun telefoon grijpen om iemand te bellen. Ze gaan vaak en graag naar feestjes en bijeenkomsten om lekker bij te kletsen, gezellig te doen en nieuwe mensen te leren kennen.

Introverten halen hun energie uit zichzelf. De typische introvert komt alleen onder dwang op een feestje, en is dan vaak als eerste weer vertrokken. Liever duikt hij in een boek, of schrijft in alle rust een weblog. Of gaat fijn zitten dagdromen.

Extraverten hebben de overhand (de meerderheid is extravert), en in onze westerse cultuur wordt extraversie als een positieve eigenschap gezien. Het is dan ook niet zo vreemd dat introverten worden bezien als mensen met een gebrekje; als mensen die even over hun introvertheid heen geholpen moeten worden om een volwaardig lid van de samenleving te kunnen zijn.

Daarmee gaan we alleen wel voorbij aan de werkelijke verschillen tussen een extravert en een introvert, en als je een introvert probeert te forceren zich als een extravert te gedragen haal je jezelf, en hen, een hoop ellende op de hals.

Introvert is niet hetzelfde als verlegen
Dit is verreweg het grootste misverstand dat extraverten over introverten hebben. De extravert probeert de introvert mee te krijgen naar feesten en partijen. De introvert bedankt beleefd; de extravert vraagt of er iets mis is en de introvert ontkent dat. De extravert, die helemaal opkikkert bij het idee van een gezellig feestje alleen al, kan alleen maar concluderen dat de ander verlegen is, of onsociaal, want voor hem is dat de enig mogelijke reden.

En als de extravert een koetjes-en-kalfjes gesprek aan te knopen met de introvert is het alsof hij tegen een muur praat.

En de extravert ziet de introvert vooral bezig met solitaire zaken als lezen, schrijven en dagdromen.

Dan moet-ie wel onsociaal zijn, niet dan?

Niet, dus. Introverten verschillen in biochemisch opzicht van extraverten. Hersens van extraverten zijn betrekkelijk ongevoelig voor dopamine, een neurotransmitter die verband houdt met plezier en beloning. Om voldoende dopamine te generen moet de extravert continu zijn hersens prikkelen met nieuwigheden, andere mensen, andere omgevingen.

Introverten daarentegen zijn betrekkelijk overgevoelig voor dopamine; als ze er te veel van krijgen raken ze overprikkeld. Ter compensatie produceren hun hersens dan acetylcholine, een neurotransmitter die vooral belangrijk is voor geheugen- en intellectuele functies.

Kort samengevat: de bedrading verschilt tussen introverten en extraverten; er is dus niet zonder meer iets mis met de introvert.

Introverten houden niet van small talk
Als je met een introvert wilt praten, sla de koetjes en kalfjes dan maar over. Introverten vinden het heerlijk om te praten — maar wel diepgaande conversaties over onderwerpen die ze na aan het hart liggen. Ze vinden het geweldig om het gesprek aan te gaan en prikken dan al snel door de oppervlakte heen. De meeste introverten vinden #small talk# maar tijdsverspilling, of het moet al met iemand zijn die ze nog maar net kennen.

Het nadeel is dat de introvert daardoor nogal arrogant kan overkomen, maar het is gewoon een kwestie van voorkeur. De extravert vind het heerlijk om zo maar wat te kletsen. De introvert gaat liever de diepte in.

Introverten gedragen zich wel degelijk sociabel
Zeker wel. Introverten kunnen zich prima sociaal gedragen, alleen wederom minder vaak en op een andere manier dan de extraverten.

De introvert geeft de voorkeur aan diepgaande conversaties. Ze kunnen energie halen uit gesprekken over onderwerpen die belangrijk voor hen zijn, en te weten te komen hoe anderen daar over denken, de achtergronden vast te stellen, de discussie er over aan te gaan, enzovoorts.

Introverten kunnen ook prima dingen doen waar extraverten van nature goed in zijn: voordrachten houden, een feestje trekken, iemand volledig van z’n sokken kletsen — maar voor maar een korte tijd. Daarna hebben ze tijd nodig om weer bij te komen.

Introverten hebben tijd alleen nodig
De extravert denkt dat de introvert iets op ‘m tegen heeft omdat hij zich steeds maar weer afzondert. De introvert is wel gevoelig voor de aandacht van de extravert maar ze hebben nu eenmaal tijd voor zichzelf nodig om weer bij te komen. Gun ze die tijd. Er is niets mis met ze. Ze zijn niet verdrietig of gedeprimeerd: ze moeten alleen even hun accu’s weer opladen.

Introverten kunnen sociaal prima uit de voeten
Introverten zijn zich over het algemeen prima bewust van alle sociale nuances, alle gewoonten en hebbelijkheden van sociale interactie. Ze doen alleen niet zo vaak aan het spelletje mee, waardoor de extravert geneigd is te denken dat de introvert sociaal niet zo handig is. Dit versterkt het beeld van de introvert als nerd, geek of loner.

Proberen een introvert te veranderen in een extravert is schadelijk, want het geeft de introvert het gevoel dat er iets aan hem mankeert, en dat kan z’n zelfbeeld en zelfrespect beschadigen.

Introverten hebben echter genoeg te bieden. Ze kunnen met fantastische nieuwe ideeën komen; ze zien dingen die anderen over het hoofd zien; kunnen goed luisteren; en hebben gewoonlijk een geweldig concentratievermogen.

Er is niets mis met introverten.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Een boek voor Introverte personen.

ikke ook! een hele grote :D

maar dat wil wel zeggen dat ik niet asociaal ben zoals ik mijn hele leven al moeten horen heb

mijn bedrading ligt gewoon anders cheerqd5
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Audrey

Re: Een boek voor Introverte personen.

Inderdaad. Verklaart ook meteen waarom ze me op school zo raar vinden. Ik zit op een school met vrijwel alleen maar extraverte kinderen. Daar val ik dus heerlijk buiten :doubt:
Florien

Re: Een boek voor Introverte personen.

Boek vanmiddag binnen gekregen, dusdanig dik dat het geen eens door de brievenbus ging! Maar blz.100 al gepasseerd, dus leest lekker weg.
Interessant zoals de verschillen tussen de intro's en de extra's zijn beschreven.

"als we onderlinge verschillen niet kunnen laten verdwijnen, laten we dan tenminste zorgen dat het veilig is om anders te zijn."

Genoeg stof tot nadenken....

Terug naar “Positieve verhalen en tips”