Tinkerbell

Tips bij rugklachten.

Omdat er nogal veel mensen zijn met rugklachten, en er veel topic's over bestaan, hier nog een tip.

Ga zoveel mogelijk liggen met je benen omhoog op een kruk of stoel of kussen, maar zo dat je benen in een 90 graden positie liggen. Dus geen overstrekte benen!
Hiermee neem je alle druk van je rugspieren en zenuwen af. Het beste is een vierkant groot kussen/blok, zodat je met de achterkant van je bovenbenen er tegenop ligt en met met je onderbenen erop.
Wij deden dit altijd in het ziekenhuis.

Als je kunt, is het ook goed om de buikspieren te trainen en vervolgens je rugspieren, omdat dit stevigheid geeft aan je romp, zodat je niet teveel in je rug gaat hangen ;)
-Judith-

Re: RUGKLACHTEN

Bij mij helpt fietsen heel goed....fietsen dan hé, niet wielrennen, want dat blijkt dan weer niet goed te zijn voor je rug....maar gewoon fietsen wel, dan train je je onderste buikspieren, waardoor je rug verlicht wordt....bij mij althans toch....

En buikspieroefeningen : aub geen situps ! Dat schijnt heel slecht te zijn voor je rug....knieën gebogen en maar lichtjes van de grond komen, je schouders optillen is al genoeg : dus niet helemaal recht gaan zitten !
-Judith-

Re: RUGKLACHTEN

Door je knieën gaan als je iets wil oprapen of laag bij de grond moet doen....niet buigen...
Faker

Re: RUGKLACHTEN

Tips tegen rugklachten

Zwaar en verkeerd tillen is de oorzaak van veel rugklachten. Let dus op bij het tillen: buig door je knieen of hurk en hou hetgeen je optilt zo dicht mogelijk tegen je aan. Een richtlijn: mannen kunnen gemiddeld zo’n 25 kg probleemloos tillen op deze manier, voor vrouwen is dat 12 kg.

Let bij het huishouden op een goede houding: probeer te stofzuigen met een rechte rug. Gebruik bij het schoonmaken en tuinieren bezems en andere voorwerpen met een lange steel.

Moet je langdurig staan, ga dan niet hangen op een been. Zet dan liever een voet op een kistje waarbij je evenveel op beide voeten steunt.

Plotse rugpijn? Doe wat oefeningen om de spieren weer soepel te krijgen. Ga liggen op je rug, met je onderbenen omhoog of ga op je zij liggen met half opgetrokken benen. Kom voorzichtig uit bed: ga in een keer met je hele lichaam op je zij liggen, steek je benen naar voren (over de bedrand is het makkelijkst) en kom met je romp overeind.

Bewegen is goed voor je rug (zwemmen bijvoorbeeld), en ook het zitten op een stoel zonder rugleuning: zo train je je spieren. Maar het kan ook averechts werken: teveel sporten zorgt voor spierpijn, en je rug te veel belasten ook. Voor sommige mensen is het beter om toch gewoon op een stoel met rugleuning te zitten.
http://www.gezondheidsplein.nl/topic/11 ... chten.html
inactieve gebruiker

Re: RUGKLACHTEN

mijn tip (of eigenlijk die van mijn buurvrouw) : goed op je bekken letten bij het lopen, breng die zoveel mogelijk vooruit. mensen die overstrest, depressief en (dus) uitgeput zijn hebben de neiging hun lichaamshouding te laten verslappen (hangend hoofd bv) . Dat hoofd mag hangen, maar breng die bekken goed naar voren, zak niet door je rug heen bij het lopen maar loop als een fiere soldaat.
Leeuwtjuh

Re: RUGKLACHTEN

Mijn tips:

Naproxen, Tantum en een goeie zithouding. Ook moet je altijd onthouden dat het meestal in je rug schiet bij de meest debiele dingen zoals: de stoep vegen, even iets oprapen, je veters strikken etc. Eigenlijk bijna nooit als je zwaar aan het tillen bent.

Mensen zeggen bewegen, dat is ook wel heel goed, maar niet als je al last hebt van je rug. Een end wandelen kan het alleen maar erger maken. Eerst je rug beter, en dan wandelen. Het liefst iedere dag een groot stuk. Als je dan toch door je rug gaat; niet bewegen.
Carolien

Re: Tips bij rugklachten.

Als ik het spit heb, dan neem ik eerst spieverslappers in, en dan gaan fietsen, je hebt veel pijn, toch rustig blijven bewegen, je kan haast niet lopen, van de pijn, toch proberen voorzichtig te lopen, zo gaat het bij mij redelijk vlug over.
manis

Re: Tips bij rugklachten.

ik heb een aangeboren aandoening...
ik heb last van mijn rug 24 / 7
van mijn heupen en knieen
toen ik geboren werd mochten zij mij ook niet meten want dan zouden ze mijn benen breken...
alles doet zeer de gehele dag .. en ze kunnen er niets meer aan doen .. alles is vergroeit !! pff pijn ... helpp
Carolien

Re: Tips bij rugklachten.

Manis, dat is erg zwaar voor je, pijnstillers halen dan niets uit.
Vanaf je geboorte, die pijn!!!
manis

Re: Tips bij rugklachten.

ja ja vanaf me geboorte heb ik die pijn al en kan er niets aan verandere
en ben nu 18 dus ja
Carolien

Re: Tips bij rugklachten.

Manis, heel veel sterkte!!!
Kun je nog wat doen, om wat afleiding te hebben.
Vixen

Re: Tips bij rugklachten.

Moet zeggen dat het dragen van corsetten mijn rug ook wel verstevigd. alleen op het moment dat ik het draag dan, je krijgt er een goede houding van, rechtop dus.
ook met zitten is dat belangrijk. Vaak als mensen gaan zitten, zitten ze met een bolle rug.

En corsetten zijn nog sexy ook. En heb het wel over de originele corsetten met sterke balijnen.

Alleen wordt het wat lastig voor de man hihi..
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Tips bij rugklachten.

Tinkerbell schreef:Omdat er nogal veel mensen zijn met rugklachten, en er veel topic's over bestaan, hier nog een tip.

Ga zoveel mogelijk liggen met je benen omhoog op een kruk of stoel of kussen, maar zo dat je benen in een 90 graden positie liggen. Dus geen overstrekte benen!
Hiermee neem je alle druk van je rugspieren en zenuwen af. Het beste is een vierkant groot kussen/blok, zodat je met de achterkant van je bovenbenen er tegenop ligt en met met je onderbenen erop.
Wij deden dit altijd in het ziekenhuis.

Als je kunt, is het ook goed om de buikspieren te trainen en vervolgens je rugspieren, omdat dit stevigheid geeft aan je romp, zodat je niet teveel in je rug gaat hangen ;)
Mensen die last hebben van hun rug hebben bijna altijd te zwakke rugspieren. Mobilisatie oefeningen helpen om alles los en mobiel te houden, maar verstevig je daarbij je rugspieren niet? blijft het altijd een zwakke plek.
Ik merk dat er hier zomaar vanuit word gegaan van lage rugklachten, nou is dat wel het meest voorkomend, maar niet de enige variant;-) Ik heb zelf een Scheuermann, dat zijn iets vergroeide borst wervels waardoor mijn bovenrug wat naar voren is gebogen. Het gevaar daarbij is dat je het corrigieerd met je onderrug, waar je dan ook weer last van kunt hebben.
Ik ken er erg veel oefeningen voor, maar het belangrijkst is dat je je rug mobiel houd, en spierverstevigende oefeningen voor moet doen. En zeker niet te licht moet trainen daarin!

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”