Juurn

Ervaringen met L-theanine i.p.v. Rilatine of Concerta ?

hallo daar,

heeft iemand onder jullie ooit al gebruik gemaakt van L-theanine? (=één van de werkzame bestanddelen uit groene thee)

ik neem al jaren geen rilatine meer omdat ik er een onprettig gevoel bij had en in de zoektocht naar een natuurlijk middel ben ik twee weken geleden begonnen met L-theanine. (één capsule na het opstaan, één voor het slapengaan)

het effect ervan is niet echt gigantisch overweldigend maar na 34 jaar quasi dagelijks mijn vingernagels erafbijten (nervositeit!) heb ik nu voor zowat het eerst in mijn leven in twee volle weken tijd nog geen enkele keer van mijn nagels gebeten. voor iemand die niet anders gewoon is dat toch een stevig effect.

is er iemand met dezelfde of gelijkaardige ervaringen?
dank je om dit even te laten weten...

juurn

ps: ik moet wel zeggen dat ik al anderhalf jaar elke ochtend ook een lepel lijnzaadolie neem voor de omega-3 en omega-6-vetzuren (als vegetariër wil ik geen visolie). misschien dat het natuurlijk een combinatie van deze twee durft te zijn...
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Re: L-theanine i.p.v. Rilatine of Concerta?

Hoi Juurn,

Laatst heb ik gehoord dat het aminoziuur L-Theanine een rustgevend effect heeft en angst zou kunnen verminderen. In Nederland is een ander aminozuur (kleinschalig) onderzocht op zijn werking bij ADHD. Dat is L-Carnitine. Zoek maar eens met Google, waarmee je onder andere dit vindt: http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Med ... #carnitine.
Volgens mij heeft in Hoorn van Oudheusden een klein onderzoek gedaan onder kinderen naar de werking van L-Carnitine:
"Kinderen met ADHD hebben wellicht baat bij suppletie met carnitine. In een Nederlands onderzoek verminderde het supplement de aandachtsproblemen en het agressieve gedrag bij deze kinderen."
Deze kinderen met 'attention-deficit hyperactivity disorder' (ADHD) kregen extra carnitine in een dubbelblind, placebogecontroleerd onderzoek. Voor en na het toedienen moesten ouders en onderwijzers een vragenlijst over het gedrag van de kinderen invullen. Er bleek bij ongeveer de helft door de behandeling met acetyl-l-carnitine minder concentratieproblemen en agressief gedrag aanwezig was.
In 2002 is hierover gepubliceerd: Van Oudheusden LJ, Scholte HR. | Efficacy of carnitine in the treatment of children with attention-deficit hyperactivity disorder. | Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. | 2002 Jul;67(1):33-8.
Omega3-vetzuren zouden inderdaad ook van belang voor een goede aandacht zijn.

Groeten, Frank
There are no mistakes in life, only lessons
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: L-theanine i.p.v. Rilatine of Concerta?

Hoi Juurn,
er is een "vakman/ vrouw die je kan helpen bij je zoektocht naar natuurlijke alternatieven: een orthomoleculair geschoolde arts/ therapeut. Kijk eens op de site www.mbog.nl.

Ik weet idd ies over carnitine, dat het inwerkt op de bijnieren, die bij ADHD 'overuren' draaien. En dat omega 3 -6- 9 vetzuren ook van belang zijn (de meeste nederlanders krijgen het te weinig of niet in de juiste verhoudigen binnen, en dat kan zich wreken).

En de echte vakman/ vrouw eweet nog veel en veel meer, en kan ok een "lichamelijke" diagnose opstellen. Bijv.: "op basis van gedrag is ADHD geconstateerd, ik zie in het bleod, dat er een gebrek is aan ....." (etc.)
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Re: L-theanine i.p.v. Rilatine of Concerta?

Ik heb interesse in L-Theanine. Daarom wilde ik een paar vragen stellen. Werkt het middel echt goed tegen concentratieproblemen? Veroorzaakt L-Theanine bijwerkingen en is het wel compleet veilig?
Wolf

Re: L-theanine i.p.v. Rilatine of Concerta?

Steven D schreef:Ik heb interesse in L-Theanine. Daarom wilde ik een paar vragen stellen. Werkt het middel echt goed tegen concentratieproblemen? Veroorzaakt L-Theanine bijwerkingen en is het wel compleet veilig?
Ik heb l-theanine een tijdje geprobeerd. Ik heb geen verbetering in mijn concentratie gemerkt noch een vermindering in mij stress/anxiety.

Hetgeen dat Frank je aanraadde, heb ik ook eens geprobeerd in de vorm acetyl-l-carnitine. Goed spul! Het geeft mij altijd een energieboost.
Uit onderzoek is gebleken dat acetyl-l-carnitine dopamine en acetylcholine iets verhoogt. Dit zou een verklaring kunnen zijn dat ADD'ers er baat bij hebben.

Terug naar “Medicatie”