Carolien

tardieve dyskinesie.

Hoi,

Zijn er bij jullie, die ook last hebben van bijwerkingen, van de antypsychotica, bij mij is het tardieve dyskinesie, onwillekeurige bewegingen maken met mijn mond, en de gehele dag tanden, tegen elkaar schuiven, en dat doet zeer, een bitje is niet nodig, s'nachts ligt dat stil, het doet zeer, ze gebruiken wel eens clozapine, maar dat moet wekelijks gecontroleerd worden, op je witte bloedcellen.
Nu oxazepam gekregen, helpt een klein beetje, s'morgens dan.
Zijn er bij jullie, die dat ook hebben?
Slik het al 16 jaar.
Faker

Re: tardieve dyskinesie.

hele dag niet stilhou kan niks
altijd beweegt allemaal
bijten kiezen ook van kaak kramp krijgt
stilstaat kan niet
B.Nikolik

Re: tardieve dyskinesie.

Het is een lastige bijwerking wat je hebt, het is niet goed te behandelen. Hoe langer je de medicijnen slikt hoe erger het waarschijnlijk gaat worden. Maar er zijn wel maatregelen die je kan nemen om de symptomen te verminderen. Ik zou zeggen ga met je arts praten maar ik vond ook wat interessante informatie op wikipedia:
Primary prevention of tardive dyskinesia is achieved by using the lowest effective dose of a neuroleptic for the shortest time. If tardive dyskinesia is diagnosed, the causative drug should be reduced or discontinued if possible. Tardive dyskinesia may persist after withdrawal of the drug for months, years, or even permanently. Improvements are also seen in some cases, if the high potency benzodiazepines - lorazepam (Ativan®), diazepam (Valium®), or clonazepam (Klonopin®)--are used.[citation needed] The findings about the effects of natural substances, such as vitamin E (Alpha-Tocopherol) or melatonin, are inconclusive.

The dopamine-depleting drug tetrabenazine has been used to treat tardive dyskinesia and other movement disorders. Cannabis can be useful as well in treating the symptoms of Tardive dyskinesia

Natural remedies are unproven, since they are seldom tested in a controlled setting such as a drug trial. Preliminary research indicates that alternating rest, and regular exercise also negate the symptoms of tardive dyskinesia,[citation needed] necessary for all mental health outpatients who maintain anti-psychotic neuroleptic drug regimes, for on-going 'wellness'. Switching to a newer drug with fewer side effects might be an option for a patient in a controlled or monitored environment.[citation needed]
Faker

Re: tardieve dyskinesie.

Medicijn minder niet kan
oxazepam veel ik krijgt 200 mg
diazepam krijgt 30 mg
vraagt leiding wel hier van joint nooit je weet kan :lol:
Niet denkt ze mij geeft eentje...

Als vast iets dan minder vingers beweegt kan als zit gewoon vasthou mouw van trui als doet dicht hand dat genoeg al minder trilt dan
Als niet dat doet dan typen ook niet kan ik...
Als bijt moet steeds dan kauwgom eet
Minder dan bijt want al kaugom kauwt op
Trucjes kleine zelf bedenkt kan dat...
B.Nikolik

Re: tardieve dyskinesie.

Ik weet niet of gedichtswijs typen ook een bijwerking van de medicijnen is bij jou maar berichten verwijdert zullen zijn wanneer je niet ophoudt.
Misschien helpt het als je je tong tussen je tanden houdt. Erop bijten maar niet doorbijten..
Fizz

Re: tardieve dyskinesie.

waarom loop je franje nou af te zeiken?? als je nou ff door het forum leest en je ff verdiept in het probleem, zou je dit niet zeggen. ik weet dat je graag advies geeft en je zult vast een slimme jonge zijn en je mag er trots op wezen, maar een beetje fatsoen mag wel.
-Judith-

Re: tardieve dyskinesie.

Ja, Nikolik, Franje schrijft wel meer zo....je weet duidelijk nog niets van haar af....het is raadzaam je eerst wat meer over haar in te lichten vooraleer je maatregelen neemt tegen haar.
inactieve gebruiker

Re: tardieve dyskinesie.

Onbegrijpelijk Nikolik..., je hebt Franje toch vanaf haar aanmelding hier meegemaakt?
B.Nikolik

Re: tardieve dyskinesie.

Nee ik heb hem/haar nog niet meegemaakt, en ik vind het niet onbegrijpelijk dat ik vraag dat er begrijpbare taal getypt moet worden. Ik hoor het wel van Franje via PB dus laten we het on-topic houden.
Groet Bojan
-Judith-

Re: tardieve dyskinesie.

Nikolik, dat IS Franje haar taal...god mensen, licht je nou toch eens in ??? Franje KAN momenteel niet anders dan zo praten en schrijven...
Faker

Re: tardieve dyskinesie.

Pb we schrijft...
Niet hij forum leest... wel anders me ziet...
Nou goed...
Nou verwijdert niet wat schrijft ik...
Nooit hoort hij van dit....
Hoort wel nou...
B.Nikolik

Re: tardieve dyskinesie.

Ok, er is dus geconstateerd dat hij niet anders kan schrijven, ik heb wel andere berichten van franje gelezen maar ik snap niet helemaal waarom het zo is, franje weigert het mij uit te leggen. Desalniettemin de regels blijven hetzelfde. Als je ergens een probleem mee hebt stuur je een PB, als het over tardieve dyskinesie gaat schrijf je het hier op. Off-topic berichten worden verwijderd.
Carolien

Re: tardieve dyskinesie.

Had medicatie nodig, voor mijn spit, kreeg Zaldiar, en ook de pijn in mijn mond is over, bij toeval, slaapt wel veel, ook overdag, voel me lekker rustig, de laatste tijd, leel ik wel op een opgevoerde motor.

Zal wel manisch geweest zijn, en de stemmings wisselingen, zijn stukken minder.

Terug naar “Medicatie”