Louise

Beleving medicijnen

Ik weet van mezelf dat ik geen "neutrale" blik heb tov medicijnen die de stemming beinvloeden.
Vind dat niet zo'n faire blik van mezelf.
Als ik bv vanalles lees, denk ik vaak bij mezelf, dat spul is niet te vertrouwen, wordt te makkelijk voorgeschreven, over gedacht, hier lees je dit, daar dat, de helft wordt er niet bij verteld, een lijst van bijwerkingen etc.
Terwijl ik dat bv met anderen middelen niet zo heb.

Wil dat eens even loslaten en ben eigenlijk benieuwd naar hoe verschillende mensen dit soort medicijnen beleven in positieve zin.

Dus enkel de belevenis..
Louise

Re: Beleving medicijnen

Vanmorgen stond dit in een nieuwsbrief. Een bericht van het tribos instituut. (wetenschap)

Beperking van onderzoek naar het effect van antidepressiva

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van medicijnen bij depressie. Deze studies kennen 4 beperkingen:

Het onderzoek beperkt zich meestal tot het effect op korte termijn, eerst 4 tot 6 weken en dan 6 tot 12 maanden. Dit hangt samen met de wettelijke regels voor toelating van geneesmiddelen tot de markt in de Verenigde Staten. Het nut van langdurig gebruik is daardoor onvoldoende bekend.
Slechts een deel van de mensen met depressie wordt tot de experimenten toegelaten. Zo worden mensen met een atypische depressie, met bijkomende stoornissen, of met suïcidale gedachten meestal van deelname uitgesloten. Of de uitkomsten van dit soort studies kunnen worden doorgetrokken naar alle mensen met depressie is daarom de vraag.[94]
De gerapporteerde vermindering van klachten als gevolg van de onderzochte medicijnen is geflatteerd omdat alle mensen in de experimenten - zowel in de experimentele als de controlegroep - veel meer aandacht krijgen dan in de GGZ gebruikelijk is. Het is sterk de vraag of dit potentiële effect ook in de dagelijkse GGZ-praktijk kan worden bereikt.[95]
Omdat de mensen in de controlegroep meestal een placebomedicijn zonder bijwerkingen krijgen, weten ze al vrij snel dat ze geen medicijnen slikken. Dit beïnvloedt de resultaten. Als zogenoemde 'actieve' placebomedicijnen, met bijwerkingen, worden gebruikt, verdwijnt een belangrijk deel van de effectgrootte.[96,97]



http://www.trimbos.nl/default1325.html?back=1

Als ik dat dan lees, krijg ik een gevoel van flinke afkeer, omdat dit soort berichten meestal in de doofpot gestopt worden.
Dat wordt nog wat als ik ooit een medicijn nodig heb, daarom leek het me goed om me ook op positieve belevingen te richten.
Die hier natuurlijk ook wel vermeld staan.
esje1973

Re: Beleving medicijnen

Heb inderdaad ook een stukje hierover gelezen op teletekst, dat veel antidepressiva niet werkt,dat het alleen werkt bij mensen met een heel ernstige depressie, ja waar ligt die grens????? En dat het dan nog niet eens aantoonbaar is... Wat moeten we nou met die conclusie, ik zit er juist over te denken om er maar s aan te gaan beginnen al roep ik al jaren dat ik het niet wil, dat het rommel is, en nu net nu ik zit te twijfelen gaan ze zoiets in het nieuws brengen... NOU WEET ik het helemaal niet meer!!!!!!!!!!!
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

je moet eens kijken wat er gebeurt met de mensen die zomaar stoppen met hun ad :P

dan weet je dus dat het allemaal geen flauwekul is ;)

Ga er voor Esje, hoe eerder je over je depressie heen bent des te beter het voor je is :thumbright:
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

Jaren geleden;) slikte ik (oude versie van AD) word ook voor paniek en angsten voorgeschreven en fobieen. ik kreeg toen perfenazine en triptizol, en weet je ik had veel bijwerkingen , maar nog steeds enorme angsten, ik slikte ze gewoon, maar ik was nog jong en niet zo ervaren daarmee, als de klacht maar wegging, dat ging die niet, ik kreeg last van derealisatie-personalisatie enge nachtmerrie s. ik dacht ik moet het niet meer, nu slik ik enkel 2x daags 10 mg osasepam.
Ik weet het ook niet Louise al die bijwerkingen, dan maar angsten , alhoewel dat soms onhoudbaar is, en je belemmer van leuke dingen,doe ik trouw mijn therapieen, en leer er mee om te gaan en mee te leven.en vind ook vrede met dingen die ik wel kan:)
En ik vind ook dat zodra je naar Psy-Q of wat ook gaat , geen goede gesprekken , maar gelijk pillen voorschrijven, makkelijk eigenlijk, voorschrijven en dan mag je gaan, is wel een modetrent tegenwoordig AD voorschrijven? Ze schrijven veel te makkelijk medicatie uit.
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

met alle respect Hortensia, maar perfenazine is een antipsychoticum (volgens de dingen die ik er op internet over kan vinden) en triptizol blijkt een tranquillizer te zijn.
Geen ad dus.
Tranquillizers en antipsychotica kunnen ellendige bijwerkingen hebben, en ook een contra-uitwerking hebben, dus juist teweegbrengen wat ze zouden moeten opheffen, ze werken lang niet altijd, en tegen paniekaanvallen is sowieso niet makkelijk een remedie te vinden qua medicatie...Het beste zijn vaak nog de zogenaamde benzodiazepines... En die worden dan ook ontzettend veel gebruikt. Met overwegend heel goed resultaat.

Liefs, Klaas
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

Ben ik met je eens, ik was 17 toen het uitbrak (nu ben ik zo ongeveer 20 jaar verder..ze waren nog aan het uitzoeken wat ik had :? en kreeg ik dit, ik dacht dat perfenazine een angstremmer was, hoe kon ik het weten als jong meisje, ik kreeg iets voor mn fobie, en dacht al die tijd dat het een classiek middel van de moderne AD was :?
Het werd toen op een claustrofobie gegooid, maar dat was het helemaal niet , bleek jaren later.Goed dat je me even de ogen open voor deze nostagische medicatie;)
Louise

Re: Beleving medicijnen

Ik denk dat het niet zo is Elsje dat ze per definitie niet werken.
Ik zou ook geen betoog willen voeren om dit soort medicijnen af te schaffen.
De aanleiding van dit topic, is omdat ik merk dat de eenzijdige berichtgevingen me tegen de borst stuiten, terwijl
ik dat met andere dingen heel goed kan los laten. Zo'n gezondheidsfreak ben ik ook weer niet.
Ik ben werkzaam in de hulpverlening, en weet soms moeilijk mijn plek hierin te bepalen. Ik zit ook vaker in een voorlichtende rol. Wat zeg ik wel wat zeg ik niet.
Ik neig meer aan een kant te staan en het positieve ervan, wat er ook is, krijg ik bijna mijn mond niet uit, bij wijze van..
En als ik wel positief me erover uitspreek, merk ik dat ik niet altijd gewoon oprecht in kan zijn.
Als mensen erop vertrouwen, wie ben ik, om daar dan weer iets anders over te vertellen, wat ik gehoord of gelezen heb.

Ik weet niet of dit voor te stellen valt.

Ik kan me de laatste keer dat ik een of andere pil heb geslikt, niet meer goed herinneren.
Simpelweg omdat het niet perce nodig was.

In juli ga ik naar Australie. Nu wordt omdat de tussenstop in Indonesie is, geadviseerd om bepaalde medicijnen in te nemen.
De huisarts zei, als jij dat niet wilt, kan ik daar achter staan, want zo hoog ligt de prioriteit hiervan ook weer niet.
Mijn keus is dan gelijk al duidelijk, ik doe daar niet aan mee.
Dus behalve voor medicijnen tegen stemmingen, heb ik dat ook met andere medicijnen.

Ooit was ik in Afrika, en ben midden in een kuur gestopt van medicijnen tegen malaria.
Ik voelde me toen anders dan anders, heel erg blij,uitgelaten, maar ik kreeg ook jeuk ervan.
Een verstandige keus? Achteraf wel, maar als ik daadwerkelijk malaria had opgelopen, ik denk dat ik dan wel anders gepiept had.

Tja, maf eigenlijk van mezelf.
Het zijn eigenlijk afwegingen, waarbij je het minder goede wat er op dat moment over bekend is,soms maar voor lief moet nemen, als het een ander doel beter dient.
Had eigenlijk liever gezien, dat het zo wat meer naar buiten gebracht werd.
Franje

Re: Beleving medicijnen

KlaasP schreef:met alle respect Hortensia, maar perfenazine is een antipsychoticum (volgens de dingen die ik er op internet over kan vinden) en triptizol blijkt een tranquillizer te zijn.
Geen ad dus.
Tranquillizers en antipsychotica kunnen ellendige bijwerkingen hebben, en ook een contra-uitwerking hebben, dus juist teweegbrengen wat ze zouden moeten opheffen, ze werken lang niet altijd, en tegen paniekaanvallen is sowieso niet makkelijk een remedie te vinden qua medicatie...Het beste zijn vaak nog de zogenaamde benzodiazepines... En die worden dan ook ontzettend veel gebruikt. Met overwegend heel goed resultaat.

Liefs, Klaas

Tryptizol schrijfte goed niet....
AD wel...

--------------------------------------------------------------------------------
I. INFORMATIE VOOR DE GEBRUIKER
A. Algemene aanwijzingen voor een veilig geneesmiddelengebruik • Lees deze bijsluiter zorgvuldig, ook als u dit geneesmiddel al langer gebruikt, de tekst kan in de loop der tijd namelijk aangepast worden.
• Controleer of dit geneesmiddel voor u bestemd is door te kijken of de naam op het etiket uw naam is.
• Controleer ook of de vorm (tabletten, capsules, zalf of vloeistof) en de toepassing van dit geneesmiddel kloppen met dat wat uw arts u voorschreef.
• Uw arts is verantwoordelijk voor de keuze van dit geneesmiddel. Volg zijn aanwijzingen nauwkeurig op.
• Zorg ervoor dat niemand anders dan u dit geneesmiddel gebruikt en dat kinderen er niet bij kunnen
• Bewaar geneesmiddelen in de originele verpakkingen.
• Gebruik dit geneesmiddel nooit na de uiterste gebruiksdatum; deze datum staat op de verpakking na "niet te gebruiken na" of na "exp".
• Breng geneesmiddelen die u overhoudt terug naar de apotheek of naar uw arts.
• Indien u meer informatie wilt kunt u dit vragen aan uw arts of uw apotheker.

B. Farmaceutische vorm
• Tabletten 10 mg, 25 mg, 50 mg en 75 mg
• Omhulde tabletten 10 mg en 25 mg
• Capsules met gereguleerde afgifte (retard) 25 mg en 50 mg

C. Samenstelling
De werkzame stof is amitriptylinehydrochloride.
Daarnaast zitten er ook onwerkzame stoffen in een tablet, voornamelijk nodig om een stevige tablet te kunnen produceren.
Tryptizol 10 mg: lactose, calciumwaterstoffosfaat, cellulose, maiszetmeel, silica, stearinezuur (E 570), magnesiumstearaat, (E 572), hydroxypropylmethylcellulose (E 464), hydroxypropylcellulose (E 463), titaniumdioxide (E 171), indigotine (E132), talk (E 553b), carnaubawas (E 903).
Tryptizol 25- en 50 mg: lactose, calciumwaterstoffosfaat, cellulose, maiszetmeel, silica, stearinezuur (E 570), magnesiumstearaat (E 572), hydroxypropylmethylcellulose (E 464), hydroxypropylcellulose (E 463), titaniumdioxide (E 171), talk (E 553b), chinolinegeel (E104), bruin ijzeroxide (E172) voor de 50 mg tablet en geel ijzeroxide (E 172) voor de 25 mg tablet, carnaubawas (E 903).
Tryptizol 75 mg: lactose, calciumwaterstoffosfaat, cellulose, maiszetmeel, silica, stearinezuur (E 570), magnesiumstearaat (E 572), hydroxypropylmethylcellulose (E464), hydroxypropylcellulose (E 463), titaniumdioxide (E 171), talk, oranjegeel S (E110), carnaubawas (E 903).

D. Hoe ziet Tryptizol er uit?
Tryptizol 10 mg-tabletten bevatten 10 mg amitriptylinehydrochloride, zijn rond van vorm, lichtblauw, met de
ingeslagen code MSD 23. Verpakking: doosje met tien strips à 10 tabletten. Tryptizol 25 mg-tabletten bevatten
25 mg amitriptylinehydrochloride, zijn rond van vorm, geel, met de ingeslagen code MSD 45. Verpakking: doosje
met tien strips à 10 tabletten. Tryptizol 50 mg-tabletten bevatten 50 mg amitriptylinehydrochloride, zijn rond van
vorm, beige, met de ingeslagen code MSD 102. Verpakking: doosje met tien strips à 10 tabletten. Tryptizol 75
mg-tabletten bevatten 75 mg amitriptyline-hydrochloride, zijn rond van vorm, oranje, met de ingeslagen code
MSD 430. Verpakking: doosje met tien strips à 10 tabletten.

E. Wie is de importeur/registratiehouder van amitriptyline?
• Sarotex: Lundbeck
• Tryptizol: Merck Sharp & Dohme BV

F. Inschrijvingsnummers in het register voor geneesmiddelen
• Tryptizol: RVG 02417 (10 mg), RVG 02418 (25 mg), RVG 05845 (50 mg) en RVG 07545 (75 mg)
• Sarotex: RVG 04304 (10 mg), RVG 04303 (25 mg)


II. WAT IS TRYPTIZOL EN WAARVOOR WORDT HET GEBRUIKT?
A. Hoe werkt Tryptizol (farmacodynamiek)
Amitriptyline is een antidepressivum en behoort tot de groep van de zogenaamde tricyclische antidepressiva. Amitriptyline remt de heropname van noradrenaline in de diverse neuronen. Voorts heeft amitriptyline alfa1-adrenolytische, anticholinerge, antihistamine- en antiserotonerge (5- HT-receptor-blokkerende) eigenschappen.

B. Hoe gedraagt Tryptizol zich in het lichaam (farmacokinetiek)
Amitriptyline wordt omgezet in de actieve metaboliet nortriptyline. De halfwaardetijd bedraagt 10-25 uur.

C. Waarvoor wordt Tryptizol gebruikt (indicatie)?
Tryptizol is bedoeld voor de behandeling van depressies. Dat wil zeggen dat Tryptizol de klachten van een depressie tegengaat, zoals ernstige vormen van neerslachtige stemming, interesseverlies, prikkelbaarheid, gespannenheid, verminderd concentratievermogen, moeheid, angst en huilen. Bij depressieve patiënten is er vaak sprake van een tekort aan bepaalde chemische stoffen in de hersenen, zoals serotonine. Deze stoffen worden neurotransmitters genoemd. Ze zorgen voor de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen in de hersenen, waardoor deze zenuwcellen met elkaar kunnen communiceren. Antidepressiva kunnen dit tekort opheffen, en zo de depressieve toestand van de patiënt verbeteren. Bij een juiste dosering duurt het minstens 2 weken voor een effect kan worden verwacht.
Tryptizol kan ook gebruikt worden om bedplassen te behandelen, echter alleen dan wanneer een urineweginfectie uitgesloten is.


III. VOORDAT U TRYPTIZOL GAAT GEBRUIKEN
A. Gebruik Tryptizol niet (contra-indicatie): • Overgevoeligheid
wanneer u overgevoelig bent voor de werkzame stof (amitriptyline) of andere tricyclische antidepressiva, of als u allergisch reageert op een van de hulpstoffen van Tryptizol. Wanneer u na het innemen van een middel plotseling klachten krijgt die u normaal niet hebt, bijvoorbeeld huiduitslag, galbulten of koorts, kunt u er in het algemeen van uitgaan dat u overgevoelig voor dat middel bent.
• Myocardinfarct
wanneer u een hartinfarct heeft gehad of als u lijdt aan een andere ernstige hartaandoening.
• MAO-remmers
In combinatie met, of binnen 14 dagen voor of na behandeling met een MAO-remmer
Neem in deze gevallen direct contact op met uw arts. Het kan zijn dat Tryptizol niet geschikt is
voor u.


B. Wees extra voorzichtig met Tryptizol in verband met: • Epilepsie
tricyclische antidepressiva verlagen de drempel voor toevallen (insulten). Tryptizol moet daarom met uiterste voorzichtigheid gebruikt worden bij patiënten met epilepsie en andere aandoeningen die de gevoeligheid voor een insult verhogen, zoals een hersenbeschadiging, antipsychotica, onttrekking van alcohol of geneesmiddelen met anticonvulsieve eigenschappen (bijv. benzodiazepinen).
• Lever- of nierfunctiestoornissen
bij patiënten met een leveraandoening wordt een periodieke controle van de leverenzymen aanbevolen.
• Mictiestoornissen (problemen met urineren)
voorzichtig doseren aangezien problemen kunnen verergeren.
• Hartaandoeningen
voorzichtig doseren in verband met ontstaan van o.a. aritmieën (verstoord ritme van het hart).
• Lage bloeddruk
voor het begin van de behandeling wordt aanbevolen de bloeddruk te controleren, omdat mensen met een te lage bloeddruk met een bloeddrukdaling kunnen reageren.
• Hyperthyreoïdie (verhoogde schildklierwerking)
voorzichtig doseren.
• Acuut nauwe-kamerhoekglaucoom (staar, drukverhoging in het oog)
voorzichtig doseren aangezien de drukverhoging kan toenemen.
• Bijniermergtumoren
amitriptyline kan dan hypertensieve crises (ernstige bloeddrukverhoging) veroorzaken.
• Cariës
Tryptizol kan een droge mond veroorzaken wat de kans op een slecht gebit kan vergroten. Als u langdurig met Tryptizol wordt behandeld is het het beste om uw gebit regelmatig te laten controleren.
• Psychosen
psychotische symptomen kunnen verergeren bij patiënten met psychotische stoornissen. Met name bij oudere patiënten kunnen tricyclische antidepressiva vooral 's nachts delirante psychosen veroorzaken; deze verdwijnen na het staken van de behandeling met het geneesmiddel binnen enige dagen.
• Manisch-depressieve psychose
wanneer de depressieve fase van een manisch-depressieve psychose wordt behandeld, kan deze overgaan in de manische fase.
• Suïcidegevaar
In verband met kans op suïcide, vooral in het begin van de behandeling, moet slechts een beperkte hoeveelheid van het antidepressivum aan de patiënt worden meegegeven. Het risico op suïcide is inherent aan een ernstige depressie en kan aanhouden totdat er een significante remissie optreedt.
• Obstipatie
Voorzichtigheid is geboden bij patiënten met chronische obstipatie. Tricyclische antidepressiva kunnen een paralytische ileus (verlamming van de darm) veroorzaken, in het bijzonder bij oudere en bedlegerige patiënten.
• Bloed
Gedurende de behandeling met amitriptyline moet het bloedbeeld ook gecontroleerd worden, vooral bij het optreden van koorts, een zere keel, of andere influenza-achtige verschijnselen, omdat er in geïsoleerde gevallen agranulocytose (plotselinge verdwijning van bepaalde witte bloedcellen uit het bloed) is opgetreden tengevolge van het gebruik van tricyclische antidepressiva.


C. Gebruik van Tryptizol in combinatie met alcohol
Gecombineerd gebruik met alcohol wordt afgeraden. Het sedatieve effect kan worden versterkt als het product in combinatie met alcohol wordt gebruikt.

D. Zwangerschap
Bij kinderwens of als u al in verwachting bent, moet u direct contact opnemen met uw arts, die u zal helpen
de voordelen van Tryptizol tegen de mogelijke nadelen af te wegen.
Baby's, waarvan de moeders tot hun geboorte tricyclische antidepressiva hadden ingenomen, vertoonden in de eerste uren of dagen symptomen als ademhalingsstoornissen, lethargie (slaapzucht), kolieken (krampen), verhoogde prikkelbaarheid, hypotensie (lage bloeddruk) of hypertensie (hoge bloeddruk), tremor (beven, trillen) of spasmen. Om deze onthoudingssymptomen te vermijden dient een eventuele behandeling tijdens de zwangerschap zo mogelijk enkele weken vóór de berekende datum van de bevalling geleidelijk te worden gestaakt.

E. Borstvoeding
Gebruik geen Tryptizol als u borstvoeding geeft. Daar Tryptizol in de moedermelk wordt uitgescheiden, kan er mogelijk schade bij de zuigeling ontstaan.

F. Rijvaardigheid en het gebruik van machines
Tryptizol kan het concentratievermogen bij sommige patiënten verminderen; het besturen van motorrijtuigen
en andere werkzaamheden die door een verminderde concentratie gevaarlijk worden, moeten worden
nagelaten.

G. Gebruik van Tryptizol in combinatie met andere geneesmiddelen (interactie) • MAO-remmers
gelijktijdig gebruik van MAO-remmers kan resulteren in ernstige bijwerkingen (bijv. serotoninesyndroom).
Tryptizol mag niet gelijkijdig of binnen 2 weken na beëindiging van een behandeling met een irreversibele MAO-remmer worden gebruikt.
Na beëindiging van een behandeling met Tryptizol dient minstens 7 dagen gewacht te worden voordat een behandeling met MAO-remmers gestart mag worden.

• Andere antidepressiva
gelijktijdig gebruik van antidepressiva kan resulteren in ernstige bijwerkingen (bijv. serotoninesyndroom).
• Antipsychotica
kan resulteren in verhoogde plasmaspiegels van tricyclische antidepressiva, een verlaagde convulsiedrempel en aanvallen.
• Middelen met sedatieve (kalmerende) werking
de sedatieve werking van antipsychotica, hypnotica, sedativa, anxiolytica, antihistaminica (anti-allergische medicijnen), algemene anaesthetica en alcohol worden versterkt.
• Centraal werkende antihypertensiva (bepaalde middelen tegen hoge bloeddruk)
omdat tricyclische antidepressiva het bloeddrukverlagende effect van centraal werkende antihypertensiva
(clonidine, guanethidine, reserpine en methyldopa) kunnen verminderen of opheffen, moeten ingeval van een gecombineerde behandeling antihypertensiva met een ander werkingstype gekozen worden, zoals diuretica (plaspillen) of ß-blokkers.
• Anticholinergica (anti-Parkinson medicijnen)
tricyclische antidepressiva kunnen de effecten van anticholinergica op het oog, het centraal zenuwstelsel, de darm en de blaas versterken
• Leverenzyminducerende middelen
geneesmiddelen die het mono-oxygenase-enzymsysteem in de lever activeren (bijv. carbamazepine, fenytoïne, nicotine en orale anticonceptiva = de pil) kunnen het metabolisme versnellen en de plasmaconcentraties van Tryptizol verlagen, hetgeen resulteert in een verminderde effectiviteit. De plasmaspiegels van fenytoïne en carbamazepine kunnen worden verhoogd, met bijbehorende bijwerkingen. Het kan nodig zijn dat de doses van deze geneesmiddelen aangepast worden
• Medicijnen die de hartwerking beïnvloeden
klasse I-anti-arrhythmica (zoals kinidine, hydrokinidine, disopyramide en procainamide); ß-blokkers; calcium-antagonisten (zoals verapamil)
• Anticoagulantia (antistolling)
voorzichtigheid wordt geadviseerd wanneer u een geneesmiddel gebruikt dat het risico op bloedingen kan vergroten. Dit zijn bijvoorbeeld anticoagulantia (zoals heparine) of trombocytenaggregatieremmers (middelen die het vormen van bloedstolsels tegengaan, bijvoorbeeld zogenaamde NSAID’s, aspirine en ticlopidine).
• Cimetidine (remt maagzuurafscheiding), methylfenidaat (Ritalin), oestrogenen (vrouwelijke geslachtshormonen)
deze geneesmiddelen verhogen de plasmaconcentratie van tricyclische antidepressiva. De dosering van deze middelen moet derhalve worden verlaagd.
• Anti-epileptica (middelen tegen epilepsie)
• Diuretica (plasmiddelen)
• Middelen met een stimulerende werking op een bepaald deel van het zenuwstelsel (sympathicomimetica) adrenaline, noradrenaline, isoprenaline, efedrine, fenylefedrine
• Thyreomimetica (middelen voor een te traag werkende schildklier)
kan aanleiding geven tot verschijnselen van hyperthyreoïdie (te snel werkende schildklier). Ook kunnen thyreomimetica het antidepressieve effect versterken
Informeer altijd uw arts wanneer u andere geneesmiddelen gebruikt. Verschillende geneesmiddelen kunnen namelijk elkaars werking beïnvloeden.



IV. AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK
A. Wat is de dosering van Tryptizol?
Depressie
Uw arts heeft een bepaalde hoeveelheid Tryptizol voorgeschreven. Het is van groot belang dat u zich aan dit
voorschrift houdt. De dosering varieert per patiënt en zal al naar gelang uw respons worden aangepast. De
gebruikelijke begindosering is 75 mg in over de dag verdeelde doses en de gebruikelijke onderhoudsdosering
is 50-100 mg per dag in één gift. Uw arts kan van deze dosering afwijken en met een lage dosering beginnen
en zal indien nodig de dosis verhogen, totdat uw symptomen verbeteren. De meeste patiënten worden ten
minste drie maanden behandeld. Gebruik van Tryptizol voor de behandeling van depressies bij patiënten jonger
dan 12 jaar wordt niet aanbevolen.
Bedplassen
De dagelijkse dosering varieert van kind tot kind en zal door uw arts worden aangepast aan de leeftijd en het
gewicht van uw kind.

B. Hoe lang moet u Tryptizol blijven gebruiken?
De behandeling van een depressie duurt in de meeste gevallen een aantal maanden. U moet rekenen op een behandelduur van 4 tot 6 maanden: de behandeling moet bij voorkeur worden voortgezet totdat u 4-6 maanden volledig symptoomvrij bent. Het is belangrijk dat u zich houdt aan de instructies van uw arts en pas stopt met Tryptizol te gebruiken als uw arts daartoe besluit.

C. Wat moet u doen als u meer Tryptizol hebt ingenomen dan voorgeschreven?
Wanneer u te veel van Tryptizol hebt ingenomen, neem dan onmiddellijk contact op met uw arts of apotheker. Probeer er achter te komen hoeveel tabletten werden ingenomen en van welke sterkte. Volg de aanwijzingen van de arts nauwkeurig op. De volgende verschijnselen treden doorgaans binnen enkele uren op: sterke slaperigheid;
concentratieverlies; snelle, langzame of onregelmatige hartslag; rusteloosheid en agitatie; verlies van spiercoördinatie en spierstijfheid; ademnood; aanvallen; braken; koorts.

D. Wat moet u doen als u vergeten bent Tryptizol in te nemen?
Voor de behandeling is het van belang dat u iedere dag uw tablet inneemt. Mocht u toch een tablet zijn vergeten, neem dan geen extra tablet in maar ga verder met het voorgeschreven schema.

E. Wat gebeurt er als er plotseling gestopt wordt met het innemen van Tryptizol?
Antidepressiva zijn niet verslavend. Het is echter mogelijk dat bij plotseling stoppen in sommige gevallen onthoudingsverschijnselen optreden. De volgende verschijnselen zijn hiermee in verband gebracht: misselijkheid, hoofdpijn en vermoeidheid. Geleidelijke verlaging van de dosis gedurende twee weken kan leiden tot irritatie, rusteloosheid en droom- en slaapstoornissen. Deze verschijnselen zijn over het algemeen mild en gaan vanzelf weer over. Geadviseerd wordt om de dosering geleidelijk te verminderen. Het is belangrijk dat u niet op eigen initiatief stopt met het innemen van Tryptizol, maar alleen op advies van of in overleg met uw arts.

F. Wat zijn mogelijke bijwerkingen van Tryptizol?
De meest gemelde bijwerkingen bij gebruik tijdens depressies zijn: sufheid, wazig zien, accomodatiestoornissen,
verwijde pupillen, droge mond, vreemde smaak, misselijkheid, constipatie, gewichtstoename, vermoeidheid,
desoriëntatie, afgenomen spiercoördinatie, toegenomen transpiratie, duizeligheid, licht gevoel in het
hoofd bij plotseling opstaan (gevolg van bloeddrukverlaging), hoofdpijn, hartkloppingen, versnelde pols, verandering in libido, en impotentie. Bijwerkingen tijdens gebruik voor bedplassen zijn minder frequent. De meest
voorkomende zijn: sufheid, droge mond, wazig zien, accomodatiestoornissen en constipatie.
Overgevoeligheidsreacties kunnen optreden, zoals galbulten, jeuk, uitslag of zwelling van gezicht en/of tong,
waardoor het ademhalen of slikken moeilijk wordt, als een van deze verschijnselen optreedt, neem onmiddellijk
contact op met uw arts.
Mocht u deze klachten krijgen of klachten die niet in deze bijsluiter staan vermeld, neem dan direct contact op
met uw arts of apotheker daar sommige bijwerkingen ernstig kunnen zijn.

G. Hoe moet Tryptizol bewaard worden?
Bewaar Tryptizol niet boven 25°C; bewaren in de originele verpakking.

Datum waarop deze bijsluiter voor het laatst is herzien
November 2001
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

hmmm :-k :-k Nou ga ik het toch is goed opzoeken :o
Ik zat al te denken, :-k :-k :-k
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

A. Hoe werkt Tryptizol (farmacodynamiek)
Amitriptyline is een antidepressivum en behoort tot de groep van de zogenaamde tricyclische antidepressiva.
o tóch een ad,- nou helemaal niet een aangewezen middel om angstaanvallen mee tegen te gaan dan, maar oke, we raken off topic zo...

wel bedankt voor de info Franje!
Franje

Re: Beleving medicijnen

gedaan graag dat Klaas

:thumbright:
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

KlaasP schreef:
A. Hoe werkt Tryptizol (farmacodynamiek)
Amitriptyline is een antidepressivum en behoort tot de groep van de zogenaamde tricyclische antidepressiva.
o tóch een ad,- nou helemaal niet een aangewezen middel om angstaanvallen mee tegen te gaan dan, maar oke, we raken off topic zo...

wel bedankt voor de info Franje!
Had je niet goed gekeken dan Klaas?
Franje

Re: Beleving medicijnen

Hortensia schreef:Jaren geleden;) slikte ik (oude versie van AD) word ook voor paniek en angsten voorgeschreven en fobieen. ik kreeg toen perfenazine en triptizol, en weet je ik had veel bijwerkingen , maar nog steeds enorme angsten, ik slikte ze gewoon, maar ik was nog jong en niet zo ervaren daarmee, als de klacht maar wegging, dat ging die niet, ik kreeg last van derealisatie-personalisatie enge nachtmerrie s. ik dacht ik moet het niet meer, nu slik ik enkel 2x daags 10 mg osasepam.
Ik weet het ook niet Louise al die bijwerkingen, dan maar angsten , alhoewel dat soms onhoudbaar is, en je belemmer van leuke dingen,doe ik trouw mijn therapieen, en leer er mee om te gaan en mee te leven.en vind ook vrede met dingen die ik wel kan:)
En ik vind ook dat zodra je naar Psy-Q of wat ook gaat , geen goede gesprekken , maar gelijk pillen voorschrijven, makkelijk eigenlijk, voorschrijven en dan mag je gaan, is wel een modetrent tegenwoordig AD voorschrijven? Ze schrijven veel te makkelijk medicatie uit.

Typefoutje jou triptizol
Tryptizol naam is AD
Klaas andere vind medicijn daarom
Gehad ook tryptizol daarom typefoutje ziet ik..
toch niet geefte...
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

Franje schreef:
Hortensia schreef:Jaren geleden;) slikte ik (oude versie van AD) word ook voor paniek en angsten voorgeschreven en fobieen. ik kreeg toen perfenazine en triptizol, en weet je ik had veel bijwerkingen , maar nog steeds enorme angsten, ik slikte ze gewoon, maar ik was nog jong en niet zo ervaren daarmee, als de klacht maar wegging, dat ging die niet, ik kreeg last van derealisatie-personalisatie enge nachtmerrie s. ik dacht ik moet het niet meer, nu slik ik enkel 2x daags 10 mg osasepam.
Ik weet het ook niet Louise al die bijwerkingen, dan maar angsten , alhoewel dat soms onhoudbaar is, en je belemmer van leuke dingen,doe ik trouw mijn therapieen, en leer er mee om te gaan en mee te leven.en vind ook vrede met dingen die ik wel kan:)
En ik vind ook dat zodra je naar Psy-Q of wat ook gaat , geen goede gesprekken , maar gelijk pillen voorschrijven, makkelijk eigenlijk, voorschrijven en dan mag je gaan, is wel een modetrent tegenwoordig AD voorschrijven? Ze schrijven veel te makkelijk medicatie uit.
Ik snap het, ik las het ook! :-k


Typefoutje jou triptizol
Tryptizol naam is AD
Klaas andere vind medicijn daarom
Gehad ook tryptizol daarom typefoutje ziet ik..
toch niet geefte...
Zwerfbeertje

Re: Beleving medicijnen

KlaasP schreef:je moet eens kijken wat er gebeurt met de mensen die zomaar stoppen met hun ad
Moet je eens kijken wat er gebeurd met mensen die zomaar stoppen met hun ethanol.

Dat is ook een drogreden en dat hoor je te weten. Waarom kom je er dan toch mee? Het optreden van onthoudingsverschijnselen is niet echt een reden om iets te (blijven) gebruiken. Is er dan echt zo weinig dat spreekt voor het gebruik van AD dat je dit soort redeneringen moet gaan gebruiken?
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

Antidepressiva hebben 'weinig nut'


Uitgegeven: 26 februari 2008 08:26
Laatst gewijzigd: 26 februari 2008 09:21

LONDEN - Antidepressiva als Seroxat en Prozac helpen alleen zéér depressieve mensen, maar voor de meeste patiënten hebben ze geen nut. Dat is de uitkomst van een recent onderzoek, meldde de Britse BBC dinsdag.

"Alhoewel patiënten beter worden als ze antidepressiva nemen, worden ze óók beter als ze een placebo slikken. Dit betekent dat depressieve mensen zonder chemische behandeling beter kunnen worden", aldus een van de onderzoekers.

De wetenschappers bekeken 47 eerder gehouden tests met de medicijnen opnieuw. Volgens een van de wetenschappers heeft de farmaceutische industrie daarvan alleen onderzoeken naar buiten gebracht die hun producten in een goed daglicht stellen.

De onderzoekers wisten ook de hand te leggen op niet gepubliceerde onderzoeken dankzij de wet die voorziet in vrijheid op informatie.

Fractie

De makers van Seroxat en Prozac hebben de 'nieuwste' bevindingen weersproken. Een woordvoerder van Seroxatmaker GlaxoSmithKline zei dat de wetenschappers slechts een fractie van het totale aantal gegevens hebben bekeken. Prozacproducent Eli Lilly zei dat "uitgebreide wetenschappelijke en medische ervaringen hebben laten zien dat het een effectief antidepressivum is".

De onderzoekers kregen de testresultaten van alle klinische onderzoeken die in Amerika zijn gebruikt om een verkooplicentie voor de medicijnen te verkrijgen. De wetenschappers willen dat farmaceuten gedwongen worden om ál hun informatie bekend te maken.

(c) ANP
zou eigenlijk twee kanttekeningen bij dit berichtje willen maken, de eerste schreef ik al:

"ik denk dat ook alleen maar mensen met suikerziekte iets aan extra insuline en eventuele andere suikerziektegeneesmiddelen zullen hebben, dus het bovenstaand artikel -dat alleen mensen met een echte zware depressie iets aan antidepressiva hebben- is wat mij betreft een open deur"

nu de tweede:
het effect van een placebo bij mensen die depressief of (licht) depressieve kenmerken hebben zijn is enorm, zo is al heel lang bekend. Vermoedelijk omdat de psychische impact van een placebo JUIST bij mensen met een helse psychische aandoening zo goed aansluit op hun behoefte: de hoop op herstel, de wanhopige hoop van die helse aandoening af te komen. En die hoop die wordt door niets zo krachtig gevoed als een 'geneesmiddel'.

Maar, van een placebo weten we dat de werking ervan na korte tijd ophoudt, omdat de werking alleen maar door autosuggestie eventjes opgewekt kon worden.
En van de antidepressiva weten nu juist dat de werking daarvan BLIJVEND is, ook als je allang niet meer stilstaat bij het feit dat je medicatie gebruikt dagelijks, om je tegen depressies te beschermen.

Is een ad eenmaal aangeslagen, dan gebeurt het maar zelden dat de positieve werking ervan stopt (zoals dat bij een placebo immer het geval is).
Die zeldzame keer dat dit gebeurt wordt wel een 'pooping out' genoemd. Maar dat terzijde. Ik wou dit er even uitpoepen :P
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

dus, samenvattend: je hebt heel veel aan een ad, namelijk ten eerste heb je sowieso die enorme gunstige werking die er van een placebo ook uit zou zijn gegaan bij depressiviteit, en ten tweede, is die gunstige werking DUURZAAM, en ten derde, helpt een ad, in tegenstelling tot placebo's ook bij ZWARE depressiviteit.

Is er ooit een belangwekkender, beter , mooier medicijn ontwikkeld dan de moderen ssri (die zeer weinig bijwerkingen kenne, onschadelijk zijn,- je kunt jezelf er niet mee vergiftigen,- en zo'n vreselijke aandoening kunnen helpen opheffen als depressiviteit dat kan zijn... :thumbright: :sunny:
Louise

Re: Beleving medicijnen

Het topic gaat over persoonlijke beleving, niet over de beweringen die overigens heel verschillend zijn..
Ik kan zo weer een aantal links plakken van bv het tribos instituut, die het anders uitleggen, maar dat was niet de insteek.
Soms lijkt het alsof ik apentaal praat.

Het hoeft wat mij betreft ook niet weer alleen over depressie te gaan.
Franje

Re: Beleving medicijnen

Medicijn mij niet eerst helpt
Nog niet goed die helpt
Leuk niet medicijn dat vind medicijn echt hel
Stilhou niet kan niks
Stilsta ook kan niet altijd benen beweegt...
keertje meeting forum meteen jullie ziet ik bent waar
dat leuk niet vind medicijn hebt ik
inactieve gebruiker

Re: Beleving medicijnen

Nee bij mij toen ook niet :-k :-k :-k
dus..... :-k

Terug naar “Medicatie”