Sunflower

Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Van een bevriend psychiater kreeg ik vanmorgen het advies om als mijn huidige depressie (shit) weer onder controle is met Moclobemide t.z.t. Lambipol te gaan slikken als preventiemiddel tegen depressies. Langjarige onderhoudsmedicatie met een antidepressivum wijst hij af.

Iemand ervaring hiermee?
edciel

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Sorry geen ervaring mee, maar hoop wel voor je dat het gaat werken :)
miek

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Ik neem nu bijna 2 jaar lambipol. Dit om de stemmingswisselingen te beperken. Ik heb geen grote dieptes meer al voel ik me vaak nog depri en verdrietig. Alleen kan ik niet meer wenen. Je gevoelens worden ahw afgezwakt. Langs de ene kant is dat positief maar langs de andere kant .... is het soms ook nodig eens te kunnen huilen.
De enige nare bijwerking die ik heb van lambipol is hoofdpijn. Ik sta nu om 150mg. Bij 200mg had ik teveel last van hoofdpijn.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Ik probeer er dan een antwoord op te geven.
inactieve gebruiker

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Sunflower schreef:Langjarige onderhoudsmedicatie met een antidepressivum wijst hij af.
weet je ook waarom Sunflower? Op de diverse psychologiefora waar ik nu al bijna een decenium rondloop kom ik alleen maar rampverhalen tegen van mensen die gestopt zijn met hun ad. Er zullen daarbij ook vast wel eens goede bevindingen zijn opgedaan hoor, over de goede ervaringen lees je natuurlijk altijd sowieso een stuk minder. Maar wat zouden de nadelen zijn van het blijvend gebruik van een moderne ssri, vooropgesteld dus dat je daar baat bij hebt.?

Groetjes, Klaas
Sunflower

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Klaas, Dát weet ik niet waarom hij het afwijst. Dáar gaan we nog over praten. Momenteel is het zaak dat mijn huidige depressie weer oplost.

Ondanks dat ik 6 jaar achter elkaar Fluoxetine slikte kreeg ik in 2006 toch opnieuw een depressie. Die is opgelost met een extra dosering. Eind 2006 heb ik de switch gemaakt naar Moclobemide, maar ook nu kreeg ik weer een depressie.

Deze psychiater raadt dus Lambipol aan als preventief middel, maar goed hij zegt ook dat hij geen garantie van 100% kan geven, maar dat deze middelen alleen een statistisch gunstig effect hebben.

Maar eerlijk gezegd heb ik wel angst, dat de depressie zich weer meldt (met een recidiverend tempo van 1x per 2 jaar -met uitzondering van eenmalig 5 jaar wegblijven ga ik er van uit dat ik er toch levenslang last van blijf houden). Ik heb ze al vanaf mijn 14e.

Vandaar ook mijn vraag aan ervaringsdeskundigen.


Miek, heb jij "vroeger" ook antidepressiva geslikt om depressies tegen te gaan?
Carolien

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Sunflower,
Heb goede berichten gelezen, over lamictal, heb een bipolaire stoornis, al aanwezig sinds mijn jeugd.
Ben een rapidcycling, 4 heftige depressies per jaar, die duren zo 8 weken, en regelmatig hypomanisch.
Al veel verschillende middelen geslikt, met weinig resultaat, kreeg op den duur, electro shock, dat wel goed hielp, helaas niet lang.
Zou ook lamictal willen slikken, mijn medicatie is nu, 800 mg camcolit, 100 mg seroquel, lorazepam zopiclon, oxazepam, vandaag pas, vanwege de bijwerkingen, in mijn mond, tardieve dyskinesie.
Ga er met de psychiater, over praten, hij wilde geen medicatie verandering meer, dat logisch is, in mijn geval, en a d ook niet meer, daar word ik manisch van.
Carolien

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Is er iemand die goede ervaring heeft met lamictal, nu ben ik weer zwaar depressief, daarvoor hypomanisch geweest, wel met mijn nieuwe psychiater over gepraat, en noemden alleen, al de bijwerkingen op, deze psychiater heeft 2 praktijken, dus geen tijd voor de patient, hij schrijft de medicatie voor, en het lab blad, en 2x per jaar, mag je even komen, dus heel weinig contact, de sp-ver, komt met je praten, om de psychiater te ontlasten.

4x per jaar,zowat 8 weken, is geen leven, kan wel ECT, laten doen, dat dan even helpt, soms maar 4 weken, dat schiet ook niet op, en zo sukkelen we maar verder, mijn man is nu alleen met vakantie, voor een midweek, was al geboekt, en hij heeft ook zijn rust nodig.
miek

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Ik ben wel tevreden hoor over lambipol/lamictal. De kleine nevenwerkingen zijn makkelijk te verhelpen.
Nu heb ik nog een onderhoudsdosis van 100mg.
Ik voel me momenteel goed. Dit is zo sinds ik er Wellbutrin xr 300mg ben beginnen bij nemen.
Ik kan weer wat genieten van het leven en het lukt me vrij aardig om in een groepje vrienden te zitten.
En nu ... nu ga ik 14 dagen genieten van mijn verlof.

Vind het wel erg dat je maar zo weinig hulp krijgt. Toen ik op het diepste punt van mijn depressie zat, ben ik een paar maanden in opname geweest. Dan had je dagelijks therapie. Het was wel keihard werken aan jezelf. Maar nu, nu begint het zijn vruchten af te werpen.
Ik ga nu nog om de 14 dagen bij mijn psychiater. En als het minder goed gaat wekelijks.

Veel sterkte
Miek
Carolien

Re: Lambipol/Lamictal als preventiemiddel tegen depressies

Dank je wel Miek, en ben blij voor je, dat het zo goed gaat.
Ben nu 16 jaar in behandeling, en mijn psychiater, die er mee gestopt is, had ik 10 jaar, hij heeft wel succes geboekt met mij, niet met de medicatie, zowat heel het alfabet geslikt, vele opnames 12x, een van 3.5 maand, toen had de kliniek psychiater alle medicatie verandert, en heb een poging gedaan, kreeg ibs, en 3weken opgesloten, met camera bewaking, was zo mak als een lammetje, had wel aangegeven, dat ik er een eind aan ging maken, dan was je opgenomen, en deden er niets mee.

In die zin, dat de psychiater succes heeft geboekt, door mijn levenswijze te veranderen, en het ging redelijk goed, krijg geen medicatie verandering meer, de episoden worden meestal veroorzaakt door een trigger, deze keer relatie problemen, waar ik totaal geen schuld aan heb, had al stappen ondernomen om te gaan scheiden, maar ben ingestort.
Mijn man is alleen met vakantie, voor een midweek, was al geboekt, he wat een opluchting, even alleen om weer wat tot rust te komen.

Het ging over lamictal, helaas ik krijg het niet.

Terug naar “Medicatie”