Isa

Medische Megablunder

ADHD-medicatie Medische Megablunder, is de titel van het boek dat Fernand Haesbrouck geschreven heeft.
De achterflap luidt als volgt:

Dit is het eerste boek dat eens niet handelt over alle mythen rondom ADHD, maar dat het werkingsmechanisme van de gebruikte medicatie errond aantoont en uitlegt. De actieve stof in Rilatine en Concerta, is een cocaïneproduct waarvan de amfetaminewerking psychotisch maakt. Het chronisch dwangmatig psychotisch maken in veel gevallen tot gevolg dat corrigeren met antipsychotica (neuroleptica) moet behandeld worden of dat zelfs psychiatrisch moet opgenomen worden.
De internationale literatuur vermeldt dat het werkingsmechanisme van die medicatie onbekend is, net zoals ook de werking van Prozac-stof Strattera bij ADHD niet gekend zou zijn.
Dit boek legt uit waarom het werkingsmechanisme voor patientjes, ouders en schooldirecties beter onbekend blijft en toont aan dat het chrnonisch gebruik van stimulantia ook een prijs heeft. Over die medicatie weten dokters alleen maar dat ze er niets over weten, vandaar dat men deze geneeskunde dan ook evidence based medicine is gaan noemen.
Rik

Vooropgesteld dat Fernand Haesbrouck behoorlijk omstreden is, en er feitelijk niets nieuws onder de zon is: wat wilde je hiermee zeggen?
Isa

Geen idee.
Ik kwam het tegen en dacht dat de mensen hier het misschien interessant zouden vinden.
Beetje naief dus :oops: ...
Rik

Welnee. Of misschien toch, maar dan: niet erg. Alleen: deze discussie laait bij tijd en wijle ook hier op het forum steeds weer op.

Echter: het verstrekken van medicatie bij adhd/add roept nogal controversiele vragen op, omdat de werkzame bestanddelen in ritalin/concerta lijken op, en verwant zijn met cocaine. Dat is nog heel wat anders dan dat de werking lijkt op, laat staan gelijk is aan, de werking van cocaine, waar dan nog de impliciete gedachte is dat kinderen met adhd/add door het gebruik van de medicijnen alleen maar gedrogeerd zouden worden: logisch dat ze rustig worden!

Er wordt vervolgens echter geen enkel alternatief voorgesteld, vaak ook voortkomend uit de bedekte beschuldiging dat het aan de opvoeding ligt, dat kinderen zo lastig en rusteloos zijn. Pak ze met straffe hand aan, is de onuitgesproken gedachte, dan houdt het gedrag vanzelf op. Of er wordt verwezen naar de slechte invloed van bijvoorbeeld werkende moeders.....

Waar aan voorbij gegaan wordt: je zult er maar een of wat hebben: kinderen met adhd/add. Je kunt als kind en als ouder werkelijk ten einde raad zijn, en vaak geeft het gebruik van ritalin en aanverwanten gewoon een hele verbetering, ook alweer voor ouder en kind.

Ik geloof niet dat er één ouder is die, als er een minder controversieel geneesmiddel beschikbaar zou zijn, niet veel liever daarvoor zou kiezen. Maar tot nu te is er helaas geen alternatief.
WE

Need I say more? ;)

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007 ... .html#more
Check die filmpje (klick play)... meesterlijk! :die john sweeney doet me denken aan klaasP ;) :P keiharde voorstanders voor psychiatrische medicatie.
inactieve gebruiker

John Sweeny is de reporter die helemaal door het lint gaat omdat die scientologiefreak de holocaust toeschrijft aan de psychiatrie, zoals jij dat ook doet ja beste WE. Alles wat mis gaat in jouw leven komt door anderen, door meisjes, door de ratrace, door de psychiatrie, door je 'huilende psychologen' , de ad waardoor je pas echt depressief geworden zou zijn :D enzovoorts...
Kan ik me inderdaad net zo aan ergeren als Sweeny dat doet aan de kul-argumenten van die sektarische scientologie-freaks. Heb je heel goed gezien :)

verder ben ik een voorstander van alles wat mensen helpen kan. En medicatie helpt mensen heel vaak. Het is zeer vaak zelfs levensreddend, doordat iemand dankzij een benzo eindelijk weer eens slapen kan na maanden van slapeloosheid, doordat iemand dankzij een ap niet langer de stem hoort die hem dwingt van het dak te springen enzovoorts, doordat en ad iemand eindelijk een beetje lucht geeft in zijn benarde ziel enzovoorts enzovoorts. Allemaal zaken waar jij met je kokervisie blind voor bent geworden.
Een keiharde voorstander ben ik evenwel niet. Het is altijd beter zonder medicijnen te leven, als dat ook kan.

Groetjes, Klaas
pop

maar echt niet alles is op te lossen is met die meds klaas,
ook niet een stem die wil dat je van het dak af springt

sorry, misschien off-topic
wilde ik even kwijt
inactieve gebruiker

pop schreef:maar echt niet alles is op te lossen is met die meds klaas,
ook niet een stem die wil dat je van het dak af springt

sorry, misschien off-topic
wilde ik even kwijt
Toch kun je als je een stem hoort in je kop die je daartoe lijkt te dwingen maar beter wel een amtipsychoticum gaan gebruiken hoor Pop. Je bent daarmee niet van alle symptomen en problemen van je psychose af, dat zeg ik ook niet, maar het kan een hoop schelen en zal zeker een niet bewust gewilde zelfdoding tijdens een psychose kunnen voorkomen.
Hetzelfde geldt voor de benzo waardoor een paniekaanval dadelijk het hoofd geboden zal kunnen worden, je bent in een half uur gegarandeerd rustig (werkt net zo zeker en een stuk beter en veel minder schadelijk als alcohol), en zo vormen ook ad's een geweldig hulp(!)middel voor mensen met depressieve klachten, de druk daarvan wat minder te voelen en ze door praten en mogelijk ander gedrag en omgevingsveranderingen te boven te komen.

De statistieken wijzen het uit. Al die miljoenen mensen die psychofarma gebruiken hebben zich die niet zomaar in de maag laten splitsen. Ze helpen. Ze zijn niet alleenzaligmakend en lossen niet alle problemen op, maar ze werken en helpen. Ze zijn ook allemaal alleen na dubbelblind tests die uitgesproken positieve resultaten te zien geven op de markt gekomen, trouwens. En niet zoals WE ons wil laten geloven via omkoperij en list en bedrog, zonder enige nuttige werkzaamheid, maar alleen om ons via bedotterij uit te kleden en afhankelijk te maken de markt op gebracht. Dat is dus scientology-denken waar ik me inderdaad net als die reporter best aan kan ergeren. Maar zo boos als die Sweeny word ik niet hoor...ben je mal zeg :D het sop is de kolen echt niet waard
pop

stemmen horen = psychotisch zijn? of een psychose hebben? klaas?
-Nickie-

Er wordt vervolgens echter geen enkel alternatief voorgesteld, vaak ook voortkomend uit de bedekte beschuldiging dat het aan de opvoeding ligt, dat kinderen zo lastig en rusteloos zijn. Pak ze met straffe hand aan, is de onuitgesproken gedachte, dan houdt het gedrag vanzelf op. Of er wordt verwezen naar de slechte invloed van bijvoorbeeld werkende moeders.....
Het probleem is, en dat zie ik ook in dit topic weer terug: generaliseren of een kant sterk en overdreven belichten. (in mijn ogen)
In specifieke situaties kan dit wel degelijk het geval zijn, Rik.
Ken zelf verschillende situaties waar het toch echt vooral met opvoeding te maken had, laat ik zo zeggen; dat klachten verdwenen.
En ken zelf verschillende situaties waar ten onrechte de diagnose gesteld werd. Niet vreemd dat er dan zulke verhalen ontstaan.
Zulk soort verhalen komen niet uit de lucht gevallen, alleen jammer als er niet genuanceerd wordt. Maar het kan dan ook lastig zijn om dan niet gelijk te gaan beginnen met een bepaald oordeel. Het stikt van de oordelen. Er kan een scale van gevoelens onder liggen.
Allemaal hokjes, of het nu diagnoses zijn of bepaalde uitspraken.
Hoe snel ga je niet aan dingen voorbij. Wie doet dat eigenlijk niet?

Verhalen als adhd heeft niets met de omgeving, onderwijs, opvoeding te maken, hoor je m.i. ook genoeg. Wat m.i. ook weer wat absoluut is, als ik het allemaal moet geloven. :roll:

Onverschilligheid is ook niet alles. (oordeel)

Tja

Groetjus
WE

KlaasP schreef:En niet zoals WE ons wil laten geloven via omkoperij en list en bedrog, zonder enige nuttige werkzaamheid, maar alleen om ons via bedotterij uit te kleden en afhankelijk te maken de markt op gebracht.
Ik zeg niet dat ze compleet 'evil' zijn, denk dat de waarheid meer in het midden zit, in de psychofarmaca gaat het vooral om winst je kan het ontkennen maar het is wel de waarheid, medicijnen als antidepressiva zijn populair en daar wordt grof aan verdiend ook zijn veel onderzoeken in wetenschappelijke tijdschriften en opleidingen in de psychiatrie gefinancieerd door de farmaceutische industrie ze hebben gewoon een dikke vinger in de pap, er zijn ook alternatieve geneeswijzen die soms net zogoed of zelfs beter werken zonder die akelige bijwerkingen van antidepressiva alleen de farmaceutische industrie zijn daar niet geintresseerd in omdat je natuurlijke behandelwijzen niet kunt patenteren dus kunnen ze er geen winst op maken. Its all about the money en dat is de werkelijkheid.
inactieve gebruiker

WE schreef:
KlaasP schreef:En niet zoals WE ons wil laten geloven via omkoperij en list en bedrog, zonder enige nuttige werkzaamheid, maar alleen om ons via bedotterij uit te kleden en afhankelijk te maken de markt op gebracht.
Ik zeg niet dat ze compleet 'evil' zijn,
Dat zeg je wel WE, en dat is nu juist de reden dat ik wel eens op je reageer. Je hebt zelfs een topic de titel meegegeven dat antidepressiva totaal verboden zouden moeten zijn. Dat was de TITEL van een topic van je. Niet eens als probleemstelling maar als conclusie, als een dolgedraaide Sweeney :)
En net zo ben je tekeer gegaan over andere meds, moet ik opnieuw met kwoots komen? Nee toch hoop ik he? ALLE psychofarmaca zijn compleet evil, allen maar evil. Dat is jouw stellingname tot u toe geweest. Wil je kwoots, zeg het maar hoor ;)


WE schreef:denk dat de waarheid meer in het midden zit,
Je slaat me met stomheid...deze nuchtere toon van je, en deze nuance ineens...
WE schreef:in de psychofarmaca gaat het vooral om winst
Wil je even een branche opnomen waarin het niet vooral om winst gaat? Alle medische verzorging draait vooral om winst, wist je dat? Als jij bij je huisarts komt met een dubbele longontsteking dan kom je ook bij iemand die dik geld aan jou verdient, en vast wel drie of vier keer meer te spenderen zal hebben dan jij..Geldt ook voor het universitair onderwijs bv..of you name it
WE schreef:je kan het ontkennen maar het is wel de waarheid, medicijnen als antidepressiva zijn populair
Sorry, maar je bedoelt hier waarschijnlijk NODIG in plaats van 'populair'. Depressiviteit is nl volksziekte nr 1 beste WE. Niet omdat het populair is, maar een ziekte die mensen overkomt, en het ad-gebruik sluit daarop aan, dat gbruiken mensen niet omdat het trendy iis, maar omdat ze het nodig hebben, all over the world, in Iran, in Zuid Afrika, in Australië, in Wit Rusland, en ook hier.
WE schreef:ook zijn veel onderzoeken in wetenschappelijke tijdschriften en opleidingen in de psychiatrie gefinancieerd door de farmaceutische industrie ze hebben gewoon een dikke vinger in de pap,
Wat bedoel je hier? Natuurlijk worden onderzoeken naar (nieuwe) psychofarmaca gefinancieerd door de branche die hen ontwikkelt...
Als er nieuwe apparatuur en instrumenten gebruikt kunnen worden in de gewone ziekenhuizen, voor beenbreuken, protheses, metingen (scans ed), dan wordt de ontwikkeling daarvan ook gefinancieerd door de bedrijven die zich daarmee bezighouden. Ook zullen die bedrijven die apparaten en instrumenten zelf willen testen om te zien of ze een beetje deugdelijk zijn... GELUKKIG WEL zeg...
WE schreef:er zijn ook alternatieve geneeswijzen die soms net zogoed of zelfs beter werken zonder die akelige bijwerkingen van antidepressiva
En hier ga je dus echt gruwelijk de mist in. Geef me 1 linkje beste WE die deze bewering met cijfers of anerszins feitelijk kan bevestigen, dan praten we verder. de rest van je schrijven is op deze loutere speculatieve bewering die een volslagen mythe is gefundeerd dus daar hoef ik ook niet op in te gaan verder.

Luister beste WE. Mensen die depressief zijn die -geloof me- willen maar 1 ding: UIT die hel komen, maakt niet uit HOE. Jij beweerde al eerder dat 'meditatie' een even effectief middel is dan de (met succes) veelgebruikte ad. Nu heb je het over 'alternatieve geneeswijzen' . Kom met iets feitelijks WE, want het is dus volkomen uit de lucht gegrepen. Voorzover alternatieve geneeswijzen en het effect van meditatie onderzocht zijn (en dat is op grote schaal en zeer intensief gebeurd door wetenschappers, psychologen met name) worden er weinig tot geen resultaten mee geboekt. En voorzover er resultaten zijn, is dat gelijk te stellen aan het bekende placebo-effect.
Proove me wrong WE ;)

Groetjes, Klaas
Rik

@Nickie: Deze discussie is in hoge mate een geloofsdiscussie. Die worden in het algemeen niet gekenmerkt door een grote mate van nuancering, dat ben ik met je eens. De discussie gaat dan ook nog voor 80% over de uitzonderingen, die zo'n 10% beslaan....

Natuurlijk zijn er gewoon ook lastige kinderen, die met een betere opvoeding misschien zich heel anders zouden gedragen, die (onterecht) Ritalin krijgen. Alleen: wat is een goede opvoeding? Daarover veranderen ook iedere vijf jaar de denkbeelden.
-Nickie-

@Nickie: Deze discussie is in hoge mate een geloofsdiscussie
Daar kan ik me wel in vinden, Rik. Alhoewel ik iets anders het woord discussie invul.
Alhoewel, misschien is geloof al snel verbonden met predeken
De discussie gaat dan ook nog voor 80% over de uitzonderingen, die zo'n 10% beslaan....
Ook dat zie ik terug.

Naar elkaar luisteren is ook een kunst.

Het valt me op dat in geloofsdiscussies al snel 2 kampen gevormd worden. Ik en jij, wij en zij.
Typisch, zie ik heel vaak terug. Net alsof het vooral om gelijk krijgen gaat.

Maar ja.
Alleen: wat is een goede opvoeding? Daarover veranderen ook iedere vijf jaar de denkbeelden.
Dat is een goeie. Moeilijk ook om te verwoorden. En wie zijn wij om te zeggen wat precies tot goed en niet goed hoort.
Ook omdat het niet iets absoluuts is. Misschien zou je dan nog eerder kunnen spreken over andere opvoeding, ofzo.
B.Nikolik

Geen eindeloze discussies waar niets uit voorkomt. Telkens weer worden er nieuwe onderwerpen over geopend. LEES DE REGELS: ER IS EEN STICKY HIERVOOR!

Terug naar “Medicatie”