schaapje

afbouwen efexor door overstap op fluoxetine?

Hallo,

Na enig Googlen over afbouwen van Efexor kwam ik iets tegen over overstappen op Fluoxetine omdat dit een andere/betere halfwaardetijd zou hebben dan Efexor.
De strekking van het artikel was dat deze overstap de afbouw zou vereenvoudigen.
Ik kan dat artikel niet weer boven water krijgen.... Ik ben echter wèl benieuwd naar ervaringen met deze manier. Of sowieso ervaringen met afbouwen van Efexor danwel gebruik van Fluoxetine.
Dusssss, wie weet mij meer te vertellen?

Groetjes, Schaapje
DarkElf

Ik heb anderhalf jaar Efexor Exel 225 mg geslikt. Enerzijds had ik zoiets van "als ik maar nooit meer in dat diepe dal moet", anderzijds best veel, die 225 mg.
Langzaamaan afgebouwd, en dat ging goed (nu spreek ik over een lange periode, 2 weken 150, 2 weken 75), maar toen ik niets nam, voelde ik wel degelijk de ontwenningsverschijnselen.
Ik weet niet of je je Efexor al eens vergeten bent te nemen. Bij mij gaf het een heel raar, niet nader te schrijven gevoel. Het is niet echt draaierig, maar als je je hoofd draait, is het net dat het op een gummi nek staat, dan blijft het zo even draaien, en het leek of er even lucht in m'n hoofd zat. Raar is dat ik niet echt m'n hoofd moest draaien, maar dat een verandering van richting dit ook teweegbracht (in een auto bvb, zelfs zonder je hoofd te draaien kwam het voor). Het leek wel of er een inwendig kompas van slag was. ook regelmatig een prikkel die ik voelde door heel mijn lichaam gaan die ik ook nooit eerder voelde. Het lijkt op een koude rilling, maar dan inwendig.
Ondertussen neem ik terug m'n 75 mg, omdat die gevoelens na enkele dagen op m'n tanden bijten niets verminderden. Ach ja, het is toch al minder dan die 225 mg...
Ik weet niet of het er echt mee te maken heeft, maar in de periode van afbouwen tot nu, werd ik aktiever, minder snel moe en ik voel me over 't algemeen beter. Dat vind ik effe raar, omdat Efexor verondersteld wordt een stimulerende AD te zijn. Misschien is het gewoon weer een aktievere periode die ik heb, maar het valt toch opvallend samen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, met Fluoxetine heb ik echter geen ervaring.

Groetjes!
schaapje

ja, jouw beschrijving van "wat gebeurt er als je het vergeet in te nemen" herken ik HEEL erg! Ik omschrijf het ook als duizelig, griepachtige verschijnselen. Ik heb dan ook gummi-benen en idd duizelig zonder je hoofd te bewegen. Vandaar ook dat ik niet goed durf af te bouwen. Overal lees en herken ik de verhalen van deze verschijnselen, die naar het schijnt wel 3 weken aan kunnen houden.
Ik ben al terug van 75 mg naar 37,5. Maar dus zelfs een 37,5 vergeten geeft nog steeds dit effect..... :(
Dus wie een methode weet om van deze chemie af te komen zónder deze bijwerkingen? GRAAG! N.B.: ik zeg "chemie", klinkt wellicht negatief. Het heeft absoluut zijn nut gehad deze medicijnen, maar nu heb ik er meer last dan gemak van. Vandaar. :oops:
DarkElf

Effe gegoogled:

Efexor is een serotonine- en noradrenaline- heropnameremmer
Fluoxetine een serotonine- heropnameremmer

Nu blijft er de vraag: zijn die verschijnselen het gevolg van tekort aan serotonine dan wel noradrenaline? Als het de serotonine is, zou je in principe kunnen omschakelen dan wel langzaam switchen naar Fluoxetine.

Misschien eens vragen aan je arts? Je moet toch zowiezo een voorschrift hebben voor de Fluoxetine. Je arts is ook beter geplaatst om die omschakeling juist te laten verlopen.

Terug naar “Medicatie”