Eztherz

Prozac, bijwerkingen

Sinds een kleine drie week slik ik Prozac, maar erg tevreden ben ik er niet over. Ik heb heel veel last van bijwerkingen, waaronder paniekaanvallen en agressieve reacties. Ik heb concentratieproblemen en meer zelfmoordneigingen dan ooit. De psychiater zei dat het zo hoorde, en dat het misschien iets heftiger was omdat ik nog maar 14 jaar ben. Ik ben echter alles behalve gerustgesteld.
Heeft mijn psychiater gelijk en moet ik gewoon even doorzetten en 'blijven leven', zoals hij cynisch opmerkte, of is dit niet normaal?

De dosis - een halve pil per dag, 10mg - was volgens hem perfect...
Fenella

Ik denk ook dat het erbij hoort, en je het langer moet afwachten voor het echt gaat werken.
Veel sterkte.

Fenella
bettina

Beste Eztherz

Mijn zoon is ook op zijn 14e begonnen met Prozac, weliswaar met 5 mg. Hij had aan het begin bijwerkingen (niet zo sterk als jij maar toch) maar er ook gelijk baat bij (angstvermindering). Het heeft zijn therapie goed ondersteund. Word je goed begeleid en ondersteund met therapie?
Sterkte ermee, mijn zoon heeft het wel lang moeten nemen (3 jaar, aan het eind 20 mg) maar is er nu zonder problemen van afgekomen en het gaat goed met hem, ook door de therapie en het ouder worden.
Ik wens je heel veel kracht en sterkte en hoop dat je wat lotgenoten vindt op Internet. Dat heeft mijn zoon die veel thuis zat toen ook heel goed gedaan. Hij heeft ook vrienden aan overgehouden.
Nogmaals, veel sterkte voor jou!
Groeten van Bettina
Eztherz

Ik krijg therapie, ja. Maar bij een psychologe die ik niet echt mag. Daarbij vind ik het moeilijk om te zeggen hoe ik me voel en wat ik voel.
Ik kom er gewoon geen steek verder mee. En ik wil ook niet de rest van mijn leven afhankelijk zijn van medicijnen...
WE

Eztherz schreef:En ik wil ook niet de rest van mijn leven afhankelijk zijn van medicijnen...
Ik heb zelf eens 2 maanden prozac geslikt eerst 20 mg daarna 40 mg laatste maand, de eerste week werd ik juist ook extra depressie zat er als een wrak bij bij de GGZ, daarna ging het iets beter maar het heeft me niet vrolijk gemaakt toen ik stopte voelde ik me na paar dgn heel helder in me hoofd heel raar.

Antidepressiva aan mensen onder de 18 is niet onomstreden de puberteit brengt vele problemen ik weet hoe je je voelt misschien is het toch verstandig om tot je 18e medicijnvrij verder te gaan omdat je hersens tot je eind van je puberteit nog niet volgroeid zijn...en de wetenschap weet nog steeds niet eens exact hoe het precies ''werkt''.
Fenella

Vraag een andere psychologe, daar heb je recht op hoor.
Anders heeft het ook geen zin.

Fenella
miek

Met mijn psycholoog klikte het ook niet. Ik kon er geen gesprek mee aangaan. Hij zei gewoon geen woord. Ik heb het 2 jaar uitgehouden. Elke keer ik bij hem moest of geweest was waren de zelfmoordneigingen erger dan voorheen. Uiteindelijk heb ik de stap gezet om ermee te stoppen en alleen met mijn psychiater verder te gaan. Ik ging wekelijks bij mijn psychiater. Kost wel wat meer maar bij haar voelde ik me beter en kon ik ook beter praten. Vanaf dan is het geleidelijk aan beter met me beginnen gaan.

Wat de prozac betreft, zou ik toch nog even geduld uitoefenen hoor. Eer de medicatie aanslaat duurt het toch al gauw 6 weken.
Eztherz

Het ligt niet zozeer aan de psychologe, denk ik, maar aan therapie op zich. Ik denk dat ik voor het overgrote deel gewoon bang ben voor wat ik tegenkom in die therapie.
Vandaag ging het ook niet goed, ik kreeg halverweg de Nederlandse les een paniekaanval. Ik zat te trillen als een rietje en deed wanhopig (en tevergeefs) mijn best om niet te huilen. Uiteindelijk ben ik naar de wc gevlucht, om daar een mesje uit mijn tas te halen en tegen mijn pols te zetten. Het is dat ik beloofd heb geen zelfmoord te plegen en dat beloftes erg veel voor me betekenen, anders weet ik niet wat ik gedaan had.
Ik word er gek van, als die bijwerkingen aan blijven houden, weet ik echt niet waar in aanbeland, en volgens mij is dat ook niet de bedoeling...
Tamara

Je psych heeft deels gelijk
In de eerste paar weken is prozac meer een last dan redmiddel.
Ik was 15 toen ik het voor het eerst kreeg en in de eerste maand volgde er 5 zelfmoordpogingen vanwege de prozac.
Na die maand ging het alleen maar beter met me. Ik slik ht nu al bijna 3 jaar en ik had me niet beter kunnen wensen denk ik.
ik slik 20 mg per dag.
Dankzij de prozac kon ik gewoon mijn leven weer oppakken, ook al was het in het begin heel erg vervelend ...
heb er vertrouwen in, ook al is dat moeilijk. als het na maanden nog niet helpt raad ik je aan te stoppen en misschien over te stappen op een ander middel, zoals oxazepam of lorazepam.

Succes ..
B.Nikolik

Ik zou niet helemaal overstappen op een benzodiazepine (oxazepam, lorazepam) moet ik zeggen. Als je deze meer dan een paar weken slikt heb je grote kans om eraan verslaaft te worden, en daar kom je heel moeilijk weer vanaf. Benzos zijn wel aan te raden bij de eerste paar weken dat je een anti-depressivum slikt. Het kan heel goed helpen met de paniekaanvallen, angst en zelfmoordneigingen denk ik .

Terug naar “Medicatie”