BlueEyedGirl

Mijn persoonlijke ervaringen met Concerta en Ritalin

Voor degenen die het interesseert, bijvoorbeeld omdat ze overwegen zelf medicatie te gaan gebruiken: mijn ervaringen met Concerta en Ritalin. Natuurlijk reageert geen mens precies hetzelfde op medicatie, maar dit verhaal geeft toch enigszins een idee van hoe het is. Reacties zijn uiteraard welkom!

Ik heb in november vorig jaar de diagnose ADHD gekregen en ik ben begin december begonnen met Concerta. Voor degenen die dat niet weten, Concerta bevat dezelfde werkzame stof als Ritalin (namelijk methylfenidaat), maar het zijn speciale capsules die de stof geleidelijk afgeven, waardoor het 12 uur lang werkt. Dat leek me wel handig. Ritalin moet je precies om de zoveel tijd innemen, en ik ben zo'n chaoot dat ik dat vast zou gaan vergeten... :P Bij Concerta volstaat in principe 1 dosis 's ochtends, en dan hoef je er de hele dag niet meer aan te denken.

Ik begon met 18 mg. Daar merkte ik weinig van, behalve dan de bijwerkingen. Ik had last van een droge mond en ik merkte dat ik weinig eetlust had. Ook had ik af en toe hartkloppingen, maar dat stond op het bijwerkingenlijstje dat ik had gekregen, dus ik maakte me niet al teveel zorgen.

Na een week ging ik over op 36 mg, en hier begon ik enig effect te voelen. Het leek een beetje alsof ik "afgeremd" werd, mijn gedachten en beweegdrang gingen van formule 1 snelheid naar een gewone personenauto... zoiets. Het voelde een beetje als een prettige deken over me heen. Dit effect hield alleen niet al te lang aan.

Ook had ik nog steeds last van de eerder genoemde bijwerkingen, en ik sliep slecht, het leek alsof mijn lichaam te lang in de "wakker"-stand bleef, ik had minder gauw door dat ik moe was. Al ben ik altijd wel een moeilijke en lichte slaper geweest.

Maar het raarste was dat het eten me niet meer smaakte. Ik voelde geen trek, ik moest mezelf dwingen te eten, en dan leek het naar karton te smaken. Nee, zelfs snoep kon me niet bekoren. Mijn collega's waren verbaasd over dat ik alles afsloeg, omdat ik toch wel een beetje bekend stond als "koekiemonster"... Rond kerst bleek ik 2 kilo te zijn afgevallen. Dat was snel gegaan, maar methylfenidaat remt niet alleen de eetlust, het schijnt ook de vetverbranding te stimuleren.

In overleg met de psychiater ging ik toch naar 54 mg, ondanks de bijwerkingen, omdat de werking van 36 mg niet genoeg was.

En ik kreeg melatonine om beter te kunnen slapen. Dit is geen slaapmiddel, maar een lichaamseigen hormoon dat een rol speelt bij het slaap/waakritme, veel ADHD'ers maken er te weinig van aan en hebben daardoor vaak slaapproblemen. Daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. Nu kan ik vrijwel direct inslapen als ik in bed lig (dus geen malende gedachten meer die me wakker houden) en ik slaap door tot de wekker. Voorheen kon ik vaak moeilijk in slaap komen en werd ik elke nacht minimaal een keer wakker.

De eerste dag dat ik 54 mg slikte was ik euforisch. Normaal kostte concentreren op mijn werk me ontzettend veel energie en nu leek ik alles aan te kunnen! Natuurlijk ging ik hiermee door en ik merkte op mijn werk dat ik rustiger was, vooral in mijn hoofd. Ik kon me beter concentreren en focussen op wat ik aan het doen was, in plaats van dat ik nog met tien andere dingen bezig was. Anders was ik altijd heel gauw afgeleid, zowel door gedachten in mijn hoofd als prikkels uit de omgeving die zich aan me leken "op te dringen". Nu had ik momenten dat ik ineens besefte dat ik al een halfuur onafgebroken alleen met mijn taak bezig was geweest. Dat was nieuw voor me! Ik had ook minder de neiging door mijn werkzaamheden heen te "razen" waarbij ik dingen vergat of oversloeg of aan iets nieuws begon zonder het andere af te maken.

Ik ervaarde de werking alleen niet als constant. Er waren dagen dat ik er niks van leek te merken, of juist te veel. Te veel? Ja, het zogenaamde zombie-effect, wat ik vooral in mijn vrije tijd als vervelend ervaarde. Ik beschreef eerder het gevoel van een prettige deken over me heen, maar dan leek die deken ineens verstikkend. Ik voelde me afgesloten van mijn omgeving, het ging allemaal een beetje langs me heen. Ik werd wat vlak, had het idee dat ik dingen veel minder intens beleefde. Activiteiten waar ik anders heel erg van genoot, deden me nu weinig. Ook onder vrienden voelde ik me anders, te rustig. Ik miste mijn spontaniteit, het was alsof ik mezelf niet was.

Toen ging ik erg twijfelen of ik dit allemaal wel wilde. Moest ik mijn persoonlijkheid onderdrukken met pillen om beter mee te komen in deze maatschappij?! Dat soort vraagstukken hielden me bezig, en ik werd er somber en angstig van. Toch heb ik doorgezet, de psychiater zei ook dat het wat tijd kon kosten voor de werking stabiel was.

Inmiddels bleef ik afvallen, maar dat vond ik eigenlijk niet zo erg, aangezien ik toch iets te zwaar was. Mijn eetlust kwam langzaam weer wat terug, maar ik besloot dat ik dit alles net zo goed aan kon grijpen om mijn eetpatroon te veranderen. Nu was het niet zo moeilijk om minder te eten en snoep te laten staan (of in ieder geval zeer te matigen hierin), en als ik daar een gewoonte van zou maken zou dat misschien blijvend vol te houden zijn.

Ook andere bijwerkingen werden minder, ik kreeg langzamerhand het idee dat ik ingesteld raakte op het medicijn. De werking werd constanter en ik begon te merken dat ik me niet meer zo "raar" voelde onder de medicatie, maar toch meer weer "mezelf", terwijl de positieve effecten wel aanhielden.

Wel kreeg ik in de avonduren vaker last van rebounds. Dat betekent dat wanneer de medicijnen zijn uitgewerkt, je oorspronkelijke verschijnselen tijdelijk dubbel zo hard terugkomen. Erg vermoeiend, voor mezelf en voor mijn omgeving, want op dat soort momenten was ik meer "ADHD'erig" dan ik ooit was geweest voor ik medicatie slikte. Dus ik vroeg me af of ik er daardoor eigenlijk niet een probleem bij had...

De psychiater stelde voor dat ik eens zou proberen ’s avonds Ritalin bij te slikken. Er speelde wel even door mijn hoofd wat dat toch is met artsen dat ze vaak "meer pillen!" als de oplossing zien, maar ik besloot het toch te proberen.

Nou, de eerste Ritalin was zo heftig... het leek wel alsof ik stoned was! Natuurlijk is het dezelfde stof als in Concerta, maar vanwege de gereguleerde afgifte werkt dat wat subtieler. Bij Ritalin komt de dosis in één keer vrij, en dat gaf een soort "rush". Ik was die avond bij een vriendin en die vond het maar niks… Ik heb de hele avond stilgezeten (!), of eerder gehangen, op de bank, een beetje stom voor me uit glimlachend. Mijn hoofd leek wel leeg! Alles leek traag te gaan, zowel mijn gedachten (van een formule 1 wagen naar een fiets) als mijn bewegingen (mijn ledematen voelden zwaar...), een rare gewaarwording.

Maar ook dit bleek weer een kwestie van wennen, het heeft nu niet meer dat effect op mijn bewustzijn en waarneming. Het doet gewoon wat het moet doen, en ik voel me er vrij normaal onder. Als ik echt ’s avonds nog één of andere activiteit heb slik ik die Ritalin ook wel, maar als ik gewoon thuis ben lang niet altijd, want dan heb ik weinig last van zo’n rebound.

Ik heb eerder de neiging ’s ochtends een halfje extra bij te nemen, naast de Concerta. Die tip kreeg ik van een andere ADHD’er die zei dat je daardoor een boost krijgt en beter op gang komt ’s ochtends. Dat is nu precies waar ik moeite mee heb, en het werkt inderdaad! Tja, misschien kun je met een kop koffie hetzelfde effect bereiken, maar ik vind koffie niet te drinken… (Ben meer een theeleut, ja.)

Dubbel is dat eigenlijk, dat methylfenidaat aan de ene kant een opwekkend effect heeft (probeer er maar eens op te slapen…), en het je aan de andere kant rustiger maakt. Tenminste, dat doet het bij ADHD'ers. Ik heb me eens laten vertellen dat mensen zonder ADHD er juist hyper en opgefokt van worden, maar ik heb in mijn omgeving helaas geen gezonde vrijwilligers gevonden om dit te bewijzen! :lol:

Inmiddels ben ik ook 12 kilo afgevallen, ik heb ineens weer een mooi figuur! Dat vind ik een leuke bijkomstigheid, je hoort mij niet klagen. Al komt er natuurlijk wel een moment dat het afvallen moet stoppen, ik moet toch maar eens kijken hoe ik dat ga aanpakken. Mijn eetlust is wel weer aardig op peil, maar weer enorm veel gaan snoepen lijkt me niet een goede manier… Ik vind het wel eens lastig als collega’s of kennissen vragen wat voor wonderdieet ik toch volg…

Nee, ik ga niet van de daken schreeuwen dat ik ADHD heb, mijn familie, goede vrienden, baas en twee naaste collega’s weten het, en dat vind ik wel genoeg. Tenslotte word ik niet ineens een ander persoon nu mijn denken en doen een naam heeft.

Hoe het nu gaat? Eigenlijk wel goed. Mijn medicijnen zijn een prettige ondersteuning, om onder andere mijn werk beter aan te kunnen. Ik ben er gelukkig geen ander persoon van geworden, al zijn er momenten geweest dat ik dat dacht, maar dat bleek gelukkig niet blijvend. En zo erg is het niet om wat evenwichtiger te zijn, dat heeft veel voordelen, al vind ik mezelf stiekem het leukst in een hyperbui… :D

Al heb ik wel enigszins het idee dat ik in ruil voor een betere concentratie en focus op één ding wel een klein stukje creativiteit (want creatief en innovatief denken is in feite op het eerste gezicht ongebruikelijke associaties maken tussen allerlei dingen tegelijk, en daar zijn ADHD’ers goed in) heb moeten inleveren. Dit is ook iets wat je hoort van veel Ritalin/Concerta-gebruikers. Maar ik zal nog wel eens duidelijker ondervinden of dat echt zo is, ik zit momenteel niet echt in een situatie waarbij ik mijn creativiteit erg nodig heb. Zeker niet in mijn huidige werk, helaas…

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar een hulpmiddel. Het blijft natuurlijk zo dat medicijnen alleen symptomen onderdrukken, de effecten zijn niet blijvend. Ik vind het ook wel een rot-idee dat ik dit de rest van mijn leven zou moeten slikken, dat mag ik toch hopen van niet?! Ik denk dat er op de lange duur veel meer winst te behalen valt uit leren om dingen structureel anders aan te pakken en je leven zo in te richten dat je het minste "last" hebt van die ADHD en je positieve eigenschappen tot bloei komen.

Als dat me lukt, hoop ik die medicijnen niet meer nodig te hebben. Tenslotte heb ik het de 25 jaar hiervoor ook zonder gedaan. Dat ging uiteraard ook niet van een leien dakje, ik belandde niet voor niks bij een psycholoog, maar het kan wel. Maar goed, op dit moment heb ik het wel nodig, vooral om mijn werk beter aan te kunnen, en ik maak er dankbaar gebruik van. Maar ja, als je een pilletje moet slikken om je werk goed te kunnen doen, denk ik dat ander soort werk gaan doen uiteindelijk een beter idee is.

Ik werk op een laboratorium, je kunt je vast wel een voorstelling maken dat dat eigenlijk niet echt iets is voor iemand als ik. De ideale analist is rustig, beheerst, ordelijk en gestructureerd, en ik ben zo ongeveer het tegenovergestelde! :D Ja, ik vraag me ook wel eens af hoe ik daar toch terecht ben gekomen... Maar ik ben er nog steeds niet uitgevlogen! :o Oke, het heeft bloed, zweet, tranen en veel doorzettingsvermogen gekost, problemen op het werk waren dan ook één van de redenen dat ik in eerste instantie bij een psycholoog belandde.

Sinds ik weet dat ik ADHD heb, heb veel meer inzicht gekregen in de manier waarop het "werkt" in mijn hoofd. Ik begrijp steeds beter wat er fout gaat, het frustrerende is alleen dat dat niet automatisch leidt tot controle hierover. Dit werk zal moeilijk voor me blijven, met of zonder medicijnen, en ook al beheers ik het inhoudelijk nog zo goed.

Dus ik denk dat ik gelukkiger word als ik iets ga doen wat meer mijn ding is. Ik ben nog jong, dus omscholen zou nog prima kunnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit... Iets met mensen, dat weet ik wel, maar dat is een ruim begrip. De tijd zal het leren, met zulke dingen moet je niet over één nacht ijs gaan... Helaas is geduld niet mijn sterkste kant! :P

Volgende week begin ik aan een coaching-traject. Deze coach gaat me helpen op een praktische manier beter met mijn ADHD om te leren gaan, en mijn leven beter te organiseren. Ik ben benieuwd… Het zal niet meevallen, maar ik denk wel dat ik er iets aan heb. Ik ben een verschrikkelijke chaoot, en daar helpt geen pilletje tegen. Een beetje menselijke hulp om bepaalde dingen net wat gestructureerder aan te pakken kan zeker handig zijn. Het toppunt van ordentelijkheid zal ik nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Dat verstrooide heeft ook zo zijn charmes, toch? En dat is denk ik ook de belangrijkste les die ik moet leren, dat ik er mag zijn met al mijn gebreken... en talenten!
Ferry

hey blauwoogje je had een zus van mij kunnen zijn......volgens mij zijn al de adhders familie :)

ik heb dus rond 6 uur en in de avond een rebuond en zit al aan de hoogste dosis concerta.

ik vind het wel best zo....eens druk altijd druk :)

ik ga deze maand ook naar een choach/groep voor volwassen adhdèrs
zal best leuk zijn.

groetjes ferry
BlueEyedGirl

Ik ga morgen voor het eerst naar een coach! Die zou me moeten helpen om mijn leven beter te organiseren. Geen therapie dus, maar heel praktisch leren omgaan met je ADHD. Hmm, dat heeft zo'n chaoot als ik wel nodig! Waarschijnlijk ga ik binnenkort ook naar zo'n groep. Lotgenotencontact is natuurlijk ook heel prettig. Ik ben benieuwd...

Ik heb erg lang moeten wachten, en dan kreeg ik wel eens het gevoel: ze geven je een pot pillen mee en voor de rest zoek je het maar uit. Maar nu kan ik ook op een andere manier mijn moeilijkheden gaan aanpakken. Medicijnen zijn natuurlijk een goed hulpmiddel, maar ook niet meer dan dat. Als ze uitgewerkt zijn komt alles gewoon weer terug, dus ik wil ook op een meer structurele manier werken aan mezelf.

Jij ook veel succes, Ferry!
Noise

Hey Blauwoogje,

Ik vind t echt gaaf dat je alles zo helder en gestructureerd kan opschrijven! ~jaloers~ ;) Leuk verhaal ook wel, ik kan me er echt behoorlijk in vinden... Bijna in alles. Maar dat had ik eerder volgens mij ook al eens gezegd.
Meestal als ik iets wil schrijven zijn het een hoop uitspraken en gedachteflarden door elkaar, zonder een duidelijke verhaallijn. Maar hey, misschien wordt dat ook wel beter met die pilletjes :twisted:

Ik ben benieuwd hoe die groep gaat bevallen! Ik moet over 4 weken weer naar de psychiater, en pas daarna gaan we daar over praten geloof ik, dus ik moet nog ff wachten.
AD-Patrick

Concerta

Hmm.. ik ga ook maar eens naar concerta informeren.
BlueEyedGirl

Dank je, Noise! Schrijven is voor mij een manier om alle chaotische gedachten die door mijn hoofd stormen op een rijtje te krijgen. Bijvoorbeeld, als ik ergens over pieker kan ik soms nogal in een kringetje ronddraaien, maar als ik het opschrijf wordt het ineens wel een helder verhaal. Weet niet of dat voor iedereen werkt, maar voor mij in ieder geval wel! (En ja, met medicatie gaat het nog beter, omdat ik makkelijker de concentratie kan opbrengen om zulke verhalen te schrijven.)
Noise

Nou, ik blaat altijd alles er zomaar uit. Als ik dan een uur of wat aan et praten ben wordt me duidelijk wat me nu eigenlijk dwars zat, en dat kan soms iets zijn wat ik van te voren niet had verwacht :shock:
BlueEyedGirl

Als ik praat hang ik ook vaak verhalen op, waarvan het een verrassing kan zijn welke kant het uitgaat. Soms heb ik dat ook gewoon nodig, in mijn hoofd is het dan een zootje, maar al pratend kom ik dan tot wat ik eigenlijk zeggen wil, wat me dwars zit, terwijl ik dat lang niet altijd van te voren niet eens had bedacht. Bedoel je dat?
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Na een week ging ik over op 36 mg, en hier begon ik enig effect te voelen. Het leek een beetje alsof ik "afgeremd" werd, mijn gedachten en beweegdrang gingen van formule 1 snelheid naar een gewone personenauto... zoiets. Het voelde een beetje als een prettige deken over me heen. Dit effect hield alleen niet al te lang aan.
Jammer van de slechte ervaringen. Nee het is denk ik ook maar een hulpmiddel. Ik ben het helemaal met je eens de medicijnen werken heel slecht. Maar het effect dat je krijgt, namelijk het "afgeremd" worden komt denk ik niet omdat de concerta te goed werkt, het werkt gewoon heel slecht. Dat weet ik al een hele tijd, namelijk de medicijnen voor ADD werken eigenlijk maar voor 20%. Daarom was ik ook op zoek naar sensibilisatie.
De eerste dag dat ik 54 mg slikte was ik euforisch. Normaal kostte concentreren op mijn werk me ontzettend veel energie en nu leek ik alles aan te kunnen! Natuurlijk ging ik hiermee door en ik merkte op mijn werk dat ik rustiger was, vooral in mijn hoofd. Ik kon me beter concentreren en focussen op wat ik aan het doen was, in plaats van dat ik nog met tien andere dingen bezig was. Anders was ik altijd heel gauw afgeleid, zowel door gedachten in mijn hoofd als prikkels uit de omgeving die zich aan me leken "op te dringen". Nu had ik momenten dat ik ineens besefte dat ik al een halfuur onafgebroken alleen met mijn taak bezig was geweest. Dat was nieuw voor me! Ik had ook minder de neiging door mijn werkzaamheden heen te "razen" waarbij ik dingen vergat of oversloeg of aan iets nieuws begon zonder het andere af te maken.
Ja dat is een goede ervaring. Volgens mij is dat normaal. Het leven zonder ADD. He stel je eens voor dat je niet aan 1000 dingen tegelijk dacht. Alleen jammer dat het maar even duurt.

Je ervaringen zijn herkenbaar: ritalin/ concerta werkt wel, maar het werkt slecht en onevenredig.

Die zombiegevoelens komen volgens mij niet door concerta, maar door homeostasisverstoring. Volgens mij krijgen de hersencellen onvoldoende prikkels binnen. Dus eigenlijk komt het erop neer dat concerta te zwak is en niet te sterk.
Als dat me lukt, hoop ik die medicijnen niet meer nodig te hebben. Tenslotte heb ik het de 25 jaar hiervoor ook zonder gedaan. Dat ging uiteraard ook niet van een leien dakje, ik belandde niet voor niks bij een psycholoog, maar het kan wel. Maar goed, op dit moment heb ik het wel nodig, vooral om mijn werk beter aan te kunnen, en ik maak er dankbaar gebruik van. Maar ja, als je een pilletje moet slikken om je werk goed te kunnen doen, denk ik dat ander soort werk gaan doen uiteindelijk een beter idee is.
Ik zou het advies geven om gewoon te blijven bij je huidige werk. Want volgens mij is er niet veel werk waar je geen last heb van de concentratieproblemen.

Zoals je weet ben ik zelf op het idee gekomen om sensibilisatie te gebruiken als behandeling. Ik ben erachter gekomen dat ADD niet iets is waar je omheen kan. Na 2 jaren behandeling kan ik eindelijk een beetje boeken lezen. Eindelijk een beetje wakker in de zin van dat ik een instructie goed kan lezen. Stel je eens voor dat ik als apotheekassistent zou werken en ik zou een instructie niet goed lezen en iemand de verkeerde medicijnen meegeven.
Ferry

BlueEyedGirl schreef:Ik ga morgen voor het eerst naar een coach! Die zou me moeten helpen om mijn leven beter te organiseren. Geen therapie dus, maar heel praktisch leren omgaan met je ADHD. Hmm, dat heeft zo'n chaoot als ik wel nodig! Waarschijnlijk ga ik binnenkort ook naar zo'n groep. Lotgenotencontact is natuurlijk ook heel prettig. Ik ben benieuwd...

Ik heb erg lang moeten wachten, en dan kreeg ik wel eens het gevoel: ze geven je een pot pillen mee en voor de rest zoek je het maar uit. Maar nu kan ik ook op een andere manier mijn moeilijkheden gaan aanpakken. Medicijnen zijn natuurlijk een goed hulpmiddel, maar ook niet meer dan dat. Als ze uitgewerkt zijn komt alles gewoon weer terug, dus ik wil ook op een meer structurele manier werken aan mezelf.

Jij ook veel succes, Ferry!
ik ben geweest :)
dacht dat ik al aangenomen was.......maar dat 1e gesprek was toelating tot ggz.

dus ik heb nu een begleider via ggz delftland.
heb eerst een gesprek gehad van 1,5 uur met een psychiater,dit ging lekker :)
toen moest ik een bakie doen en werd weer terug geroepen.
nu waren er 3 psychiaters pfffff heftig dacht ik :)
over alles en nog wat gehad.
ben sinds 1.5 maand weer aan de medicatiie en moet zeggen dat het goed gaat met concerta........mijn probleem is dat ik heel snel afval.
ik eet goed.......dus we moeten ff kijken waar dit door komt(concerta)
mijn groep moest ff wachten omdat een client van mijn vrouw daar in zat.
ik heb altijd zonder medecatie gedaan dus met medicatie is ff wennen he.
ons gezin staat op zijn kop nu ivm met de jongste zoon.......deze is niet te houden....ja ik kan hem hebben.......maar nu ik weer aan de medicatie zit kan ik hem ook niet meer hebben.........hij is nu druk en ik ben weer rustig................en dat is hij niet gewend van papa.
hij zoekt mij wel steeds op als hij boos is en kan dan uren blijven zitten.
maar ook ik heb mijn ruimten nodig :)
de oudste van ons is erg gevoelig en de jongste van 1.5 die is erg grof.
dit geeft vaak problemen.
de oudste is niet aangemeld bij ggz omdat hij makelijk is....dit kan altijd nog omslaan.
de jongste loopt nu bij het vto team.......deze mensen gaan kijken wat er met de jongste is.
hij is erg lief...........maar voor anderen mensen een klein monster :)
dus we zitten met een hoop dingen hier.
we gaan verhuizen omdat we dan meer steun hebben van familie.
alles komt hier te gelijk :)

ik moet dus nog wennen aan de rust in mijn hooft en dat ik gewoon kan zitten zonder weer op te staan :) enz enz :P

maar we blijven lachen :)

greetz ferry
Noise

BlueEyedGirl schreef:Als ik praat hang ik ook vaak verhalen op, waarvan het een verrassing kan zijn welke kant het uitgaat. Soms heb ik dat ook gewoon nodig, in mijn hoofd is het dan een zootje, maar al pratend kom ik dan tot wat ik eigenlijk zeggen wil, wat me dwars zit, terwijl ik dat lang niet altijd van te voren niet eens had bedacht. Bedoel je dat?
Yup! Vooral tijdens ruzies gebeurt het vaak ;)
Ook als ik iets tijdens een discussie vanaf de andere kant wil belichten, dan moet ik soms mijn zin wel drie keer opnieuw beginnen voor ik hem geod geformuleerd heb. Maar volgens mij heeft iedereen dat wel een beetje...
BlueEyedGirl

Steven schreef:Die zombiegevoelens komen volgens mij niet door concerta, maar door homeostasisverstoring. Volgens mij krijgen de hersencellen onvoldoende prikkels binnen. Dus eigenlijk komt het erop neer dat concerta te zwak is en niet te sterk.
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik heb zelf het gevoel dat Concerta prikkels afzwakt. Dat is ook de bedoeling, omdat bij AD(H)D'ers de "filterfunctie" van de hersenen voor interne en externe prikkels niet goed werkt. Dus dan zou je toch juist door de werking van Concerta te weinig prikkels ervaren? Het zombie-gevoel komt dan door het gebrek aan prikkels, maar indirect is Concerta daarvan toch de oorzaak? Dan werkt het toch te sterk en niet te zwak? Of zie ik dat te simpel? Laat me eens even hardop denken...

Wat ik weet van het begrip homeostase, is dat er een evenwicht in het lichaam mee wordt bedoeld, in dit geval in de hersenen. Dit evenwicht kun je verstoren, bijvoorbeeld door het slikken van medicijnen die de productie van stof X remmen. Het lichaam zal dan proberen het evenwicht te herstellen, door bijvoorbeeld stof Y aan te maken die de afbraak van stof X vertraagt. Dat geeft dan ook weer een effect. Zoiets. Dat klopt toch?

Eens kijken hoe dit dan zit bij Concerta. Ik heb begrepen dat methylfenidaat de heropname van dopamine en noradrenaline remt, AD(H)D'ers zouden te weinig van deze neurotransmitters produceren. Concerta zorgt er dus voor dat de aanwezige dopamine en noradrenaline langer beschikbaar is. Dit is geen "natuurlijke" toestand, dus het lichaam zou de homeostase kunnen proberen te herstellen door juist nog minder van deze stofjes aan te maken. Hierdoor zou de prikkeloverdracht uiteindelijk juist nog minder worden. En dit zorgt dan voor het zombie-effect, want dat is precies hoe het voelt, dat er te weinig prikkels doorkomen.

Maar dan moet ik nog jouw stelling verklaren dat Concerta dan te zwak zou zijn. Misschien is het zo dat als het beter en consistenter zou werken, het effect ervan (heropname van neurotransmitters remmen) netto sterker is dan de reactie van het lichaam (minder productie van deze stoffen).

Is dit ook jouw redenering of bedoelde je het heel anders?
BlueEyedGirl

Steven schreef: Ik zou het advies geven om gewoon te blijven bij je huidige werk. Want volgens mij is er niet veel werk waar je geen last heb van de concentratieproblemen.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat er wel degelijk verschil in zit per soort werk. Mijn werk vraagt vaak een constante focus op één ding, en als je bijvoorbeeld met mensen werkt is dat naar mijn idee minder belangrijk. Dan ben je meer bezig met interactie en anticiperen op wat er op dat moment gebeurt. Dat is niet gauw saai, de afwisseling houdt je "bij de les", denk ik. Het lijkt mij leuk om met mensen te werken omdat ik denk dat ik daar veel van mezelf in kwijt kan. Ook vind ik het bevredigend om een ander te helpen. Met diagnostiek van infectieuze bacteriën help je uieindelijk ook mensen, maar op een veel indirectere manier. Contact met mensen is heel direct, je ziet direct het resultaat van jouw acties. En het is nooit hetzelfde, dus veel afwisseling.

In mijn huidige baan is het toch veel meer stilzitten, veel routinewerk, concentratie en systematiek zijn erg belangrijk. Dat zijn dingen waar ik nogal moeite mee heb, het is een dagelijks gevecht dat veel energie kost. En dan denk ik, moet ik mezelf dat blijven aandoen? Kan ik niet beter mijn energie steken in iets waar ik wel goed in ben? Ja, en je zwakke punten blijf je natuurlijk altijd wel tegenkomen, maar dat geldt voor iedereen, AD(H)D of niet.

Ik kan er ook geen enkele creativiteit in kwijt omdat er strak volgens protocollen gewerkt wordt, wat ik ook erg lastig vindt omdat ik zo'n moeite heb met vaste volgordes en procedures, ik wijk heel gemakkelijk af en maak dan dus fouten. En dat heeft dus niks te maken met een teveel aan eigengereidheid! Ik weet dat het nu eenmaal zo werkt en waarom handelingenseries op een bepaalde manier moeten. En toch krijg ik dat soort dingen er maar niet in. Alhoewel... je kunt me een toets afnemen hierover en ik zal het je allemaal precies kunnen vertellen hoe het moet, maar op het moment zelf gaat het fout. Dat is het stomme.

En naar mijn inzicht komt dat door een gebrek aan aandacht voor de taak (het gebeurt vooral als ik afgeleid wordt), een stukje impulsiviteit (ergens aan beginnen en het andere niet afmaken), en een chaotische manier van denken (in je hoofd al een stap verder zijn dan je handen, en dus dingen gaan overslaan). Wat ook heel frustrerend is dat ik nu wel doorzie hoe dit bij mij werkt, maar dat maakt niet dat ik er controle over heb.

Ja, voorlopig blijf ik nog wel even zitten waar ik zit. Ik heb een vast contract en een begripvolle baas die veel doet om me tegemoet te komen om ondanks mijn "probleempje" zo goed mogelijk te functioneren. En erzijn zoveel dingen waar ik nog mee moet zien te dealen voordat ik zo'n stap neem. En ik moet heel goed nadenken over wat ik wil en kan, en me daar grondig in verdiepen om een heel bewuste keuze te maken. Maar de tijd dat ik mijn vleugels uitsla komt zeker.
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Dit begrijp ik niet helemaal. Ik heb zelf het gevoel dat Concerta prikkels afzwakt. Dat is ook de bedoeling, omdat bij AD(H)D'ers de "filterfunctie" van de hersenen voor interne en externe prikkels niet goed werkt. Dus dan zou je toch juist door de werking van Concerta te weinig prikkels ervaren? Het zombie-gevoel komt dan door het gebrek aan prikkels, maar indirect is Concerta daarvan toch de oorzaak? Dan werkt het toch te sterk en niet te zwak? Of zie ik dat te simpel? Laat me eens even hardop denken...
Ja maar ik geloof dat die werking van Concerta nog lang niet hetzelfde is als "normalisatie", dus hoe niet-ADD'ers functioneren. Dus als het ware zit je tussen niet-ADD en ADD in. Ja, het is iets persoonlijks denk ik, een persoonlijke mening. Ik weet het van ervaring. Maar ik weet natuurlijk niets zeker, ik denk maar wat.
Dit is geen "natuurlijke" toestand, dus het lichaam zou de homeostase kunnen proberen te herstellen door juist nog minder van deze stofjes aan te maken.
Dat veroorzaakt het rebound effect, maar die duurt maar ongeveer 15 minuten of 30 minuten, daarna zal het lichaam weer herstellen als het goed is.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat er wel degelijk verschil in zit per soort werk. Mijn werk vraagt vaak een constante focus op één ding, en als je bijvoorbeeld met mensen werkt is dat naar mijn idee minder belangrijk. Dan ben je meer bezig met interactie en anticiperen op wat er op dat moment gebeurt. Dat is niet gauw saai, de afwisseling houdt je "bij de les", denk ik. Het lijkt mij leuk om met mensen te werken omdat ik denk dat ik daar veel van mezelf in kwijt kan. Ook vind ik het bevredigend om een ander te helpen. Met diagnostiek van infectieuze bacteriën help je uieindelijk ook mensen, maar op een veel indirectere manier. Contact met mensen is heel direct, je ziet direct het resultaat van jouw acties. En het is nooit hetzelfde, dus veel afwisseling.
Ja dat is een heel wijs verhaal. Ik hoop dat het echt zo is en dat contact met mensen meer afwisseling geeft. Ik heb geen enkel ervaring met banen dus ik weet het eigenlijk niet. Maar ik zou toch adviseren om niet zomaar banen te veranderen als het een beetje lukt, want het kan best zijn dat de nieuwe baan toch niet zo mooi uitpakt als je zou willen. Dus dat het toch best saai wordt. Tenminste, dat denk ik.

En banen liggen niet altijd voor het oprapen voor zover ik weet.
Ja, voorlopig blijf ik nog wel even zitten waar ik zit. Ik heb een vast contract en een begripvolle baas die veel doet om me tegemoet te komen om ondanks mijn "probleempje" zo goed mogelijk te functioneren. En erzijn zoveel dingen waar ik nog mee moet zien te dealen voordat ik zo'n stap neem. En ik moet heel goed nadenken over wat ik wil en kan, en me daar grondig in verdiepen om een heel bewuste keuze te maken. Maar de tijd dat ik mijn vleugels uitsla komt zeker.
hmmm... Ik heb je verhaal nog eens gelezen. Mijn opinie: Blijven! Je hebt een goede baan, goede baas, vast contract. Wat wil je nog meer?

Er bestaat echt geen baan waar alles goed is.
BlueEyedGirl

Steven schreef:hmmm... Ik heb je verhaal nog eens gelezen. Mijn opinie: Blijven! Je hebt een goede baan, goede baas, vast contract. Wat wil je nog meer?
Nou... bevrediging en plezier in mijn werk dus. Het kan erg helpen als de randvoorwaarden (vast contract, goede baas) in orde zijn (maar ook weer niet allemaal, want het salaris is erg aan de lage kant voor een HBO'er), maar dat is niet genoeg als je het werk in zijn essentie niet boeiend genoeg vind.

Ik zal heus geen overhaaste keuzes maken, zal me grondig verdiepen in een eventueel nieuw loopbaanpad, maar ik zal hier niet bijven zitten alleen omdat het me zekerheid geeft. Natuurlijk, geen enkele baan is perfect, maar dat vind ik geen reden om een uitdaging tot zelfontplooiinguit de weg te gaan.

En helaas moet ik voor nu mijn reactie hierbij houden (en dus ook wat het Concerta-verhaal betreft), want... anders kom ik te laat op mijn werk, ja! :)
Gebruikersavatar
anoniem5342
Berichten: 1032
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:53
Contacteer: Website

Nu ik nog even dat verhaal heb gelezen denk ik dat van die systematiek dat dat niet bij ADHD'ers past wel goed kan kloppen. Maar ik dacht zo dat alle banen wel systematiek hebben, maar misschien zijn er wel banen waarbij je niet zo nauwkeurig hoeft te werken. Ik zou niet echt weten hoe dat zou uitpakken. Doe het in ieder geval voorzichtig, zodat je wel een inkomen blijft behouden. Ik wens je veel succes.
Druk_ventje

Re: Mijn persoonlijke ervaringen met Concerta en Ritalin

Wat herkenbaar m.b.t. de werking van Ritalin e.d..

De ergste bijwerking van de Ritalin, was gewricht en spierpijn.
1 week na de start met de Ritalin had ik veel spierpijn, maar ik d8 dat dat kwam omdat ik veel in de kou gewerkt had.
Maar helaas nam de pijn niet af, integendeel ik kreeg nu ook last van een dikke en pijnlijke rechterenkel.
1 week na de start met de Ritalin (3 x daags 5mg), hebben de psych en ik besloten om de dosis te verhogen omdat het nog niet helemaal aansloeg.
Vlak daarna leefde ik op een roze wolk, en gelukkig heeft mijn vrouw mij met beide benen terug op aarde gekregen want ik voelde mezelf zo goed dat ik bijna manisch was.
De verdubbeling van de Ritalin zorgde er voor dat ik binnen 24 uur zo enorm veel gewrichtspijn kreeg dat ik niet meer kon lopen. Tevens gingen ook mijn heup, schouder, knie en vingergewrichten pijn doen.
Afgelopen zaterdag ben ik acuut gestopt met de medicatie, en 's avonds kon ik al weer lopen.
Nu 2 dagen verder is de spierpijn weg en de gewrichtspijn VEEEL minder.

Ik baal dat ik zoveel bijwerkingen had (ook als de Ritalin rond 20:30 uur was uitgwerkt kreeg ik het koud en begon te rillen, en als ik 2 uur later in bed lag begon ik zo te zweten dat mijn kussen en dekbed echt drijfnat waren de volgende ochtend), want geestelijk was het voor mij een ideaal medicijn.
BlueEyedGirl

@ druk_ventje: Wat vervelend dat je zoveel bijwerkingen krijgt als je Ritalin slikt! Ik herken dat van die gewrichtspijn en overmatig zweten helemaal niet, dus dat bewijst maar weer dat het per persoon erg kan verschillen hoe je op een medicijn reageert. En het was dus zo erg dat je acuut moest stoppen? Wat ga je nu doen?
Druk_ventje

BlueEyedGirl schreef:@ druk_ventje: Wat vervelend dat je zoveel bijwerkingen krijgt als je Ritalin slikt! Ik herken dat van die gewrichtspijn en overmatig zweten helemaal niet, dus dat bewijst maar weer dat het per persoon erg kan verschillen hoe je op een medicijn reageert. En het was dus zo erg dat je acuut moest stoppen? Wat ga je nu doen?
Ik ben in overleg met de psieg, maar wij hebben het nu over atoxometine (strattera).
Het werkt anders dan de methylfenidaat (Ritalin en Concerta) producten, maar heeft ook de bijwerking niet.
Het wordt dus even puzzelen wat ik ga gebruiken. Dat ik weer wat moet gaan gebruiken heb ik wel gemerkt nu de Ritalin geheel is uitgewerkt. De wervelwind in, en de antenne's op mijn hoofd, werken weer op volle toeren helaas. :(
Ben

Hallo Lautje,

Als je nou een zoekt naar een NON farmaceutische oplossing.

Er bestaan natuurlijke middelen als Omega 3 vetzuren, en er bestaan effectieve therapievormen, zoald NAET, EFT, TAT,

Groeten
Druk_ventje

Druk_ventje schreef:
BlueEyedGirl schreef:@ druk_ventje: Wat vervelend dat je zoveel bijwerkingen krijgt als je Ritalin slikt! Ik herken dat van die gewrichtspijn en overmatig zweten helemaal niet, dus dat bewijst maar weer dat het per persoon erg kan verschillen hoe je op een medicijn reageert. En het was dus zo erg dat je acuut moest stoppen? Wat ga je nu doen?
Ik ben in overleg met de psieg, maar wij hebben het nu over atoxometine (strattera).
Het werkt anders dan de methylfenidaat (Ritalin en Concerta) producten, maar heeft ook de bijwerking niet.
Het wordt dus even puzzelen wat ik ga gebruiken. Dat ik weer wat moet gaan gebruiken heb ik wel gemerkt nu de Ritalin geheel is uitgewerkt. De wervelwind in, en de antenne's op mijn hoofd, werken weer op volle toeren helaas. :(
Ik ga morgen beginnen met Imipramine.

Ben benieuwd.
impulsje

Re: Mijn persoonlijke ervaringen met Concerta en Ritalin

BlueEyedGirl schreef:Voor degenen die het interesseert, bijvoorbeeld omdat ze overwegen zelf medicatie te gaan gebruiken: mijn ervaringen met Concerta en Ritalin. Natuurlijk reageert geen mens precies hetzelfde op medicatie, maar dit verhaal geeft toch enigszins een idee van hoe het is. Reacties zijn uiteraard welkom!

Ik heb in november vorig jaar de diagnose ADHD gekregen en ik ben begin december begonnen met Concerta. Voor degenen die dat niet weten, Concerta bevat dezelfde werkzame stof als Ritalin (namelijk methylfenidaat), maar het zijn speciale capsules die de stof geleidelijk afgeven, waardoor het 12 uur lang werkt. Dat leek me wel handig. Ritalin moet je precies om de zoveel tijd innemen, en ik ben zo'n chaoot dat ik dat vast zou gaan vergeten... :P Bij Concerta volstaat in principe 1 dosis 's ochtends, en dan hoef je er de hele dag niet meer aan te denken.

Ik begon met 18 mg. Daar merkte ik weinig van, behalve dan de bijwerkingen. Ik had last van een droge mond en ik merkte dat ik weinig eetlust had. Ook had ik af en toe hartkloppingen, maar dat stond op het bijwerkingenlijstje dat ik had gekregen, dus ik maakte me niet al teveel zorgen.

Na een week ging ik over op 36 mg, en hier begon ik enig effect te voelen. Het leek een beetje alsof ik "afgeremd" werd, mijn gedachten en beweegdrang gingen van formule 1 snelheid naar een gewone personenauto... zoiets. Het voelde een beetje als een prettige deken over me heen. Dit effect hield alleen niet al te lang aan.

Ook had ik nog steeds last van de eerder genoemde bijwerkingen, en ik sliep slecht, het leek alsof mijn lichaam te lang in de "wakker"-stand bleef, ik had minder gauw door dat ik moe was. Al ben ik altijd wel een moeilijke en lichte slaper geweest.

Maar het raarste was dat het eten me niet meer smaakte. Ik voelde geen trek, ik moest mezelf dwingen te eten, en dan leek het naar karton te smaken. Nee, zelfs snoep kon me niet bekoren. Mijn collega's waren verbaasd over dat ik alles afsloeg, omdat ik toch wel een beetje bekend stond als "koekiemonster"... Rond kerst bleek ik 2 kilo te zijn afgevallen. Dat was snel gegaan, maar methylfenidaat remt niet alleen de eetlust, het schijnt ook de vetverbranding te stimuleren.

In overleg met de psychiater ging ik toch naar 54 mg, ondanks de bijwerkingen, omdat de werking van 36 mg niet genoeg was.

En ik kreeg melatonine om beter te kunnen slapen. Dit is geen slaapmiddel, maar een lichaamseigen hormoon dat een rol speelt bij het slaap/waakritme, veel ADHD'ers maken er te weinig van aan en hebben daardoor vaak slaapproblemen. Daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. Nu kan ik vrijwel direct inslapen als ik in bed lig (dus geen malende gedachten meer die me wakker houden) en ik slaap door tot de wekker. Voorheen kon ik vaak moeilijk in slaap komen en werd ik elke nacht minimaal een keer wakker.

De eerste dag dat ik 54 mg slikte was ik euforisch. Normaal kostte concentreren op mijn werk me ontzettend veel energie en nu leek ik alles aan te kunnen! Natuurlijk ging ik hiermee door en ik merkte op mijn werk dat ik rustiger was, vooral in mijn hoofd. Ik kon me beter concentreren en focussen op wat ik aan het doen was, in plaats van dat ik nog met tien andere dingen bezig was. Anders was ik altijd heel gauw afgeleid, zowel door gedachten in mijn hoofd als prikkels uit de omgeving die zich aan me leken "op te dringen". Nu had ik momenten dat ik ineens besefte dat ik al een halfuur onafgebroken alleen met mijn taak bezig was geweest. Dat was nieuw voor me! Ik had ook minder de neiging door mijn werkzaamheden heen te "razen" waarbij ik dingen vergat of oversloeg of aan iets nieuws begon zonder het andere af te maken.

Ik ervaarde de werking alleen niet als constant. Er waren dagen dat ik er niks van leek te merken, of juist te veel. Te veel? Ja, het zogenaamde zombie-effect, wat ik vooral in mijn vrije tijd als vervelend ervaarde. Ik beschreef eerder het gevoel van een prettige deken over me heen, maar dan leek die deken ineens verstikkend. Ik voelde me afgesloten van mijn omgeving, het ging allemaal een beetje langs me heen. Ik werd wat vlak, had het idee dat ik dingen veel minder intens beleefde. Activiteiten waar ik anders heel erg van genoot, deden me nu weinig. Ook onder vrienden voelde ik me anders, te rustig. Ik miste mijn spontaniteit, het was alsof ik mezelf niet was.

Toen ging ik erg twijfelen of ik dit allemaal wel wilde. Moest ik mijn persoonlijkheid onderdrukken met pillen om beter mee te komen in deze maatschappij?! Dat soort vraagstukken hielden me bezig, en ik werd er somber en angstig van. Toch heb ik doorgezet, de psychiater zei ook dat het wat tijd kon kosten voor de werking stabiel was.

Inmiddels bleef ik afvallen, maar dat vond ik eigenlijk niet zo erg, aangezien ik toch iets te zwaar was. Mijn eetlust kwam langzaam weer wat terug, maar ik besloot dat ik dit alles net zo goed aan kon grijpen om mijn eetpatroon te veranderen. Nu was het niet zo moeilijk om minder te eten en snoep te laten staan (of in ieder geval zeer te matigen hierin), en als ik daar een gewoonte van zou maken zou dat misschien blijvend vol te houden zijn.

Ook andere bijwerkingen werden minder, ik kreeg langzamerhand het idee dat ik ingesteld raakte op het medicijn. De werking werd constanter en ik begon te merken dat ik me niet meer zo "raar" voelde onder de medicatie, maar toch meer weer "mezelf", terwijl de positieve effecten wel aanhielden.

Wel kreeg ik in de avonduren vaker last van rebounds. Dat betekent dat wanneer de medicijnen zijn uitgewerkt, je oorspronkelijke verschijnselen tijdelijk dubbel zo hard terugkomen. Erg vermoeiend, voor mezelf en voor mijn omgeving, want op dat soort momenten was ik meer "ADHD'erig" dan ik ooit was geweest voor ik medicatie slikte. Dus ik vroeg me af of ik er daardoor eigenlijk niet een probleem bij had...

De psychiater stelde voor dat ik eens zou proberen ’s avonds Ritalin bij te slikken. Er speelde wel even door mijn hoofd wat dat toch is met artsen dat ze vaak "meer pillen!" als de oplossing zien, maar ik besloot het toch te proberen.

Nou, de eerste Ritalin was zo heftig... het leek wel alsof ik stoned was! Natuurlijk is het dezelfde stof als in Concerta, maar vanwege de gereguleerde afgifte werkt dat wat subtieler. Bij Ritalin komt de dosis in één keer vrij, en dat gaf een soort "rush". Ik was die avond bij een vriendin en die vond het maar niks… Ik heb de hele avond stilgezeten (!), of eerder gehangen, op de bank, een beetje stom voor me uit glimlachend. Mijn hoofd leek wel leeg! Alles leek traag te gaan, zowel mijn gedachten (van een formule 1 wagen naar een fiets) als mijn bewegingen (mijn ledematen voelden zwaar...), een rare gewaarwording.

Maar ook dit bleek weer een kwestie van wennen, het heeft nu niet meer dat effect op mijn bewustzijn en waarneming. Het doet gewoon wat het moet doen, en ik voel me er vrij normaal onder. Als ik echt ’s avonds nog één of andere activiteit heb slik ik die Ritalin ook wel, maar als ik gewoon thuis ben lang niet altijd, want dan heb ik weinig last van zo’n rebound.

Ik heb eerder de neiging ’s ochtends een halfje extra bij te nemen, naast de Concerta. Die tip kreeg ik van een andere ADHD’er die zei dat je daardoor een boost krijgt en beter op gang komt ’s ochtends. Dat is nu precies waar ik moeite mee heb, en het werkt inderdaad! Tja, misschien kun je met een kop koffie hetzelfde effect bereiken, maar ik vind koffie niet te drinken… (Ben meer een theeleut, ja.)

Dubbel is dat eigenlijk, dat methylfenidaat aan de ene kant een opwekkend effect heeft (probeer er maar eens op te slapen…), en het je aan de andere kant rustiger maakt. Tenminste, dat doet het bij ADHD'ers. Ik heb me eens laten vertellen dat mensen zonder ADHD er juist hyper en opgefokt van worden, maar ik heb in mijn omgeving helaas geen gezonde vrijwilligers gevonden om dit te bewijzen! :lol:

Inmiddels ben ik ook 12 kilo afgevallen, ik heb ineens weer een mooi figuur! Dat vind ik een leuke bijkomstigheid, je hoort mij niet klagen. Al komt er natuurlijk wel een moment dat het afvallen moet stoppen, ik moet toch maar eens kijken hoe ik dat ga aanpakken. Mijn eetlust is wel weer aardig op peil, maar weer enorm veel gaan snoepen lijkt me niet een goede manier… Ik vind het wel eens lastig als collega’s of kennissen vragen wat voor wonderdieet ik toch volg…

Nee, ik ga niet van de daken schreeuwen dat ik ADHD heb, mijn familie, goede vrienden, baas en twee naaste collega’s weten het, en dat vind ik wel genoeg. Tenslotte word ik niet ineens een ander persoon nu mijn denken en doen een naam heeft.

Hoe het nu gaat? Eigenlijk wel goed. Mijn medicijnen zijn een prettige ondersteuning, om onder andere mijn werk beter aan te kunnen. Ik ben er gelukkig geen ander persoon van geworden, al zijn er momenten geweest dat ik dat dacht, maar dat bleek gelukkig niet blijvend. En zo erg is het niet om wat evenwichtiger te zijn, dat heeft veel voordelen, al vind ik mezelf stiekem het leukst in een hyperbui… :D

Al heb ik wel enigszins het idee dat ik in ruil voor een betere concentratie en focus op één ding wel een klein stukje creativiteit (want creatief en innovatief denken is in feite op het eerste gezicht ongebruikelijke associaties maken tussen allerlei dingen tegelijk, en daar zijn ADHD’ers goed in) heb moeten inleveren. Dit is ook iets wat je hoort van veel Ritalin/Concerta-gebruikers. Maar ik zal nog wel eens duidelijker ondervinden of dat echt zo is, ik zit momenteel niet echt in een situatie waarbij ik mijn creativiteit erg nodig heb. Zeker niet in mijn huidige werk, helaas…

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar een hulpmiddel. Het blijft natuurlijk zo dat medicijnen alleen symptomen onderdrukken, de effecten zijn niet blijvend. Ik vind het ook wel een rot-idee dat ik dit de rest van mijn leven zou moeten slikken, dat mag ik toch hopen van niet?! Ik denk dat er op de lange duur veel meer winst te behalen valt uit leren om dingen structureel anders aan te pakken en je leven zo in te richten dat je het minste "last" hebt van die ADHD en je positieve eigenschappen tot bloei komen.

Als dat me lukt, hoop ik die medicijnen niet meer nodig te hebben. Tenslotte heb ik het de 25 jaar hiervoor ook zonder gedaan. Dat ging uiteraard ook niet van een leien dakje, ik belandde niet voor niks bij een psycholoog, maar het kan wel. Maar goed, op dit moment heb ik het wel nodig, vooral om mijn werk beter aan te kunnen, en ik maak er dankbaar gebruik van. Maar ja, als je een pilletje moet slikken om je werk goed te kunnen doen, denk ik dat ander soort werk gaan doen uiteindelijk een beter idee is.

Ik werk op een laboratorium, je kunt je vast wel een voorstelling maken dat dat eigenlijk niet echt iets is voor iemand als ik. De ideale analist is rustig, beheerst, ordelijk en gestructureerd, en ik ben zo ongeveer het tegenovergestelde! :D Ja, ik vraag me ook wel eens af hoe ik daar toch terecht ben gekomen... Maar ik ben er nog steeds niet uitgevlogen! :o Oke, het heeft bloed, zweet, tranen en veel doorzettingsvermogen gekost, problemen op het werk waren dan ook één van de redenen dat ik in eerste instantie bij een psycholoog belandde.

Sinds ik weet dat ik ADHD heb, heb veel meer inzicht gekregen in de manier waarop het "werkt" in mijn hoofd. Ik begrijp steeds beter wat er fout gaat, het frustrerende is alleen dat dat niet automatisch leidt tot controle hierover. Dit werk zal moeilijk voor me blijven, met of zonder medicijnen, en ook al beheers ik het inhoudelijk nog zo goed.

Dus ik denk dat ik gelukkiger word als ik iets ga doen wat meer mijn ding is. Ik ben nog jong, dus omscholen zou nog prima kunnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit... Iets met mensen, dat weet ik wel, maar dat is een ruim begrip. De tijd zal het leren, met zulke dingen moet je niet over één nacht ijs gaan... Helaas is geduld niet mijn sterkste kant! :P
Hallo,
Jou hele bericht herken ik zo goed.Ik ervaar het precies zo.Ik slik nu ongeveer 2 en een halve maand medicijnen,eerrst ritalin,daarna concerta.
Ik ben stabieler,beleef alles iets minder intens en ben minder crea geworden.
Maar nog vergeet ik veel,voel mij snel verveeld.Het lijkt wel of ik het saaie blijf haten.Wel kan ik het beter verdragen en kan ook meer geduld voor de kids opbrengen.De werking van de concerta(54) merk ik bijna niet meer.(misschien als ik hem niet neem wel).Ook ik had rebounds s'avonds.Ik kreeg ritalin,maar dan had ik het voor het naaar bed gaan,dus sliep ik niet.Nu heb ik vanaf half 7,een concerta 18 mg.En nu gaat het beter.
Als ik rebounds heb,voel ik mij vaak heel boos of rot en dan jeukt mijn hele lijf.Daardoor krab ik mijzelf open.Echt heel vervelend.
:roll: :x
Groetjes Impulsje ](*,)
Volgende week begin ik aan een coaching-traject. Deze coach gaat me helpen op een praktische manier beter met mijn ADHD om te leren gaan, en mijn leven beter te organiseren. Ik ben benieuwd… Het zal niet meevallen, maar ik denk wel dat ik er iets aan heb. Ik ben een verschrikkelijke chaoot, en daar helpt geen pilletje tegen. Een beetje menselijke hulp om bepaalde dingen net wat gestructureerder aan te pakken kan zeker handig zijn. Het toppunt van ordentelijkheid zal ik nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Dat verstrooide heeft ook zo zijn charmes, toch? En dat is denk ik ook de belangrijkste les die ik moet leren, dat ik er mag zijn met al mijn gebreken... en talenten!

Terug naar “Medicatie”